Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather G40  (gelezen 9089 keer)

Online Rinus

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Grainfather G40
« Reactie #75 Gepost op: 03-01-2022 16:40 u »
Kun je uitleggen wat je precies gedaan hebt?
1. In Brewfather een test recept aangemaakt met 3 maisch stappen
2. Een hop gift 60 minuten toegevoegd om te testen
3. Export via exporteer, dan heb ik BeerXML gekozen
4. Deze file weer geimporteerd in de Grainfather app, waarbij ik als bron BrewFather heb opgegeven.

Dit werkt allemaal heel gemakkelijk hoor.
Overigens had ik wel moeite met een oudere tablet, en mijn oudere iPhone 8, als ik meer dan 1 export in mijn bestanden heb staan dan geeft hij een foutmelding bij de import, als ik alles verwijder werkt het wel.
Dat ik oudere hardware heb, dat beschouw ik maar als mijn probleem.

Maar... Grainfather importeert de data wel, maar uitsluitend de maisch stappen, dat is op zich al heel handig.
Echter de hop gift momenten neemt hij niet mee over, ik vind dat jammer want dat is toch wel handig tijdens het brouwen...
Ik begrijp echt niet zo goed waarom er maar een gedeelte van het recept wordt ingelezen...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 03-01-2022 17:30 u »
4. Deze file weer geimporteerd in de Grainfather app, waarbij ik als bron BrewFather heb opgegeven.

Overigens had ik wel moeite met een oudere tablet, en mijn oudere iPhone 8, als ik meer dan 1 export in mijn bestanden heb staan dan geeft hij een foutmelding bij de import, als ik alles verwijder werkt het wel.

Maar... Grainfather importeert de data wel, maar uitsluitend de maisch stappen, dat is op zich al heel handig.
Echter de hop gift momenten neemt hij niet mee over, ik vind dat jammer want dat is toch wel handig tijdens het brouwen...
Ik begrijp echt niet zo goed waarom er maar een gedeelte van het recept wordt ingelezen...

Oke. Je hebt dus de algemene export functie van Brewfather gebruikt.
Het probleem is een beetje dat BeerXML minder uniform is dan je zou denken. Dat is al meer gebleken bij uitwisselingen tussen verschillende brouwsoftware.
Misschien kan het BeerXML bestand handmatig aangepast worden zodat de momenten van de hopgiften wel in de Grainfather app komen.

Online bravebunny

• Junior lid
  • **
  • Ik wens iedereen veel plezier en smakelijk bier!
« Reactie #77 Gepost op: 03-01-2022 19:03 u »

Bij mij gaan de hopgiften wel gewoon mee. Waar mijn werkwijze van die van jou verschilt is dat ik op een pc een export doe vanuit Brewfather. Vervolgens ga ik op een pc naar de grainfather community app. Als ik daar dan ga importeren kan ik aangeven dat het om een Brewfather xml bestand gaat. Vervolgens importeert ie alles en kan ik rustig kijken of alles goed is overgezet. Dat is telkens het geval, ik heb alleen zo nu en dan problemen met de no-sparge knop in de grainfather community app op de pc. Die wordt steeds maar hardnekkig aangezet. Gewoon telkens maar even alert op zijn.

Komende vrijdag tripel op het programma. Indien gewenst wil ik wel screenshots maken van het ex- en import proces.

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 03-01-2022 19:57 u »
Komende vrijdag tripel op het programma. Indien gewenst wil ik wel screenshots maken van het ex- en import proces.
Ik heb de .xml file uit de export bekeken, daar staat de hop gift gewoon netjes in, het gaat dus verkeerd bij het importeren in de GF app, de community app op je PC installeren vraagt nog even wat stappen te nemen.
Dat lukte mij niet zo snel, moet ik mij nog eens verder in verdiepen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 03-01-2022 20:20 u »
Ik heb de .xml file uit de export bekeken, daar staat de hop gift gewoon netjes in, het gaat dus verkeerd bij het importeren in de GF app[, de community app op je PC installeren vraagt nog even wat stappen te nemen.
Dat lukte mij niet zo snel, moet ik mij nog eens verder in verdiepen.

Dat is toch niet veel meer dan naar
https://grainfather.com/brewing-app/
te gaan en dan in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 03-01-2022 20:22 u »

Als je dat wilt doen stel ik dat op prijs.

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 03-01-2022 20:30 u »
Dat is toch niet veel meer dan naar
https://grainfather.com/brewing-app/
te gaan en dan in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord...
Bedankt Jacques, dat doet de truc!
Ik werd op het verkeerde been gezet en dacht dat ik een Android emulator moet installeren, dat heb ik ondertussen geprobeerd, maar dat is traag, werkt niet, kortom een drama.

Jouw linkje werkt, ik kan keurig inloggen en de .xml importeren, en dat werkt gewoon perfect! hopgift staat er nu wel bij!  Op een of andere manier werkt het met zowel de Android en iPhone app niet...
Via de PC werkt het perfect! nogmaals dank!

Edit: Na het opslaan via de PC zie ik de data ook gewoon in de app terug.....

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #82 Gepost op: 03-01-2022 20:47 u »
Ik maak ook alles in Brewfather, op de laptop,  en dan met een BeerXML file importeren op de laptop bij het receptenprogramma van Granfather bij een nieuw recept importeren. Ik zie dat soms de gewichten niet in de goede eenheden worden overgenomen en zag bij de hopstand niet de temperatuur terug komen in  de Grainfather. Op de brouwdag komt het recept gewoon in de app van android of ios

Online bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 05-01-2022 13:14 u »
Als je dat wilt doen stel ik dat op prijs.

Ik heb even een paar screenshots gemaakt van zowel het recept in brewfather, het importproces als het bekijken van het recept in de grainfather community tools.

Dit is het recept zoals ik het vrijdag ga brouwen:

Exporteren als BeerXML:

Vervolgens inloggen op grainfather (community.grainfather.com) en klikken op import. Kies dan voor Brewfather als importtype:

Ik kijk verder niet naar de waterhoeveelheiden enzovoorts, want daarvoor houd ik brewfather aan. Wat ik wel belangrijk vind is dat de tijden er goed in staan en dat is het geval:

Mooi. Nu staat het recept dus in mijn Grainfather account. Morgenavond vul ik de brouwketel met water, en begin een nieuwe "Brew". Dat doe ik op mijn telefoon (IOS). Ik stel dan meteen in dat het om een uitgestelde brouw is. Vet handig, want dan is het water heet als ik vrijdag wil beginnen. Als ik het niet vergeet, maak ik morgenavond ook nog even screenshots van de brew die ik aanmaak vanaf mijn telefoon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 05-01-2022 15:31 u »
Dank je wel voor de sceenshots. Ik ga waarschijnlijk over 1,5 week weer brouwen met de G40.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 05-01-2022 15:36 u »
Een vraagje aan de Grainfather G40 bezitters.
Weten jullie of het mogelijk is het verwarmingsvermogen tijdens het koken te temperen. De eerste keer dat ik brouwde met mijn G40 was voor het eerst een waar stoombad bij mij op zolder. Bij mijn oude installatie op gas en bij mijn Braumeister 20L was dat nooit het geval. Ook was het mijn vrouw, die de meterstanden bijhoudt, ook opgevallen dat het stroomverbruik aanzienlijk hoger was dan eerdere keren dat gebrouwen heb.
Het zou handig zijn als je het vermogen kunt temperen. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat handig om de hoeveelheid Maillardproducten te verminderen.

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 05-01-2022 16:53 u »
Mooi. Nu staat het recept dus in mijn Grainfather account. Morgenavond vul ik de brouwketel met water, en begin een nieuwe "Brew". Dat doe ik op mijn telefoon (IOS). Ik stel dan meteen in dat het om een uitgestelde brouw is. Vet handig, want dan is het water heet als ik vrijdag wil beginnen. Als ik het niet vergeet, maak ik morgenavond ook nog even screenshots van de brew die ik aanmaak vanaf mijn telefoon.
Ik heb mijzelf het afgelopen jaar aangeleerd om de avond van te voren mijn water te koken voordat ik het de volgende ochtend ga gebruiken. Ook het sparge water wordt eerst gekookt.
Wat vinden jullie daarvan? Is dat overbodig? Ik doe dit om eventueel chloor of andere vluchtige stoffen uit het water te koken (wellicht ook nog zuurstof?).

Online Rinus

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 05-01-2022 17:06 u »
Weten jullie of het mogelijk is het verwarmingsvermogen tijdens het koken te temperen. De eerste keer dat ik brouwde met mijn G40 was voor het eerst een waar stoombad bij mij op zolder. Bij mijn oude installatie op gas en bij mijn Braumeister 20L was dat nooit het geval. Ook was het mijn vrouw, die de meterstanden bijhoudt, ook opgevallen dat het stroomverbruik aanzienlijk hoger was dan eerdere keren dat gebrouwen heb.
Het zou handig zijn als je het vermogen kunt temperen. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat handig om de hoeveelheid Maillardproducten te verminderen.
Hoi Jacques, nog geen ervaring, maar ik denk mee....

Lijkt het er dan dus op dat er geen rustig "rollende" kook is? Heb je met of zonder deksel gekookt? Hoeveel liter heb je gekookt?

Om dit te beinvloeden zou je dus de PID willen kunnen instellen? Dat wordt erg lastig denk ik, ik vermoed dat dat een feature request voor Grainfather gaat worden, wat waarschijnlijk lang gaat duren.
Als ik het goed begrijp dan heb je eigenlijk last van een te groot vermogen?

Wellicht is isoleren van de buitenkant een oplossing?

Ik ben nog niet helemaal klaar voor een eerste brouw met mijn nieuwe ketel, maar ik kan bij wijze van test wel een keer een liter of 40 koken om te kijken wat mijn ervaring is.
Stroom verbruik wordt hier overigens niet door de vrouw gemeten, maar er is wel historische data aanwezig (uitlezing P1), dus wellicht dat ik dat ook nog eens kan vergelijken, maar dan de Brewmonk 50L vs Grainfather G70. Straks heb ik nog meer zonnepanelen nodig ;-)

Offline erho

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Water, mout, hop, gist ==> bier
« Reactie #88 Gepost op: 05-01-2022 19:56 u »
Hoi Jacques,
Ik ben nieuw lid van dit forum. Heb inmiddels een G40 besteld als vervanging van mijn Brewmonk 30.
Volgens mij kun je de temp. van de kook aanpassen in de settings bij "Boil temperature". Je kunt daar aanpassingen doen voor als je op hoogte woont, maar mogelijk werkt het ook voor een wat mider heftige kook.
Ik ben zelf van plan een steam condenser op de G40 te monteren in een nog te kopen stalen deksel. Ik weet niet of iemand daar al ervaringen mee heeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 05-01-2022 20:42 u »
Lijkt het er dan dus op dat er geen rustig "rollende" kook is? Heb je met of zonder deksel gekookt? Hoeveel liter heb je gekookt?

Om dit te beinvloeden zou je dus de PID willen kunnen instellen? Dat wordt erg lastig denk ik, ik vermoed dat dat een feature request voor Grainfather gaat worden, wat waarschijnlijk lang gaat duren.
Als ik het goed begrijp dan heb je eigenlijk last van een te groot vermogen?

Met de Grainfather G40 kun je tussen de 10 en 40 liter brouwen. Het zou handig zijn als je het vermogen kunt instellen op de volume dat je brouwt. Ik had 25 liter voor het koken en na 60 minuten nog maar 20 liter. Dat is een verdamping van 20%. Dat is te veel van het goede...
Ik heb overigens conform de gebruiksaanwijzing van Grainfather gekookt zonder deksel. Maar daar had de gebruiksaanwijzing niet voor nodig...  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 05-01-2022 20:43 u »
Hoi Jacques,
Ik ben nieuw lid van dit forum. Heb inmiddels een G40 besteld als vervanging van mijn Brewmonk 30.
Volgens mij kun je de temp. van de kook aanpassen in de settings bij "Boil temperature". Je kunt daar aanpassingen doen voor als je op hoogte woont, maar mogelijk werkt het ook voor een wat mider heftige kook.
Ik ben zelf van plan een steam condenser op de G40 te monteren in een nog te kopen stalen deksel. Ik weet niet of iemand daar al ervaringen mee heeft.

Goede tip. Ga ik uitproberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 05-01-2022 20:50 u »
Ik zie nu dat je het een en ander kunt instellen in de app.

De optie Boil Power Control heb ik nu aangezet. Ik ben benieuwd.

Online bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #92 Gepost op: 06-01-2022 09:36 u »
Ik heb mijzelf het afgelopen jaar aangeleerd om de avond van te voren mijn water te koken voordat ik het de volgende ochtend ga gebruiken. Ook het sparge water wordt eerst gekookt.
Wat vinden jullie daarvan? Is dat overbodig? Ik doe dit om eventueel chloor of andere vluchtige stoffen uit het water te koken (wellicht ook nog zuurstof?).

Lijkt me beter om dit in een ander topic te bespreken, maar heb je je wel eens verdiept in het Nederlandse drinkwater? Volgens mij ben jij onnodig je energiemaatschappijen aan het sponsoren. Als zoon van iemand die ruim 40 jaar bij (de voorlopers van maar ook) Vitens heeft gewerkt weet ik zeker dat er in Nederland geen chloor in het drinkwater zit (bron voor leken: https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/). Je wilt niet geloven hoe kwaad mín vader soms werd van de kritiek die er door zelfbenoemd experts op het drinkwater werd gegeven op basis van allemaal onslimme veronderstellingen.

Maar nogmaals: dit topic gaat over het verkennen van en leren werken met de mogelijkheden van de G40. Dus zullen we het hier maar bij laten?

Online bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #93 Gepost op: 06-01-2022 15:58 u »
Zoals beloofd zou ik ook nog screenshots posten van het plannen van de brouw. Nadat ik de ketel even heb omgespoeld, vul ik hem met water en dan vanuit de IOS app:
Start een nieuwe brouw:

Kies je (geimporteerde) recept:

En nu pas ik wat instellingen aan. Ik zet "geen spoeling" uit en stel de vertraging alvast in:

Ik zet de slagtemperatuurmodus (strike temperature) aan. Dat is me afgelopen keren erg goed bevallen. De grainfather verwarmt dan automatisch een aantal graden boven de eerste maischtemperatuur. Ik ben al drie keer na storting exact op de eerste maischtemperatuur uit gekomen.
Nu wordt het tijd om het vertraagde brouwproces te starten:

En gaat de boel morgen automatisch verwarmen zodat ik rond half negen kan schroten en daarna meteen kan storten en maischen. Ik ben echt gek op de G40!!!

Online bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 07-01-2022 11:11 u »
Ik heb toevallig in de Grainfather users group gelezen dat je het vermogen van het element in ieder geval terug kunt zetten naar 2500watt door 10-12 seconden de heat-knop ingedrukt te houden. Dat is ook handig voor mensen zoals ik, die tegen de max van hun stroomaansluiting aan lopen.

Ik houd hem nog even op 3300watt trouwens, want ik brouw in mijn garage en daar is het niet erg warm, dan heb je alle vermogen wel nodig (of de ketel isoleren, kan ook natuurlijk). De enorme damp die ontstaat tijdens het koken trouwens herken ik. Daarom heb ik boven mijn ketel nu een tweedehands RVS afzuigkap geplaatst. Die kan de dampen gelukkig goed afvoeren tijdens de kook waardoor ik geen mist meer in de garage heb.

Terwijl ik deze reactie tik sta ik heerlijk te brouwen en hier en daar ook wat te klunzen... Ondanks de perforaties in de zijkant kwam het beslag daarstraks dusdanig hoog te staan dat het door de gaatjes van het handvat terug de ketel in sijpelde en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik had de pomp wat te ver open staan in combinatie met even afgeleid zijn door de hond waardoor ik vergat te roeren... Maar toch intens genieten dit! De cijfers van de refractometer zijn weer veelbelovend. Bijna toe aan spoelen nu.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #95 Gepost op: 07-01-2022 22:32 u »
Ondanks de perforaties in de zijkant kwam het beslag daarstraks dusdanig hoog te staan dat het door de gaatjes van het handvat terug de ketel in sijpelde en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik had de pomp wat te ver open staan in combinatie met even afgeleid zijn door de hond waardoor ik vergat te roeren... Maar toch intens genieten dit! De cijfers van de refractometer zijn weer veelbelovend. Bijna toe aan spoelen nu.

Ook ik kwam tijdens het brouwen er achter dat het nodig is om de pomp te knijpen. Dit voorkomt dat het filterbed dichtslaat...

Offline erho

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Water, mout, hop, gist ==> bier
« Reactie #96 Gepost op: 14-01-2022 15:18 u »
Ik zie nu dat je het een en ander kunt instellen in de app.

De optie Boil Power Control heb ik nu aangezet. Ik ben benieuwd.

Ik heb inmiddels de G40 binnen. En ben aan het testen. Ik heb de Boil Power Controle aangezet, maar merk dat als de 100 graden wordt bereikt de heater niet terug gaat in power. Hij blijft op 100 %.
Is er misschien iemand die hier een oplossing voor weet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: Gisteren om 22:42 »
Ik heb inmiddels de G40 binnen. En ben aan het testen. Ik heb de Boil Power Controle aangezet, maar merk dat als de 100 graden wordt bereikt de heater niet terug gaat in power. Hij blijft op 100 %.

Dat was vandaag bij mij ook het geval. Maar eerlijk gezegd heb ik niet gekeken hoe ik het vermogen naar beneden zou kunnen krijgen terwijl ik aan het koken was. Er moet tijdens het brouwen ook een keertje gegeten te worden...  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #98 Gepost op: Gisteren om 23:02 »
Vandaag weer gebrouwen met de Grainfather G40.

De combinatie Brewfather en Grainfather G40 gaat erg goed. Wel krijg je veel meldingen dubbel. Maar beter dubbel in plaats van geen meldingen.  :)

Je kunt lekker roeren in een Grainfather G40.
Ik had vandaag een brouwzaalrendement van 81,2% en een maischrendement van 88,8% (ik heb een pils gebrouwen met veel pilsmout en een begin SG van 1055.)

Het blijft bijzonder hoppellets zo in de ketel te kunnen gooien. Overigens werd de hop niet zo netjes uit het wort gefilterd omdat het filter een beetje verschoven was.

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Triplezzz.nl
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 09:03 »

Ik heb geen G40 maar de kleine uitvoering.
Tijdens het koken kan ik het vermogen regelen op de controller met de pijltjes toetsen.
Bij mij staat het dan op 90 of 95%.

Tags: