Algemeen > Stel je voor

Jezelf voorstellen: NoobBrew

(1/2) > >>

NoobBrew:
Goedemiddag brouwers, ik ben Rens en heb zojuist mijn eerste brouwpakket van brouwchef met succes afgerond! Smaakt heerlijk, nu al spijt dat ik maar 5 liter heb gebrouwen! Binnenkort maar eens een 30 liter vaatje aanschaffen.

Nou wil ik natuurlijk weer een keer aan de gang gaan alleen heb ik een vraag;

Maakt het uit welke mout en gist ik met elkaar combineer? En hebben jullie nog tips voor goede gist/mout/hop?

Alvast bedankt!

Derp:
Hi BoobBrew, welkom en leuk dat je de hobby ontdekt hebt!

Heel eerlijk, je vraag staat gelijk aan "ik heb net een pasta gemaakt en ga er nog eentje maken, maakt het nog uit wat voor vlees, saus, groenten of type pasta ik gebruik?". JA. ;D Als het antwoord nee was, dan bestonden er weinig biertypen. :)

Ik raad je aan te beginnen bij je eigen smaak. Als je in de supermarkt een biertje koopt, drink je graag een blondje, dubbel, tripel, IPA, etc? Dan eens een paar bierpakketjes brouwen in die stijl. Je kunt zoals je ontdekt hebt kant-en-klare pakketjes kopen in die stijl. Dan is het recept al voor je gemaakt.

Terwijl je dat doet raad ik je aan de wiki van deze site eens te lezen, daar staat wel veel over het proces en volgens mij ook over recepten.

Als je een YouTube kijker bent raad ik je aan eens een paar filmpjes van het kanaal "the homebrew challenge" te kijken, die man heeft 99 bierstijlen gebrouwen in 99 weken. Filmpjes van plm 10 minuten. Hij legt uit wat voor recept ie brouwt en aan het eind van de video proeft ie het biertje ook met een omschrijving van wat ze proeven (vaak summier, dat wel). Lekker met een zelfgebrouwen biertje in de hand kijken vanavond!

Hoe je het ook verder oppakt: Veel plezier!

Edit: mocht je graag zelf een recept maken en met een heel simpel recept willen beginnen dan raad ik je overigens aan om "Smash bier" op te zoeken. Dat staat voor Single Malt and Single Hop. In andere woorden: als jij bijvoorbeeld Pale Ale bier en Mosaic hop hebt liggen, dan stel je een recept samen met alleen die mout en hop, en dan vaak een neutrale gist zoals US-05 zodat je kunt proeven wat die mouten en hoppen doen. Leerzaam en vaak erg lekker, het hoeft niet allemaal zo moeilijk.

trebvuister:
Welkom

Tip: koop een boek voor beginners. Ik heb zelf “Verander water in bier”.  Van Adrie Otten

Daar wordt het brouwproces uitgelegd en wat o.a gist en mout doe voor de smaak

Veel plezier

Snelbier:
Welkom op het forum.  De schatkamer voor hobby-brouwers  :biersmile:.
Zie reactie van Derp.  Zoek uit wat voor bier(soort) je lekker vindt of wil brouwen, en vind een recept.
De afdeling Bewezen recepten https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html is een goede start, al is het soms even zoeken.
Succes, Snelbier

jhazenberg:
Welkom op het Forum
Als je het Forum "uit" hebt heb je meteen ook het antwoord op je vraag
begin inderdaad met je goed in te lezen op dit forum of doormiddel van het kijken van filmpjes op youtube.

heel veel plezier hier en met het brouwen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie