Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen Infusiemaisch brouwautomaat/RIMS  (gelezen 317 keer)

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • Land: nl
    • Brouwerij KOR
Weizen Infusiemaisch brouwautomaat/RIMS
« Gepost op: 13-10-2021 11:34 u »
Beste brouwers,

Om de karakteristieke smaken van een Weizen te produceren, is het noodzakelijk om een temperatuurschema met meerdere stappen te gebruiken. Ik heb een maischschema opgesteld waarbij ik me heb ingelezen door de volgende artikelen (TIP goed leesvoer alvorens deel te nemen aan deze discussie):
https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
Ik brouw zelf volgens de RIMS methode waarbij ik het wort rondpomp en buiten de ketel elektrisch verwarm. Vele van jullie brouwen met een brouwautomaat met een vergelijkbaar brouwproces.

Ik wil in deze discussie graag dieper ingaan op het uitvoeren van een dergelijk maischschema in een brouwautomaat/RIMS opstelling. Ik heb in het verleden al een aantal pogingen gedaan om te brouwen met verbranden van de verwarmingsspiraal tot gevolg. Het verbranden van de spiraal komt door de hoge hoeveelheid zetmelen welke in het begin van het maischen aan de verhittingsspiraal gaan ''plakken'' en vervolgens later in het maischproces verbranden.
Om deze rede wil ik een nieuwe poging gaan doen met de infusiemethode. Hierbij houd je een deel van je maischwater achter om deze kokend toe te voegen aan je maisch om de temperatuur te verhogen. Hierbij hoef je dus nog niet rond te pompen en wordt de verwarmingsspiraal nog niet gebruikt. Het rondpompen en verwarmen middels de elektrische spiraal zal dan pas bij de versuikeringsrust gebruikt worden.

Vragen die ik heb:
- Heeft iemand van jullie ervaring met het brouwen in een dergelijke opstelling?
-Hoe kan ik in Brewfather een infusiemaisch berekenen? Daarmee bedoel ik de hoeveelheid water die ik achter moet houden en moet koken en welke hoeveelheid ik per verwarmingstap toe moet voegen. 

Zie onderstaande foto voor het opgestelde maischschema.

GR Ruud

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Weizen Infusiemaisch brouwautomaat/RIMS
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2021 15:44 u »
Je kunt alle mogelijke methoden kombineren om de juiste temperatuurstappen te maken, bijvoorbeeld:

1. Je kunt dus inmaischen op 43C (is infusie), je volgende stap naar 63C ook weer met kokend water doen en dan de rest met je rims.

2. Je kunt ook de stap van 43 naar 63 als decoctie doen. Inmaischen in een pan. Dan voldoende van het dunne deel naar je automaat overbrengen en dat op temperatuur houden. Het dikke deel in je pan opkoken, met eventueel een korte rust bij 63 & 72. Dan het geheel aan je rims toevoegen, rust houden en de laatste stap(pen) uitvoeren.

3. Je kunt 1 aanhouden en de stap van 63 naar 72 als decoctie uitvoeren. Hoewel dat met een automaat voornamelijk gedoe is.

Bij een drievoudige infusie krijg je een tamelijk dunne maisch. Dat is geen probleem, gewoon lekker dik inmaischen, dat is goed voor de enzymen (beta amylase) die minder snel denatureren. De alpha amylase heeft het liever wat dunner en daar kom je dan vanzelf aan tegemoet.

https://www.brewersfriend.com/mash/ voor infusie berekeningen

Ingo

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2021 16:47 u »
Bedankt voor je reactie Ingo. Super die link! Erg handig.

Ik wil in principe 2 keer een infusie doen.
Inmaischen op 45 graden, infusie naar 52, infusie naar 67 en dan een “eenstapsmaisch” uitvoeren met mijn RIMS.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2021 22:06 u »
Meer mensen met ervaringen net brouwen van een dergelijk maischschema met brouwautomaat/RIMS? Benieuwd hoe anderen het asnpakken.

Tags: