Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather G40  (gelezen 9780 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Grainfather G40
« Reactie #50 Gepost op: 26-12-2021 22:44 u »
... schoonmaken net als Jacques, en de bediening leren kennen. Ik denk dat het eerst brouwsel pas in 2022 zal worden...

Mijn eerste brouwsel met de G40 is morgen. Ik ben ook benieuwd of het allemaal wil lukken met de bediening. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jos19669

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 26-12-2021 22:59 u »
Mijn eerste brouwsel met de G40 is morgen. Ik ben ook benieuwd of het allemaal wil lukken met de bediening. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Ik ben benieuwd hoe het brouwaalrendement is ten opzichte van de Speidel Braumeister.

Jos

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 26-12-2021 23:00 u »
Ik volg het ook met interesse. Heb zelf een G30, maar de G40 lijkt me zeker interessant als opvolger.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 26-12-2021 23:33 u »
Ik ben benieuwd hoe het brouwaalrendement is ten opzichte van de Speidel Braumeister.

Omdat je veel vaker kunt roeren verwacht ik dat deze hoger zal zijn.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 27-12-2021 07:06 u »
Die extra gaatjes bovenin moutkorf (ter vervanging overloop?) lijken me niet 'logisch'.. Kan in theorie rendement KOSTEN..
Maar ik zal wat over het hoofd zien, anders komt een gerenommeerd merk niet met deze oplossing.
Succes met de installatie en brouwsels   :proost:
Ik ben vooral nieuwsgierig naar minimaal volume in deze monsterketel.
Succes, en houd ons (weer) op de hoogte. Snelbier

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 27-12-2021 08:43 u »
Ik volg de ervaringen met veel interesse, morgen wordt de G70 geleverd. Over een tijdje kan ik dan ook mijn ervaringen delen.
@Jacques; is het beter om dan een afgesplitst G70 topic te starten (want dat bestaat niet echt) of onder dit topic mijn bevindingen toevoegen?
Het zullen ook wel weer geen 10 tallen posts zijn aangezien er maar weinig leden een G70 hebben.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobby: Brouwen.........Beroep: Microbioloog
« Reactie #56 Gepost op: 27-12-2021 17:26 u »

Gisteren mijn tweede brouw met de G40. beoogde SG was 1.077 (grainfather software ingesteld op 80% efficiency). Zonder roeren haalde de G40 een SG van 1.084. De berekende Mash efficiency was 89%. Ik denk dus dat roeren meestal niet nodig zal zijn.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 27-12-2021 17:30 u »
250 gram hop, geen enkel probleem met de bodem filterplaat:

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/0e77d4ea9bb73188c836e4968b683b76.jpg

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 27-12-2021 19:27 u »
250 gram hop, geen enkel probleem met de bodem filterplaat:

Onvoorstelbaar wat een resultaat! 250 gram dat is overigens best veel voor dit volume, dat het dan nog zo goed doorloopt!
Ik verwacht wel dat er dan nog best veel hop doorheen gaat wat in je wort terecht komt, of wordt dat door het tweede kleine filtertje dat alsnog tegen gehouden? Verstopt dat dan niet gemakkelijk?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 27-12-2021 21:33 u »
Ik volg de ervaringen met veel interesse, morgen wordt de G70 geleverd. Over een tijdje kan ik dan ook mijn ervaringen delen.
@Jacques; is het beter om dan een afgesplitst G70 topic te starten (want dat bestaat niet echt) of onder dit topic mijn bevindingen toevoegen?
Het zullen ook wel weer geen 10 tallen posts zijn aangezien er maar weinig leden een G70 hebben.

Het lijkt mij handig als voor de G70 een nieuw topic gestart wordt. Dat is een heel ander apparaat.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 27-12-2021 22:36 u »
Een hele ontspannen brouwdag gehad. De Grainfather app leidt je prima door het brouwproces.

Omdat de Grainfather een groter vermogen heeft dan de Speidel Braumeister heb ik een Plieger combi-regelaar aangeschaft. Op dit apparaat kun je twee elektrische apparaten aansluiten met een groot vermogen zonder dat je zekering er uitklapt. Op het apparaat heb ik met spoelwaterketel en de G40 aangesloten. De G40 heeft voorrang, het spoelwater wordt opgewarmd als de G40 geen of weinig stroom verbruikt. Een leermoment voor mij is het spoelwater eerder te gaan opwarmen en niet te wachten totdat de  Grainfather app met de melding komt dat je het spoelwater moet gaan opwarmen. De app houdt begrijpelijkerwijs geen rekening mee dat ik een combi-regelaar heb n mijn spoelwater opwarm tot 94 C.

Het brouwen ging dus vlekkeloos. Wel was de temperatuur aan het begin van het brouwen wat lager dan de ingestelde temperatuur. Ook was te merken dat er een filterbed opgebouwd werd die weerstand biedt. Het niveau van de vloeistof in de moutkorf steeg. Door te roeren verminderde dit.
Ik realiseerde mij dat de pomp vol open stond en dat er een te grote onderdruk ontstond aan de onderkant waardoor de bostel samengeperst werd. Na het kraantje aan de bovenkant van de ketel wat meer dicht te hebben gedraaid verliep de doorstroming beter.

Tussendoor een aantal keren geroerd. Dat is geen probleem omdat er geen plaat aan de bovenkant bevindt. Het maischrendement was ongekend hoog, te weten 89%. Het traditionele brouwzaalrendement was 77,3%.
Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 C. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.

Het filtersysteem na het koken werkt erg goed! Je hebt geen hopspider nodig. Ik heb gebrouwen met in totaal 120 gram hoppellets (geen hopbloemen). Op het filter zat een dikke laag trub en restanten van hoppellets. Ook het filter onder het filter heeft gewerkt. Hier zaten flink wat hopdeeltjes op.

Schoonmaken gaat wat lastiger. De G40 is een flinke ketel! Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen. Nu heb ik de ketel gekanteld om deze uit te spoelen, de ketel moest daarvoor getild worden, iets wat ik liever niet doe. Nadat de grootste hoeveelheid trub en hop verwijderd was heb ik de ketel rechtop gezet en via de pomp de rest verwijderd. Daarna heb ik een oplossing gemaakt met Enzybrew 10 en deze rondgepompt. Tenslotte de ketel op zijn kop gezet om de pomp leeg te laten lopen. Dit deed ik ook altijd bij mijn Speidel Braumeister. Bij de G40 is het wel een zwaarder karweitje. In de handleiding van de G40 heb ik gelezen dat na 5 tot 10 brouwsels de pomp uit elkaar gehaald dient te worden voor een grondige reiniging.

Voor het koelen van het wort had ik mijn oude dompelkoeler gebruikt maar dat was niet zo'n goed idee. De G40 is behoorlijk breed, hierdoor komt de koeler niet diep in het wort. Om toch een wat snellere koeling te krijgen heb ik het slangetje tegen de koeler gelegd en de pomp aangezet. De volgende keer ga ik toch de tegenstroonkoeler die bij het apparaat is meegeleverd gebruiken. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor een kortere koeltijd en ook voor een later watergebruik.

Al met al ben ik zeer tevreden over mijn aanschaf. Vooral het bedieningsgemak en het hoge rendement bevallen mij. Ik heb een aanmerkelijk zwaarder bier gebrouwen dan ik gepland had. Het wort heb ik niet verdund. Ik vind het geen probleem. Gelukkig had ik voldoende gist in huis. De vergisting is inmiddels gestart.

Tip:
De Plieger combi-regelaar is in de aanbieding bij Praxis. Hij is te koop voor 29,59. Zie https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/boilers/plieger-combiregelaar-t-b-v-wasmachine/droger/boiler/5458148

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 28-12-2021 11:26 u »
Hallo Jacques, een tip als antwoord op je vraag:
Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen.

Met een deegkrabber (even googlen, ding van een euro) kun je heel eenvoudig de trub en hop van de bodemfilter afsteken. Dan ben je 95% kwijt. Als je daarna het filter verwijdert kun je de rest er met wat extra water met de pomp uitpompen. Paar keer leegpompen, naspoelen en weer pompen. Na een paar minuten is alles weg.

Verder raad ik je aan om de counterflow chiller te gebruiken. Dat werkt super snel en ook efficint. Zeker als je m goed gebruikt. Dus niet de hele inhoud van de pan eerst koelen, maar direct naar de fermenter koelen. Ik gebruik een thrumometer van Blichmann in de uitlaatslang om de juiste temperatuur te bepalen.
Nog een tip. Als je de counterflow chiller desinfecteert kun je de uitlaatslang tussen de spleet van de moutpijp-steun-rand steken. Als je de slang zo schuin in het wort steekt dan krijg je door de stroming een hele rustige vortex. 5 minuten is genoeg voor de desinfectie en genoeg om de trub en hop mooi op het filter te krijgen (zie mijn foto van gisteren). Je kunt het ook langer doen en alvast koelen tot de temperatuur voor je evt geplande vlam uit hop. Daarna zou ik echter direct naar de fermenter gaan koelen, want dat werkt supersnel.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 28-12-2021 12:29 u »
Onvoorstelbaar wat een resultaat! 250 gram dat is overigens best veel voor dit volume, dat het dan nog zo goed doorloopt!
Ik verwacht wel dat er dan nog best veel hop doorheen gaat wat in je wort terecht komt, of wordt dat door het tweede kleine filtertje dat alsnog tegen gehouden? Verstopt dat dan niet gemakkelijk?

Het was 250 gram hop op 40 liter eindvolume tripel. Het zijn klassieke hoppen (Saaz, Hallertau Mittefruh) met lage alfazuur percentages. Het IBU is berekend op 37.
Het eerste filter houdt al behoorlijk veel tegen. Het filter aan de onderrand houdt ook nog wat tegen. In totaal is het erg efficient en is het wort hierna al vrij van gorote deeltjes. kleinere zwevende deeltjes zitten nog wel in het wort, maar die slaan in de fermenter prima neer.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 28-12-2021 12:33 u »
Vergeet je vraag te beantwoorden:
Ik heb nog nergens gelezen of gezien (veel youtube video's) dat iemand verstoppingen heeft gehad met het filter. Mijn oude GF30 verstopte trouwens ook niet en die had maar een heel kleine filter. De GF30 had wel last van een sterk verminderde flow als je veel hop gebruikte, de GF40 blijft wel goed stromen.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
  • Ik wens iedereen veel plezier en smakelijk bier!
« Reactie #64 Gepost op: 28-12-2021 13:40 u »
Omdat de Grainfather een groter vermogen heeft dan de Speidel Braumeister heb ik een Plieger combi-regelaar aangeschaft. Op dit apparaat kun je twee elektrische apparaten aansluiten met een groot vermogen zonder dat je zekering er uitklapt. Op het apparaat heb ik met spoelwaterketel en de G40 aangesloten. De G40 heeft voorrang, het spoelwater wordt opgewarmd als de G40 geen of weinig stroom verbruikt. Een leermoment voor mij is het spoelwater eerder te gaan opwarmen en niet te wachten totdat de  Grainfather app met de melding komt dat je het spoelwater moet gaan opwarmen. De app houdt begrijpelijkerwijs geen rekening mee dat ik een combi-regelaar heb n mijn spoelwater opwarm tot 94 C.
Ik heb zelf naast de G40 (3300watt) een klarstein fullhorn (2500watt, te verdelen in 1600w en 900w met schakelaar) die ik voor spoelwater gebruik. Met behulp van een verlengsnoer kan ik de spoelwaterketel gelukkig op een andere groep aansluiten, zodat ik beide tegelijkertijd kan gebruiken. Wel blijft het een beetje spannend, want ik heb nog een 1x40AH aansluiting (woning uit 1911...), en dan zit je wel echt op de max van je aansluiting. Daarom zet ik, zolang de G40 verwarmt naar maischstorttemperatuur, de klarstein op max 900 watt. Zodra de moutstort heeft plaatsgevonden en de G40 op lager vermogen aan het maischen gaat schakel ik de klarstein naar 1600w en heb ik aan het einde van de maisch 30L spoelwater ter beschikking op 80 graden. Gaat goed tot nu toe, maar ben blij als ik binnen een tijdje een 3 fasen aansluiting krijg, dan wil ik het beter in gaan richten.

Het brouwen ging dus vlekkeloos. Wel was de temperatuur aan het begin van het brouwen wat lager dan de ingestelde temperatuur. Ook was te merken dat er een filterbed opgebouwd werd die weerstand biedt. Het niveau van de vloeistof in de moutkorf steeg. Door te roeren verminderde dit.
Ik realiseerde mij dat de pomp vol open stond en dat er een te grote onderdruk ontstond aan de onderkant waardoor de bostel samengeperst werd. Na het kraantje aan de bovenkant van de ketel wat meer dicht te hebben gedraaid verliep de doorstroming beter.
Het temperatuurprobleempje zou opgelost moeten worden met de eerste firmware-update die je aangeboden krijgt van Grainfather. Daarmee was het probleem bij mij in ieder geval wel verholpen. Inderdaad, iedereen heeft maar commentaar op die gaatjes in de zijkant, maar daar wordt op geen geven moment ook een filterbed tegen aangevormd, en als je de pomp dan niet knijpt, dan stroomt je moutkorf inderdaad vanzelf over. Ik heb ergens gelezen dat als je ongeveer 2,5cm vloeistof boven je beslag hebt, dat je dan optimaal aan het maischen bent in de G40. Misschien voor jou ook leuk om eens mee te spelen.

Tussendoor een aantal keren geroerd. Dat is geen probleem omdat er geen plaat aan de bovenkant bevindt. Het maischrendement was ongekend hoog, te weten 89%. Het traditionele brouwzaalrendement was 77,3%.
Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 C. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
Het snellere spoelen kan ik inderdaad ook bevestigen, en dit gaat wonderbaarlijk niet ten koste van het rendement. Ik heb ook significant hogere rendementen dan met mijn Klarstein brauheld pro (die verder trouwens ook goed beviel voordat ik de G40 aanschafte).

Schoonmaken gaat wat lastiger. De G40 is een flinke ketel! Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen. Nu heb ik de ketel gekanteld om deze uit te spoelen, de ketel moest daarvoor getild worden, iets wat ik liever niet doe. Nadat de grootste hoeveelheid trub en hop verwijderd was heb ik de ketel rechtop gezet en via de pomp de rest verwijderd. Daarna heb ik een oplossing gemaakt met Enzybrew 10 en deze rondgepompt. Tenslotte de ketel op zijn kop gezet om de pomp leeg te laten lopen. Dit deed ik ook altijd bij mijn Speidel Braumeister. Bij de G40 is het wel een zwaarder karweitje. In de handleiding van de G40 heb ik gelezen dat na 5 tot 10 brouwsels de pomp uit elkaar gehaald dient te worden voor een grondige reiniging.
Poeh ja hier ben je (met alle respect) wel wat aan het klungelen geweest zo te lezen. Ik heb een vaste plek waar de G40 staat en wat ik doe nadat het wort naar de gistvaten is getransporteerd is dat ik eerst met een kunststof scheplepel uit de keuken de meeste hopresten eruit schep (die hebben na de whirlpool een mooie kegel gevormd op de filterplaat). Zodra ik het handvat van de filterplaat een beetje vrij heb, pak ik hem er uit, en schraap en spoel de laatste hopresten er af. Vervolgens spoel ik eerst met de tuinslang de grofste vervuiling via de pomp en de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje. Omdat ik telkens zo'n mooie hop-/thrubkegel heb, is er maar weinig om af te spoelen, en dat kan naar mijn ervaring prima via de pomp. Vervolgens vul ik de ketel met een Enzybrew 10 oplossing bijna tot aan de rand, en laat de ketel lekker al pompend verwarmen naar een graadje of 60 en laat 'm een half uurtje circuleren. Na het half uurtje laat ik de enzybrew oplossing ook nog even door de tegenstroomkoeler stromen gedurende 10 minuten. Daarna laat ik alles via de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje stromen en spoel de ketel kort even met heet water na om de laatste enzybrew resten weg te krijgen. Heet water gaat dan ook even door de tegenstroomkoeler. Laat wegstromen, en vervolgens gooi ik nog een 10 liter water in de ketel met star san, laat nog even 10 minuten circuleren met de tegenstroomkoeler aangesloten. Nu alles afvoeren via de welbekende afvoerslang, koppel die slang af en koppel nog een korter afvoerslangetje aan, om de ketel even op een bepaalde manier te kantelen waardoor ik merk dat zo goed als het allerlaatste beetje vocht uit het pomphuis wegstroomt. (Ik ben nog van plan om een keer een proefje te doen met exact 1 liter water die ik in de ketel gooi, en vervolgens via het afvoerslangetje wegvoer. Ik ben benieuwd hoeveel van die 1 liter ik dan uiteindelijk opvang door de ketel op een bepaalde manier een beetje voorover te kantelen. Voor mijn gevoel zal het niet veel zijn.) Nu laat ik de ketel "open" drogen aan de warme lucht die door de pelletkachel wordt gegenereerd. Ik heb overigens tijdens de kook de moutkorf al schoongemaakt in een speciekuip waar ik de moutkorf overigens ook laat nadruipen voordat ik de bostel er uit haal.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 28-12-2021 16:20 u »
Hallo Jacques, een tip als antwoord op je vraag:
Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen.

Met een deegkrabber (even googlen, ding van een euro) kun je heel eenvoudig de trub en hop van de bodemfilter afsteken. Dan ben je 95% kwijt. Als je daarna het filter verwijdert kun je de rest er met wat extra water met de pomp uitpompen. Paar keer leegpompen, naspoelen en weer pompen. Na een paar minuten is alles weg.

Verder raad ik je aan om de counterflow chiller te gebruiken. Dat werkt super snel en ook efficint. Zeker als je m goed gebruikt. Dus niet de hele inhoud van de pan eerst koelen, maar direct naar de fermenter koelen. Ik gebruik een thrumometer van Blichmann in de uitlaatslang om de juiste temperatuur te bepalen.
Nog een tip. Als je de counterflow chiller desinfecteert kun je de uitlaatslang tussen de spleet van de moutpijp-steun-rand steken. Als je de slang zo schuin in het wort steekt dan krijg je door de stroming een hele rustige vortex. 5 minuten is genoeg voor de desinfectie en genoeg om de trub en hop mooi op het filter te krijgen (zie mijn foto van gisteren). Je kunt het ook langer doen en alvast koelen tot de temperatuur voor je evt geplande vlam uit hop. Daarna zou ik echter direct naar de fermenter gaan koelen, want dat werkt supersnel.

Een deegkrabber ga ik zeker aanschaffen, dat zal zeker makkelijk werken. Ik kan er ook een heel klein beetje trub mee in het gistvat doen.

Dat ik beter de tegenstoomkoeler kan gebruiken is mij inmiddels ook duidelijk. Ik heb dat niet gedaan omdat ik de voorkeur heb voor een dompelkoeler vanwege het feit dat je daarbij visueel kunt controleren of de koeler helemaal schoon is. Omdat de G40 in verhouding breed is werkt een dompelkoeler niet zo goed. Verder is er maar n Gardena aansluiting meegeleverd voor de aan- en afvoer van koelwater. Ik heb er 2 nodig, Een tweede is inmiddels besteld.

De gaatjes aan de zijkant hebben hun nut. Ze belemmeren het halen van een hoog rendement niet. Zal zeker een gevolg zijn dat ook daar een filterlaag ontstaat dat weerstand biedt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 28-12-2021 16:40 u »
Het temperatuurprobleempje zou opgelost moeten worden met de eerste firmware-update die je aangeboden krijgt van Grainfather. Daarmee was het probleem bij mij in ieder geval wel verholpen. Inderdaad, iedereen heeft maar commentaar op die gaatjes in de zijkant, maar daar wordt op geen geven moment ook een filterbed tegen aangevormd, en als je de pomp dan niet knijpt, dan stroomt je moutkorf inderdaad vanzelf over. Ik heb ergens gelezen dat als je ongeveer 2,5cm vloeistof boven je beslag hebt, dat je dan optimaal aan het maischen bent in de G40. Misschien voor jou ook leuk om eens mee te spelen.
Het snellere spoelen kan ik inderdaad ook bevestigen, en dit gaat wonderbaarlijk niet ten koste van het rendement. Ik heb ook significant hogere rendementen dan met mijn Klarstein brauheld pro (die verder trouwens ook goed beviel voordat ik de G40 aanschafte).

Ik heb de firmware update doorgevoerd. Het was zowat het eerste wat ik gedaan heb. Desondanks zag ik de eerste 5 minuten dat de temperatuur lager was dan de geplande temperatuur. Mijn bier zal er niet minder om zijn. Maischtemperaturen zijn minder belangrijk dan vaak gedacht wordt. Later was de temperatuur in orde. De G40 heeft een PID, die leert bij.  :)

Dit was na 3 minuten maischen.

Citaat
Poeh ja hier ben je (met alle respect) wel wat aan het klungelen geweest zo te lezen. Ik heb een vaste plek waar de G40 staat en wat ik doe nadat het wort naar de gistvaten is getransporteerd is dat ik eerst met een kunststof scheplepel uit de keuken de meeste hopresten eruit schep (die hebben na de whirlpool een mooie kegel gevormd op de filterplaat). Zodra ik het handvat van de filterplaat een beetje vrij heb, pak ik hem er uit, en schraap en spoel de laatste hopresten er af. Vervolgens spoel ik eerst met de tuinslang de grofste vervuiling via de pomp en de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje. Omdat ik telkens zo'n mooie hop-/thrubkegel heb, is er maar weinig om af te spoelen, en dat kan naar mijn ervaring prima via de pomp. Vervolgens vul ik de ketel met een Enzybrew 10 oplossing bijna tot aan de rand, en laat de ketel lekker al pompend verwarmen naar een graadje of 60 en laat 'm een half uurtje circuleren. Na het half uurtje laat ik de enzybrew oplossing ook nog even door de tegenstroomkoeler stromen gedurende 10 minuten. Daarna laat ik alles via de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje stromen en spoel de ketel kort even met heet water na om de laatste enzybrew resten weg te krijgen. Heet water gaat dan ook even door de tegenstroomkoeler. Laat wegstromen, en vervolgens gooi ik nog een 10 liter water in de ketel met star san, laat nog even 10 minuten circuleren met de tegenstroomkoeler aangesloten. Nu alles afvoeren via de welbekende afvoerslang, koppel die slang af en koppel nog een korter afvoerslangetje aan, om de ketel even op een bepaalde manier te kantelen waardoor ik merk dat zo goed als het allerlaatste beetje vocht uit het pomphuis wegstroomt. (Ik ben nog van plan om een keer een proefje te doen met exact 1 liter water die ik in de ketel gooi, en vervolgens via het afvoerslangetje wegvoer. Ik ben benieuwd hoeveel van die 1 liter ik dan uiteindelijk opvang door de ketel op een bepaalde manier een beetje voorover te kantelen. Voor mijn gevoel zal het niet veel zijn.) Nu laat ik de ketel "open" drogen aan de warme lucht die door de pelletkachel wordt gegenereerd. Ik heb overigens tijdens de kook de moutkorf al schoongemaakt in een speciekuip waar ik de moutkorf overigens ook laat nadruipen voordat ik de bostel er uit haal.

Mijn G40 staat niet in de buurt van een afvoerputje. Ik heb bedacht dat ik een speciekuip ga aanschaffen voor de afvoer van spoelwater. Daarin kan ook de moutkorf uitlekken. De grote emmer die ik hiervoor gebruikte bij mijn Braumeister 20L was net te smal...
Tsja, als je nieuwe apparatuur gebruikt heb je een korte periode waarin je nog moet leren er handig mee om te gaan.

Het op zijn kop zetten van de G40 voor het leeglopen van de pomp wordt overigens door Grainfather aanbevolen in hun handleiding, net als het om de zo veel keer schoonmaken van de pomp. Voor dat laatste moet de bodem van de ketel verwijderen. Dat is niet zo heel handig. Bij de Braumeister kun je daar zo bij en is het schoonmaken zo gebeurd.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 28-12-2021 20:30 u »
Tsja, als je nieuwe apparatuur gebruikt heb je een korte periode waarin je nog moet leren er handig mee om te gaan.
Tuurlijk Jacques, dat begrijp ik helemaal. Maar voor mijn gevoel "klungelde" ik de eerste keer bij mijn Klarstein Brauheld Pro veel meer dan de Grainfather G40 die ik daarna kocht. Dat vond ik vanaf de eerste keer meteen een verademing om mee te werken en om te reinigen. De grainfather is daarin wat dat betreft absoluut een vooruitgang ten opzichte van de Klarstein. Misschien is het qua schoonmaakgemag gewoon een stapje terug ten opzichte van de Braumeister. Kan goed hoor.
Het op zijn kop zetten van de G40 voor het leeglopen van de pomp wordt overigens door Grainfather aanbevolen in hun handleiding, net als het om de zo veel keer schoonmaken van de pomp. Voor dat laatste moet de bodem van de ketel verwijderen. Dat is niet zo heel handig. Bij de Braumeister kun je daar zo bij en is het schoonmaken zo gebeurd.
Ik had me niet gerealiseerd dat dit door Grainfather werd aangeraden. Ik snap dat het minder handig is dan bij de Braumeister. Ik vind het interessant. Ik heb er nu drie brouwsels op zitten en zal na 10x de pomp een keer demonteren. Ben benieuwd, ik heb namelijk al wel op andere plekken gelezen dat als je consequent met Enzybrew werkt, dat er dan (vrijwel) niets achter blijft in de interne delen van brouwapparatuur. Nogmaals, ben benieuwd. 7 januari staat batch 4 op de planning :-D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 28-12-2021 23:23 u »
Ik had me niet gerealiseerd dat dit door Grainfather werd aangeraden. Ik snap dat het minder handig is dan bij de Braumeister. Ik vind het interessant. Ik heb er nu drie brouwsels op zitten en zal na 10x de pomp een keer demonteren. Ben benieuwd, ik heb namelijk al wel op andere plekken gelezen dat als je consequent met Enzybrew werkt, dat er dan (vrijwel) niets achter blijft in de interne delen van brouwapparatuur. Nogmaals, ben benieuwd. 7 januari staat batch 4 op de planning :-D

Als je Enzybrew 10 gebruikt worden alle organische verontreinigen grondig aangepakt. Bij mijn Braumeister was de pomp ook altijd brandschoon.

Het op zijn kop zetten om de pomp leeg te maken is iets wat er voor zorgt dat er niets kan groeien in de pomp. Micro-organismen hebben vocht nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Door het vocht uit de pomp te verwijderen kan er niets groeien. Maar als de pomp goed schoongemaakt is eerlijk gezegd ook niet. Overigens wordt alles gedesinfecteerd door de hoge temperaturen tijdens het maischen en koken. Maar de wetenschap dat er geen vocht achtergebleven is in de pomp geeft mij een rustiger gevoel...

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #69 Gepost op: 28-12-2021 23:57 u »
Dat spruitstuk heb ik vorige week in werking gezien bij brouwerij KOR. Ik was onder de indruk van deze omgekeerde hevelfilter  :) Het werkte erg goed. Bij de installatie van Ruud was geen sprake van enige verstopping.

Ik kan inderdaad bevestigen dat ik met mijn Rims geen verstopte gaatjes heb. Ik zet deze er wel pas op na 10 minuten rondpompen door het filterbed.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 31-12-2021 09:18 u »

Tip:
De Plieger combi-regelaar is in de aanbieding bij Praxis. Hij is te koop voor 29,59. Zie https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/boilers/plieger-combiregelaar-t-b-v-wasmachine/droger/boiler/5458148

Dit is een hele goede tip Jacques! bedankt daarvoor, ik ga deze ook toepassen.
Wel ook nog een tip voor andere brouwers; als je ketel niet verder gaat waar hij gebleven is na een stroomuitval dan werkt dit niet, kortom je programma moet doorlopen / hervatten na een stroomuitval.
Ik heb dat probleem ook omdat ik een Easybrew30 gebruik voor mijn spoelwater, hier moet ik dus ook nog iets op verzinnen....

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2022 11:01 u »
Brewfather recept -->  Grainfather

Vandaag geprobeerd een recept van Brewfather naar Grainfather te exporteren, dat werkt na wat zoeken prima.
Echter.... De mout stort en hopgift wordt niet mee doorgestuurd, of ik doe iets verkeerd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het maischtemperatuurprofiel, de naam van het recept etc. komt wel goed mee door.

mvrgr,

Rinus

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2022 14:48 u »
Brewfather recept -->  Grainfather

Vandaag geprobeerd een recept van Brewfather naar Grainfather te exporteren, dat werkt na wat zoeken prima.
Echter.... De mout stort en hopgift wordt niet mee doorgestuurd, of ik doe iets verkeerd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het maischtemperatuurprofiel, de naam van het recept etc. komt wel goed mee door.

Dat is natuurlijk in de praktijk waar het om draait. Je wilt dat de Grainfather de juiste tijden en temperaturen aanhoudt tijdens het maischen en koken. De informatie over het recept heb je immers in Brewfather. Via Brewfather krijg je een bericht je dat een hopgift moet doen. Twee systemen om recepten in op te slaan is niet nodig.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 03-01-2022 15:26 u »
Ik houd ook de getallen in Brewfather aan en exporteer inderdaad alleen om het programma in de Grainfather te krijgen. De getallen die Brewfather mij vooraf geeft kloppen behoorlijk tot zelfs zeer nauwkeurig moet ik zeggen! Ik ben benieuwd of er ooit een koppeling tussen Brewfather en de Grainfather gaat komen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn maar Tsja daarvoor moet Grainfather hun gesloten ecosysteem wel op een kiertje gaan zetten...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 03-01-2022 16:08 u »

Kun je uitleggen wat je precies gedaan hebt?

Tags: