Recepten > Discussie over recepten

Discussie over prijswinnede Dubbelbock (oa over honing)

(1/5) > >>

JanDeGraaff:

--- Citaat van: Gerard van De Tulp op 22-09-2020  20:53 u ---Erg tevreden met de bok, erg vereerd met de beoordeling van de keurmeester en de 1e plaats in de klasse D.  Heel bijzonder om alles op afstand mee te maken.

Recept voor 20 liter bier
Type bier: Dubbelbock met honing

IBU:             : 35
Alcoholpercentage      : 8.2%

Granen:                 grammen
Golden prommise   3200
Lagermout        2000
Tarwe vlokken        500
Cara 120               200
Cara red 50       200
Aroma 400       222
Aroma 150       80
Ambermalt TF       300

Maischwater   : 20 liter

Maischschema:
Temp      rust
55          stort
52          15
58          10
62          35
71          20
78          5

Waterbehandeling   : Water uit zuidwest Brabant. 10 min 52°C rust eventueel aanzuren tot pH 5.6
CaSO4: 1.5g
CaCl2 2.5g

Behandeld water:
Calcium   Magnesium Sodium   Chloride   Sulfate    Chloride / Sulfate
(Ca ppm)   (Mg ppm)   (Na ppm)   (Cl ppm)   (SO4 ppm) Ratio
106            4           42            89           62             1,44

Spoelen tot beginvolume 25 liter.
Kooktijd      : 60 min

Hoppen en zo:
Hop                          hoeveelheid       timing
Galena                      20g  15.2%      FWH
Bavaria Mandarin       10g  9.3%        15min koken
Biologische honing     450g                Na t koelen

Begin S.G.                      : 1071
SG na toevoegen honing   : 1073
Eind S.G.                      : 1014
Gistsoort      : Fermentis saflager 34/70

Vergisten op 10 a 12 graden.
Bottelen met 6.5 g/l kristalsuiker.

Notities van de keurmeester:
90 punten
Geur: Neutraal met iets karamelmoutige geur. Iets kruidig. Licht geroosterd aroma (te) zwak
Smaak: Mooie complexe smaak. Had iets meer geroosterd aroma mogen hebben, maar verder prima
Nasmaak: Mag iets meer gebrands in de nasmaak hebben. verder heel mooi.
Algemeen: Heel mooi bier. Compliment. Een genot om te proeven.

--- Einde van citaat ---

Gefeliciteerd Gerard! En dankjewel voor het delen van het recept.

Twee kleine vraagjes:
– Vergisten op kamertemperatuur; is dat 18ºC of 21ºC? Of iets daar tussenin?
– Was je niet bang met de honing na koelen toevoegen dat er wellicht iets in zou hebben kunnen zitten wat het bier zou kunnen infecteren?

Alvast bedankt!! Ik ga 'm zeker opslaan in mijn 'receptenbibliotheek'!!

Gerard van De Tulp:
Dankjewel voor de belangstelling van iedereen.

--- Citaat van: JanDeGraaff op 23-09-2020  10:49 u ---Twee kleine vraagjes:
– Vergisten op kamertemperatuur; is dat 18ºC of 21ºC? Of iets daar tussenin?
– Was je niet bang met de honing na koelen toevoegen dat er wellicht iets in zou hebben kunnen zitten wat het bier zou kunnen infecteren?

--- Einde van citaat ---

De temperatuur is n foutje (sorry). Deze is met een lager vergist (ik heb er geen steambier van gemaakt). De temperatuur is 10 a 12°C.  Ik heb het recept hierboven aangepast.  Omdat ik geen klimaatkast heb is mijn temperatuur altijd n beetje afhankelijk van het seizoen.  In de winter is mijn garage vorstvrij (10 a 12°C) en zet ik mijn vat daar neer.  In mijn huiskamer is het 18 a 20°C dus daar staan dan mijn ales. In hoog zomer als het warmer is dan brouw ik mijn recepten met kveik en mijn saison. Zo pas ik me aan aan het seizoen.

De honing was uit de supermarkt en ik ging er vanuit dat hier niets gevaarlijks in zit.  Het verwarmen van honing is niet verstandig voor de smaak. Het is in geval van honing altijd wel een risico denk ik. Ik heb dat risico genomen.

beermenke:
Van deze honing weet ik het niet maar honing uit supermarkt wordt vaak gemengd en verhit.

Oosterling:

--- Citaat van: beermenke op 23-09-2020  18:34 u ---Van deze honing weet ik het niet maar honing uit supermarkt wordt vaak gemengd en verhit

--- Einde van citaat ---

Honing heeft van zichzelf al een antibacteriële werking. Er zijn vazen gevonden in de Pyramides van het Oude Egypte, waar de honing nog steeds onbedorven in zat. ;)
En om Onlinearcheologieonline.nl te citeren:

--- Citaat ---Op 5.500 jaar oude potten, gevonden in Georgië, zijn sporen gevonden van 's werelds oudste honing. De honingsporen zijn gevonden in keramische vaten die 170 kilometer ten westen van Tbilisi gevonden zijn. De honing is vermoedelijk gemaakt door bijen die ongeveer 5.500 jaar geleden rondvlogen in Georgië.
--- Einde van citaat ---

Een nieuw en nog niet open gemaakte fles honing zou je in principe zonder vrees over besmettingen moeten kunnen toevoegen aan je gekoelde wort.

Jacobf:
Gefeliciteerd Gerard, mooi recept!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie