Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waterslot bubbelt na overhevelen in lagervat  (gelezen 759 keer)

Offline LAM

• Super lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Waterslot bubbelt na overhevelen in lagervat
« Gepost op: 08-10-2021 09:17 u »
Hi allemaal,

Begin deze week heb ik mijn blonde biertje overgeheveld van het gistvat naar het lagervat (om zo min mogelijk bezinksel in de fles te krijgen). Tot mijn verbazing begint het waterslot nu af en toe te bubbelen, terwijl hij op het gistvat uiteindelijk helemaal stil was. Er zijn geen temperatuurschommelingen. Kan dit betekenen dat ik bij het overhevelen een infectie heb opgelopen?

Groetjes LAM

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Senior lid
Re: Waterslot bubbelt na overhevelen in lagervat
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2021 10:08 u »
Blijft gissen, maar kan zijn dat door wat zuurstof erbij is gekomen, je gist deze aan het gebruiken is.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2021 10:20 u »
Blijft gissen, maar kan zijn dat door wat zuurstof erbij is gekomen, je gist deze aan het gebruiken is.
Dat zou best kunnen. De hevelslang bleek lek, dus heb het via het kraantje gedaan. Er is waarschijnlijk meer zuurstofinslag geweest dan normaal. 28 liter via een kraantje kan dus een beetje problematisch zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2021 23:44 u »
Hi allemaal,

Begin deze week heb ik mijn blonde biertje overgeheveld van het gistvat naar het lagervat (om zo min mogelijk bezinksel in de fles te krijgen). Tot mijn verbazing begint het waterslot nu af en toe te bubbelen, terwijl hij op het gistvat uiteindelijk helemaal stil was. Er zijn geen temperatuurschommelingen. Kan dit betekenen dat ik bij het overhevelen een infectie heb opgelopen?

Groetjes LAM

Dat gebeurt vaker. Al heel wat keren is dat gemeld op het forum.

Om welke gist gaat het?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2021 07:06 u »
Hi allemaal,

Groetjes LAM
Tijdens het overhevelen is er luchtzuurstof  bij het bier gekomen. Die zuurstof geeft een boost aan de gist waardoor die terug actief is geworden. Vandaar terug actie in het waterslot.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2021 22:13 u »
Tijdens het overhevelen is er luchtzuurstof  bij het bier gekomen. Die zuurstof geeft een boost aan de gist waardoor die terug actief is geworden. Vandaar terug actie in het waterslot.

Volgens de huidige inzichten dient voorkomen te worden dat er zuurstof bij je bier komt na de hoofdgisting. Het kan leiden tot oxidatie en andere smaakafwijkingen zoals diacetyl.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-10-2021 16:03 u »
Aha.. Bedankt!
Het ging trouwens over Mangrove Jack's M47. Een gist voor Belgisch blond.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 12-10-2021 21:24 u »
Het ging trouwens over Mangrove Jack's M47. Een gist voor Belgisch blond.

Dank je voor je antwoord. Dat is geen gist waarvan bekend is dat het een diastaticus gist is.

Offline De Guitige BourgondiŽr

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Lekker, een biertje.
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2021 21:59 u »
Er is de reeds genoemde mogelijkheid dat een klein beetje zuurstof de gist wakker heeft gemaakt. Dat zou van korte duur moeten zijn als je was uitvergist, want behalve wat extra zuurstof is er niets bijgekomen.

Zou het ook mogelijk zijn dat er koolzuur in het vocht zit dat soms ineens ontsnapt?

Dat gebeurt af en toe nog bij mijn mede die nu een maandje aan het rijpen is (SG staat al die tijd op dezelfde waarde) en is op zichzelf niets om je zorgen over te maken. Het bubbelen gebeurde daar wat meer net na het hevelen en daarna wordt het steeds zeldzamer, maar is op zichzelf geen teken van vergisting.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2021 14:55 u »
Dank je voor je antwoord. Dat is geen gist waarvan bekend is dat het een diastaticus gist is.
Nee klopt. Een heel makkelijke gist die gelukkig gemakkelijk te doden is, in tegenstelling tot de meeste diastaticus gisten. Dus geen onverwachte besmettingen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2021 21:47 u »
Nee klopt. Een heel makkelijke gist die gelukkig gemakkelijk te doden is, in tegenstelling tot de meeste diastaticus gisten. Dus geen onverwachte besmettingen.

Een gist dood je niet... Een gist werkt uit en blijft nog een tijdje in leven. Na verloop van tijd sterft een gistcel, maar sommige cellen zijn veel levenskrachtiger dan anderen. Vandaar dat je uit een bier met hergisting op de fles gist kunt opkweken.

Een diastaticus gist scheidt enzymen uit die in staat zijn grote "onvergistbare" af te breken. Omdat er steeds mondjesmaat vergistbare suikers vrijkomen verloopt de staart van de vergisting zeer langzaam.

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-10-2021 22:11 u »
Een gist dood je niet... Een gist werkt uit en blijft nog een tijdje in leven. Na verloop van tijd sterft een gistcel, maar sommige cellen zijn veel levenskrachtiger dan anderen. Vandaar dat je uit een bier met hergisting op de fles gist kunt opkweken.

Een diastaticus gist scheidt enzymen uit die in staat zijn grote "onvergistbare" af te breken. Omdat er steeds mondjesmaat vergistbare suikers vrijkomen verloopt de staart van de vergisting zeer langzaam.
Klopt... Ik had wat meer context moeten geven. Ik bedoelde dat ik niet snel aan diastaticus wil beginnen, omdat materiaal dat hiermee in contact is geweest, erg moeilijk schoon te maken is. Ik heb in veel topics gelezen dat zelfs helemaal uitkoken nog niet alles doodt (bij sommige diastaticus gisten).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-10-2021 23:06 u »
Klopt... Ik had wat meer context moeten geven. Ik bedoelde dat ik niet snel aan diastaticus wil beginnen, omdat materiaal dat hiermee in contact is geweest, erg moeilijk schoon te maken is. Ik heb in veel topics gelezen dat zelfs helemaal uitkoken nog niet alles doodt (bij sommige diastaticus gisten).

Als je goed schoonmaakt en desinfecteert is er niet zo veel aan de hand. Heel wat keren heb ik gebrouwen met een diastaticus gist en daarna een niet-diastaticus gist zonder een enkel probleem.

Tags: