Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Er is al snel koolzuur  (gelezen 333 keer)

Offline tvdh

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Er is al snel koolzuur
« Gepost op: 06-10-2021 21:56 u »
Hallo,

Een dikke 2 weken geleden mijn eerste brouwsel gebrouwen, namelijk een weizen.
Heeft 2 weken in een 30 liter emmer gezeten.

Ik heb het afgelopen maandagavond gebotteld. Helaas eigenlijk net wat te veel gist mee gekomen in de flesjes, maar inmiddels goed wat research gedaan om dit de volgende keer te voorkomen.
Heb zo'n 7,5 gram bottelsuiker per liter toegevoegd.

Ik was benieuwd en wilde graag de stappen van de hergisting voor het koolzuur volgen en heb dus vandaag, woensdagochtend al een flesje koud gezet en vanavond open getrokken, ook omdat er best veel gist in het flesje zat en ik benieuwd was of het hierdoor sneller ging.

Het advies was om de flesjes 2 weken op kamertemperatuur te laten staan, maar vandaag bij het openen na 1,5 dag (waarvan een halve dag in de koelkast) zit er al een nette schuimkraag en voldoende koolzuur in het bier. Heb het biertje opgedronken samen met iemand en vonden het beide erg lekker.

Maar ik was dus benieuwd, normaal zou je 2 weken moeten uittrekken voor de koolzuurvorming en hier is dat in een goede dag al voor mekaar...
Komt dat omdat er zo veel gist in het flesje zit waardoor het snel gaat of hoe werkt dit?

Vast bedankt voor jullie reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Er is al snel koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2021 22:49 u »
Houd de ontwikkeling van je bier de komende dagen bij door zo om de 3 dagen een flesje te openen.
Als je zo snel al voldoende koolzuur hebt dan zou het wel eens kunnen zijn dat je bier nog te veel vergistbare suikers had.

Als het bier uit de fles spuit kun je het bier goed koud zetten. Een alternatief is alle flessen openen en opnieuw bottelen. Dat geeft echter snel oxidatiesmaakjes.

Maar het kan zijn dat het allemaal meevalt. Rustig afwachten dus. Kom niet meteen in paniek als het bier snel de fles uit komt, het gebeurt vaker dat de eerste weken het bier wat meer schuimt dan een tijdje later.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2021 00:05 u »
en hier is dat in een goede dag al voor mekaar...
Komt dat omdat er zo veel gist in het flesje zit waardoor het snel gaat of hoe werkt dit?

1. Je voegt best wel veel suiker toe aan je bier, dus krijg je ook snel voldoende koolzuur.
2. Suiker voor koolzuur mag wel iets minder.. afhankelijk wat je zelf lekker vindt (ik persoonlijk houd niet van zoveel koolzuur..;-) )
 :brouwen:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2021 06:11 u »
Als uw bier nu al met koolzuur verzadigd is, vrees ik dat uw flessen spuiters gaan worden in de toekomst.
Als dat zo is, dan de kroonkurk een heel klein beetje en voorzichting lichten tot je een sis hoort, de kroonkurk moet op de fles blijven en mag geen scherpe deuk hebben.
Eventueel herhalen tot het geen spuiters meer worden.

Tags: