Modificaties Grainfather G30

Gestart door Arjendv, 10-11-2021 19:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjendv

Beste allen,

Ik ben weer even een tijdje rustig op het forum geweest maar niet in de brouwerij  ;D
Behalve de nodige brouwsels heb ik ook weer een aantal modificaties aan mijn Grainfather G30 gedaan die ik hier met jullie wil delen.

Een paar maanden geleden heb ik al een valse bodem in de ketel gezet. Dat is echt een verbetering t.o.v. het standaard "buisje". Dit filter heeft een veel groter oppervlakte en loopt dus lang zo snel niet vol.

Daarna heb ik tevens de schroefkoppeling van de terugloopbuis vervangen door een cam-lock. Ook dit is een aardige verbetering. De schroefkoppeling was niet slecht, maar dit is net iets sneller en je kunt het met 1 hand doen.

Wat ingrijpender zijn de aanpassingen aan mijn graan-mand.
Zeker bij de wat grotere recepten had mijn bodem-filter nog wel eens de neiging om eruit te zakken  >:(
Het hele gedoe met die siliconen ringen was ik ook wel zat en dus heb ik de bodem er gewoon in vastgelast! Werkt prima en het is beslist niet moeilijker schoonmaken.

In de laatste aanpassing heb ik de mand flink te grazen gehad. Dit was wel een beetje een gok moet ik eerlijk bekennen.
Nadat ik de laatste innovaties van de G40 graanmand afgekeken had besloot ik dat ik deze ook wel op mijn G30 kon maken  :o
Dus na ongeveer 600 kleine 2mm gaatjes geboord te hebben en er 4 gootjes op gelast te hebben kon ik het "wonder" uitproberen.

Resultaten zijn inderdaad erg interessant! Ik begrijp deze innovatie van Grainfather. Doordat de doorstroming nu groter is, is het rendement ook flink gestegen. Een brouwsel dat ik eerder maakte en meestal op 75% zat, is nu na de aanpassing gestegen naar 82%. Daarnaast geen gedoe meer met het overstortpijpje en daardoor kon ook de bovenste filterplaat achterwege blijven.
Dit is echt een verbetering! het wort blijft nu op de een of andere manier veel schoner, het spoelen gaat eenvoudiger en het wort wordt helderder en het schoonmaken is ook eenvoudiger geworden.

Hieronder wat foto's van de laatste aanpasssingen. Het laswerk verdient niet de schoonheidsprijs, maar dat is ook behoorlijk moeilijk op zulk dun materiaal en zonder backinggas.

Theo Mol

Wat moedig om zo los te gaan op je apparatuur!

Ik ben nog lang niet uit mijn Brewmonk gegroeid, maar de post van Tripppel PPP over de G40 deed me wel dromen (dit artikel: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg660272.html#msg660272). Het hele apparaat vind ik interessant, maar vooral de moutkorf zonder pijpje in het midden. Ik vind het mengen van het beslag nu lastig, en ook heb ik gemerkt dat roeren aan het begin van het maischen het proces makkelijker laat verlopen.
Ik was benieuwd naar de vergelijking tussen een dichte moutkorf met overloop en een met gaatjes aan de buitenkant, dat lijkt gunstig uit te vallen voor het gaatjesmodel als ik je verhaal lees.

Zelf kan ik de ombouw niet uitvoeren, dus het is wachten tot iemand een gewijzigde moutkorf gaat aanbieden. Als ik er geen hele Grainfather voor hoef te kopen is dat waarschijnlijk een aantrekkelijke mogelijkheid.

Arjendv

Hoi Theo, ja, die nieuwe G40 deed mijn hart ook wel sneller kloppen haha. Maar ik vind het ook wel een vorstelijk bedrag.
En in het algemeen genomen bij alle nieuwe ketels zie ik ook niet altijd de voordelen van de innovaties. Maar deze graanmand trok wel gelijk mijn aandacht.

Het zal me ook niet verbazen als er binnenkort ook aangepaste graanmanden voor de G30 op de markt komen.

Het aanpassen is overigens niet zo ingewikkeld hoor. Je zou kunnen kijken of je iemand in de buurt kan vinden die rvs kan lassen (het liefst dunwandig TIG).
Voor het boren van de gaatjes heb je een gewone accuboor, een stuk of 4 boortjes en veel geduld nodig  ;)

Die gootjes heb ik op maat laten zagen en zetten. Dat kostte me iets van €50,-

En volgens mij moet dat met een Brewmonk (heb ik ook gehad) ook wel kunnen.

beermenke

Ipv lassen rvsboutje met moertje en bodem ligt dan los op de boutjes.
Ik heb verticaal  1 mm X10 mm  sleufjes geslepen.

tsien_bier

Mooi opgelost. Lijkt mij ook wel wat. Ik kan zelf TIG lassen. Dus dat komt goed. Het komt er dus op neer dat je 4 x een u aan de buitenkant last met daarbinnen gaatjes in de graankorf. En onderlangs nog wat meer gaten. De uiteinden van de u zijn onder open? Wat is het formaat van het u profiel? Ik zit er aan te denken om eventueel een koker doormidden te halen en deze aan de korf te lassen.

Arjendv

Citaat van: tsien_bier op 11-11-2021  15:16 uHet komt er dus op neer dat je 4 x een u aan de buitenkant last met daarbinnen gaatjes in de graankorf. En onderlangs nog wat meer gaten. De uiteinden van de u zijn onder open? Wat is het formaat van het u profiel? Ik zit er aan te denken om eventueel een koker doormidden te halen en deze aan de korf te lassen.

Ja, klopt. je zou inderdaad koker kunnen gebruiken. De breedte is afhankelijk van hoever je de rijen gaatjes uit elkaar doet. De diepte is ongeveer gelijk aan de diepte van de steuntjes onderaan de ketel. Dan weet je meteen dat het zaakje past.

En inderdaad heb ik de koker zowel onder als boven open. een paar hechtlasjes is in principe voldoende, het gaat er om dat bij het liften van de korf het wort niet over de rand spuit.
Het gat van de originele overstortpijp heb ik een plaatje dun rvs overheen gelast. Thats it.

edensan

Mijn plan was om een koker aan de zijkant te bevestigen met pompnagels

Zoals deze https://www.rvsland.nl/koker-304-k320-40x10x15
Is dat een idee?

Groet Ed

beermenke

Citaat van: edensan op 28-11-2021  13:46 uMijn plan was om een koker aan de zijkant te bevestigen met pompnagels

Is dat een idee?

Groet Ed
Idee lijkt me goed doch ik zou de koker eens weglaten. Scheelt las en poetswerk.
Als het wort er uitspuit dan wordt de ketel te snel opgetild. Ik til m langzaam op en het loopt er inderdaad uit maar stroomt er langs zonder te knoeien.
Een koker kun je nog altijd maken naar mijn idee. Euh, heb geen Grainfather maar wel een binnenpan met beneden aan zijkant sleufjes. Bij mij een geweldige verbetering ivm door stroming.
Zo zie je maar dat tips op dit forum soms heel mooi bruikbaar kunnen zijn.

edensan

Citaat van: beermenke op 28-11-2021  17:10 uIdee lijkt me goed doch ik zou de koker eens weglaten. Scheelt las en poetswerk.
Als het wort er uitspuit dan wordt de ketel te snel opgetild. Ik til m langzaam op en het loopt er inderdaad uit maar stroomt er langs zonder te knoeien.
Een koker kun je nog altijd maken naar mijn idee. Euh, heb geen Grainfather maar wel een binnenpan met beneden aan zijkant sleufjes. Bij mij een geweldige verbetering ivm door stroming.
Zo zie je maar dat tips op dit forum soms heel mooi bruikbaar kunnen zijn.

Als je de moutpijp ineens van uit bodemstand naar bovenste stand zou zetten zou het er uit spuiten?
Ik heb een 50 liter Klarstein Mundschenk en die heeft alleen  1 stand beden en boven  :huilen:

groet Ed

beermenke

Citaat van: edensan op 29-11-2021  10:17 uAls je de moutpijp ineens van uit bodemstand naar bovenste stand zou zetten zou het er uit spuiten?
Ik heb een 50 liter Klarstein Mundschenk en die heeft alleen  1 stand beden en boven  :huilen:

groet Ed
Ik denk dat je dan te snel spoelt.
Je zou je wort kunnen aftappen tijdens het spoelen. Beetje omslachtig. Ook kun je de binnenketel optillen met een fietstakel als je de ophangmogelijkheid hebt. Verder heb ik eens van een autokrik een tafeltje gemaakt en kun je de ketel laten zakken.

Arjendv

Citaat van: edensan op 28-11-2021  13:46 uMijn plan was om een koker aan de zijkant te bevestigen met pompnagels

Is dat een idee?

Groet Ed

Die koker kan je niet gebruiken. Als je gaatjes in de zijkant boort en die koker eroverheen zet dan zitten ze weer dicht  ;)

Inderdaad ligt het er ook een beetje aan hoe snel je de moutpijp omhoog trekt. Ik heb de proef op de som genomen met een ketel vol water en zonder de gootjes.
Dan kan het toch wel over de rand spuiten hoor.

Dit kan natuurlijk ook werken op andere ketels. En dunne sleufjes werkt ook.
De grainfather G30 is eigenlijk wat te hoog en te smal. Dan moet de circulatie een vrij lange weg afleggen wat de doorstroming een beetje vertraagt. Dat verbetert met die gaatje dus aanmerkelijk.
Je ziet dat die nieuwe G40 ook andere proporties heeft, breder en lager.

beermenke

Ja met water krijg je inderdaad dunne straaltjes. Zodra er mout en dikkere vloeistof doorheen moet dan is het beduidend minder. Op een of andere manier hebben sleufjes dit effect minder. Wellicht afhankelijk van druk?
Maak niet teveel en te hoog sleufjes maar probeer of t werkt. Gaten, sleuven bijmaken is zo gedaan, omgekeerd lijkt me moeilijker. Ik heb alleen 10 cm vanaf de bodem op 4 plaatsen. Zo heb ik zeker nog doorstroming door filterbed. Testen incl mout want alleen water is geen vergelijk.

henkie

Is dat een idee?

Groet Ed

Bedankt! Zo ga ik het ook proberen. Die wort dat rechtstreeks door het overstroompijpje stroomt doet niet mee met de maisch. Het doet meer als dat deel door de nieuw te boren gaatjes stroomt. Lastigste is om de koker een beetje mooi door te slijpen denk ik. En 4 mm vulbusjes tegen het samenknijpen van de halve koker tegen de moutpijp als er gepopt wordt

En: mogen we aluminium popnagels gebruiken?

edensan

Ik denk dat er ook rvs pompnagels zijn
En je kunt natuurlijk ook door beide boren door wand EN koker dan heb je niets te slijpen etc... denk dat dat netter wordt.

Groet Ed

beermenke

Citaat van: edensan op 29-11-2021  17:22 uIk denk dat er ook rvs pompnagels zijn
En je kunt natuurlijk ook door beide boren door wand EN koker dan heb je niets te slijpen etc... denk dat dat netter wordt.

Groet Ed
Is het een idee om onder en boven tegen de zijwand beugeltjes te maken waar je de koker inschuift? Lijkt me gemakkelijk met schoonmaken. Of alleen beneden en boven de koker over de rand?. Beugels hoeven niks te houden behalve de koker op z'n plaats.

edensan

Ja kan ook kun je ze erin schuiven als je gaat spoelen.. [emoji1787][emoji1787][emoji1305]

henkie

Citaat van: Arjendv op 10-11-2021  19:24 uEen paar maanden geleden heb ik al een valse bodem in de ketel gezet. Dat is echt een verbetering t.o.v. het standaard "buisje". Dit filter heeft een veel groter oppervlakte en loopt dus lang zo snel niet vol.

Geen last van aanbranden tijdens koken of vis je plaat er van te voren uit?

Eric v B

Citaat van: edensan op 29-11-2021  17:22 uIk denk dat er ook rvs pompnagels zijn

Die bestaan. Hier heb je wel een iets zwaardere popnageltang voor nodig want rvs is flink stugger dan aluminium. Een popnageltang van de Gamma (of een van de andere bouwmarkten) trek je hier op kapot. Ja, ervaring  :(

Arjendv

Citaat van: henkie op 29-11-2021  17:39 uGeen last van aanbranden tijdens koken of vis je plaat er van te voren uit?

Nee hoor, ik laat de plaat mooi zitten. En geen last van aanbranden.

Jacques

#grainfather_brouwketel_G30
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.