Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Zou een kraan van RVS geen goed idee zijn :denken:  :denken:

Snelbier

Citaat van: Enos op 04-09-2022  12:27 uZou een kraan van RVS geen goed idee zijn :denken:  :denken:
RVS is vaak 'voedselveiliger', maar niet altijd nodig (ivm beperkte contacttijd etc.)
Belangrijker is hoe je de kraan schoon kan houden.
Bolkranen (of kogelkleppen, hoe je het ook noemt) zijn een bron van besmetting/vervuiling in ELK proces.
Dat kleine kogeltje wat zo goed afsluit houdt altijd wat oud/ vreemd/vervuild product vast.
===========
Betere bolkranen kan je volledig de-monteren en schoonmaken tot in de kleinste hoekjes.
Zo te zien zelfs die van Toolstation..
MAAK hem dan ook schoon na elk brouwsel. Uit elkaar schroeven,onderdelen reinigen, en evt met nieuwe pakkingen in elkaar bouwen.
Bolkraan (zelfs gesmeed door engelen bij kaarslicht) is GEEN garantie voor zuiver bier.
Weet waar je mee werkt.  Proost, Snelbier

jwf

Gisteren mijn tweede batch bier gebrouwen in mijn G40. Ik had problemen met de pomp. Tijdens het maischen was er tot twee keer toe te weinig druk om te circuleren. Ik heb de pomp toen weer vrij gemaakt door er in te blazen. Dit leek tijdens het maischen goed te werken. Toen ik wilde koelen na het koken was er helaas weer te weinig druk om het wort door de tegenstroomkoeler te drukken. Uiteindelijk de oude koelspiraal en hevel schoongemaakt en daarmee gekoeld.

Daarnaast viel me op dat het mijn 25 liter wort nou niet geweldig hard kookte, terwijl het element volgens de interface 100% vermogen gaf.

Mijn vragen:
1) herkent iemand de problemen met de pomp?
2) hoe ziet jullie kook er uit? Uitbundig of ook een beetje meh?

Ik ga mijn pomp maar eens uit elkaar halen om te zien of er iets in gevallen is...

dank

jwf

LargoWinch

Veertje en kogeltje boven het kraantje reinigen?

Spyro

Citaat van: LargoWinch op 02-10-2022  14:42 uVeertje en kogeltje boven het kraantje reinigen?
Heb die bij mijn G30 er gewoon uit gehaald, is voor niks nodig daar, dus denk dat een G40 net hetzelfde kan ondergaan.... 

Rinus

Citaat van: Spyro op 02-10-2022  17:42 uHeb die bij mijn G30 er gewoon uit gehaald, is voor niks nodig daar, dus denk dat een G40 net hetzelfde kan ondergaan....
Kan iemand dit toelichten? Werkt het kraantje dan nog wel?

Jacques

Citaat van: jwf op 02-10-2022  10:36 uGisteren mijn tweede batch bier gebrouwen in mijn G40. Ik had problemen met de pomp. Tijdens het maischen was er tot twee keer toe te weinig druk om te circuleren. Ik heb de pomp toen weer vrij gemaakt door er in te blazen. Dit leek tijdens het maischen goed te werken. Toen ik wilde koelen na het koken was er helaas weer te weinig druk om het wort door de tegenstroomkoeler te drukken. Uiteindelijk de oude koelspiraal en hevel schoongemaakt en daarmee gekoeld.

Daarnaast viel me op dat het mijn 25 liter wort nou niet geweldig hard kookte, terwijl het element volgens de interface 100% vermogen gaf.

Mijn vragen:
1) herkent iemand de problemen met de pomp?
2) hoe ziet jullie kook er uit? Uitbundig of ook een beetje meh?

Ik ga mijn pomp maar eens uit elkaar halen om te zien of er iets in gevallen is...

Zat jouw onderste filterplaat nog steeds op zijn plek na het koken?
Ik heb de rand onder de filterplaat een heel klein beetje vervormd zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Wanneer de filterplaat niet goed afsluit verstopt de pomp door hopresten en trub.

Verder raad ik je aan om het kraantje niet helemaal open te zetten tijdens het maischen. De eerste paar keren dat ik mijn G40 gebruikte had ik ook last van de pomp niet goed wilde werken. Nu ik vanaf het begin de kraan niet verder dan voor de helft open zet heb ik dat probleem niet meer.

Ik ben blij met de aanpassing van de G40 dat je voortaan het vermogen kunt dimmen. Voor deze aanpassing ging het koken als een vulkaan. Erg heftig en er verdampte veel meer dan 10% per uur. Het hele heftige koken niet noodzakelijk. Met de huidige energieprijzen is dat wel zo fijn...

jwf

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  22:20 uZat jouw onderste filterplaat nog steeds op zijn plek na het koken?
Ik heb de rand onder de filterplaat een heel klein beetje vervormd zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Wanneer de filterplaat niet goed afsluit verstopt de pomp door hopresten en trub.

Verder raad ik je aan om het kraantje niet helemaal open te zetten tijdens het maischen. De eerste paar keren dat ik mijn G40 gebruikte had ik ook last van de pomp niet goed wilde werken. Nu ik vanaf het begin de kraan niet verder dan voor de helft open zet heb ik dat probleem niet meer.

Ik ben blij met de aanpassing van de G40 dat je voortaan het vermogen kunt dimmen. Voor deze aanpassing ging het koken als een vulkaan. Erg heftig en er verdampte veel meer dan 10% per uur. Het hele heftige koken niet noodzakelijk. Met de huidige energieprijzen is dat wel zo fijn...

Dank voor de tips. Filterplaat leek nog op zijn plek te zitten, maar kan tijdelijk verschoven zijn geweest door het tegenblazen. Er leek wel wat hopgruis/trub in de vloeistof die uit de pomp kwam te zitten.

Ik ga de pomp vanavond openmaken om te kijken of 'ie nu schoon is.

jwf

Murmillo

Citaat van: LargoWinch op 02-10-2022  14:41 uVeertje en kogeltje boven het kraantje reinigen?
Zou je willen toelichten waar je het over hebt?

Jacques

Citaat van: jwf op 03-10-2022  11:55 uDank voor de tips. Filterplaat leek nog op zijn plek te zitten, maar kan tijdelijk verschoven zijn geweest door het tegenblazen. Er leek wel wat hopgruis/trub in de vloeistof die uit de pomp kwam te zitten.

Dat is een indicatie dat je filter verschoven is...

LargoWinch

Citaat van: Murmillo op 03-10-2022  22:09 uZou je willen toelichten waar je het over hebt?
Boven het kraantje bevind zich een stukje wat je er af kunt draaien. Hierin bevind zich een kogeltje wat moet voorkomen dat als je de arm, die gebruikt wordt om je wort rond te pompen of de koeler, per ongeluk zou verwijderen met je kraantje open, het wort er uit loopt. Dit wordt op zijn plaats gehouden door een veertje wat daar onder zit. Deze combinatie wordt door de circulatie arm ingedrukt zodra deze bevestigd is en dan voor een vrije doorloop zorgt.

(Ik ging er van uit dat dit hetzelfde werkt als bij een G30, maar mogelijk is dat niet zo.....)

Murmillo

Citaat van: LargoWinch op 04-10-2022  07:53 uBoven het kraantje bevind zich een stukje wat je er af kunt draaien. Hierin bevind zich een kogeltje wat moet voorkomen dat als je de arm, die gebruikt wordt om je wort rond te pompen of de koeler, per ongeluk zou verwijderen met je kraantje open, het wort er uit loopt. Dit wordt op zijn plaats gehouden door een veertje wat daar onder zit. Deze combinatie wordt door de circulatie arm ingedrukt zodra deze bevestigd is en dan voor een vrije doorloop zorgt.

(Ik ging er van uit dat dit hetzelfde werkt als bij een G30, maar mogelijk is dat niet zo.....)
Aha, thnx man.

bravebunny

Citaat van: Murmillo op 04-10-2022  23:43 uAha, thnx man.

Let op Murmullo, dit is flauwekul hoor... Dit is alleen het geval bij de G30 en niet bij de G40 want die heeft geen verwijderbare arm immers! Goedbedoelde tip van iemand die geen G40 heeft.

jwf

Citaat van: Jacques op 03-10-2022  22:59 uDat is een indicatie dat je filter verschoven is...

Dat zou goed kunnen, maar het hopgruis/trub kan er ook ingevallen zijn tijdens het schoonmaken, ik ga in ieder geval een aanpassing maken zodat het onderfilter nog beter klemt.

Ik heb ook de pomp nog uit elkaar gehaald maar die was vrij en brandschoon (ik had uiteraard een schoonmaakcyclus laten lopen).

Ik las wel nog op de grainfather website in de FAQs dat het ook mogelijk kan zijn geweest dat de vloeistof in de pomp heeft gekookt en dat er daarom geen pompdruk was. Grainfather raadt aan om de pomp onder 99 graden celsius te gebruiken en ook op die temperatuur de tegenkoeler te ontsmetten.
https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/360004757017-Why-won-t-my-pump-start-while-I-m-boiling-using-the-G40-or-G70-

g.jwf

Murmillo

Citaat van: bravebunny op 05-10-2022  07:25 uLet op Murmullo, dit is flauwekul hoor... Dit is alleen het geval bij de G30 en niet bij de G40 want die heeft geen verwijderbare arm immers! Goedbedoelde tip van iemand die geen G40 heeft.
Thnx bunny, weer een zorg minder.

MrCrown

Voor de grainfather heb ik een aftapkraan gekocht van RVS 314. Hierbij heb ik met de leverancier naar de specs gekeken: de kraan bevat teflon in de behuizing. Dat is waarschijnlijk bij alle kranen zo. Net ontvangen en voelt oerdegelijk.
Tapkraan RVS 314

Ik ben met volgens mij goed gevolg overgestapt naar het schoonmaakmengsel van Jacques: 9 gram oxi + 1 gram enzy per liter om schoon te maken. Oxi en enzy kunnen goed samen gaan met teflon. PBW kan dit niet. Volgens de verpakking gaat het niet samen en volgens Amerikaanse websites lost PBW teflon op.

Dit lijkt mij sowieso beter omdat mogelijk in de grainfather zelf ook teflon is toegpast bij de mini bolkraan.

MrCrown

Citaat van: jwf op 05-10-2022  15:46 uDat zou goed kunnen, maar het hopgruis/trub kan er ook ingevallen zijn tijdens het schoonmaken, ik ga in ieder geval een aanpassing maken zodat het onderfilter nog beter klemt.

Ik heb ook de pomp nog uit elkaar gehaald maar die was vrij en brandschoon (ik had uiteraard een schoonmaakcyclus laten lopen).

Ik las wel nog op de grainfather website in de FAQs dat het ook mogelijk kan zijn geweest dat de vloeistof in de pomp heeft gekookt en dat er daarom geen pompdruk was. Grainfather raadt aan om de pomp onder 99 graden celsius te gebruiken en ook op die temperatuur de tegenkoeler te ontsmetten.
https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/360004757017-Why-won-t-my-pump-start-while-I-m-boiling-using-the-G40-or-G70-

g.jwf
Het zou heel erg fijn zijn als jij of iemand anders een filmpje op youtube zet met het demonteren en opnieuw in elkaar zetten van de pomp. Nu lijkt daar niks over te vinden zijn.

jwf

Citaat van: MrCrown op 06-10-2022  22:51 uHet zou heel erg fijn zijn als jij of iemand anders een filmpje op youtube zet met het demonteren en opnieuw in elkaar zetten van de pomp. Nu lijkt daar niks over te vinden zijn.

Ik heb zelf ook gezocht en kwam eigenlijk alleen de tekst beschrijving in de handleiding tegen. Ik moet zeggen dat het ook niet veel voorstelt, veel meer dan een paar schroeven los draaien en wat slangklemmen los nemen is het niet. De enige tip die ik kan geven is even wat fotootjes maken als je de onderkant er af hebt. Dan weet je hoe alle draden door de machine lopen als je 'm weer monteert.

jwf

WJW

Waarin zetten jullie de moutkorf na het maischen om uit te lekken? Mijn wasbak in de keuken is vrij krap en ik kan daar niet direct bijkomen zonder de hele keuken onder het wort te knoeien.
Zijn er bijvoorbeeld emmers of bakken die groot genoeg zijn?

bravebunny

Citaat van: WJW op 07-11-2022  15:58 uWaarin zetten jullie de moutkorf na het maischen om uit te lekken?

Ik maak gebruik van een speciekuip. Dan heb ik tijdens de kook ook een bak waarin ik de moutkorf alvast schoon kan maken nadat ik hem heb leeggeschept.

Jacques

Citaat van: bravebunny op 07-11-2022  16:51 uIk maak gebruik van een speciekuip.
Ik ook. Na het uitlekken gaat de kuip naar de badkamer. In de badkuip verwijder ik bostel door deze uit te scheppen. Daarna afspoelen en borstelen.

Theo Mol

Citaat van: WJW op 07-11-2022  15:58 uWaarin zetten jullie de moutkorf na het maischen om uit te lekken? [...]
Zijn er bijvoorbeeld emmers of bakken die groot genoeg zijn?

Ik gebruik een plastic schotel van 45 cm, te koop in het tuincentrum als onderschotel voor ronde plantenbakken. Er is geen risico voor overstromen, na het uitlekken komt er een centimeter vocht in de schotel te staan. Als ik niet aan het brouwen ben ligt de schotel over mijn ketel.
Het is makkelijk de moutkorf plus schotel naar buiten te dragen en in de tuin te zetten. Wel meteen doen, anders knoeit het.

Dit is 'm: bak.png

Broewerke

Ik heb een rvs ketel waar de korf in past. De ketel staat op een verrijdbaar karretje en de korf hang ik in de fietstakel. Korf omhoog laten uitlekken en door naar koken. Zo tegen de 95 graden rij ik de ketel weg en laat de korf in de ketel zakken en er loopt nog n litertje uit in half uurtje. Daarna trek ik een plastiek zak om de korf en zet hem om z'n kop. Bostel valt er uit en maak hem schoon voor een volgende keer.

Murmillo

Ook ik heb een kleine specikuip gekocht welke goed werkt. Zowel voor uitlekken als het schoonmaken van de korf.

Een vraag:
Is er al iemand die het netto inhoud heeft getest van de g40?
Dus zonder korf?

Ik kan zelf testen maar dacht ik vraag eerst eens.

Murmillo

Citaat van: Murmillo op 13-01-2023  10:54 uOok ik heb een kleine speciekuip gekocht welke goed werkt. Zowel voor uitlekken als het schoonmaken van de korf.

Een vraag:
Is er al iemand die het netto-inhoud heeft getest van de G40?
Dus zonder korf?

Ik kan zelf testen, maar dacht ik vraag eerst eens.

56,07 liter kreeg ik in de G40.
Mooi dat ik dat ook weer helder heb.

Ik heb het distilling lid binnen.
Deze is met 4" triclamp aansluiting. Handig om in mijn nieuwe bijkeuken een hoekje te maken met een doorvoer naar buiten. Dan kan ik in de winter ook binnenbrouwen. Het wordt dan van 4 inch naar reducer 3 inch en daar een flexibele slang op naar de doorvoer.

InCollage_20230128_152735561.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.