Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Onverwacht laag rendement

(1/1)

Greg:
Ik brouw al sinds enkele jaren naar volle tevredenheid met mijn Grainfather G30 brouwketel, en heb inmiddels mijn specifieke parameters aangepast in Beersmith. Mijn recente brouwsels kwamen eigenlijk prima overeen met wat Beersmith voorspelde voor wat betreft de SG na maischen en het begin SG.

Nu heb ik het afgelopen weekend een eerste poging gewaagd om een Paix Dieu kloon te brouwen. Zware rakker: 10% alcohol. Aangezien het een eerste poging was, heb ik een kleine batch van zo'n 9-10 liter gebrouwen. Brouwdag is prima verlopen zonder enige problemen. Toch was het al na het maischen duidelijk dat ik niet erg dicht in de buurt van de Paix Dieu ging komen: in plaats van de beoogde 1.065 SG ben ik de maischstap geŽindigd met een veel lagere 1.057 SG. Wort was wel heel mooi helder. Daarna gewoon verder gegaan met filteren en koken, om uiteindelijk een begin SG van 1.076 te hebben vs. de Target van 1.090. Ik vermoed dat het verschil eigenlijk al is veroorzaakt in de maischstap.

Voor de volledigheid hier mijn moutstorting:
- 2.80 kg Pils.
- 0.30 kg Pale.
- 0.25 kg Tarwe.
- 0.15 kg Biscuit.
- 0.15 kg kristalsuiker.
- 12.95 kg water.

Maischstappen:
- 40 min op 63 ļC.
- 40 min op 70 ļC.
- 10 min mash-out op 78 ļC .

Ik heb al op diverse soortgelijke topics gezocht, maar kan eigenlijk zo'n groot verschil niet echt verklaren door bijvoorbeeld een te grove schroting. Settings voor de schroting had ik ook niet veranderd voor deze batch en leek er OK uit te zien. Kleine batches van 10 liter heb ik ook regelmatig gedaan zonder verlies van rendement in de maischstap. Ook heb ik gelezen dat zware bieren met een brouwautomaat wat lastiger te maken zijn, maar dan nog lijkt het verschil na maischen onverklaarbaar groot.

Uiteindelijk zal het bier denk ik prima te drinken zijn, maar een Paix Dieu zal het zeker niet zijn. Een volgende poging staat daarom snel weer op de kalender  ;D
Enige ideeŽn of nuttige ervaringen die mij zouden kunnen helpen voor een volgende poging?

Snelbier:

--- Citaat van: Greg op 03-11-2021  10:45 u ---...  Enige ideeŽn of nuttige ervaringen die mij zouden kunnen helpen voor een volgende poging??

--- Einde van citaat ---
Met 13 L water in de ketel (waarvan 7 L in de pompruimte) heb je nog 6 L in de moutkorf. Weinig voor 3,5 kg mout, deze moet bijna hebben droog gestaan.
Tijdens rondpompen wordt de mout natuurlijk wťl nat, maar optimaal is het niet. Denk dat hier de oorzaak ligt.
Oplossing: meer volume brouwen.  Het effect van die 7 L pompruimte wordt dan kleiner.
Bekend probleem bij veel brouwautomaten.
Succes, Snelbier.

Greg:
Bedankt voor je feedback, Snelbier.

Normaal gesproken zit er in de Grainfather zo'n 3.5 liter water onder de moutkorf - dit lijkt wel te kloppen als ik het beslag vergelijk met andere kleinere batches die ik gemaakt heb. er zit inderdaad ook nog een klein volume water in de pomp en leidingen, maar veel zal dit denk ik niet zijn. Ik ga dit nog eens even checken voor de zekerheid. Een gevolg van die 3.5 liter ruimte onder de moutpijp betekent wel dat ik voor dit zwaarder bier weinig water meer overhad om te spoelen, dit zal hebben bijgedragen om nog wat punten te verliezen op OG na het maischen.

Uiteindelijk denk ik dat ik wellicht een iets dikker beslag had, gecombineerd met een iets te grove schroting.

Je suggestie om een groter volume te brouwen zal uiteraard helpen  :duimop:

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie