Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

bravebunny

Citaat van: Hopfenfox op 19-10-2021  08:42 uKun je aangeven of je met koelen direct het gistvat in hebt gepompt of eerst nog een keer rond voor ie koel genoeg was?

Ik heb hem misschien 5 minuten terug laten pompen en toen kwam ik er achter door de worttoevoer een beetje te knijpen, de afvoer echt super koel was, ik meette een 22 graden met mijn inkbird en wat later zelfs 19 graden toen ik m nog een beetje meer kneep.

Ik moet de boel uiteraard nog beter leren kennen, maar ik denk dat ik een volgende keeR meteen rechtstreeks vanuit de ketel naar het vat pomp, kan prima 👌

Hopfenfox

Ah geweldig, dank je!

mrmaart84

@bravebunny - ik ga hem ook bestellen!

Paar vragen n.a.v. je eerste test:
- hoe heb jij de sterkere pomp in vergelijking met de G30 ervaren?
- ik ben ook fan van Brewfather en gebruik de beta api om met laptop mijn recept naar de G30 te sturen. Via bluetooth dus. De G40 werkt via wifi las ik. Kan je Brewfather connecten met de G40?
- waar heb je hem gekocht?

Groet!
Maarten

bravebunny

Citaat van: mrmaart84 op 20-10-2021  10:17 uPaar vragen n.a.v. je eerste test:
- hoe heb jij de sterkere pomp in vergelijking met de G30 ervaren?
- ik ben ook fan van Brewfather en gebruik de beta api om met laptop mijn recept naar de G30 te sturen. Via bluetooth dus. De G40 werkt via wifi las ik. Kan je Brewfather connecten met de G40?
- waar heb je hem gekocht?

- Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L. De pomp van de G40 is merkbaar sterker. Als ik het recirculatieslangetje niet aansluit, spuit de vloeistof echt uit de zijkant van de ketel naar de andere kant van de ketel.
- Ik heb nog niet geprobeerd de G40 te koppelen aan Brewfather. Ik wil de ketel eerst goed leren kennen zodat ik later weet wat een fout van mij, van de software of van een api is als er iets niet gaat zoals het zou moeten.
- Stookwinkel. Niet de goedkoopste, maar liever mijn geld daarheen dan naar monopolist Brouwland die zelfs voor een dergelijke aanschaf nog verzendkosten vraagt.

henkie

Citaat van: Tripppel PPP op 06-10-2021  09:50 u

Mooi apparaat.
Is zo'n kraantje met slangaansluiting ook los te koop, ergens?

Rinus

Citaat van: henkie op 04-12-2021  19:26 uMooi apparaat.
Bij de bouwmarkt heb ik ze gezien, of internet.

bravebunny

Citaat van: henkie op 04-12-2021  19:26 uMooi apparaat.

Als je even terugleest in deze thread zie je welk kraantje ik waar weg heb gehaald. Op dat kraantje heb ik trouwens nog een camlock koppeling geschroefd zodat ik vervolgens heel makkelijk een slangetje van 45 cm of een slang van 4.5 mtr aan kan koppelen (mijn afvoerputje zit wat verder weg).

henkie

Bedankt, maar ik bedoel dit kraantje..

Tripppel PPP

Koelen direct naar het gistvat is geen enkel probleem (net als bij de Grainfather 30). Nu is het wel winter en dan is het altijd wat makkelijker met het koude kraanwater, maar in het verleden met mijn Grainfather 30 was het in de zomer ook nooit echt een probleem. Soms verbruik je wat meer water en moet je de flow wat verminderen.

_M_M_

Ik heb ook zo'n beest besteld, krijg hem deze week ergens binnen.. Ik heb eerst met een zelfbouw installatie gewerkt maar die was niet altijd even stabiel.
Ik ben zeer benieuwd maar heb het volste vertrouwen dat ik wel kan wennen aan deze jongen...

ExPeteriment

Citaat van: Hopfenfox op 06-10-2021  11:27 uJa die moutkorf ziet er heel fijn uit ja. Vermoedelijk een kwestie van tijd voor de volgende Easybrew en Klarstein en weet ik veel wie meer er ook mee komen.
Dat vraag ik me af. Met mijn Easybrew krijg ik de beste en meest voorspelbare resultaten als ik niet tot nauwelijks de overflow gebruik. Misschien zit het teveel tussen mijn oren, maar ik wil gewoon zeker zijn dat de maximale hoeveelheid wort door het moutbed circuleert. Ik regel de kraan en roer zo nu en dan (ca om de paar minuten in het eerste kwartier van de maisch) om dat voor elkaar te krijgen. Als ik maximale roerruimte wil hebben, gebruik ik de overflow pijp geeneens. Ik sluit het gat in het bodemfilter af met de de stop die normaal gesproken op de overfowpijp gedraaid wordt bij laden van de mout. Zo weet ik zeker dat er geen overflow is, wel opletten dat je niet te hard pompt en last krijgt van aanbranden. Bij het spoelen gaat ook alles door het moutbed.

Als ik de G40 moutpijp zie met al die gaatjes aan de zijkant zie ik een behoorlijke bypass en zou onzeker zijn wat er door het moutbed is gegaan. Zelfs bij het spoelen is er een bypass. Er zijn zelfs goten langs de zijkant nodig om te zorgen dat de boel niet over je heen spuit. Dat gaat toch veel te snel? Ik wil dat spoelen toch wel ca een half uur duurt en gebruik dan een takel. Die kan je bij de G40 ook gebruiken natuurlijk, maar je weet dan nog niet hoeveel van het spoelwater door het bodemfilter gaat. Hier heb je weer last van die bypass en heb je te maken met de weg van minste weerstand die het wort zoekt.

Ik ben benieuwd naar de reviews na aantal keren gebruik en het rendement. Mijn redenatie zal best ergens mank gaan?

Peter.

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 23-12-2021  20:06 uZo weet ik zeker dat er geen overflow is, wel opletten dat je niet te hard pompt en last krijgt van aanbranden. Bij het spoelen gaat ook alles door het moutbed.

Als ik de G40 moutpijp zie met al die gaatjes aan de zijkant zie ik een behoorlijke bypass en zou onzeker zijn wat er door het moutbed is gegaan. Zelfs bij het spoelen is er een bypass. Er zijn zelfs goten langs de zijkant nodig om te zorgen dat de boel niet over je heen spuit. Dat gaat toch veel te snel?

Peter.

Alvast excuus als onderstaande post teveel off topic is...

Peter, bedankt voor deze compleet andere visie, ik ben daar wel blij mee om deze reden;
Ik twijfel al een tijdje of ik voor een Brewmonk 70L moet gaan of een Grainfather G70.
Omdat de G70 nog niet op de markt is met de upgrade zoals bij de G40 (dus met gaatjes aan de zijkant) zit ik eigenlijk op de upgrade te wachten.
Ik kan eigenlijk ook gewoon nu de G70 aanschaffen en later upgraden met een nieuwe moutpijp mocht dat echt iets toevoegen, zodoende kan ik beide methodes ook nog eens vergelijken.
Mijn twijfel is al een stuk minder, de keuze tussen de Brewmonk Grainfather heb ik toch voorkeur voor de G70 omdat de bediening een stuk toegankelijker, degelijk gebouwd is en er minder kans op aanbranden is. Alleen het prijsverschil is gigantisch! zo'n 1000 euro verschil..

p.s. ik heb nu een BrewMonk30 (nog voor sparge) en BrewMonk50 (nog regelmatig in gebruik).

Jacques

Gisteren heb ik mijn nieuwe Grainfather G40 schoongemaakt. Eerst met oxi en daarna met fosforzuur. Het viel mij beide keren op bij het drogen van de filterplaten met een doek op dat er veel zwarte metaalachtige aanslag op de doek achterbleef. Blij dat ik hem heb schoongemaakt voor het eerste gebruik.

Tripppel PPP

Voor de filterplaten (en de rest) werkt een beetje afwasmiddel ook erg goed om de metaalstof en "steel-polish" resten te verwijderen.

Jacques

Tips voor aanpassing van de G40.

Tripppel PPP

De aanpassing met de T-splitsing voor het wort stroom heb ik in een aantal video's gezien. Het lijkt er op dat het wort minder goed over het graanbed verdeeld wordt met deze T.

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/95c613a5f002a6bea4b8d772dedccce5.jpg

Ik gebruik de originele aansluiting en ondervindt dat dit prima werkt. In de video van David Heath (zie begin post van deze discussie) kun je zien dat het wort geleidelijk het hele graanbed overstroomd.
Waar ik nog wel aan zit te denken is om de SS BREWTECH SPRUITSTUK aan te schaffen (foto hieronder). Ik vraag me wel af of dit veel toevoegt en of de kleine graandeeltjes de gaatjes niet zullen verstoppen. Het voordeel is dat dit ook een mooi hulpmiddel is bij het spoelen (spargen).
Maar in mijn ervaring werkt het al zeer goed zonder enige aanpassing.

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 24-12-2021  14:17 uWaar ik nog wel aan zit te denken is om de SS BREWTECH SPRUITSTUK aan te schaffen (foto hieronder). Ik vraag me wel af of dit veel toevoegt en of de kleine graandeeltjes de gaatjes niet zullen verstoppen. Het voordeel is dat dit ook een mooi hulpmiddel is bij het spoelen (spargen).
Maar in mijn ervaring werkt het al zeer goed zonder enige aanpassing.

Dat spruitstuk heb ik vorige week in werking gezien bij brouwerij KOR. Ik was onder de indruk van deze omgekeerde hevelfilter  :) Het werkte erg goed. Bij de installatie van Ruud was geen sprake van enige verstopping.

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 24-12-2021  08:10 uAlvast excuus als onderstaande post teveel off topic is...

Peter, bedankt voor deze compleet andere visie, ik ben daar wel blij mee om deze reden;
Ik twijfel al een tijdje of ik voor een Brewmonk 70L moet gaan of een Grainfather G70.
Omdat de G70 nog niet op de markt is met de upgrade zoals bij de G40 (dus met gaatjes aan de zijkant) zit ik eigenlijk op de upgrade te wachten.
Ik kan eigenlijk ook gewoon nu de G70 aanschaffen en later upgraden met een nieuwe moutpijp mocht dat echt iets toevoegen, zodoende kan ik beide methodes ook nog eens vergelijken.
Mijn twijfel is al een stuk minder, de keuze tussen de Brewmonk Grainfather heb ik toch voorkeur voor de G70 omdat de bediening een stuk toegankelijker, degelijk gebouwd is en er minder kans op aanbranden is. Alleen het prijsverschil is gigantisch! zo'n 1000 euro verschil..

p.s. ik heb nu een BrewMonk30 (nog voor sparge) en BrewMonk50 (nog regelmatig in gebruik).
Prima aanpak! Het levert een interessante vergelijking of de upgrade baanbrekend is of een dure gedachtenkronkel blijkt te zijn.

Edit: of iets daartussen.

Jacques

Bij de G40 zit een tegenstroomkoeler. Nu ben ik niet zo'n voorstander van het gebruik van een tegenstroomkoeler ondanks dat ze heel effectief koelen. Het grootste nadeel is dat je er niet in kunt kijken om te controleren of alles wel schoon is.

Bij het gebruik van de Grainfather tegenstroomkoeler wordt geadviseerd om eerste een paar minuten rond te pompen met hete wort alvorens te gaan koelen en het wort opvangen. Een prima manier van desinfecteren. Na gebruik kun je de ketel schoonmaken met bijvoorbeeld Enzybrew 10 waarbij je de oplossing met het reinigingsmiddel ook door de koeler laat stromen.

Ik denk er over om de koeler te gaan gebruiken. Waar ik tegenaan loop is dat rode en blauwe slangen niet passen op mijn metalen Gardena koppelingen. Hoe hebben jullie de slangen aangesloten?

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 24-12-2021  17:19 uBij de G40 zit een tegenstroomkoeler. Nu ben ik niet zo'n voorstander van het gebruik van een tegenstroomkoeler

Ik denk er over om de koeler te gaan gebruiken. Waar ik tegenaan loop is dat rode en blauwe slangen niet passen op mijn metalen Gardena koppelingen. Hoe hebben jullie de slangen aangesloten?
Ga je hem gebruiken vanwege gewijzigde overtuiging erover, of omdat je die nou eenmaal vet betaald hebt?

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 24-12-2021  17:41 uGa je hem gebruiken vanwege gewijzigde overtuiging erover, of omdat je die nou eenmaal vet betaald hebt?

Ik heb een dompelkoeler, daarom hoef ik hem niet te gebruiken.
In de ruim 41 jaar dat ik brouw heb ik altijd dingen uitgeprobeerd. Daarom wil ook deze koeler uitproberen.

Anders dan bij een platenkoeler heb je bij een spiraalkoeler minder plekken waar wort achter kan blijven. Via de pomp van het apparaat kun je reinigingsmiddel rondpompen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er plekken zijn waar minder goed gereinigd wordt.
Het hete wort dat je rondpompt na het koken voordat je gaat koelen zorgt er voor dat de spiraal gedesinfecteerd wordt.

Ik wil hem dus gaan uitproberen omdat ik in deze spiraaltegenstroomkoeler met deze manier van werken meer vertrouwen heb dan in een platenkoeler.
Overigens heb ik met de platenkoeler die ik had nooit problemen gehad. Ook bij die koeler reinigde ik door rond te pompen van reinigingsmiddel. Wat ik niet deed is kokend hete wort rondpompen omdat mijn pomp dat niet toestond.

Omdat je een Easybrew heb verwacht ik niet dat je weet hoe je het beste/makkelijkste een Grainfather koeler het beste kunt aansluiten op een Gardena koppeling. Maar toch bedankt voor je reactie  :)

bravebunny

Citaat van: Jacques op 24-12-2021  17:19 uIk denk er over om de koeler te gaan gebruiken. Waar ik tegenaan loop is dat rode en blauwe slangen niet passen op mijn metalen Gardena koppelingen. Hoe hebben jullie de slangen aangesloten?

Voor de blauwe aansluiting zit er gewoon een Gardena koppeling bijgeleverd, en op de rode heb ik een camlock koppeling gezet zodat ik de afvoerslamg daar makkelijk op kan aansluiten. De afvoerslang sluit ik later aan op de Grainfather zelf om de reinigingssubstantie af te voeren (heb ook camlock op het kraantje onderaan de G40 gezet)

Jacques

Citaat van: bravebunny op 24-12-2021  22:05 uVoor de blauwe aansluiting zit er gewoon een Gardena koppeling bijgeleverd, en op de rode heb ik een camlock koppeling gezet zodat ik de afvoerslamg daar makkelijk op kan aansluiten. De afvoerslang sluit ik later aan op de Grainfather zelf om de reinigingssubstantie af te voeren (heb ook camlock op het kraantje onderaan de G40 gezet)

Och, natuurlijk. Stom dat ik hieraan niet gedacht heb. 

Ik heb aan de andere kant ook zo'n aansluiting nodig (waarom leveren ze er niet twee mee? ???). Eens kijken waar ik die kan kopen.  Overigens wil ik uitsluitend metalen koppelstukken. Met plastic koppelstukken heb ik in het verleden te veel ellende gehad door vervormingen bij gebruik met hete wort.

bravebunny

Citaat van: Jacques op 24-12-2021  22:36 uIk heb aan de andere kant ook zo'n aansluiting nodig (waarom leveren ze er niet twee mee? ???).
Misschien omdat er ook mensen zijn die aan de andere kant een andere aansluiting nodig hebben ;-)
Citaat van: Jacques op 24-12-2021  22:36 uOverigens wil ik uitsluitend metalen koppelstukken. Met plastic koppelstukken heb ik in het verleden te veel ellende gehad door vervormingen bij gebruik met hete wort.
Snap ik. Ik heb daarom goede ervaringen met camlock koppelingen. Makkelijk te gebruiken en meteen 100% lekdicht. De koude kant van de koeler daar heb ik wel die Gardena koppeling op hoor.

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 24-12-2021  17:05 uPrima aanpak! Het levert een interessante vergelijking of de upgrade baanbrekend is of een dure gedachtenkronkel blijkt te zijn.

Edit: of iets daartussen.
De stap is eindelijk gezet, de G70 is definitief besteld, deze week eerst maar eens spoelen, schoonmaken net als Jacques, en de bediening leren kennen. Ik denk dat het eerst brouwsel pas in 2022 zal worden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.