Hobbybrouwen > Grondstoffen

Vislijm: nog suggesties bij het gebruik // PVPP en gebruik

(1/2) > >>

thepsych:
Enkele dagen geleden een impulsaankoop van vislijm gedaan. Omdat ik vaak koude troebel heb wil ik dit eens proberen. Ik heb in een gedroogde vorm gekocht, blijft lang goed! Ik ben van plan het aan te maken met bv 1 gram op 200 ml water en dan aan te zuren tot pH 2.5. Advies is het dan enkele dagen koud te laten staan en dan toe te voegen. Zou voor gistneerslag zijn. Zou geen negatief effect op het schuim hebben, mogelijk zelfs positief
Wat ik me afvraag is hoe ik dit met zo weinig mogelijk bacteriŽle infecties en schimmels klaar kan maken en toevoegen. Is de lage pH voldoende voor een doden van evt bacteriŽn op de vislijm? De vislijm(oplossing) mag niet verhit worden.
Zijn er thuisbrouwers die PVPP gebruiken, zo ja hoe gebruik je het dan en hoe zorg je dat je niets van de pvpp in je gebottelde bier krijgt? Of is dat niet erg? Ik dacht namelijk dat het een soort plastic is.

luc b:
Op je vraag kan ik niet antwoorden, maar ik vraag me wel af waar je vislijm in droge vorm gekocht hebt. Ben ik nog nooit tegengekomen.

thepsych:
bol.com. Wordt veel om lijm te maken verkocht. In engeland heet het Magicol(=lijm). Wordt onder deze naam door diverse brouwwinkels verkocht.

Jacques:
Ik heb er geen ervaring mee.
Maar ik weet wel dat een paar dagen voldoende is om in een waterige oplossing met een pH van 2,5 nagenoeg alle micro-organismen het loodje het loodje te laten leggen.

luc b:
Ik heb wel al regelmatig vloeibare vislijm gebruikt.
Wanneer ik een klaring uitvoer neem ik steeds 2 teststalen.
1 echt teststaal en 1 controlestaal.
Welnu, ik ben totnogtoe steeds teleurgesteld geweest van vislijm.
Bij ons in de gilde zeggen ze om niet de vloeibare vorm te gebruiken, maar zoals ik al zei, ik heb dit nog nooit te koop gevonden.
Wel heb ik meermaals gelezen dat de te klaren vloeistof echt koud moet staan.

Ikzelf ben meest tevreden van de kiezelsol-gelatineklaring, maar het staat natuurlijk iedereen vrij daar een andere mening over te hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie