Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop gun  (gelezen 1464 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Hop gun
« Gepost op: 14-10-2021 18:04 u »
Heeft iemand al eens geexperimenteerd met het zelf bouwen van een hop gun met een pompje zoals de profs het ook doen?
Ik wil zoiets gaan maken voor ipa's maar kan dan misschien nog wat ervaringen meenemen.
Mooie van een hopgun is denk ik dat je niet al die hop rommel in je bier krijgt en je het er ook weer snel vanaf kunt koppelen zodra de smaak en geur is overgedragen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
Re: Hop gun
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2021 07:24 u »
Het is een super idee, maar best wel lastig denk ik. Hoe kom je bijvoorbeeld aan een filterkaars? En je wil er eigenlijk niet een van kunststof, maar gesinterd metaal of keramiek....

Of zou het een idee zijn, om zo'n waterfilter gebruiken, maar daar kan misschien niet voldoende hop in, of een groter filterhuis aan zo'n waterfilter maken, maar ja hoe tap je daar dan van die grove draad in?  :nut:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2021 07:42 u »
Het is een super idee, maar best wel lastig denk ik. Hoe kom je bijvoorbeeld aan een filterkaars? En je wil er eigenlijk niet een van kunststof, maar gesinterd metaal of keramiek....

Of zou het een idee zijn, om zo'n waterfilter gebruiken, maar daar kan misschien niet voldoende hop in, of een groter filterhuis aan zo'n waterfilter maken, maar ja hoe tap je daar dan van die grove draad in?  :nut:

Zo fijnmazig hoeft het filter niet te zijn, dat slaat alleen maar dicht. Gaas of gaatjes plaat met een gatdiameter van 0.5 mm is prima als je bloemen gebruikt.

Ik heb er een gebouwd van een 50 liter fust. Daarin zit een filter/zeef in met gaatjes 0.5 mm dacht ik. Daaromheen zit een gaatjesplaat met gaten 1 of 2 mm. De lagen van steeds fijnere zeven is om dichtslaan te voorkomen.

Voor inspiratie zoek op DIY Randal, of Hop Rocket

Ingo

Online Johan_vL

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2021 15:31 u »
Als ik die links bekijk zie je ook waterfilters zoals ik al benoemde, misschien toch eens proberen. Maar ik ben toch ook wel heel benieuwd hoe je dan een fust hebt omgebouwd. Gebruik je daarvoor een corny keg zodat je ook de hops er weer redelijk makkelijk uit kunt krijgen?

Gebruik je dan gas in, als bier in? en bier uit als bier uit? en hoe heb je de bier uit dan gemaakt? gewoon zo'n dipstick dopje erop en gaatjes geboord? ben super benieuwd ...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 16-10-2021 07:45 u »
Als ik die links bekijk zie je ook waterfilters zoals ik al benoemde, misschien toch eens proberen. Maar ik ben toch ook wel heel benieuwd hoe je dan een fust hebt omgebouwd.

Zal wat plaatjes schieten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 16-10-2021 08:20 u »

Wat ontbreekt is een ontluchtings- of overschuimventiel in de 'bodem'. Maar dan wordt het lastig om het fust uit te koken en ik heb geen brouwkrukje meer. Een opgelaste RVS moer plus een bout zal ook wel voldoen, maar ik gebruikt het ding niet meer en heb het dus niet verder ontwikkeld.

Het wort stroomt bij de zij-aansluiting naar binnen en wordt vanuit de onderaansluiting tussen de poten  teruggepompt.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 16-10-2021 11:01 u »
Je gebruikt 2 lagen: 1 laag met gaatjes en een laag met fijn gaas. Ik neem aan dat dat vooral nodig is voor pellets omdat die heel fijn gruis geven? Heeft die laag met gaatjes dan nog een functie?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 16-10-2021 12:20 u »
Je gebruikt 2 lagen: 1 laag met gaatjes en een laag met fijn gaas. Ik neem aan dat dat vooral nodig is voor pellets omdat die heel fijn gruis geven? Heeft die laag met gaatjes dan nog een functie?

Ik gebruikte bellen. De bellen worden tegen het filter gezogen. De fijne gaatjes worden dan afgedekt en je hebt al snel geen stroming meer. De laag met grote gaten voorkomt dat voldoende om stroming te houden.

Overigens, ook van bloemen komt fijn gruis af en soms zaden.

Ingo

Online Johan_vL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2021 22:28 u »
Mooi DIY project, maar dan is het wel nodig om rvs te kunnen lassen. Waarom gebruik je je brouwkruk niet meer als hopgun? Is er een beter exemplaar of hop je op een andere manier? of anders namelijk?
Ik doen meestal hopstand bij 90C en dan 10 a 15 stoppen met koelen. werkt prima als je een filterplaat in je kookketel hebt. Maar met een hopgun misschien iets meer rendement?

Offline pivo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2021 08:07 u »
Dan is de theepot met dit principe, toch veel gemakkelijker?
Principe is hetzelfde ,of mis ik iets?
https://www.amazon.nl/Franse-Koffie-Hittebestendige-Koffiezetapparaat-Theepot/dp/B07YKXFZDS?th=1

Online tsien_bier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Doch der mar tsien
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2021 10:52 u »
Misschien een domme vraag? Maar wanneer wordt de hop gun ingezet? Tijdens het koken? Tijdens het koelen als alternatief voor de hop-stand? Of zelfs als alternatief voor het koud-hoppen.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #11 Gepost op: 21-10-2021 10:54 u »
Hier is een korte beschrijving in een filmpje:

En hier wat uitgebreider: https://beerandbrewing.com/ready-aim-hop-examining-the-hop-gun-in-breweries/
 :)

Heel kort: je pompt je jongbier tijdens de nagisting/lagering door een hopreservoir met filter om op een hele efficiŽnte manier te koudhoppen

Online tsien_bier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Doch der mar tsien
« Reactie #12 Gepost op: 21-10-2021 11:46 u »
Mooi en duidelijk filmpje. Drooghoppen dus. Toch zie ik ook andere soortgelijke toepassingen op andere momenten in het het brouwproces bijv:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #13 Gepost op: 21-10-2021 12:06 u »
Mooi DIY project, maar dan is het wel nodig om rvs te kunnen lassen. Waarom gebruik je je brouwkruk niet meer als hopgun?

Omdat ik niet meer op die schaal brouw en 3 kg hop voor 10 l bier .... eeuhm...

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 21-10-2021 12:19 u »
of mis ik iets ?
Ik denk het wat die theepot mist de mogelijkheid om continue het gistende wort er doorheen rond te pompen.

Offline pivo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 21-10-2021 15:24 u »
Zou er een meting zijn hoeveel van de hop nu daadwerkelijk in de het bier komt?
eg:  welk extractie proces geeft het meeste af?

In de ketel roeren /koken
hop gun
in de theepot laten trekken met heet water, een paar uur of zo.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 21-10-2021 21:08 u »
De hopgun is bedoeld voor koudhoppen. Koud is het lastig om hopbestanddelen op te lossen, dus vandaar dat er een continue stroming doorheen gaat in de hopgun.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 21-10-2021 23:49 u »
De hopgun is bedoeld voor koudhoppen. Koud is het lastig om hopbestanddelen op te lossen, dus vandaar dat er een continue stroming doorheen gaat in de hopgun.

Het is de stroming en de controle die je hebt. Je kunt een uur hoppen, of 24 uur etc. Je zou het met verschillende hoppen na elkaar kunnen doen. Een hop aan het begin van de gisting, een andere aan het einde.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2021 12:32 u »
ik heb dit filtertje gekocht

En met wat gebruikte dryhop pellets gekeken of ik daar met een pompje via dit filter kon circuleren. Dat ging ongeveer 5 seconden goed en toen sloeg het filtertje compleet dicht.
Vraag is dus hoe je iets kunt bedenken waar je goed mee kunt filteren zonder dat het dichtslipt. Of is er een eis aan de doorstroomsnelheid per oppervlakte van het filter bij echte hopguns net zoals bij beslag filteren? En zo ja hoeveel is dat dan?  Als ik de stroming flink kneep kon ik een minuscuul straaltje handhaven zonder dat het dichtslipte.

Tags: