Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pfff, gevaar geweken!  (gelezen 576 keer)

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • Land: nl
  • breng meer brouwerij in je leven
Pfff, gevaar geweken!
« Gepost op: 07-10-2021 10:32 u »
Het geplande bottelen ging niet door omdat de stadsverwarming eruit zou liggen en zonder warm water is het niet goed schoonmaken. Maar ze waren snel klaar, dus ik haalde op een holletje alle spullen bij elkaar.
Ontsmetten, overhevelen naar het bottelvat, suikeroplossing erbij, hevel ... en net voor ik het eerste flesje ging vullen kwam ik er achter dat ik 21 liter bier had, maar de suiker voor 31 liter had berekend. Oei, dat wordt knallen.

Nu zit alles weer in het gistvat (waar ik een beetje van de gistprut in heb laten zittten) en de eerste blubjes komen uit het waterslot. Over een paar dagen zal het wel uitgegist zijn en dan komt de herkansing voor het bottelen, hopelijk zonder ontploffingsgevaar.
De moraal: haastige spoed etcetera.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: pfff, gevaar geweken!
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2021 14:51 u »
Soms leiden vergissingen tot verrassende resultaten, zowel in positieve als negatieve zin.
We hebben weinig gegevens!
Wat voor bier was het?
Hoeveel gram suiker per liter had je gerekend?
Als je het terug rekent hoeveel gram per liter had je nu?
Soms is een paar gram per liter meer niet zo erg en bespaart je een hoop gedoe.
Brouw ze.

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
Re: pfff, gevaar geweken!
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2021 10:14 u »
Soms leiden vergissingen tot verrassende resultaten, zowel in positieve als negatieve zin.
We hebben weinig gegevens!
Wat voor bier was het?
Hoeveel gram suiker per liter had je gerekend?
Als je het terug rekent hoeveel gram per liter had je nu?
Soms is een paar gram per liter meer niet zo erg en bespaart je een hoop gedoe.
Brouw ze.
Deze verrassing kende ik al en ik heb ervan geleerd dat ik heel erg veel koolzuur in mijn bier niet prettig vind.
Het is een opmaakbier, ik heb allerlei restjes mout en hop gebruikt en en zakje Safale BE-256. Het lijkt op een vrij sterke pale ale, 6%, 36 EBU, 16 IBU.

Het bier was netjes uitgegist van 1053 tot 1010 en al bijna een week rustig.
Ik had 7 g/liter gerekend voor de nagisting en dat zou nu 10,5 g/liter worden. Technisch kan dat wel, de flesjes houden het en ik heb ook grote glazen, maar het is niet echt wat ik wil.

Het staat nu heel rustig te gisten, ik laat het zo een weekje gaan. Er komt ruim een half procent alcohol bij en een wat tijd voordat ik kan gaan bottelen.
Wat goed is: de meeste gist is er nu uit. BE-256 had ik nog niet gebruikt en ik ben verrast door de deegachtige vlokken en de dikke laag gist die bovenop het bier dreef en maar niet wou zinken. Even moest ik denken aan de aansporing in het boek van Jan van Schaik om de bovendrijvende gist met een schuimspaan van het bier te scheppen. Dat was lang geleden, toen ik nog vergistte in een emmer met een doek erover.

Offline Gossi

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Pfff, gevaar geweken!
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2021 21:30 u »
Ja dan is het inderdaad beter dat je dit gedaan hebt. 7 gram suiker op een liter vind ik best veel en ik doe meestal minder bij dit soort bieren. De kans op bruisers is dan al erg groot. 4 gram per liter is vaak genoeg voor een mooie schuimkraag.
Brouw ze

Tags: