Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

SG meting

(1/7) > >>

Maarten kok:
Beste medebrouwers
Ik ben nog niet zo gek lang bezig met eigen bier brouwen.
Wel vraag ik me 1 heel belangrijk ding nog steeds af... de SG meting.
Hoe kun je nu het beste een meting doen zonder teveel zuurstof toe te laten in je vergistingsvat..
Ik brouw momenteel kleine batches in 4 liter glazen gistflessen en na deze week ga ik voor de eerste keer groter brouwen en laten vergisten in een rvs vergistingsketel van 37 liter.
Hier zit een tapkraantje op (handig dacht ik direct)
Maar nu lees ik hier de meningen en kans op infectiegevaar bij het gebruiken van dergelijk kraantje en drukte meteen de pret.
Hoe doen jullie dit en met welke tool?
Harstikke bedankt alvast!

Jaap W:
Ik gebruik altijd het kraantje onderin mijn rvs gistvat. Na gebruik schoonmaken met wodka. Nog nooit een infectie gehad. Ik laat zoveel vloeistaf in een peilglas lopen dat de dobber er nog precies bij in kan. Wel zorgen dat de temperatuur 20 graden is en dan de dobber voorzichtig in het peilglas laten zakken en je kunt het SG aflezen. :proost: :nut:

jwf:

--- Citaat van: Maarten kok op 05-11-2021  13:39 u ---Beste medebrouwers
Ik ben nog niet zo gek lang bezig met eigen bier brouwen.
Wel vraag ik me 1 heel belangrijk ding nog steeds af..de sg meting.
Hoe kun je nu het beste een meting doen zonder teveel zuurstof toe te laten in je vergistingsvat..
Ik brouw momenteel kleine batches in 4 liter glazen gistflessen en na deze week ga ik voor de eerste keer groter brouwen en laten vergisten in een rvs vergistings ketel van 37 liter.
Hier zit een tapkraantje op (handig dacht ik direct)
Maar nu lees ik hier de meningen en kans op infectie gevaar bij het gebruiken van dergelijk kraantje en drukte meteen de pret.
Harstikke bedankt alvast!

--- Einde van citaat ---

Ik gebruik tegenwoordig een tilt die ik in het vat laat drijven. Geeft een goede indicatie van wanneer de vergisting klaar is. Mijn huidige vergistingsvat is van RVS en heeft geen kraantje.

Eerder gebruikte ik ook een kraantje (op een 30l kunsstof Speidel vat). Ik ontsmette dat altijd met alcodes. Geen problemen gehad.
Je zuigt waarschijnlijk een klein beetje omgeving lucht in het vat, en je loopt een klein risico dat via het kraantje toch een infectie ontstaat. Maar zoals gezegd is het me zelf nooit gebeurd.

biking rebel:

--- Citaat van: Maarten kok op 05-11-2021  13:39 u ---

--- Einde van citaat ---

Niet. Waterslot in de gaten houden, op juiste temperatuur laten vergisten en bij twijfel paar dagen langer laten staan. Mijn bieren zitten minimaal 2 weken in het gistvat (op bieren vergist met Kveik na). Ik meet eind SG pas vlak voordat ik ga bottelen (dan al wel overgeheveld naar bottelemmer).

Ik ben van mening dat tussendoor meten van je SG (tijdens vergisting) weinig toegevoegde waarde heeft.

Arjen1969:
Investeer in een Tilt (of een vergelijkbare meting die je kunt aflezen zonder een sample te moeten pakken). Je kunt je vergisting er heel goed mee volgen, ik vind het een van de beste investeringen die ik gedaan heb.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie