Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Rejoen

Hoi Allemaal

Sinds een paar dagen mag ik mijzelf een eigenaar van de G40 noemen. Mede door het enthousiasme hier ben ik voor deze ketel gegaan en ben na mijn eerste brouw zeer tevreden over de ketel zelf. Ik kwam van een Brewdog ketel af die ondertussen alweer 7 jaar oud was (en is nu goed voor het opwarmen van spoelwater). Een hele fijne upgrade!
Ik had nog wel wat vragen waarvan ik hoopte dat jullie daar antwoord op hebben

Er wordt gesproken dat je de hoppen los in de ketel kan doen en dat dit door het bodemfilter goed gefilterd wordt. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Tevens vroeg ik mij af of jullie terug koelen (tot vergistingstemperatuur) de ketel in om zo de eiwitten (middels een vortex) neer te laten slaan? Het lijkt mij dat dit prima zou kunnen maar ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken (misschien helpen de hoppen dan juist met filteren)?

Als experiment gebruik ik de grainfather app ipv BrouwHulp om te kijken hoe dat gaat. Ik kon alleen geen rendement van mijn brouw vinden. Mis ik iets? Hebben jullie de app geprobeerd en wat zijn jullie ervaringen?

Jacques

Citaat van: Rejoen op 21-02-2023  10:27 uEr wordt gesproken dat je de hoppen los in de ketel kan doen en dat dit door het bodemfilter goed gefilterd wordt. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Ik doe niet anders. Door mij worden uitsluitend hoppellets gebruikt. Na het verwijderen van het overgrootste deel van de hoprestanten kan ik de rest wegpompen. Het gebeurt wel eens dat de pomp verstopt raakt. Ik blaas dan de rommel terug en zet daarna de pomp aan.

CiteerTevens vroeg ik mij af of jullie terug koelen (tot vergistingstemperatuur) de ketel in om zo de eiwitten (middels een vortex) neer te laten slaan? Het lijkt mij dat dit prima zou kunnen maar ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken (misschien helpen de hoppen dan juist met filteren)?

Het eerste wort dat door de koeler stroomt gaat terug in de koeler. Op die manier is het wort snel op een temperatuur van zo'n 80°C. Hierdoor heb je minder last van de vorming van DMS, een stof met een smaak van gekookte groenten. Het is ook de temperatuur voor nog een hopgifte voor meer hoparoma. Daarna gaat het wort door de koeler naar het gistvat.

CiteerAls experiment gebruik ik de grainfather app ipv BrouwHulp om te kijken hoe dat gaat. Ik kon alleen geen rendement van mijn brouw vinden. Mis ik iets? Hebben jullie de app geprobeerd en wat zijn jullie ervaringen?
De Grainfather app gebruik ik voor de besturing van de G40. De recepten ontwikkel ik in Brewfather waar ook het rendement, de vergisting en andere zaken in gelogd worden.

bravebunny

Citaat van: Rejoen op 21-02-2023  10:27 uEr wordt gesproken dat je de hoppen los in de ketel kan doen en dat dit door het bodemfilter goed gefilterd wordt. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Tevens vroeg ik mij af of jullie terug koelen (tot vergistingstemperatuur) de ketel in om zo de eiwitten (middels een vortex) neer te laten slaan? Het lijkt mij dat dit prima zou kunnen maar ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken (misschien helpen de hoppen dan juist met filteren)?

Aanschouw deze foto van afgelopen zondag en trek je conclusies, hij bevat antwoord op bovenstaande vragen:
CC2F39D5-5671-44DA-B694-6EAEC50C2F57.jpeg

Jacques

Ik heb ook een soortgelijke foto.

IMG20221220133451.jpg

icebeard

Citaat van: Murmillo op 28-01-2023  15:45 u56,07 liter kreeg ik in de G40.
Mooi dat ik dat ook weer helder heb.

56L? Mooi. Ben even aan het twijfelen hoeveel zwaar bier het systeem aankan om eventueel up te graden van mijn braumeister 20l
Dus dit zou geen probleem moeten zijn? Brewfather geeft alvast geen foutmelding.

Fermentables (13.92 kg)
4.72 kg - Pilsner 4 EBC (33.9%)
4.72 kg - Wheat Malt Pale 4 EBC (33.9%)
1.62 kg - Brown Sugar, Dark 98.5 EBC (11.6%)
1.43 kg - Carahell 25.5 EBC (10.3%)
1.43 kg - Wheat Malt Dark 13.8 EBC (10.3%)

Batch Size : 37 L
Boil Size : 43.5 L
Post-Boil Vol : 40 L
Mash Water : 37.65 L
Sparge Water : 15.69 L
Boil Time : 60 min
Total Water : 53.34 L

bravebunny

Citaat van: icebeard op 21-02-2023  18:36 uFermentables (13.92 kg)
4.72 kg - Pilsner 4 EBC (33.9%)
4.72 kg - Wheat Malt Pale 4 EBC (33.9%)
1.62 kg - Brown Sugar, Dark 98.5 EBC (11.6%)
1.43 kg - Carahell 25.5 EBC (10.3%)
1.43 kg - Wheat Malt Dark 13.8 EBC (10.3%)

Batch Size : 37 L
Boil Size : 43.5 L
Post-Boil Vol : 40 L
Mash Water : 37.65 L
Sparge Water : 15.69 L
Boil Time : 60 min
Total Water : 53.34 L

Volgens mij raadt Grainfather zelf een maximum moutstort van een 12 kg aan. Ik ben zelf al eens tot 11.5 kg gegaan voor een volmoutbrouwsel van 42 liter. Vind net iets minder, bijvoorbeeld 10 kg net wat onspannener werken en voelt aua rendement ook aan als een "sweet spot" als je begrijpt wat ik bedoel.

WJW

Vandaag weer eens gebrouwen met mijn G40. Ik had, net als de vorige maal, het probleem dat het heel lang duurde voor ik na het maischen daadwerkelijk het wort aan de kook kreeg. Ik stuurde de G40 aan via de GF Connect app met daarin mijn uit Brewfather geimporteerde recept.
De temperatuur bleef vanaf 99C steeds hangen, omdat het vermogen van het verwarmingselement steeds werd gereduceerd.
Uiteindelijk heb ik de brouwsessie in de app afgesloten en handmatig de brouwdag vervolgd. Toen was die laatste graad tot aan de kook zo voor elkaar.
Weet iemand hier wellicht hoe ik dit op kan lossen? Dus hoe kan ik het beste mijn recept uit Brewfather in de GF Connect app importeren en deze dan gebruiken om de ketel op de brouwdag aan te sturen? En dan natuurlijk zonder dat het vermogen te vroeg wordt afgeknepen.

Frits1980

Heb je de laatste firmware op je G40 staan? Dit is eerder namelijk een probleem geweest wat Grainfather juist had opgelost.

Jacques

Citaat van: Frits1980 op 21-02-2023  20:25 uHeb je de laatste firmware op je G40 staan? Dit is eerder namelijk een probleem geweest wat Grainfather juist had opgelost.

Dat was ook bij mij het geval.

WJW

Aha, dat zou kunnen. Ik heb de G40 nu enkele maanden. Bij eerste ingebruikname wel software geupdate, maar daarna niet meer. Dat ga ik zeker proberen. Dank.

Rejoen

Citaat van: Jacques op 21-02-2023  11:32 uIk doe niet anders. Door mij worden uitsluitend hoppellets gebruikt. Na het verwijderen van het overgrootste deel van de hoprestanten kan ik de rest wegpompen. Het gebeurt wel eens dat de pomp verstopt raakt. Ik blaas dan de rommel terug en zet daarna de pomp aan.
Na het lezen van deze reacties ga ik het de volgende brouw zeker proberen om de hop direct in de ketel te werpen. Dit lijkt me fijner werker dan in een hopzak.

Citaat van: Jacques op 21-02-2023  11:32 uHet eerste wort dat door de koeler stroomt gaat terug in de koeler. Op die manier is het wort snel op een temperatuur van zo'n 80°C. Hierdoor heb je minder last van de vorming van DMS, een stof met een smaak van gekookte groenten. Het is ook de temperatuur voor nog een hopgifte voor meer hoparoma. Daarna gaat het wort door de koeler naar het gistvat.
Dit had ik ook gedaan en dat werkte goed. Uiteraard wel eerst de koeler even gedesinfecteerd door hete wort door de koeler te laten lopen voor 2 minuten. Mijn vraag was meer of men ook volledig terug koelt naar vergistingstemperatuur om dan direct naar het vergistingsvat over te brengen. Het lijkt mij dat hierdoor er beter de eiwitten neer kunnen slaan (door ook te whirlpoolen tijdens het terug koelen) en deze dan in het midden blijven liggen op de hop. (of is dit onverstandig ivm kans op infectie? Op deze wijze kan je de temperatuur sensor van de ketel gebruiken om op de juiste temperatuur uit te komen.

Citaat van: Jacques op 21-02-2023  11:32 uDe Grainfather app gebruik ik voor de besturing van de G40. De recepten ontwikkel ik in Brewfather waar ook het rendement, de vergisting en andere zaken in gelogd worden.

Gebruik je dan alleen de app voor het bedienen van de ketel of voer je de brouwdata in de grainfather app in om deze vervolgens te importeren in brewfather?

Jacques

Citaat van: Rejoen op 21-02-2023  23:54 uDit had ik ook gedaan en dat werkte goed. Uiteraard wel eerst de koeler even gedesinfecteerd door hete wort door de koeler te laten lopen voor 2 minuten. Mijn vraag was meer of men ook volledig terug koelt naar vergistingstemperatuur om dan direct naar het vergistingsvat over te brengen. Het lijkt mij dat hierdoor er beter de eiwitten neer kunnen slaan (door ook te whirlpoolen tijdens het terug koelen) en deze dan in het midden blijven liggen op de hop. (of is dit onverstandig ivm kans op infectie? Op deze wijze kan je de temperatuur sensor van de ketel gebruiken om op de juiste temperatuur uit te komen.

Ik koel door tot de vergistingstemperatuur. De temperatuur van het wort meet ik met een gedesinfecteerde voeler van een digitale thermometer.
Zowat alle eiwitten die uitgevlokt zijn tijdens het koken blijven achter op het filter (zie foto). De koude trub wordt niet gefilterd. Is ook absoluut niet nodig. De gist kan deze eiwitten gebruiken. Ze dragen bij aan een vlotte vergsting. Voor zover ze niet gebruikt worden zakken ze uit in het gistvat na de vergisting.

Citaat van: Rejoen op 21-02-2023  23:54 uGebruik je dan alleen de app voor het bedienen van de ketel of voer je de brouwdata in de grainfather app in om deze vervolgens te importeren in brewfather?
Ik gebruik de Grainfather app uitsluitend voor het aansturen van de G40. Receptontwikkeling, logging en achivering doe ik in de Brewfather app. Dat is een fijne app die door heel veel hobbybrouwers internationaal wordt gebruikt. Regelmatig komen er updates van deze app uit naar aanleiding van verzoeken van gebruikers.

Esterenbrouw

Als je het wort dan terugkoelt in de G40 via de tegenstroomkoeler tot vergistingstemperatuur (dus rondpompen), dan geeft de ketel toch de juiste temperatuur aan via de voelers onderin?
Of begrijp ik het verkeerd?

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 22-02-2023  21:30 uAls je het wort dan terugkoelt in de G40 via de tegenstroomkoeler tot vergistingstemperatuur (dus rondpompen), dan geeft de ketel toch de juiste temperatuur aan via de voelers onderin?

Dat dacht ik ook, totdat ik in de gaten kreeg dat de vermenging in de ketel niet zodanig is dat alle wort dezelfde temperatuur heeft. Anders gezegd het wort in de ketel heeft verschillende temperaturen.

bravebunny

Citaat van: Jacques op 22-02-2023  21:46 uDat dacht ik ook, totdat ik in de gaten kreeg dat de vermenging in de ketel niet zodanig is dat alle wort dezelfde temperatuur heeft. Anders gezegd het wort in de ketel heeft verschillende temperaturen.

Dat was ook mijn bevinding. Daarom heb ik zo'n inline probe van Grainfather gekocht en meet daar in hoe ver de vloeistof is afgekoeld. Bijkomend voordeel is dat ik zo de uitgaande slang kon verlengen zodat het makkelijker wordt om het gistvat te vullen. Ik blijf echter wel de tijd nemen na de kook: zodra de keteltemperatuur onder de 98 graden duikt, draai ik een draaikolk, sluit de tegenstroomkoeler zonder koelwater aan, positioneer de uitgaande slang zodat de draaikolk zo lang mogelijk in stand blijft en laat hem dan lekker circuleren voor een half uur tot een uur of indien van toepassing tot een andere temperatuur als er nog gehopt moet worden. Daarna koelwater rustig aan en nog even door circuleren, of verpompen naar het gistvat.

Murmillo

Citaat van: bravebunny op 23-02-2023  08:10 uDaarom heb ik zo'n inline probe van Grainfather gekocht en meet daar in hoe ver de vloeistof...

Bedoeld u de "wortometer"??

Rejoen

Thanks voor de adviezen over de trub, het koelen en de app. Hier kan ik zeker wat mee en ga de volgende keer aan de slag op deze werkwijze. Ik denk dat dit gaat helpen bij het verkorten van de brouwdag en makkelijker werken. Heel erg fijn!

Triplezzz

Citaat van: Murmillo op 23-02-2023  10:15 uBedoeld u de "wortometer"??

Dat is inderdaad de "wortometer" .

bravebunny

Citaat van: Murmillo op 23-02-2023  10:15 uBedoeld u de "wortometer"??

Klopt! Die gebruik ik samen met een Inkbird thermometer (https://s.click.aliexpress.com/e/_DdrBGwz) en dat werkt inmiddels perfect.

Heliox

Citaat van: bravebunny op 23-02-2023  12:10 uKlopt! Die gebruik ik samen met een Inkbird thermometer (https://s.click.aliexpress.com/e/_DdrBGwz) en dat werkt inmiddels perfect.

Ik gebruik de Grainfather wortometer icm een Kegland Digital Probe Thermometer met Silicon behuizing.  Een Ty-Wrap om de siliconen behuizing vast te klemmen op de wortometer.

Bij AliExpress te koop via de kegland store voor €6.50 incl shipping

Werkt prima icm mijn G40.

https://www.kegland.com.au/digital-probe-thermometer-with-silicone-housing-suits-thermowell-kl07351.html

Jacques

Citaat van: bravebunny op 23-02-2023  08:10 uDat was ook mijn bevinding. Daarom heb ik zo'n inline probe van Grainfather gekocht en meet daar in hoe ver de vloeistof is afgekoeld. Bijkomend voordeel is dat ik zo de uitgaande slang kon verlengen zodat het makkelijker wordt om het gistvat te vullen. Ik blijf echter wel de tijd nemen na de kook: zodra de keteltemperatuur onder de 98 graden duikt, draai ik een draaikolk, sluit de tegenstroomkoeler zonder koelwater aan, positioneer de uitgaande slang zodat de draaikolk zo lang mogelijk in stand blijft en laat hem dan lekker circuleren voor een half uur tot een uur of indien van toepassing tot een andere temperatuur als er nog gehopt moet worden. Daarna koelwater rustig aan en nog even door circuleren, of verpompen naar het gistvat.

Om de kans op de vorming van DMS te verkleinen is het aan te raden om eerst het wort snel af te koelen tot 80°C (gaat echt heel snel) en daarna pas een whirlpool te doen.

bravebunny

Citaat van: Jacques op 23-02-2023  16:46 uOm de kans op de vorming van DMS te verkleinen is het aan te raden om eerst het wort snel af te koelen tot 80°C (gaat echt heel snel) en daarna pas een whirlpool te doen.
Jacques, hoe kan zich DMS vormen als je een whirlpool doet in de tijd dat je (passief, want koelwater uit, zoals jij zelf ook doet) terugkoelt van 98 naar 80 graden? Of krijg je de indruk dat ik heel lang over terugkoelen van 98 naar 80 graden doe? Dat is niet zo hoor :-)

Spyro

Citaat van: Jacques op 23-02-2023  16:46 uOm de kans op de vorming van DMS te verkleinen is het aan te raden om eerst het wort snel af te koelen tot 80°C (gaat echt heel snel) en daarna pas een whirlpool te doen.
Denk dat er weinig zijn die in wort warmer of gelijk aan 80 graden een whirlpool doen. Denk dat je eerder rond de 60 graden "DMS-safe" bent. Voor "whirlpool hop" is het voldoende dat je de hoppen in de 80 gradige wort gooit en het zo 30 minuten laat staan en dan verder koelt tot bvb 20 graden. Een stevige "echte" whirlpool doe je toch na het koelen om de hop in een mooie kegel in het midden van de kegel te krijgen en zo heldere wort kan overhevelen na ongeveer 1 uur uitzakken van alle trub, maar daar is er geen kans meer op DMS en je mag zuurstof inbrengen, de gist zal je lief zijn... ;D

Jacques

Citaat van: bravebunny op 23-02-2023  17:05 uJacques, hoe kan zich DMS vormen als je een whirlpool doet in de tijd dat je (passief, want koelwater uit, zoals jij zelf ook doet) terugkoelt van 98 naar 80 graden? Of krijg je de indruk dat ik heel lang over terugkoelen van 98 naar 80 graden doe? Dat is niet zo hoor :-)

Citaat van: Spyro op 23-02-2023  18:32 uDenk dat er weinig zijn die in wort warmer of gelijk aan 80 graden een whirlpool doen. Denk dat je eerder rond de 60 graden "DMS-safe" bent. Voor "whirlpool hop" is het voldoende dat je de hoppen in de 80 gradige wort gooit en het zo 30 minuten laat staan en dan verder koelt tot bvb 20 graden. Een stevige "echte" whirlpool doe je toch na het koelen om de hop in een mooie kegel in het midden van de kegel te krijgen en zo heldere wort kan overhevelen na ongeveer 1 uur uitzakken van alle trub, maar daar is er geen kans meer op DMS en je mag zuurstof inbrengen, de gist zal je lief zijn... ;D

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je tussen de 100 en 80°C het risico hebt dat er DMS gevormd wordt.

Zie onder andere https://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
Uit deze link:
"The primary source for DMS in beer (as well as cooked vegetables) is caused by the decomposition of SMM into DMS. This decomposition is caused by heat above ~80°C."
Door de gehele batch zo nel mogelijk te koelen tot een temperatuur onder de 80°C wordt de vorming van DMS aanzienlijk verkleind.

Een Whirlpool is bij het gebruik van een G40 niet nodig. De hete trub wordt voldoende tegengehouden door het dubbele filter van de G40.
Zie mijn eerdere foto.
IMG20221220133451.jpg

Er is geen noodzaak om de koude trub te verwijderen. Sterker nog, deze dient mede als gistvoeding, je krijgt er een vlottere vergisting door.
Een verder heb je geen kraakheldere wort nodig om een kraakhelder bier te krijgen...

WJW

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een stoomcondensor in combinatie met de G40?
Ik zag een paar pagina's terug dat Murmillo een 'distilling lid' voor de G40 heeft aangeschaft. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om deze te gebruiken met bv de Brewzilla steam condensor.
Benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele andere input.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.