Algemeen > Stel je voor

Voorstellen: HarryB

(1/1)

HarryB:
Hallo allemaal,

Mijn naam is Harry, en ik ben de “gast” die de afgelopen 2 jaar al regelmatig dit forum af struint naar tips en tricks.
Ik heb in de afgelopen 2 jaar een aantal tripels en een mooie IPA gebrouwen.
Steeds buiten op een industrie brander en dan ca 15 liter Brewing in a Bag…

Nu heeft mijn vrouw voor mij een prachtige Brewmonk 30 met een 30 liter conisch gistvat gekocht (ik hou zo veel van haar 🥰). Mijn eerste bier daaruit moet een soort kruidige winter bier worden, met een warm bruine kleur

Ik hou van wat zwaardere en licht zoete bieren en kwam op het volgende recept in Brewfather (zie foto’s)

Als kruiden wil ik graag kruidnagel (4 stokjes?) kardemom (1 peultje?) en kaneel (1 stokje?)toevoegen.
Ik worstel daarmee nog wel wat met de hoeveelheden…
Heeft iemand tips?

LAM:
Leuk! Welkom!

Gerb:
Hallo Harry,
Het gebruik van kruiden is sterk persoonsgebonden. Zeker kruiden als kruidnagel en kardemom hebben sterke voorstanders en hele sterke tegenstanders. De hoeveelheden die jij aanhoudt, zijn best aan de hoge kant. De kardemom zou ik niet meer dan 1 tot 3 pitjes (die in de peul zitten) toevoegen. De kruidnagel 1 tot 2 stuks. Kaneel zou je kunnen verdubbelen.

Verder zou ik de caramunich tot max 10% doseren. Ik heb eens 18% gebruikt en toen werd het bier flink moutbitter. De 52°C stap zou ik ook achterwege laten.

Voeg aub de hele verpakking aan gist toe. Bij deze dichtheid is het denk ik nog wel beter om 2 pakjes te gebruiken. Dit wordt een zware kluif.

HarryB:

--- Citaat van: Gerb op 03-11-2021  14:59 u ---Hallo Harry,
Het gebruik van kruiden is sterk persoonsgebonden. Zeker kruiden als kruidnagel en kardemom hebben sterke voorstanders en hele sterke tegenstanders. De hoeveelheden die jij aanhoudt, zijn best aan de hoge kant. De kardemom zou ik niet meer dan 1 tot 3 pitjes (die in de peul zitten) toevoegen. De kruidnagel 1 tot 2 stuks. Kaneel zou je kunnen verdubbelen.

Verder zou ik de caramunich tot max 10% doseren. Ik heb eens 18% gebruikt en toen werd het bier flink moutbitter. De 52°C stap zou ik ook achterwege laten.

Voeg aub de hele verpakking aan gist toe. Bij deze dichtheid is het denk ik nog wel beter om 2 pakjes te gebruiken. Dit wordt een zware kluif.

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor de tips. Ik ga de kruiden denk ik inderdaad wat aanpassen …
De gist staat verkeerd in het recept: ik wilde 2 zakjes doen (of is dat te veel?)

Wat betreft de mout weet ik het niet. Wat doet die moutbitterheid… krijg je daarmee een beetje meer een bokbier achtige  smaak? Of bedoel je wat anders?

HarryL:
Welkom naamgenoot!

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie