Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te laag begin SG  (gelezen 582 keer)

Offline Jose

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te laag begin SG
« Gepost op: 14-10-2021 16:59 u »
Goedemiddag medebrouwers,

Gisteren een brouwsessie gehad voor de productie van 20 liter IPA, een brouwpakket van Brewferm met (ongeschrote) mout.
Alles liep vrij soepel, tot het moment dat het het vat in ging: het begin SG bleek slechts 1050 te zijn i.p.v. de benodigde 1068.

Om ervoor te zorgen dat ik erachter kom wat ik fout heb gedaan zal ik zo veel mogelijk informatie geven:

Apparatuur: Brewmonk 30
Vergistbare ingrediŽnten: 5 kg Viking Pale Ale mout 4-7 EBC, 11,5 gram Fermentis T58 korrelgist
Hop: 100 gram East Kent Goldings
Beslagwater: 18 liter
Maischschema: 20 min / 41 c - 90 min / 66 c en 5 min / 78 c
Spoelwater: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort
Kooktijd 80 minuten
Begin SG: 1068
Eind SG:  wordt nergens vermeld, maar gezien het beoogde alcoholpercentage van 7%, zou dit rond de 1016 moeten liggen.
Hergisting op de fles: 7 gram suiker / per liter.

Schroten:
De walsen van mijn graingorrilla staan beiden afgesteld op 1,92mm. Naar mijn mening heb ik zeker niet te grof geschroot.
Ik ben zeer kritisch geweest omdat dit de eerste keer was dat ik zelf ging schroten, de korrels waren gebroken zo dan niet goed geplet. Ik heb meer het idee dat ik aan de fijnere kant zat, omdat ik later met het spoelen problemen ondervond.

Maischen:
Ging vlot. Wat mij wel opviel (en waarschijnlijk is dit wel normaal), is dat gedurende het maischproces vorderde, het wort steeds minder goed door liep.
Ik moest het kraantje van mij Brewmonk steeds meer knijpen. SG na het maischen: 1053 punten

Filteren / Spoelen:
Moutpijp omhoog getild en 10 minuten laten uitlekken, filterbed liep slecht door, heb dit opgelost door met mijn spaan over de bodem van de onderste filterplaat te gaan.
Hierna de moutpijp nog een stand hoger getild en begonnen met spoelen. Dit duurde in totaal een uur, mijn filterbed sloeg regelmatig dicht en ben weer regelmatig over de bodem van de filterplaat gegaan om het wort door te laten lopen.
Ik heb gespoeld tot een totaal 24,2 liter. Hoeveel ik precies gebruikt heb ben ik vergeten te noteren, maar het zal ongeveer 9 liter geweest zijn. Temperatuur van het spoelwater was 78 c, SG na het spoelen: 1058 punten (laag!)

Koken:
Totaal 80 minuten rollend gekookt, deksel schuin op de pan. Begonnen met 24,2 liter, geŽindigd met 21,2 liter.
Hop na 15 minuten toegevoegd.

Koelen:
in 25 minuten terug gekoeld naar 22,5 C.

Vergisting: staat nu te vergisten bij 20 C. Uiteindelijk is er 18 liter in het vat gekomen. (achterblijfsel in de ketel en had nog een lekkage aan de aftapkraan van het vat die ik redelijk laat opmerkte).

Hoofdvergisting is sinds vanochtend goed op gang gekomen. Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit bier redden?
Ik heb al 1 en ander gelezen over suiker toevoegen,  maar graag ontvang ik van jullie specifieke tips.

Maar het belangrijkste is natuurlijk, wat heb ik fout gedaan?
Ik begin bijna te twijfelen aan de instructies van het pakket, vorige week probeerde ik het recept in Brewfather toe te voegen, maar ik kwam maar niet verder dan 5% alcohol zonder suiker toe te voegen, zou het kunnen dat dat niet in het recept staat? Ik heb brewfather nog niet gebruikt bij deze sessie omdat ik vooralsnog iets teveel gedoe vind.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Te laag begin SG
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2021 17:10 u »
Uw rollen staan op een afstand van 1,92mm, wat een heel grote afstand is. Daar kunnen alle kleine graankorrels zonder probleem tussen door. Volgens mij schroot je veel te grof, vandaar uw laag SG. Dat je problemen hebt bij het spoelen moet je misschien zoeken in uw manier van werken.
Ter vergelijking mijn rollen staan 0,9mm van elkaar en sommige korrels lijken niet gebroken maar het meellichaam is binnenin wel helemaal verbrijzeld.

Online Koenders

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij de Zwanenhals
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2021 18:36 u »
Naast wat waldonk zegt, kan het ook zo zijn dat je wort niet goed doorloopt. Ik ga ervan uit dat je zo'n overflow pijpje erin hebt zitten?
Als je wort dan continu wordt doorgepompt maar niet door de mout heen loopt, extraheer je niet alles.
Nou heb ik ook een Brewmonk 30L en heb er zelf nog niet echt problemen mee ondervonden, meestal kom ik op luttele verschillen van een paar puntjes uit.
Probeer eens te roeren tijdens de maisch. Wat bedoel je met "ik moest knijpen in het kraantje?"

Verder kun je uitrekenen hoe je je SG kunt verhogen, daar staat elders op het forum wel wat over geschreven. Ik weet het namelijk niet uit mijn hoofd  ::)

Offline Wvo88

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2021 19:24 u »
Je zegt dat het sg na het spoelen 1058 was. Vervolgens heb je het aan de kook gebracht en daarna was het sg 1050. Het lijkt me sterk dat je sg daalt door het te koken. Dus vraag me af of je goed gemeten hebt.

Offline Jose

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2021 20:30 u »
Je zegt dat het sg na het spoelen 1058 was. Vervolgens heb je het aan de kook gebracht en daarna was het sg 1050. Het lijkt me sterk dat je sg daalt door het te koken. Dus vraag me af of je goed gemeten hebt.

Dit vind ik dus ook heel raar. Maar zowel na het maischen, na het spoelen en na het koelen was het SG 1050. Alleen de temperaturen waren anders. Na het spoelen was de temperatuur 50 C, dus heb ik daar 8 punten bij opgeteld enz. Heb voor de zekerheid mijn hydrometer nog gecontroleerd, maar die gaf bij water 1000 en bij een suikeroplossing 1040 aan. Daar zit het probleem dus niet.

Probeer eens te roeren tijdens de maisch. Wat bedoel je met "ik moest knijpen in het kraantje?"

Heb geroerd om de 15 minuten, er zit inderdaad een overlooppijpje in (waar het vloeistofniveau onderbleef overigens)
Met het knijpen van het kraantje bedoel ik dat ik de persafsluiter van de pomp deels dicht zet om te voorkomen dat het wordt gaat overlopen via het overlooppijpje.

Uw rollen staan op een afstand van 1,92mm, wat een heel grote afstand is. Daar kunnen alle kleine graankorrels zonder probleem tussen door. Volgens mij schroot je veel te grof, vandaar uw laag SG.

Dit is inderdaad wel een groot verschil. Echter lijkt mijn schrootresultaat op het oog niet al teveel te verschillen met jou resultaat.
Zie de foto hieronder waar ik van uit ben gegaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2021 23:27 u »
Filteren / Spoelen:
Moutpijp omhoog getild[ en 10 minuten laten uitlekken, filterbed liep slecht door, heb dit opgelost door met mijn spaan over de bodem van de onderste filterplaat te gaan.
Hierna de moutpijp nog een stand hoger getild en begonnen met spoelen. Dit duurde in totaal een uur, mijn filterbed sloeg regelmatig dicht en ben weer regelmatig over de bodem van de filterplaat gegaan om het wort door te laten lopen.
Ik heb gespoeld tot een totaal 24,2 liter. Hoeveel ik precies gebruikt heb ben ik vergeten te noteren, maar het zal ongeveer 9 liter geweest zijn. Temperatuur van het spoelwater was 78 c, SG na het spoelen: 1058 punten (laag!)

Koken:
Totaal 80 minuten rollend gekookt, deksel schuin op de pan. Begonnen met 24,2 liter, geŽindigd met 21,2 liter.

Ik zie snel twee oorzaken
- je filterbed is verstopt door het snel omhoog halen van je moutkorf
- je hebt een meer wort dan waar het recept uitgaat

De laatste oorzaak wordt vaak over het hoofd gezien...

En verder haal je met een brouwautomaat een veel lager rendement dan met een gewone pan waarin je roert.
Tussentijds roeren tijdens het maischen kan je rendement tussen de 10 en 20% verhogen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #6 Gepost op: 15-10-2021 07:41 u »

Dit is inderdaad wel een groot verschil. Echter lijkt mijn schrootresultaat op het oog niet al teveel te verschillen met jou resultaat.
Zie de foto hieronder waar ik van uit ben gegaan.

Met dit verschil dat de inhoud van de moutkorrels hier allemaal verbrijzeld zijn en bij u zie ik er nog die intakt en gaaf zijn.
Slechts een deel van de korrels is bij u gebroken.

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-10-2021 17:12 u »
Als je meer dan 5 kg mout hebt maish ik met 22 liter omdat anders je mout maar amper onder de waterspiegel komt. Je hebt dan uiteraard minder spoelwater nodig. Je rollen staan inderdaad veel te wijd waardoor je mout niet goed is geschroot. Ik neem altijd een handjevol en wrijf met de duim om te kijken of alle korrels gebroken zijn en er ook voldoende hele kafjes inzitten anders raakt je filterbed verstopt. Tip: Laat je mout eens schroten en vergelijk dit met je eigen schrootsel, daar leer je een hoop van.
De verstopping wijdt ik aan te weinig water in je moutkorf. De eerste keer roer ik na 10 minuten en 10 minuten later nog een keer. Daarna heb je geen last meer.
Die eerste rust van 20 minuten op 41 graden is volgens mij ook een bron van verstopping. De moderne mouten van tegenwoordig hoeven geen eiwitrust en kun je direct op 66 graden maishen. Door die lage temperatuur gaat het verstijfselen en wordt ondoordringbaar.
Ik haal met bovenstaande methode altijd het beoogde eind SG.
Dan nog iets over het tussen SG. Als je spoelwater toevoegt zakt uiteraard je SG. Dat wordt later weer gecompenseerd door inkoken. Je verliest ook minimaal 5 liter water in de mout. Dan blijft van je 18 liter maar een goede 12 liter over. Dit moet je dus weer aanvullen met spoelwater. Nogmaals 18 liter water is te weinig voor meer dan 5 kg mout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-10-2021 23:36 u »
Met dit verschil dat de inhoud van de moutkorrels hier allemaal verbrijzeld zijn en bij u zie ik er nog die intakt en gaaf zijn.
Slechts een deel van de korrels is bij u gebroken.

Ondanks dat je op het oog hele korrels ziet kan het toch zijn dat deze voldoende gekraakt zijn voor het vrijlaten van de inhoud van de korrel...

Maar ik ben wel met je eens dat een afstand van 1,92 mm tussen de walsen groot is en dat het goed is deze te verkleinen naar zo'n 1,1 tot 1,3 mm

Tags: