Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Broewerke

Citaat van: Rinus op 07-03-2022  16:37 uZou je de ring die aan de onderkant zit een klein beetje kunnen verbuigen (ietsje ovaal maken) waardoor hij beter klemt?
Filter op z'n plaats houden?
Je buigt een RVS ring in de cirkel van je zeef en laat er een paar cm aan het begin en einde omhoog. De ring buig je iets groter dan je zeef zodat je de omhoog staande pinnen iets naar binnen knijpt, op je zeef legt en door de spanning springt ie weer naar buiten en klemt tegen je ketel.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 08-03-2022  23:09 uFilter op z'n plaats houden?
Je buigt een RVS ring in de cirkel van je zeef en laat er een paar cm aan het begin en einde omhoog. De ring buig je iets groter dan je zeef zodat je de omhoog staande pinnen iets naar binnen knijpt, op je zeef legt en door de spanning springt ie weer naar buiten en klemt tegen je ketel.

De cirkel van de zeef van de G40 is een stuk kleiner dan de doorsnede van de ketel. Zie de foto die ik eerder plaatste.
Ik denk niet dat dit werkt.

tsien_bier

Ik maak geen gebruik van de G40 maar heb mijn g30 omgebouwd met gaatjes en strippen aan de zijkant zoals de g40. Ik gebruik geen overloopbuis meer. De filterplaat plaats ik pas aan het eind van het koken. Ik druk deze op z'n plaats met de roerspaan. En pomp daarna rond zodat de eventuele hop die onder de plaat terecht is gekomen er onder uit gepompt wordt. Zelfs een voorzichtige wirlpool zorgt er niet voor dat het filter van z'n plaats komt. Bij het koelen/overpompen naar fermenteervat wordt er redelijk heldere wort overgepompt. Wat niet mee moet komen blijft netjes op de filterplaat liggen.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 08-03-2022  23:40 uDe cirkel van de zeef van de G40 is een stuk kleiner dan de doorsnede van de ketel. Zie de foto die ik eerder plaatste.
Ik denk niet dat dit werkt.

Klopt, dan zou het een constructie moeten zijn met n veer zoals n douchestang bv.
Zo heeft elk systeem toch voor- en eventueel nadelen. M'n Braumeister bevalt in ieder geval behalve dat zelfs 18 liter nog wat veel is voor mij.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 09-03-2022  09:38 uZo heeft elk systeem toch voor- en eventueel nadelen. M'n Braumeister bevalt in ieder geval behalve dat zelfs 18 liter nog wat veel is voor mij.

Voor elk systeem geldt dat deze voor- en nadelen heeft. De Grainfathet G40 heeft veel voordelen. Het omhoog komen van de filterplaat tijdens het koken is 1 van de weinige nadelen. Maar hier is zeker een oplossing voor te bedenken.

Jacques

#grainfather_brouwketel_G40
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Jacques

Citaat van: Jacques op 09-03-2022  15:53 uVoor elk systeem geldt dat deze voor- en nadelen heeft. De Grainfathet G40 heeft veel voordelen. Het omhoog komen van de filterplaat tijdens het koken is 1 van de weinige nadelen. Maar hier is zeker een oplossing voor te bedenken.

Er zijn meer hobbybrouwers waarbij de filterplaat omhoog komt tijdens het koken van het wort. Een Engelse hobbybrouwer heeft een oplossing bedacht. Zie https://www.thehomebrewforum.co.uk/threads/loose-grainfather-g40-hop-filter-plate.98163/

broeder

Hoi,
Henk Calis, een brouwcollega van mij wilde deze tip doorgeven (hij is geen lid van deze site, dus doe ik het even voor hem).
image1.jpeg
image3.jpeg
Het inknippen van de opstaande rand zoals aangedragen op de Engelse site vind ik geen goede oplossing.

Ik heb dezelfde brouwketel en ik denk dat ik wel een eenvoudige en adequate oplossing heb voor het probleem:
Ik heb een stukje Installatiedraad van 1,5 kwadraat gestript en dit door een gaatje in de opstaande rand van de bodemplaat gestoken en over de rand heen gebogen zodat het draadje er niet uit kan vallen. Zie de twee bijgaande foto's.
De bodemplaat zit dan muurvast en komt  niet meer los. Doeltreffend en kost niets!

Broewerke

Is dat laswerk dat ik naast het koperdraadje zie origineel van de fabrikant?

Straffe Hendrik

Ja dat lasnaadje is origineel. Ziet er zo wel een beetje knullig uit.

Jacques

Citaat van: Straffe Hendrik op 02-05-2022  12:52 uJa dat lasnaadje is origineel. Ziet er zo wel een beetje knullig uit.

Het is een flinke vergroting... Vergelijk maar eens met het stukje koperdraad.

erho

Vorige keer geplaats op verkeerde draadje. Bij deze op de goede.
Ik zou informeren als er nieuws is over de Boil Power Controle. Volgens mij heeft Grainfather het opgelost met een firmware update voor de G40. Heb 'm nog niet gedownload.
Erwin

https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/5852296830481-Firmware-V1-8-18-?fbclid=IwAR3a7sWXfjLWW890f392xMx9MLnxcoVPhNW_chhbrqIammzFTzbjueF7jgQ

Jacques

Citaat van: erho op 07-05-2022  14:26 uVorige keer geplaats op verkeerde draadje. Bij deze op de goede.
Ik zou informeren als er nieuws is over de Boil Power Controle. Volgens mij heeft Grainfather het opgelost met een firmware update voor de G40. Heb 'm nog niet gedownload.
Erwin

https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/5852296830481-Firmware-V1-8-18-?fbclid=IwAR3a7sWXfjLWW890f392xMx9MLnxcoVPhNW_chhbrqIammzFTzbjueF7jgQ

Ik heb hem net geïnstalleerd op mijn Grainfather G40 naar aanleiding van dit bericht. Ik ben benieuwd.

MrCrown

Bij het voor de tweede keer schoonmaken van de brouwketel komt er een blauwe kleur in het water.
Kan het zijn dat de wortcooler dit afgeeft (koper)?

Ik heb alles gereinigd met PBW en daarna met Saniclean: wel heel goed gespoeld maar mogelijk niet goed genoeg?

Kan het koper kwaad? Is het giftig?

Nu ben ik opnieuw aan het spoelen met PBW totdat de kleur hopelijk weggaat. Iemand suggesties?

MrCrown

Citaat van: MrCrown op 22-05-2022  11:06 uBij het voor de tweede keer schoonmaken van de brouwketel komt er een blauwe kleur in het water.
Kan het zijn dat de wortcooler dit afgeeft (koper)?

Ik heb alles gereinigd met PBW en daarna met Saniclean: wel heel goed gespoeld maar mogelijk niet goed genoeg?

Kan het koper kwaad? Is het giftig?

Nu ben ik opnieuw aan het spoelen met PBW totdat de kleur hopelijk weggaat. Iemand suggesties?

Ik lees net dat dit gebeurt als je PBW met koper gebruikt. Lijkt dus niks aan de hand te zijn, of wel?

83C3B5C2-0F69-4F2B-BCE4-7EBBF988B64A.jpeg   

Jacques

Citaat van: MrCrown op 22-05-2022  11:06 uKan het koper kwaad? Is het giftig?

Daar hebben we hier op het forum al vaak over gehad.
Zoek met zoekfunctie onder deze pagina naar "koper giftig".

Heel kort door de bocht:
- ja koper is giftig als je er te veel van binnen krijgt;
- de gist "eet" bijna alle gist voor je op;
- in het verleden was veel brouwapparatuur van koper;
- kortstondig contact van wort met koper is geen probleem.

MrCrown

Citaat van: MrCrown op 22-05-2022  12:28 uIk lees net dat dit gebeurt als je PBW met koper gebruikt. Lijkt dus niks aan de hand te zijn, of wel?

83C3B5C2-0F69-4F2B-BCE4-7EBBF988B64A.jpeg 

Een mogelijke oorzaak van PBW met koper dat blauw wordt:
Koper: Cu reageert met het natriumbicarbonaat: Na2CO3. Hierbij ontstaat CuCO3: Kopercarbonaat.

Dit heeft een blauwe kleur. Na spoelen (uitgebreid) was er niks meer van de blauwe kleur te bekennen. Denk dus dat het verstandig is om de tegenstroomkoeler niet te lang te spoelen met PBW en daarna uitgebreid te spoelen zodat er niks van resten achterblijft.

MrCrown

Citaat van: MrCrown op 22-05-2022  20:47 uEen mogelijke oorzaak van PBW met koper dat blauw wordt:
Koper: Cu reageert met het natriumbicarbonaat: Na2CO3. Hierbij ontstaat CuCO3: Kopercarbonaat.

Dit heeft een blauwe kleur. Na spoelen (uitgebreid) was er niks meer van de blauwe kleur te bekennen. Denk dus dat het verstandig is om de tegenstroomkoeler niet te lang te spoelen met PBW en daarna uitgebreid te spoelen zodat er niks van resten achterblijft.
Of is het nog handig om na te spoelen met een zuur middel zoals saniclean?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 22-05-2022  20:47 uDenk dus dat het verstandig is om de tegenstroomkoeler niet te lang te spoelen met PBW en daarna uitgebreid te spoelen zodat er niks van resten achterblijft.

Naspoelen met schoon leidingwater kan nooit kwaad en kan vervelende bijsmaakjes voorkomen.

erho

Weer een nieuwe update van Grainfather voor de G40.
Fixed Hopstand Bug introduced in V1.8
Fixed UI/UX for Boil Power Control mode
Released 23rd May 2022

Erwin

https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/6310297350417-Firmware-V2-0-20-

Rinus

Wat betekend dat eigenlijk? 

"Fixed UI/UX for Boil Power Control mode"

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 26-05-2022  08:26 uWat betekend dat eigenlijk? 

"Fixed UI/UX for Boil Power Control mode"

User Interface / User eXperience, ze zullen iets aan de bediening/uitlezing van kookinstelling gewijzigd hebben .

jwf

Ook ik heb een G40 aangeschaft. Nu heb ik deze met PBW schoongemaakt (volgens de fabrikant veilig met RVS en zachte metalen als koper). Ik heb 15 liter water op 60 graden door de machine en door de tegenstroomkoeler laten pompen voor 45 minuten. Nu was het water na die tijd licht blauwig. PBW blijkt toch een reactie aan te gaan met het kopen in de tegenstroomkoeler. Hoewel ik vervelend vind, neem ik aan dat de tegenstroomkoeler niet meteen onbruikbaar zal zijn.

Wat ik me wel afvraag: kan ik de tegenstroom nu gebruiken of moet ik 'm alsnog met iets anders schoonmaken of nabehandeling? Heeft iemand hier ervaring mee?

dank.

jwf

EDIT: ik zie dat ik letterlijk dezelfde vraag stel als hierboven in deze draad. Staat me netjes... ik heb de antwoorden ondertussen gelezen. Hebben jullie nog met een zuur of zelfs met azijn nagespoeld?

Rinus

Ik vind het toch wel tegenvallen dat de tegenstroomkoeler van koper is gemaakt, voor mij is koper eigenlijk een no-go, ik gebruikt uitsluitend RVS of food-safe kunststof/siliconen.
De tegenstroomkoeler heb ik pas 2x gebruikt en telkens goed door laten stromen om schoon te maken plus 5 minuten laten doorstromen met 100C wort voordat het koelwater aangaat.
Ik moet eerlijk toegeven dat het resultaat echt heel erg goed is in vergelijking met een dompel koeler.

Ik ga toch op zoek naar volledig RVS, tips zijn welkom!

Broewerke

Citaat van: Rinus op 06-06-2022  10:15 uIk vind het toch wel tegenvallen dat de tegenstroomkoeler van koper is gemaakt, voor mij is koper eigenlijk een no-go, ik gebruikt uitsluitend RVS of food-safe kunststof/siliconen.
De tegenstroomkoeler heb ik pas 2x gebruikt en telkens goed door laten stromen om schoon te maken plus 5 minuten laten doorstromen met 100C wort voordat het koelwater aangaat.
Ik moet eerlijk toegeven dat het resultaat echt heel erg goed is in vergelijking met een dompel koeler.

Ik ga toch op zoek naar volledig RVS, tips zijn welkom!

een RVS koeler van een oude biertap. Beetje uitrekken en er een slang over schuiven die ruim dikker is. Kost wat inspanning met trek en duwwerk stukje voor stukje en vaseline. Begin en einde T-stuk.
Kant en klare kopen is ook n optie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.