Recepten > Discussie over recepten

2e poging zwaar blond gistkeuze?

(1/7) > >>

jooprules:
Hallo mensen,

Ik wil weer een poging gaan doen om een zwaar blond of tripel bier te brouwen, een type dat ik graag drink. Mijn eerste brouwsel was een zwaar blond, zeker niet perfect maar smaakte uiteindelijk wel. De gist hierbij was nottingham. Daarna heb ik nog eens een tripel gebrouwen waar ik minder tevreden over was, uiteindelijk vooral door de gist denk ik (lallemand abbaye). Ik proefde laatst nog een bier van frontaal dat ook met deze gist gebrouwen is en die vond ik ook minder lekker. Dus ik wil nu waarschijnlijk toch weer de Nottingham gaan gebruiken (gebruik liever nog korrelgisten), ik heb ook nog de Safale s04, zou ook kunnen denk ik. Of de Us05. Wat zou het lekkerst zijn? Zie onderstaand het recept. Ik vind zo'n blond/tripel toch nog vrij lastig om te brouwen, veel moeilijker dan bijvoorbeeld een ipa. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptjoopmeister zwaar blondBrouwdatumBierstijlSterke BlondeVolume19,0 lBegin SG1,082 SGBerekende kleur (Morey)10 EBCBerekende bitterheid (Rager)23 IBUBrouwzaalrendement65,0 %Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,8 %0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC6,9 %0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU8,5 gMagnumbellen10,7%60 min.13,7 IBU20,0 gVanguardpellets7,7%10 min.5,1 IBU20,0 gVanguardpellets7,7%0 min.4,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType11,0 gNottingham ()bovengist

Fractus:
Vragen welke gist het lekkerste bier oplevert is gevaarlijk, iedereen heeft een andere smaak  >:D

Ik heb zelf goede ervaring met de T-58 en de Fermentis BE-256 (heet nu ook Abbaye volgens mij maar is anders dan de lallemand abbaye). M41 is ook goed maar dan krijg je wel een droog bier a la Duvel. Zie ook het prijswinnende recept met de T-58: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37509.0

Zeer makkelijk recept en ik vond het erg lekker bier  :proost: Lijkt een beetje op jouw recept, je hebt alleen wat tarwemout erbij en een andere hop.

jooprules:

--- Citaat van: Fractus op 18-10-2021  14:58 u ---Vragen welke gist het lekkerste bier oplevert is gevaarlijk, iedereen heeft een andere smaak  >:D

--- Einde van citaat ---
Haha, ja dat dacht ik al. Omdat ik mijn eerdere poging met nottingham wel redelijk geslaagd vond, ben ik geneigd om die te pakken, ook omdat ik die nog op voorraad heb. Laatst ook een herfstbock mee gemaakt, smaakte me ook prima. S04 ben ik hier op forum ook wel eens tegengekomen, heeft iemand daar ervaring mee in een zwaar blond/tripel?

middelaersch:
Zowel de gist als de hopsoorten die je gekozen hebt passen in mijn optiek niet bij een tripel of een (Belgische) sterke blonde.

Misschien is het een idee om bij de 'bewezen recepten' eens wat recepten voor tripel en sterke blonde te bekijken? Niet om klakkeloos na te brouwen, maar wel om een indruk te krijgen welke ingrediŽnten daarbij passen.

Ook hier kun je waardevolle informatie vinden als je een recept wilt samenstellen:

https://www.bjcp.org/style/2015/26/26C/belgian-tripel/

Jacques:
Kijk eens naar Engelse gisten...
Bijvoorbeeld de #1099 Wyeast Whitbread Ale 8)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie