Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveel gist in 20 liter IPA toevoegen?  (gelezen 455 keer)

Offline Jose

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveel gist in 20 liter IPA toevoegen?
« Gepost op: 11-10-2021 22:15 u »
Beste medebrouwers,

Deze week ben ik van plan 20 liter IPA te brouwen. Een brouwpakket van Brewferm met de naam "Indiana ale".
Ik ga deze batch brouwen met mijn Brewmonk 30.
Hierbij de info op het brouwfiche die ik erbij heb gekregen:

Beslagwater: 18 liter
Maischschema: 20 min / 41 c - 90 min / 66 c en 5 min / 78 c
Spoelwater: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort
Kooktijd 80 minuten
Begin SG: 1068
Eind SG:  wordt nergens vermeld, maar gezien het beoogde alcoholpercentage van 7%, zou dit rond de 1016 moeten liggen.
Hergisting op de fles: 7 gram suiker / per liter.

Nu ben ik aan het denken hoeveel gist ik toe ga voegen. Er zat 1 zakje 11,5 gram Fermentis T58 bij, voor de zekerheid maar een 2e zakje aangeschaft.

Hiervoor heb ik een tripel gebrouwen met begin SG 1070. Hier slechts 1 zakje Safale S33 aan toegevoegd.
Ik heb hierbij het vermoeden gehad dat dit te weinig is geweest.
Het resultaat was namelijk een zoete tripel met een SG van een paar punten te hoog en een overvloed aan fruitge esters.

Wil dit bij deze batch voorkomen, dus mijn vraag: hoeveel gist zouden jullie toevoegen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Hoeveel gist in 20 liter IPA toevoegen?
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2021 22:46 u »
Ik heb 36 liter IPA gebrouwen van 1067 met US05 en 18g gist (1 vol pakje en een half aangebroken pakje) na 6 uur het vat om de paar uur wat gezwenkt om wat zuurstof te krijgen en de gist wat te laten groeien. Extra gist gratis en voor niets.
resultaat SVG naar 85% in 8 dagen en uitgegist. Dus 0.5g per liter gist moet lukken.

Offline DC31

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2021 09:32 u »
11.5 g droge Fermentis gist is voor een IPA van 20L meer dan genoeg. Dat kun je gewoon zo erop strooien, hoef je niet eens een kleine starter voor te maken. Wel een aparte keuze van de fabrikant om T-58 te leveren (wel goedkoop), niet een typische IPA gist. Deze kan namelijk flink veel esters opleveren (denk aan banaan). US-05 is voor een IPA een logischere keuze, die is veel neutraler.

Wat betreft je opmerking m.b.t. S-33: dit is een gist die zeer langzaam vergist. Daarom kan het lijken alsof je te weinig hebt toegevoegd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2021 22:12 u »
Het resultaat was namelijk een zoete tripel met een SG van een paar punten te hoog en een overvloed aan fruitge esters.

Als je lang genoeg gewacht had dan was het SG nog wel wat gezakt...
Eigenlijk maakt de hoeveelheid gist niet veel uit voor de vergistingsgraad, wel duurt het veel langer voordat je bier helemaal uitgegist is als je weinig gist ent.
Overigens krijg je wel meer esters als je weinig gist ent en op een hogere temperatuur vergist. Vergisten op een hogere temperatuur is een optie als je weinig gist ent...

Offline Jose

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2021 15:51 u »
Bedankt voor alle reacties en tips!
Gisteren mijn brouwdag gehad en het gewoon bij 1 zakje gehouden, staat nu te vergisten!

Hoewel het de sessie vlotjes verliep was mijn begin SG veel te laag, maar dit zal ik aanhalen in een andere discussie.

Tags: