Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: advocaat van de Duivel  (gelezen 17224 keer)

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
Gezocht: advocaat van de Duivel
« Gepost op: 23-12-2002 11:46 u »
Geacht Forem,

Een beetje rare titel voor dit onderwerp maar de bedoeling hiervan is jullie zo duidelijk
Allereerst wil ik Herman bedanken voor de links ook Bram we blijven in contact over de computer gestuurde versie (zie het onderwerp maischen) 
Ik ben samen met mijn zoon een beetje gaan stoeien met een tekenprogramma (Autocad)
Nu is de tekening nog slechts een doorsnede maar als de installatie gerealiseerd is zal deze op mijn homepage verschijnen in 3D  kennis MOET gedeeld kunnen worden.
Na enig denkwerk kwam ik op de volgende brouwinstallatie  (type HERMS)
De tekening hiervan is te vinden op de volgende link:

http://people.zeelandnet.nl/nomad/acwebpublish.htm

Aan jullie de vraag om commentaar op deze installatie te leveren!
Zo heb ik een aantal veranderingen aangebracht die moeten leiden ( in theorie ) tot en betere installatie.
Ik durf zelfs te zeggen dat hier spraken is van een verbeterd HERMS systeem
Zo is er gedacht om een binnenketel te plaatsen in het maichvat om in één keer de borstel te verwijderen.
Maar ga zelf de tekening bekijken en als je mocht denken dat ik een constructie fout heb gemaakt of nog verdere verbeteringen weet deel ze dan op dit forum!

GR...Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Gezocht : Advocaat van de Duivel.
« Reactie #1 Gepost op: 23-12-2002 12:18 u »
Als de tekening nog een doorsnede is, is het dan ook mogelijk dat je het post als bijv. een jpeg of een andere vorm? Om het nu te zien moet ik (en ik zal wel niet de enige zijn) kennelijk Voloview installeren; liever niet.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-12-2002 13:03 u »
Hoi Edgar,
Volvoview is een onderdeel van Autocad. (zal je ook nodig hebben als straks de 3D versie beschikbaar komt)
Volvoview geeft op een totaal andere manier de tekening weer. (n.l. in lijnen en niet in pixels, hierdoor is de tekening veel duidelijker)
Het kan beslist GEEN kwaad om dit programma te installeren (veranderd echt niets aan je computer)
Een bestand in JPEG of GIF is helaas geen optie.

GR... Jan

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-12-2002 16:33 u »
You've got mail

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2002 18:31 u »
Hoi Edgar,

Zoals je wenst!!!
Het bestand is nu een JEPEG.
Beter voor diegenen die per telefoonmodem werken :)
Het adres is nog steeds
http://people.zeelandnet.nl/nomad/acwebpublish.htm

GR...Jan

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2002 00:07 u »
Hoi Jan,

Ziet er leuk uit. Maar wat voor pomp ga jij gebruiken en wat zijn de voordelen van zo'n systeem?

Groeten Hans.  :degroeten:

P.S. ik neem aan dat jij ruim in de grote ketels zit  :D

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-12-2002 18:46 u »
Ha Hans,

Als je het ontwerp goed bekijk dan zal je zien dat in deze installatie 2 pompen geplaatst gaan worden.
De soort pompen die ik wil gaan gebruiken zullen zelfaanzuigende pompen moeten zijn.
Als ik mijn huiswerk goed gemaakt heb dan bestaan er pompen die geen as bezitten (kans op lekken)
De grote van mijn ketels valt best mee :-)
2 hecto voor de kookketel (deze ketel is afkomstig van een oude slagerij en komleet met branser termometer e.d.)
Deze ketels zijn volop te verkrijgen (let op slagerijen die stoppen).
Ik betaalde voor deze ketel slechts 150 eurotjes.
De overige ketels zijn biervaten waarvan de kop is afgehaald.
Door twee vaten op elkaar te lassen ontstaat er een ketel met een grotere inhoud.
Zo heb ik nu een maischketel van 75 liter inhoud en een watercorrectietank/spoelunit van 65 liter.
Deze vaten kocht ik bij een groothandel (brouwerij Becks)
Deze vaten waren over en niet meer in gebruik bij de bouwerij (is gestopt).
Het mooie van de Becksvaten is dat ze een wanddikte hebben van 3 mm RVS.
De vormen in deze installatie zijn niet willekeurig gekozen.
Zo is het filtreersysteem bol (groter oppervlak t.o.v. een platenfilter)
Door de bolling in de kookketel ontstaan er een betere kering van het wort (van binnen naar buiten rollend)
In het diepste punt in de kookketel komt een ringleiding met kleine gaatjes/gleufjes die de hopbellen tegenhouden.
Doordat de hopbellen op een bolle ondergrond liggen van de kookketel zullen de hopbellen ook het grootste deel van de uitgevlokte eiwitten tegenhouden.
Verder zijn de voordelen van deze installatie dat er niet meer gezeuld moet worden met hete potten en pannen (brandgevaar voor jezelf en diegenen die aanwezig zijn bij het brouwen)
Bestudeer de instalatie maar eens verder en je ontdekt ook nog een overstort zodat de ketel niet te vol kan worden gedaan.
Ook het verwarmingselement kan niet droogkoken e.d

GR... jan

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-12-2002 19:10 u »
Beste brouwers,
Van Edgar kreeg ik een code om direct de door mij ontwikkelde HERMS instalatie in zicht`aar te maken.
Bij deze.

Edgar, Bedankt :groots:

Offline Sander J.

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • I want my beer !
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2002 23:00 u »
Beste Jan,
Prachtig plaatje, maar het is mij niet geheel duidelijk wat alles precies voorstelt.
Vraag: hoe ga je alles reinigen. Zit er ook een CIP in ? (Cleaning in place).
Hoe houd je anders je pomp naar de gisttank steriel. Daar zitten vaak de addertjes die voor geïnfecteerd bier zorgen.
En als je twee fusten op elkaar last is een hoge smalle ketel  moeilijk schoon te maken.
Sander.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-12-2002 23:31 u »
Ha Sander,

Schoonmaken is volgens mij hiermee een fluitje van een cent :)
Als het wort genoeg is rondgepompt kan uit het tweede vat het water gebruikt worden dat eerst zorgde voor de temp handhaving.
Indien meer spoelwater nodig is pas ik dit water aan en spoel verder.
Voor het reinigen gebruik ik Chempro en start in wezen het geheele "brouw proces"opnieuw.
Achter de afsluiter (die naar de kookketel) is het geheel demontabel.
Na de reiniging met Chempro tot achter de afsluiter dus,gaan de onderdelen in de kookketel (gevuld met ...Chempro)
Hiervan laat ik een gedeelte doorlopen in het tegenstroomtoestel en 24 uur inwerken daarna spoelen met schoon water en klaar is Jan.
Om het één en andere te verduidelijke voor je gezien van links naar rechts.
MaichKetel voorzien van een binnenketel met zeef, door de bolling in de zeef ontstaat er een groter filterbed
Een watercorrectietank met roermechanistme en warmtewisselaar (spiraal boven in) een overstort (aangesloten op het riool) om overstromen te voorkomen (rode buis in deze tank)
De verwarming geschied doormiddel van twee wasmachineelementen (paars streepje onder in tank)
Die ik aan wil sturen met een PID controler of dat app. van lego.
De pompen die ik wil gaan gebruiken moeten zelf aanzuigende pompen zijn (magneetpompen) ook wil ik nog onderzoeken of aquariumpompen van Eiheim hiervoor geschikt zijn(dit zijn bij mijn weten magneetpompen)
Het voordeel van deze pompen zou zijn dat er ook nog eens een filter in geplaatst kan worden
Ik heb in het verleden voordat ik ging brouwen altijd mijn ketel e.d 24 uur voordat ik ging brouwen in de "Chempro gezet"
De infecties die ik gehad heb zijn er altijd zeer weinig geweest.

:degroeten:Jan

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2002 23:36 u »
Jan,

Wees er wel van bewust dat Chempipro niet geëigend is voor werken met RVS. Langdurige blootstelling of vaak blootstellen hieraan zorgt voor pitjes en later dus roest. Hoe snel dit plaats vindt weet ik niet, ik citeer slechts uit vele bronnen.

Herman

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2002 00:04 u »
Ha Herman.

Nooit van gehoord ???
Suggesties ?

:degroeten: Jan

Offline Sander J.

• Junior lid
  • **
  • I want my beer !
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2002 17:55 u »
Nou Jan,

Het advies lijkt dus bij chemische reiniging het niet te lang in te laten werken.
Je zou ook met stoom de installatie kunnen ontsmetten. Altijd steriel en geen gedoe met chemicaliën en bijwerkingen. Een soort snelkookpan met ventiel aansluiten dus. Kijk ook eens bij de Utrechtse Stoombierbrouwerij, daar doen ze het zo.

Sander

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
Re8 Gezocht : Advocaat van de Duivel.
« Reactie #13 Gepost op: 31-12-2002 20:00 u »
Ha Sander,

Natuurlijk is het reinigen met stoom een goede manier van reinigen.
Helaas lijkt mij deze manier van schoonmaken geen optie :(
Zoals al eerder door jouw opgemerkt" de addertjes zitten juist op die plaatsen waar we moeilijk bij kunnen"
Door gebruik te maken in deze instalatie van een warmtewisselaar,pompen en tegenstroomtoestel zijn dit nu juist de plekken die de nodige aandacht verdienen m.a.w door deze schoon en steriel te maken voorkom je een infectie.
De overige gedeeltes van de installatie zijn handmatig goed te reinigen.
Zou de ouderwetse manier van reinigen met kokend water en soda en hierna naspoelen met sulfiet de oplossing kunnen zijn ?

Offline Sander J.

• Junior lid
  • **
  • I want my beer !
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2002 20:23 u »
Dag Jan,

Ik dacht dat je een vrij professionele installatie in elkaar wou zetten waar je niet te veel werk aan hebt bij het brouwen. Nu is juist het schoonmaken een 'vervelende' klus bij het thuisbrouwen. Wil je daar efficient werken spoel dan goed na met water en ontsmet pompen e.d. apart een keer. Gewoon warm water en een schuursponsje is bij mij genoeg voor de ketels. Ik zou die niet met sulfiet (o.i.d.) naspoelen. Ik haal er na afloop de theedoek door; droog en klaar voor de volgende keer. Alleen vanaf afkoelen wort moet de boel schoon = steriel zijn. Een keteltje kokend kan dan genoeg zijn. Ik heb geen goed beeld van de door jou geplande diameters en lengtes pijp en andere al genoemde gevoelige punten. Waar je goed bij kunt geen probleem, maar die onbereikbare plekken moeten toch schoon. Daar ging het mij om.

Allemaal een goed uiteinde en bierig 2003 gewenst,

Sander.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2002 22:05 u »
Ha Sander,

Het kan nog net in 2002 ;D we zitten wel op één lijn wat betreft wat betreft het nodige schoonmaakwerk.
Inderdaad de installatie zal " een vrij professionele installatie zijn).
De lengte van de pijp t.b.v. de warmtewisselaar en de diameter van deze pijp gaan afwijken van dat wat ik bij soortgelijke inst. tegenkomt.
De keuze voor deze leiding is gevallen op een 9 mm koperen buis en zal een lengte hebben van een 15 tot 20 tal meters.

Dit vraagt denk ik om enige uitleg ;D
Door de warmtewisselaar hoog in het watercorrectievat te plaatsen zal de temp aangenomen worden door deze leiding met hierin het wort.

Waarom bovenin de ketel
(een warme vloeistof bevint zich boven een koude)

Waarom een kleine diameter.
In de meeste inst. gebruikt men een leiding van 15mm.
de omtrek van deze 15 mm leiding bedraagt 3.14 X 15mm =47.1 mm omtrek
als we deze berekening opnieuw maken voor een 9 mm leiding  komen we aan 28,26 mm omtrek

4 ringen van 15mm hoog gebruiken in theorie 6 cm van de hoogte in het vat
voor een 9 mm leiding is dit een hoogte van sleahts 36 mm
meer wikkelingen mogelijk (dus betere warmte overdracht)

De wanddikte van beide leidingen verschillen alsmede de inhoud in deze leidingen.<`r>per strekkende cm omtrek is de inhoud  natuurlijk groter bij een 15 mm leiding (de warmteoverdracht zal bij deze dus kleiner zijn per strekkend cm dan een 9 mm leiding)

(=de oppervlakte van het metaal dat warmte op kan nemen uit watercorrectietank ((lees ingestelde temp)) is dus grote bij het gebruik van een kleinere diameter pijp.

Mogelijk ben ik te fanatiek in het reinigen omdat alles nog gekookt dient te worden en pas na het koken de "zaak" steriel moet zijn.
Toch zullen de leidingen en pompen e.d. voor mij gereinigd en steriel moeten zijn ,ook al lijkt dit niet van belang voordat het wort gekookt moet zijn.

Willem van der Est

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 08-02-2003 20:56 u »
Jan en zoon van de Schaepekop,

We zijn nu bijna twee maanden verder sinds je brouwinstallatie op het forum verscheen.
Ik ben benieuwd, of de praktijk recht doet aan je theorie.
De bolle bodem vind ik bv een leuke vondst. Toch vraag ik me af, of het uitwassen van de bostel optimaal is.
Immers, de hoogte van de bostellaag zal variëren. Bij uitwassen zal het waswater de weg van de minste weerstand volgen, dus daar waar de bostellaag het kleinst is. Blijft in het diepste gedeelte dan niet veel extract achter?
En het tegenhouden van de eiwitten door de hopbellen?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat niet begreep, maar lukt je wat je er mee wilde bereiken?

Nieuwsgierige groeten van Willem van der Est

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 08-02-2003 21:35 u »
Hoi Willem & andere brouwvrienden,

Is het al twee maanden geleden, dan is het nu toch echt tijd voor een update.
Vandaag heb ik me `ezig gehouden met het betegelen van de garage, bij het brouwen van bier moet alles schoon en fris zijn :)
Bekijk de tekening nog eens wat betreft:
het wort zal worden afgevoerd vanuit het laagste puunt van de ketel.
Boven deze afvoer en onder de bolle bodem bevint zich een ronde schijf, hierdoor zal het op één plaats aanzuigen van het wort voorkomen worden.
Bijkomend voordeel zal dan zijn dat de bostel niet te vast op het filter getrokken zal worden waardoor verstoppen van het filter voorkomen zal worden.
Het tegenhouden van de hopbellen en uitgevlokte eiwitten vind natuurlijk plaats in de kookketel.
Omdat het gekookte wort door het tegenstroomtoestel de kookketel verlaat door een pijp met kleine gaatjes, zakken de hopbellen losjes voor deze openingen waardoor een groot gedeelte van de eiwitten achter de bellen blijft liggen.(werkte althans bij mijn oude ketel)
Ook het probleem van schoonmaken van de instalatie is opgelost :elifant:
Na het brouwprocces zal ik een pomp aansluiten op het uiteinde van het tegenstroomtoestel.
als ik nu de kranen openzet van de maischton naar de ketel zal heel de instalatie doorspoeld kunnen worden met een wasmiddel (vaatwas tablet)
Hierna spoelen met schoon water en de installatie is huishoudelijk schoon.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2003 09:03 u »

Citaat
als ik nu de kranen openzet van de maischton naar de ketel zal heel de instalatie doorspoeld kunnen worden met een wasmiddel (vaatwas tablet)

Vaatwasmiddel werkt :duimop: inderdaad, miisschien alleen letten op de concentratie; een afwasmachine gebruikt per was- of spoelronde maar een liter of 3 (de mijne in elk geval). Bij die concentratie werkt dat middel dus goed, als je veel meer water gaat rondpompen moet je er misschien een paar tabletjes extra in kieperen.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
Re8 Gezocht : Advocaat van de Duivel.
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2003 16:44 u »
Hoi Edgar,

Inderdaad ik zal even uit moeten zoeken hoeveel vaatwasmiddel ik moet toevoegen.
Toch bedankt voor het meedenken :)
Het wassen van die delen die handmatig niet bereikt kunnen worden (leidingen e.d) bepalen de hoeveelheid zeepwater plus natuurijk nog enkele liters zodat de pomp geen lucht mee kan zuigen.
Deze "paar" liter zeepwater zal ik dan een X aantal maal door de instalatie laten circuleren.
Dit kan dan herhaald worden met schoon (warm) spoelwater.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 24-10-2003 19:15 u »
Beste forumleden,
Ik kon het toch niet nalaten om de gehele werking van de installatie die ik aan het bouwen ben (ja nog steeds :)) op het net te zetten.
Mogelijk kunnen jullie mijn hersenspinsels hier beter op volgen :)
http://people.zeelandnet.nl/nomad/schaepekop/

:degroeten:Jan

Offline willems

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #21 Gepost op: 26-10-2003 11:52 u »
hallo

Ik heb vorig jaar een herms installatie gemaakt en deze werkt fantastisch Het grootste brouwsel dat we nu gemaakt hebben is 80 liter Hebben nog nooit problemen gehad met ontsmetten van installatie waar we wel problemen met hebben gehad was met het uit filteren van de hop en als ik lees hoe jij de hop gaat filteren vrees ik dat je daar ook problemen met gaat krijgen de beste oplossing is een filterplaat boven het aanzuig punt of een zakje waar je de hop in doet
nog veel succes met de verdere bouw van de installatie :biersmile:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-10-2003 22:28 u »
Ha Willems,

Bedankt voor je tip.
Natuurlijk zal ik hier en daar nieuwe problemen op moeten lossen vergeleken met de 'oude manier van brouwen'
In mijn vorige installatie had ik een 'hopfilter'gemaakt door een RVS schuurspons in de opening van het aanzuigpunt te proppen.

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 29-07-2008 23:57 u »
Ha Willems,

Bedankt voor je tip.
Natuurlijk zal ik hier en daar nieuwe problemen op moeten lossen vergeleken met de 'oude manier van brouwen'
In mijn vorige installatie had ik een 'hopfilter'gemaakt door een RVS schuurspons in de opening van het aanzuigpunt te proppen.

Ouwe topic, ja ik weet het: maar zijn er meer brouwers die met een rvs schuurspons filteren (en dan wel met goede resultaten)? 
Die rvs mantel van een flexibele leiding beviel mij niet dus ben ik op zoek naar verbetering.

Offline Edgar

• Super lid
Re: Gezocht: advocaat van de Duivel
« Reactie #24 Gepost op: 30-07-2008 06:46 u »
Inderdaad een héél oud topic, maar ja, dat doe ik altijd. Ofwel direct om de hevel gepropt, of rond het gaas van een terugslagklep (zoals ze ook bij Brouwland verkopen). Ik heb het dan wel over hopfilteren en niet over maisch filteren.