T-58 start heel heftig en valt na 3 dagen stil

Gestart door Freggel, 03-11-2021 09:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Ik heb een tripel in het vat zitten welke geënt is met T-58 gist op 22 graden. De vergisting begon dezelfde avond al heel heftig en de volgende dag was de temperatuur opgelopen naar 26 graden.
Het vat toen gekoeld met natte doeken waardoor de temperatuur weer netjes tussen de 18-20 graden kwam.
Nu is ineens de vergisting helemaal stilgevallen op dag 3 (zondag de vergisting gestart)

Begin SG was 1082
totaal 22 liter
twee zakjes T-58 korrelgist

iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

seed7

LAM

Je hebt best veel gist gebruikt, dit speelt denk ik een grote rol in jouw heftige vergisting. Met een zakje T58 van 11,5 gram kun je 20 tot 30 liter bier vergisten. Aangezien jij twee zakjes hebt gebruikt kan het zijn dat hij dus wat harder gaat dan verwacht.

Esterenbrouw

Freggel

Citaat van: LAM op 03-11-2021  10:17 uJe hebt best veel gist gebruikt, dit speelt denk ik een grote rol in jouw heftige vergisting. Met een zakje T58 van 11,5 gram kun je 20 tot 30 liter bier vergisten. Aangezien jij twee zakjes hebt gebruikt kan het zijn dat hij dus wat harder gaat dan verwacht.

Inderdaad vrij veel gebruikt, maar dat was volgens het recept (prijswinnend in 2018 tripel :) ) dus dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit. Ik weet dat er meer zijn hier die dit recept gebruiken.

Citaat van: seed7 op 03-11-2021  09:50 uWat is het SG nu?

Ingo

SG is nu 1040

Citaat van: Esterenbrouw op 03-11-2021  11:27 uBier is uitgegist.
Zie hierboven, lijkt me zeker nog niet uitgegist :)

Snelbier

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  11:33 uInderdaad vrij veel gebruikt, maar dat was volgens het recept (prijswinnend in 2018 tripel :) ) dus dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit. Ik weet dat er meer zijn hier die dit recept gebruiken.

SG is nu 1040
Hoeveelheid gist ook afstemmen op SG van wort.  Voor dit bier is 2 zakjes niet extreem.  :proost:
T58 is een snelle, al gist deze niet ver door.  Zowel T58 als S33 kunnen heftig, maar kort tekeer gaan.
SG 1040? Lijkt me inderdaad NIET uitvergist, eerder gestokt..
Mogelijk heeft de temperatuurdaling de gist in slaap gesukkeld.  Beetje opwarmen, en hopen dat het doorgaat?
Succes, Snelbier

Freggel

Citaat van: Snelbier op 03-11-2021  11:44 uHoeveelheid gist ook afstemmen op SG van wort.  Voor dit bier is 2 zakjes niet extreem.  :proost:
T58 is een snelle, al gist deze niet ver door.  Zowel T58 als S33 kunnen heftig, maar kort tekeer gaan.
SG 1040? Lijkt me inderdaad NIET uitvergist, eerder gestokt..
Mogelijk heeft de temperatuurdaling de gist in slaap gesukkeld.  Beetje opwarmen, en hopen dat het doorgaat?
Succes, Snelbier

Haha dan had ik hem achteraf toch op 26 graden moeten houden ;)
Thanks ik ga hem wat warmer zetten!!

trebvuister

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  11:33 uSG is nu 1040
Hoe heb je gemeten? Met refractometer of dobber. In het eerste geval met je corrigeren als je (deels) vergist bier meet

Als je met refractometer meet en corrigeert zou je nu op 1016 zitten.

Freggel

Citaat van: trebvuister op 03-11-2021  12:01 uHoe heb je gemeten? Met refractometer of dobber. In het eerste geval met je corrigeren als je (deels) vergist bier meet

Als je met refractometer meet en corrigeert zou je nu op 1016 zitten.

Ik heb met een dobber gemeten. Overigens heb ik nogmaals gemeten (tijdens de eerste aftap kwam wel heel veel gist mee en werd de dobber naar boven geduwd lijkt het.
Tweede meting met dobber kwam op 1030 uit. Hoe zou ik moeten corrigeren?

LAM

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  12:14 uHoe zou ik moeten corrigeren?
Dat hoeft nu dus niet, omdat je met de "dobber" hebt gemeten. Als je een refractometer gebruikte moest het wel.

Freggel

Citaat van: LAM op 03-11-2021  14:19 uDat hoeft nu dus niet, omdat je met de "dobber" hebt gemeten. Als je een refractometer gebruikte moest het wel.
Ah ok ik las het verkeerd :)

Jacques

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  12:14 uIk heb met een dobber gemeten. Overigens heb ik nogmaals gemeten (tijdens de eerste aftap kwam wel heel veel gist mee en werd de dobber naar boven geduwd lijkt het.
Tweede meting met dobber kwam op 1030 uit. Hoe zou ik moeten corrigeren?

Bij een refractometer moet je corrigeren omdat de gevormde alcohol de meting verstoort (alcohol heeft een andere brekingsindex dan water...)

Als je een dobber gebruikt (hobbybrouwers noemen dat meetinstrument gebruikelijk een hydrometer) dan moet er op bedacht zijn dat deze omhoog geduwd kan worden door aanhangende koolzuurbellen. Om dit te voorkomen hoor je het bier voor de meting te ontgassen. Dit kun je doen door het bier in een royale fles te gieten en daarna te schudden met de fles om de koolzuur kwijt te raken.

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  09:43 uIemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Het kan zijn dat het bier netjes uitgegist is. Maar ook dat je het bier te snel in temperatuur hebt laten dalen waardoor deze last heeft gekregen van een temperatuurshock. Er zijn dan nog veel onvergiste suikers die later een probleem kunnen vormen als je gaat bottelen.
Een derde mogelijkheid is dat je gistvat een heel klein beetje lek is.

Hoe ziet het recept uit dat je gebrouwen hebt? Een lage vergistingsgraad kan ook komen door de samenstelling van de moutstort dan wel het maischproces dat je gevolgd hebt.

Freggel

Citaat van: Jacques op 03-11-2021  16:50 uBij een refractometer moet je corrigeren omdat de gevormde alcohol de meting verstoort (alcohol heeft een andere brekingsindex dan water...)

Als je een dobber gebruikt (hobbybrouwers noemen dat meetinstrument gebruikelijk een hydrometer) dan moet er op bedacht zijn dat deze omhoog geduwd kan worden door aanhangende koolzuurbellen. Om dit te voorkomen hoor je het bier voor de meting te ontgassen. Dit kun je doen door het bier in een royale fles te gieten en daarna te schudden met de fles om de koolzuur kwijt te raken.

Het kan zijn dat het bier netjes uitgegist is. Maar ook dat je het bier te snel in temperatuur hebt laten dalen waardoor deze last heeft gekregen van een temperatuurshock. Er zijn dan nog veel onvergiste suikers die later een probleem kunnen vormen als je gaat bottelen.
Een derde mogelijkheid is dat je gistvat een heel klein beetje lek is.

Hoe ziet het recept uit dat je gebrouwen hebt? Een lage vergistingsgraad kan ook komen door de samenstelling van de moutstort dan wel het maischproces dat je gevolgd hebt.

Ik vind dobber wel beter klinken dan hydrometer als sportvisser, maar je hebt gelijk ;)

Recept : https://share.brewfather.app/wCTixqbEEzux4s

Snelbier

SG laatste 30 uur van 1040  naar 1030.  Daling van ruim 20% op restsuiker per dag.
Gaat als een speer, moet in dit tempo op 6 november rond 1016 (verwachte SG-end) zitten..
Zou alsnog snelle vergisting zijn, maar nu met gewenste resultaat. Wél 'normaal' voor T58..
=============
- Waarom dacht je eerder dat vergisting niets meer deed? Waterslot-bubbels of tilt-meter in het wort?
  Ben altijd benieuwd hoe en waarom men denkt dat vergisting is stilgevallen.
   METEN (SG) is bij mij heilig, hoezeer ik de watersloten ook vertrouw.
- Wat is temperatuur nu? En merk je (buiten SG-metingen) dat vergisting weer (of nog) loopt?
Groet, Snelbier

Freggel

Citaat van: Snelbier op 04-11-2021  01:34 uSG laatste 30 uur van 1040  naar 1030.  Daling van ruim 20% op restsuiker per dag.
Gaat als een speer, moet in dit tempo op 6 november rond 1016 (verwachte SG-end) zitten..
Zou alsnog snelle vergisting zijn, maar nu met gewenste resultaat. Wél 'normaal' voor T58..
=============
- Waarom dacht je eerder dat vergisting niets meer deed? Waterslot-bubbels of tilt-meter in het wort?
  Ben altijd benieuwd hoe en waarom men denkt dat vergisting is stilgevallen.
   METEN (SG) is bij mij heilig, hoezeer ik de watersloten ook vertrouw.
- Wat is temperatuur nu? En merk je (buiten SG-metingen) dat vergisting weer (of nog) loopt?
Groet, Snelbier

Sorry ik wist niet dat de metingen ook meekwamen in de link, de 1040 meting was niet goed omdat hij door het gist/koolzuur omhoog werd geduwd. Later nogmaals gedaan en kwam op 1030 uit, ik ga die meting er even uithalen wat sg betreft

Waterslot lijkt volledig stilgevallen, gisteren even het vat gezwenkt lijkt nu met 1 bubbel per minuut wel iets te doen weer, maar minimaal.
Temperatuur was zojuist 19.5 graden

Oxhead

Citaat van: Freggel op 03-11-2021  11:33 uInderdaad vrij veel gebruikt, maar dat was volgens het recept (prijswinnend in 2018 tripel :) ) dus dan ga ik ervan uit dat het wel goed zit. Ik weet dat er meer zijn hier die dit recept gebruiken.

SG is nu 1040

Bij dit recept is (net als bij de meeste trouwens)de temperatuurbeheersing tijdens de vergisting erg belangrijk.
Met een vergistingstemperatuur van 26 graden vrees ik voor een erg slechte schuimhoudbaarheid.
Er is nu niets meer aan te doen behalve het bier rond de 21 graden houden tot het uitgegist is. De laatste sg-punten daling duurt het langst, niet de temperatuur laten dalen of coldcrashen voor de vergisting klaar is.

Freggel

Citaat van: Oxhead op 04-11-2021  09:42 uBij dit recept is (net als bij de meeste trouwens)de temperatuurbeheersing tijdens de vergisting erg belangrijk.
Met een vergistingstemperatuur van 26 graden vrees ik voor een erg slechte schuimhoudbaarheid.
Er is nu niets meer aan te doen behalve het bier rond de 21 graden houden tot het uitgegist is. De laatste sg-punten daling duurt het langst, niet de temperatuur laten dalen of coldcrashen voor de vergisting klaar is.

Mooi leermoment voor de volgende keer, toch de temperatuur, vooral in het begin, in de gaten houden.
Uiteindelijk heeft hij niet heel lang op 26 graden gestaan hoor, dus ik ga het zien als hij straks klaar is.

Freggel

Update: ik kom net thuis en het waterslot ligt helemaal stil (goed te zien bij een slang model als beide kamers half gevuld zijn.)
Meting gedaan en hij blijft nu op 1030 hangen.
Temperatuur 20 graden

Iemand een idee hoe ik hem weer aan de gang krijg?

Oxhead

Citaat van: Freggel op 04-11-2021  17:03 uUpdate: ik kom net thuis en het waterslot ligt helemaal stil (goed te zien bij een slang model als beide kamers half gevuld zijn.)
Meting gedaan en hij blijft nu op 1030 hangen.
Temperatuur 20 graden

Iemand een idee hoe ik hem weer aan de gang krijg?
Als ik het goed lees is je vergisting pas 4 dagen op gang. Dus geduld doet wonderen. ;) Vat dicht laten, temperatuur op 21 graden houden en een week of 2 wachten.

Freggel

Citaat van: Oxhead op 04-11-2021  17:28 uAls ik het goed lees is je vergisting pas 4 dagen op gang. Dus geduld doet wonderen. ;) Vat dicht laten, temperatuur op 21 graden houden en een week of 2 wachten.

Haha klopt, ik maak me alleen wat zorgen vanwege de hele heftige en te warme start :) anyway kan er toch weinig aan doen, dus kijk over 2 weken wel weer eens

Jacques

Citaat van: Freggel op 04-11-2021  19:04 u... dus kijk over 2 weken wel weer eens

Je mag rustig al eerder kijken wat je SG is. Bijvoorbeeld over 1 week.

Hoe ziet je recept er uit? 1030 lijkt hoog maar dat kan alleen beoordeeld worden aan de hand van je recept.

middelaersch

Als ik je een tip mag geven om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen: zorg dat je temperatuur gecontroleerd kunt vergisten.
Koop een tweedehands koelkast, een inkbird en een verwarmingselement. Zoek op het forum op 'klimaatkast', en je vindt alles wat je moet weten.

De problemen die je nu hebt komen omdat de temperatuur eerst is verhoogd en vervolgens weer flink verlaagd. Bij te hoge temperatuur gaat de gist allerlei stoffen produceren die slecht zijn voor de smaak en schuimhoudbaarheid, en bij snelle afkoeling wordt de gist inactief. Beide niet goed.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Schuimhoudbaarheid en temperatuur S04 eerste dag vergisting 600 L chiller stuk temperatuur opgelopen tot 26.5°c.

Schuim is nog niet zo slecht.. foto na +- 7 min genomen..
Begin SG 1075
Eind SG 1012
13% suiker in de stort
Een vergistingsgraad van +- 83%

Alleen veel esters heel veel en hoge alcohol.
Vergisting moest op 19°c gebeuren.
Maarja een defect in de koeler en...

O ja gebrouwen in Cusco op zo een 3600 m
Door deze hoogte (temp van koken wort is 88°C) werd er wel relatief veel hop gebruikt 3.9 kg (waarvan zo een 1.35 kg bitterhop als FWH) voor de 600 L 30 IBU (sterke blonde).

Freggel

Citaat van: MaJa op 05-11-2021  17:39 uSchuimhoudbaarheid en temperatuur S04 eerste dag vergisting 600 L chiller stuk temperatuur opgelopen tot 26.5°c.

Schuim is nog niet zo slecht.. foto na +- 7 min genomen..
Begin SG 1075
Eind SG 1012
13% suiker in de stort
Een vergistingsgraad van +- 83%

Alleen veel esters heel veel en hoge alcohol.
Vergisting moest op 19°c gebeuren.
Maarja een defect in de koeler en...

O ja gebrouwen in Cusco op zo een 3600 m
Door deze hoogte (temp van koken wort is 88°C) werd er wel relatief veel hop gebruikt 3.9 kg (waarvan zo een 1.35 kg bitterhop als FWH) voor de 600 L 30 IBU (sterke blonde).

Ok vanwaar deze reactie??

Update, sg zakt wel iets, nu 1.024, maar het waterslot doet helemaal niets meer... Betreft een RVS vat en voor zover ik kan nagaan zonder lekken. Zojuist ook 3v3n beproeft en het zoete gaat eraf, dus de gist doet wel iets. Vreemd

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.