Recepten > Discussie over recepten

Citra-Burst Triple IPA

(1/8) > >>

Stevie51:
Binnenkort willen we onderstaand recept gaan brouwen. Het recept hebben we uit een boek en zouden graag willen weten of jullie nog aanvullingen hebben.

Zelf zaten we te denken om een extra maisch stap toe te voegen maar vroegen ons af of dit wel echt zin heeft en zo ja welke temperatuur.

Uit een schuinebuis heb ik een starter gemaakt van 2 liter. Zo'n 100 ml heb ik, nadat de gist klaar was, overgeschonken in een kleinere erlenmeyer en opgekweekt met 500 ml wort voor het geval
de gist eerder uit vlokt dan de bedoeling is gezien het hoge begin SG.

Wanneer de drooghop kan worden toegevoegd gaat er 15 liter in een mandfles en wordt er geurende 3 ą 4 dagen gedrooghopt. Dan willen we 5 liter in een aparte mandfles doen met gepureerde mango en
misschien nog ananas.

We zijn benieuwd of jullie nog tips hebben.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerk11Naam receptCitra-Burst Triple IPABrouwdatum9-10-2021BierstijlImperial IPAVolume20,0 lBegin SG1,099 SGBerekende kleur (Morey)14 EBCBerekende bitterheid (Rager)133 IBUBrouwzaalrendement70,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt26,00 lWater uit Groningen, De Punt7,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO449 mg/l6 mg/l25 mg/l73 mg/l44 mg/l20 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%8,00 kgVloergemoute Bohemian PilsmoutWeyermann4 EBC89,9 %0,90 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte164,0 °C1 min.90 min.3,3 l/kg275,0 °C8 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU70,0 gCitrapellets12,0%15 min.34,1 IBU70,0 gCitrapellets12,0%10 min.25,6 IBU70,0 gCitrapellets12,0%5 min.21,3 IBU200,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU170,0 gCitrapellets12,0%whirlpool (30 minuten bij 75°C)51,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType0,1 l + 0,5 l + 2,0 l getrapte starterCalifornia Ale (WLP001)bovengist

GvB84:
Wauw.
Dit bier staat al 2 jaar op lijn to-do list.
De eerder gebrouwen bieren uit dit boek vielen mij niet tegen.

Je hebt veel gistcellen nodig bij deze start SG. Maar dat weer je al. Lekker brouwen zo!
tipje: Maak een split batch:
1x zonder toevoegingen
1x met je experiment. Dat is spannend om te proeven/vergelijken.
Het maakt de hobby nog veel leuker.

Zou je ons (mij) je bevindingen willen delen?

Stevie51:

--- Citaat van: GvB84 op 08-10-2021  11:56 u ---Wauw.
Dit bier staat al 2 jaar op lijn to-do list.
De eerder gebrouwen bieren uit dit boek vielen mij niet tegen.

Je hebt veel gistcellen nodig bij deze start SG. Maar dat weer je al. Lekker brouwen zo!
tipje: Maak een spilt batch:
1x zonder toevoegingen
1x met je experiment. Dat is spannend om te proeven/vergelijken.
Het maakt de hobby nog veel leuker.

Zou je ons (mij) je bevindingen willen delen?

--- Einde van citaat ---

Wij hebben ook al meerdere bieren uit dit boek gemaakt en ze waren niet slecht inderdaad. Vooral de Opzienbarende Stout is een prachtig bier. Heb nog een paar flessen van 2018 en 2019 staan. Smaak blijft zich ontwikkelen.

Heb inderdaad een grote hoeveelheid gist klaar staan en dus nog 500 ml reserve starten voor als de gist het zwaar krijgt. 

De batch wordt inderdaad gesplitst:
1. 15 liter wordt gemaakt zoals het recept hierboven aangeeft

2. 5 liter wordt bij het overhevel voor het drooghoppen apart gehouden, voorzien van mango en eventueel ananas, en daarna pas voorzien van hop zodat de hopolien niet mee naar de bodem zakken. Het fruit zal namelijk nog wat suiker hebben waardoor de gist nog wat zal vergisten.

De vorderingen zal ik met jullie delen.

LAM:
Een beetje off topic, maar ik denk dat ik hier wel goed zit. Ik ben erg benieuwd naar de smaak die citra hop geeft. Om er nou gelijk een hele batch mee te brouwen zit ik niet zo op te wachten. Dus heeft iemand een idee in welk commercieel biertje de citra goed omhoog komt? Alvast bedankt!

Hopfenfox:
Mijn tweede bier ooit was een Session IPA met enkel citra. Anders dan de naam doet vermoeden geen citroen of lemon, maar meer rood fruit en aardbei Een commercieel voorbeeld kan ik niet noemen, maar hij smaakte me prima.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie