Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Fruit in bier maakt zuur?

(1/3) > >>

Johan_vL:
Meermaals heb ik bier gebrouwen met vruchten, kersen in stout, mango in IPA en witbier, perzik in hefeweizen, bosbessen in stout. In alle bieren is mijn ervaring dat het bier lichtzurig wordt. Naar mijn idee omdat er nou eenmaal veel zuren en suikers in vruchten aanwezig zijn, de suikers wordt omgezet, dus de zuren overblijven.
Is het altijd zo, dat als je vruchten toevoegd je bier (licht)zurig wordt? wat zijn jullie ervaringen?

Voor mango en perziken heb ik diepvries verpakkingen van de groothandel gebruikt andere vruchten vers van de boom, maar eerst op een laag pitje verhit...

chthon:
Inderdaad, meestal verfrissend zuur. Met frambozen moest ik er toch wel wat onfermenteerbaar zoetmiddel bijdoen.

Johan_vL:

--- Citaat van: chthon op 21-10-2021  11:47 u ---Inderdaad, meestal verfrissend zuur. Met frambozen moest ik er toch wel wat onfermenteerbaar zoetmiddel bijdoen.

--- Einde van citaat ---

Doe je er dan lactose bij? En hoeveel?

Snelbier:

--- Citaat van: Johan_vL op 21-10-2021  14:49 u ---Doe je er dan lactose bij? En hoeveel?

--- Einde van citaat ---
Ben chthon niet, maar toch een reactie / tip.
In een Oud Bruin (dat Hollands versnijbier) dat ik soms voor de dames brouw volgende opgemerkt:
- Lactose is een slechte zoetstof, heb je VEEL van nodig om het zoeter te maken.
In oudere versies gebruikte ik 82 g lactose per liter, en de dames vonden het nét voldoende zoet  :huilen:.
Ivm Lactose-intolerantie van familieleden een alternatief gezocht..
- Splenda-Stevia (tabletten uit minidispenser) bleek de beste oplossing; geen bekende bijwerkingen en weinig bittere nasmaak.
 Laatste 2 brouwsels (durf het geen bier te noemen) bevatten 8 Stevia-TABS per liter, en lijkt zoet genoeg.  Komt nog steeds overeen met 2-3 scheppen suiker per flesje, voor wie het weten wil..
- Proefjes van de kouwe grond gedaan met Stevia-tablets tijdens koken, vergisting, bottelen, etc..
  Toegevoegd bij bottelen (opgelost in wat water met bottelsuiker) gaf 2x gushers..
  Ook opgelost in flesje Amstel (doppie los, Stevia in, doppie vast) gaf overvloedig schuim na 3 dagen..
 Toegevoegd bij vergisting (opgelost in warm water) ging meermaals probleemloos, dus houd ik er in.
Proost, Snelbier

chthon:

--- Citaat van: Johan_vL op 21-10-2021  14:49 u ---Doe je er dan lactose bij? En hoeveel?

--- Einde van citaat ---
Nee, het was stevia. Niet te veel, gewoon om de zurigheid wat te verzachten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie