Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Citra-Burst Triple IPA  (gelezen 1561 keer)

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Goed bier!
Citra-Burst Triple IPA
« Gepost op: 08-10-2021 11:19 u »
Binnenkort willen we onderstaand recept gaan brouwen. Het recept hebben we uit een boek en zouden graag willen weten of jullie nog aanvullingen hebben.

Zelf zaten we te denken om een extra maisch stap toe te voegen maar vroegen ons af of dit wel echt zin heeft en zo ja welke temperatuur.

Uit een schuinebuis heb ik een starter gemaakt van 2 liter. Zo'n 100 ml heb ik, nadat de gist klaar was, overgeschonken in een kleinere erlenmeyer en opgekweekt met 500 ml wort voor het geval
de gist eerder uit vlokt dan de bedoeling is gezien het hoge begin SG.

Wanneer de drooghop kan worden toegevoegd gaat er 15 liter in een mandfles en wordt er geurende 3 à 4 dagen gedrooghopt. Dan willen we 5 liter in een aparte mandfles doen met gepureerde mango en
misschien nog ananas.

We zijn benieuwd of jullie nog tips hebben.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk11
Naam receptCitra-Burst Triple IPA
Brouwdatum9-10-2021
BierstijlImperial IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,099 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)133 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Groningen, De Punt
7,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l6 mg/l25 mg/l73 mg/l44 mg/l20 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,00 kgVloergemoute Bohemian PilsmoutWeyermann4 EBC89,9 %
0,90 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
164,0 °C1 min.90 min.3,3 l/kg
275,0 °C8 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gCitrapellets12,0%15 min.34,1 IBU
70,0 gCitrapellets12,0%10 min.25,6 IBU
70,0 gCitrapellets12,0%5 min.21,3 IBU
200,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
170,0 gCitrapellets12,0%whirlpool (30 minuten bij 75°C)51,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,1 l + 0,5 l + 2,0 l getrapte starterCalifornia Ale (WLP001)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline GvB84

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Citra-Burst Triple IPA
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2021 11:56 u »
Wauw.
Dit bier staat al 2 jaar op lijn to-do list.
De eerder gebrouwen bieren uit dit boek vielen mij niet tegen.

Je hebt veel gistcellen nodig bij deze start SG. Maar dat weer je al. Lekker brouwen zo!
tipje: Maak een split batch:
1x zonder toevoegingen
1x met je experiment. Dat is spannend om te proeven/vergelijken.
Het maakt de hobby nog veel leuker.

Zou je ons (mij) je bevindingen willen delen?

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2021 12:20 u »
Wauw.
Dit bier staat al 2 jaar op lijn to-do list.
De eerder gebrouwen bieren uit dit boek vielen mij niet tegen.

Je hebt veel gistcellen nodig bij deze start SG. Maar dat weer je al. Lekker brouwen zo!
tipje: Maak een spilt batch:
1x zonder toevoegingen
1x met je experiment. Dat is spannend om te proeven/vergelijken.
Het maakt de hobby nog veel leuker.

Zou je ons (mij) je bevindingen willen delen?

Wij hebben ook al meerdere bieren uit dit boek gemaakt en ze waren niet slecht inderdaad. Vooral de Opzienbarende Stout is een prachtig bier. Heb nog een paar flessen van 2018 en 2019 staan. Smaak blijft zich ontwikkelen.

Heb inderdaad een grote hoeveelheid gist klaar staan en dus nog 500 ml reserve starten voor als de gist het zwaar krijgt. 

De batch wordt inderdaad gesplitst:
1. 15 liter wordt gemaakt zoals het recept hierboven aangeeft

2. 5 liter wordt bij het overhevel voor het drooghoppen apart gehouden, voorzien van mango en eventueel ananas, en daarna pas voorzien van hop zodat de hopolien niet mee naar de bodem zakken. Het fruit zal namelijk nog wat suiker hebben waardoor de gist nog wat zal vergisten.

De vorderingen zal ik met jullie delen.

Offline LAM

• Super lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2021 14:25 u »
Een beetje off topic, maar ik denk dat ik hier wel goed zit. Ik ben erg benieuwd naar de smaak die citra hop geeft. Om er nou gelijk een hele batch mee te brouwen zit ik niet zo op te wachten. Dus heeft iemand een idee in welk commercieel biertje de citra goed omhoog komt? Alvast bedankt!

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2021 14:45 u »
Mijn tweede bier ooit was een Session IPA met enkel citra. Anders dan de naam doet vermoeden geen citroen of lemon, maar meer rood fruit en aardbei Een commercieel voorbeeld kan ik niet noemen, maar hij smaakte me prima.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2021 16:26 u »
Binnenkort willen we onderstaand recept gaan brouwen. Het recept hebben we uit een boek en zouden graag willen weten of jullie nog aanvullingen hebben.

Welk boek gaat het om?
Overigens recent een APA met alleen citra gemaakt. Was heel erg lekker

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2021 16:35 u »
Welk boek gaat het om?
Overigens recent een APA met alleen citra gemaakt. Was heel erg lekker

Het boek Brouwen van James Morton

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2021 12:07 u »
Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gCitrapellets12,0%15 min.34,1 IBU
70,0 gCitrapellets12,0%10 min.25,6 IBU
70,0 gCitrapellets12,0%5 min.21,3 IBU
200,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
170,0 gCitrapellets12,0%whirlpool (30 minuten bij 75°C)51,7 IBU

Ik zie dat je hiervoor ontzettend veel citra hop gebruikt.
Niks mis mee.

Maar... wellicht is het een idee om na te denken hoe je dit zelfde bier kunt brouwen met minder hop en hetzelfde resultaat.
Voordeel daarvan is wel minder kosten door de hop.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2021 12:51 u »
... Dus heeft iemand een idee in welk commercieel biertje de citra goed omhoog komt? Alvast bedankt!
Duvel tripel hop CITRA?  Sterke blonde met Citra.  Proost, Snelbier

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2021 17:59 u »
Gister was de brouwdag.

De batch hebben we met 1 liter vergroot omdat we bang waren dat de hop meer vocht zou opnemen dan we in eerste instantie dachten. Dit bleek tijdens het brouwen ook inderdaad zo te zijn.

Bij het spoelen hebben we 500 ml wort apart genomen, gekookt, afgekoeld en bij de afgegoten starter gedaan. Na een poosje werd de starter zeek actief.

Bij het koken hoefde er pas het laatste kwartier hop te worden toegevoegd elke 5 minuten. En nog een keer gedurende 30 minuten bij 78 graden.

De hoppellets hadden we in hopzakjes gedaan en we gebruiken standaard een hopfilter. Nu weten we weer waarom we nooit met pellets brouwen. De hele filter verstopt en ook de filterzak. Hierdoor nam het vrij lang in beslag voordat het wort in het gistvat zat. Als er Citra bloemen waren hadden we deze zeker gekocht maar deze waren nergens voorradig.

Het wort in het gistvat op 19 graden gebracht en de starter toegevoegd. Nu staat het geheel mooi te borrelen.

De kleur lijkt mooi hazy geel te worden.

In het vat zit nu 19 liter met een SG van 1108.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2021 21:58 u »
De hoppellets hadden we in hopzakjes gedaan en we gebruiken standaard een hopfilter. Nu weten we weer waarom we nooit met pellets brouwen. De hele filter verstopt en ook de filterzak.

Als je na het koken eerst een rust doet van 5 minuten en daarna pas de pomp aan gaat zetten, heb je dit probleem niet. Ik werk veel met pellets, als ik na het koken direct de pomp aanzet, om bijv. te gaan koelen, gaat alles verstopt zitten. Wacht je 5 minuten en dan pas de pomp aan, dan gaat alles goed.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2021 16:02 u »
Duvel tripel hop CITRA?  Sterke blonde met Citra.  Proost, Snelbier
Thanks! Ik ga hem proberen.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2021 18:10 u »
Als je na het koken eerst een rust doet van 5 minuten en daarna pas de pomp aan gaat zetten, heb je dit probleem niet. Ik werk veel met pellets, als ik na het koken direct de pomp aanzet, om bijv. te gaan koelen, gaat alles verstopt zitten. Wacht je 5 minuten en dan pas de pomp aan, dan gaat alles goed.

We hebben na het koelen zeker 5 minuten gewacht voordat we het naar het gistvat hevelden. Toch verstopte het filter.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2021 19:52 u »
Recepten van James Morton zijn inderdaad goed, hij kleurt een beetje buiten de lijntjes en dat staat me wel aan. Deze triple hopped, heb ik nog niet gebrouwen ik ben zeer benieuwd naar de smaaktest en hoop dat je die gaat posten binnenkort.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #14 Gepost op: 13-10-2021 11:19 u »
Recepten van James Morton zijn inderdaad goed, hij kleurt een beetje buiten de lijntjes en dat staat me wel aan. Deze triple hopped, heb ik nog niet gebrouwen ik ben zeer benieuwd naar de smaaktest en hoop dat je die gaat posten binnenkort.

We zullen de ontwikkelingen posten.

Momenteel staat het te vergisten bij 19°C. Vanmiddag gaan we de temperatuur wat omhoog gooien naar 19,5°C en morgen naar 20°C zoals in het recept staat beschreven.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #15 Gepost op: 13-10-2021 16:29 u »
Even een paar foto's van het brouwen van afgelopen zaterdag.

Tijdens de maisch. 26 liter water met 8400 gram vloergemoute Bohemian pilsmout.

Begin van het filteren.

De afgegoten giststarter met +/-500 ml gekookte en afgekoelde wort opgevangen tijdens het filteren.

Het wort aan de kook brengen in de kookketel.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-10-2021 16:57 u »

Het wort aan de kook brengen in de kookketel.
Wat ziet dat er grijs uit zeg! Komt dat door de hop? Of zou het gewoon een gekke lichtval zijn? Het viel me gewoon erg op. Ik ben licht tot donkerbruine wort gewend, maar dit ziet er erg anders uit.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #17 Gepost op: 13-10-2021 17:49 u »
Wat ziet dat er grijs uit zeg! Komt dat door de hop? Of zou het gewoon een gekke lichtval zijn? Het viel me gewoon erg op. Ik ben licht tot donkerbruine wort gewend, maar dit ziet er erg anders uit.

Dat komt door de lichtinval inderdaad. Aan de linkerkant weerkaatst het licht tegen de pan op het wort waardoor er inderdaad een grijze waas lijkt te zijn.

Als je op de tweede foto kijkt van het begin van het filteren dan zie je een mooi geel wort zoals het het gistvat is in gegaan.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-10-2021 22:14 u »
Als je op de tweede foto kijkt van het begin van het filteren dan zie je een mooi geel wort zoals het het gistvat is in gegaan.
Daarom was ik even in de war. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 14-10-2021 17:38 u »
Even een paar foto's van het brouwen van afgelopen zaterdag.

De foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Ik heb het geprobeerd in Firefox, Edge en Chrome...

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #20 Gepost op: 14-10-2021 21:56 u »
Ik zie inderdaad dat ze niet meer zichtbaar zijn.

Zal van het weekend eens kijken of ik het probleem kan vinden.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #21 Gepost op: 17-10-2021 23:27 u »
De foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Ik heb het geprobeerd in Firefox, Edge en Chrome...

Als het goed is zijn de foto’s nu weer zichtbaar.

We hebben nog even een vraag over het toevoegen van extra gist tijdens de vergisting.

We hebben dus een starter van 2 liter gemaakt.
Nadat deze klaar was hebben we hiervan een kleine hoeveelheid bij vers wort gegoten en opgekweekt. Dit is nu zo’n 500 ml.

Mocht de gist er, naar ons idee, te vroeg zijn opgehouden, kunnen we dan deze stater zonder problemen toevoegen of is dit een slecht idee om op deze manier weer verse en vitale gist aan het jong bier toe te voegen?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 18-10-2021 07:52 u »
.... We hebben nog even een vraag over het toevoegen van extra gist tijden de vergisting.
We hebben dus een starter van 2 liter gemaakt. Nadat deze klaar was hebben we hiervan een kleine hoeveelheid bij vers wort gegoten en opgekweekt. Dit is nu zo’n 500 ml.
Mocht de gist er, naar ons idee, te vroeg zijn opgehouden, kunnen we dan deze stater zonder problemen toevoegen of is dit een slecht idee om op deze manier weer verse en vitale gist aan het jong bier toe te voegen?
Verse gist bij jongbier met hoog alcohol?  Is een slechte omgeving voor de gist, veel cellen zullen sterven..
Als het al nodig is kan je beter het alcoholisch (of gestokte) jongbier beetje bij beetje op de starter gieten, zodat gist 'went' aan de alcohol.
Bij-hevelen moet je uitsmeren over een paar dagen, en je hebt een extra gistvat nodig.

- Waarom denk je extra gist nodig te hebbben? SG al gemeten?  Best belangrijk met zo'n zwaar bier.
   Beter vroeg ingrijpen, maar dan moet je wel weten wat in het vat gebeurt..  :police:
- Kan het kwaad om het toch te doen? JAAAA.  In slechtste geval doet de verse gist NIETS met restsuikers en heb je véél extra (dode) gist die autolyse geeft.
  Smaakje van verbrand rubber.. Weet je dat ook weer, maar is zonde van je bier.  En ook van je tijd en moeite.

Proost, Snelbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2021 17:31 u »
Als het goed is zijn de foto’s nu weer zichtbaar.

Klopt.

We hebben nog even een vraag over het toevoegen van extra gist tijdens de vergisting.

We hebben dus een starter van 2 liter gemaakt.
Nadat deze klaar was hebben we hiervan een kleine hoeveelheid bij vers wort gegoten en opgekweekt. Dit is nu zo’n 500 ml.

De praktijk heeft geleerd dat dit niet zo veel zin heeft tenzij je ook verse wort en gistvoeding toevoegt.
Om te vermenigvuldigen heeft de gist namelijk voedingstoffen nodig, andere dan alleen suikers. Je moet dan denken aan eiwitten, vetten en mineralen.
Als je begint met in verhouding weinig gist moet de gist zich meerderde keren delen. Daarvoor gebruikt de gist aanwezige voeding uit het wort. Als er weinig of geen voedingstoffen meer zijn anders dan suikers vermenigvuldigt de gist zich niet meer. Een stokkende vergisting is dan het resultaat. Het geven van extra gist lost het tekort aan voedingstoffen niet op. Het geven van een beetje complexe gistvoeding kan in zo'n geval wonderen doen.

Online Stevie51

• Junior lid
  • **
  • Goed bier!
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2021 22:20 u »
Verse gist bij jongbier met hoog alcohol?  Is een slechte omgeving voor de gist, veel cellen zullen sterven..
Als het al nodig is kan je beter het alcoholisch (of gestokte) jongbier beetje bij beetje op de starter gieten, zodat gist 'went' aan de alcohol.
Bij-hevelen moet je uitsmeren over een paar dagen, en je hebt een extra gistvat nodig.

- Waarom denk je extra gist nodig te hebbben? SG al gemeten?  Best belangrijk met zo'n zwaar bier.
   Beter vroeg ingrijpen, maar dan moet je wel weten wat in het vat gebeurt..  :police:
- Kan het kwaad om het toch te doen? JAAAA.  In slechtste geval doet de verse gist NIETS met restsuikers en heb je véél extra (dode) gist die autolyse geeft.
  Smaakje van verbrand rubber.. Weet je dat ook weer, maar is zonde van je bier.  En ook van je tijd en moeite.

Proost, Snelbier

Onze vorige zware (stout) bieren waren uiteindelijk nog zoet na het bottelen en met weinig koolzuur. Om dit te voorkomen bij dit bier was ik nieuwsgierig of het mogelijk was verse gist tijdens de vergisting toe te voegen.
Misschien is het handig om te bottelen met bottelgist om eventueel een plat bier te voorkomen. Dit heb ik al een keer eerder gedaan met een bier die plat was. Echter had deze al een aantal week gebotteld gestaan. We hadden de doppen er afgehaald, bottelgist toegevoegd en weer gebotteld en daarna had dit bier genoeg koolzuur.

Klopt.

De praktijk heeft geleerd dat dit niet zo veel zin heeft tenzij je ook verse wort en gistvoeding toevoegt.
Om te vermenigvuldigen heeft de gist namelijk voedingstoffen nodig, andere dan alleen suikers. Je moet dan denken aan eiwitten, vetten en mineralen.
Als je begint met in verhouding weinig gist moet de gist zich meerderde keren delen. Daarvoor gebruikt de gist aanwezige voeding uit het wort. Als er weinig of geen voedingstoffen meer zijn anders dan suikers vermenigvuldigt de gist zich niet meer. Een stokkende vergisting is dan het resultaat. Het geven van extra gist lost het tekort aan voedingstoffen niet op. Het geven van een beetje complexe gistvoeding kan in zo'n geval wonderen doen.

Mocht het dus eerder uitvlokken dan kan ik beter wat gistvoeding toevoegen. Even een paar minuutjes koken in water, af laten koelen en dan toevoegen?

Tags: