Hobbybrouwen > Tips

Modificaties Grainfather G30

(1/4) > >>

Arjendv:
Beste allen,

Ik ben weer even een tijdje rustig op het forum geweest maar niet in de brouwerij  ;D
Behalve de nodige brouwsels heb ik ook weer een aantal modificaties aan mijn Grainfather G30 gedaan die ik hier met jullie wil delen.

Een paar maanden geleden heb ik al een valse bodem in de ketel gezet. Dat is echt een verbetering t.o.v. het standaard "buisje". Dit filter heeft een veel groter oppervlakte en loopt dus lang zo snel niet vol.

Daarna heb ik tevens de schroefkoppeling van de terugloopbuis vervangen door een cam-lock. Ook dit is een aardige verbetering. De schroefkoppeling was niet slecht, maar dit is net iets sneller en je kunt het met 1 hand doen.

Wat ingrijpender zijn de aanpassingen aan mijn graan-mand.
Zeker bij de wat grotere recepten had mijn bodem-filter nog wel eens de neiging om eruit te zakken  >:(
Het hele gedoe met die siliconen ringen was ik ook wel zat en dus heb ik de bodem er gewoon in vastgelast! Werkt prima en het is beslist niet moeilijker schoonmaken.

In de laatste aanpassing heb ik de mand flink te grazen gehad. Dit was wel een beetje een gok moet ik eerlijk bekennen.
Nadat ik de laatste innovaties van de G40 graanmand afgekeken had besloot ik dat ik deze ook wel op mijn G30 kon maken  :o
Dus na ongeveer 600 kleine 2mm gaatjes geboord te hebben en er 4 gootjes op gelast te hebben kon ik het "wonder" uitproberen.

Resultaten zijn inderdaad erg interessant! Ik begrijp deze innovatie van Grainfather. Doordat de doorstroming nu groter is, is het rendement ook flink gestegen. Een brouwsel dat ik eerder maakte en meestal op 75% zat, is nu na de aanpassing gestegen naar 82%. Daarnaast geen gedoe meer met het overstortpijpje en daardoor kon ook de bovenste filterplaat achterwege blijven.
Dit is echt een verbetering! het wort blijft nu op de een of andere manier veel schoner, het spoelen gaat eenvoudiger en het wort wordt helderder en het schoonmaken is ook eenvoudiger geworden.

Hieronder wat foto's van de laatste aanpasssingen. Het laswerk verdient niet de schoonheidsprijs, maar dat is ook behoorlijk moeilijk op zulk dun materiaal en zonder backinggas.

Theo Mol:
Wat moedig om zo los te gaan op je apparatuur!

Ik ben nog lang niet uit mijn Brewmonk gegroeid, maar de post van Tripppel PPP over de G40 deed me wel dromen (dit artikel: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg660272.html#msg660272). Het hele apparaat vind ik interessant, maar vooral de moutkorf zonder pijpje in het midden. Ik vind het mengen van het beslag nu lastig, en ook heb ik gemerkt dat roeren aan het begin van het maischen het proces makkelijker laat verlopen.
Ik was benieuwd naar de vergelijking tussen een dichte moutkorf met overloop en een met gaatjes aan de buitenkant, dat lijkt gunstig uit te vallen voor het gaatjesmodel als ik je verhaal lees.

Zelf kan ik de ombouw niet uitvoeren, dus het is wachten tot iemand een gewijzigde moutkorf gaat aanbieden. Als ik er geen hele Grainfather voor hoef te kopen is dat waarschijnlijk een aantrekkelijke mogelijkheid.

Arjendv:
Hoi Theo, ja, die nieuwe G40 deed mijn hart ook wel sneller kloppen haha. Maar ik vind het ook wel een vorstelijk bedrag.
En in het algemeen genomen bij alle nieuwe ketels zie ik ook niet altijd de voordelen van de innovaties. Maar deze graanmand trok wel gelijk mijn aandacht.

Het zal me ook niet verbazen als er binnenkort ook aangepaste graanmanden voor de G30 op de markt komen.

Het aanpassen is overigens niet zo ingewikkeld hoor. Je zou kunnen kijken of je iemand in de buurt kan vinden die rvs kan lassen (het liefst dunwandig TIG).
Voor het boren van de gaatjes heb je een gewone accuboor, een stuk of 4 boortjes en veel geduld nodig  ;)

Die gootjes heb ik op maat laten zagen en zetten. Dat kostte me iets van 50,-

En volgens mij moet dat met een Brewmonk (heb ik ook gehad) ook wel kunnen.

beermenke:
Ipv lassen rvsboutje met moertje en bodem ligt dan los op de boutjes.
Ik heb verticaal  1 mm X10 mm  sleufjes geslepen.

tsien_bier:
Mooi opgelost. Lijkt mij ook wel wat. Ik kan zelf TIG lassen. Dus dat komt goed. Het komt er dus op neer dat je 4 x een u aan de buitenkant last met daarbinnen gaatjes in de graankorf. En onderlangs nog wat meer gaten. De uiteinden van de u zijn onder open? Wat is het formaat van het u profiel? Ik zit er aan te denken om eventueel een koker doormidden te halen en deze aan de korf te lassen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie