Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  11:53 uDe tegenstoomkoeler kun je reinigen gelijktijdig met de pomp en de ketel. Enzybrew 10 is een geschikte reiniger. De ketel hoeft niet vol. Tijdens het rondpompen kun je met een borstel de wanden van de ketel af poetsen.
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, eerst het grove vuil eruit gespoeld totdat het redelijk schoon was.
Vervolgens met "extra oxi booster" gereinigd, schoongespoeld.
Daarna met beetje verdund schoonmaak azijn want er zat alleen wat kalkaanslag op de bodem. Overigens helemaal niets aangebrand!!
Ook de tegen stroomkoeler aangesloten en mee gereinigd, water van ca 50C erdoorheen, en het wort leiding leeg laten lopen.
Ik heb er echt wel vertrouwen in gekregen, dit had ik veel eerder moeten aanschaffen!

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-01-2022  14:19 uZo heb ik het inderdaad ook gedaan, eerst het grove vuil eruit gespoeld totdat het redelijk schoon was.
Vervolgens met "extra oxi booster" gereinigd, schoongespoeld.
Daarna met beetje verdund schoonmaak azijn want er zat alleen wat kalkaanslag op de bodem. Overigens helemaal niets aangebrand!!
Ook de tegen stroomkoeler aangesloten en mee gereinigd, water van ca 50C erdoorheen, en het wort leiding leeg laten lopen.
Ik heb er echt wel vertrouwen in gekregen, dit had ik veel eerder moeten aanschaffen!

Veel eerder had je een Grainfather G40 niet kunnen aanschaffen. Het apparaat is nog niet zo heel lang op de markt.

Mijn wijze van schoonmaken was dezelfde. Wel heb ik de ketel op zijn kop gezet om de kop leeg te laten lopen. Op die manier kan er niet iets groeien in de pomp.

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  16:20 uVeel eerder had je een Grainfather G40 niet kunnen aanschaffen. Het apparaat is nog niet zo heel lang op de markt.

Mijn wijze van schoonmaken was dezelfde. Wel heb ik de ketel op zijn kop gezet om de kop leeg te laten lopen. Op die manier kan er niet iets groeien in de pomp.
Hoi Jacques, ik was niet helemaal duidelijk; ik bedoelde eigenlijk dat ik de tegenstroomkoeler eerder aan had moeten schaffen.
Ik heb overigens de G70 zoals je weet, die zet je niet zo gemakkelijk op z'n kop, eigenlijk is dat onmogelijk.
Om bacterie groei te voorkomen zou het een idee zijn om tijdens de opslag demi water in de pomp te zetten? wellicht met wat azijn oid. Voor gebruik spoel ik sowieso altijd.
Maar uiteindelijk kook je toch ook wel alles weer schoon.

TeVeHa

Citaat van: Rinus op 29-01-2022  16:50 u; ik bedoelde eigenlijk dat ik de tegen stroomkoeler eerder aan had moeten schaffen.

Een tegenstroomkoeler is een geweldig ding dat ik al vele jaren tot mijn volle tevredenheid gebruik, en toch heb ik mij onlangs een dompelkoeler aangeschaft omdat ik steevast met een smaakafwijking zat die ik niet kon thuisbrengen, het stuk siliconenleiding bij een tsk blijft niet spic en span dus in de koeler zelf blijft het ook niet hoe het was en om alle mogelijkheden uit te sluiten.

Rinus

Citaat van: TeVeHa op 29-01-2022  18:54 uEen tegenstroomkoeler is een geweldig ding dat ik al vele jaren tot mijn volle tevredenheid gebruik, en toch heb ik mij onlangs een dompelkoeler aangeschaft omdat ik steevast met een smaakafwijking zat die ik niet kon thuisbrengen, het stuk siliconenleiding bij een tsk blijft niet spic en span dus in de koeler zelf blijft het ook niet hoe het was en om alle mogelijkheden uit te sluiten.
Heeft de spiraalkoeler dan uiteindelijk ook de smaakafwijking opgeheven?
Ik zag dat er ook volledig RVS tsk bestaan, wellicht is dat dan de ideale oplossing?
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook niet weet van welk materiaal het wort leiding in de tsk van Grainfather is gebruikt, maar dan het een kunststof is wel mijn vermoeden. Sparen voor RVS dan...

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-01-2022  16:50 uHoi Jacques, ik was niet helemaal duidelijk; ik bedoelde eigenlijk dat ik de tegenstroomkoeler eerder aan had moeten schaffen.
Ik heb overigens de G70 zoals je weet, die zet je niet zo gemakkelijk op z'n kop, eigenlijk is dat onmogelijk.
Om bacterie groei te voorkomen zou het een idee zijn om tijdens de opslag demi water in de pomp te zetten? wellicht met wat azijn oid. Voor gebruik spoel ik sowieso altijd.
Maar uiteindelijk kook je toch ook wel alles weer schoon.

Als de pomp niet leeg komt dan is er altijd sprake van verdunning. Bij de G40 gaat het op zijn kop zetten ook niet zo makkelijk maar het is zeker niet onmogelijk. Omdat de G40 en G70 aan de buitenkant even groot zijn vermoed ik dat je de G70 ook gewoon kunt omdraaien. In ieder geval wordt in de handleiding van de G40 uitgelegd dat je het apparaat om moet draaien als je de pomp wilt reinigen. Dat zou elke 5 tot 10 keer dat je hem gebruikt moeten gebeuren. 
Zie bladzijde 14 van https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/4408030205585-Instructions-G40-

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  21:40 uAls de pomp niet leeg komt dan is er altijd sprake van verdunning. Bij de G40 gaat het op zijn kop zetten ook niet zo makkelijk maar het is zeker niet onmogelijk. Omdat de G40 en G70 aan de buitenkant even groot zijn vermoed ik dat je de G70 ook gewoon kunt omdraaien. In ieder geval wordt in de handleiding van de G40 uitgelegd dat je het apparaat om moet draaien als je de pomp wilt reinigen. Dat zou elke 5 tot 10 keer dat je hem gebruikt moeten gebeuren. 
Zie bladzijde 14 van https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/4408030205585-Instructions-G40-
Bedankt voor de link Jacques, in de handleiding de G70 staat niets over het reinigen van de pomp, maar ik zal hem zeker na 5 keer brouwen ook eens schoonmaken.

Pinda99

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  23:17 uKun je foto's maken van de test. Ik heb geen beeld van hoe het er uitziet en werkt.
Bijgaand de foto's. RVS hoed -> mof -> buisventilator -> buis -> 90gr knie -> buis. Allen 100mm. Het werkt aardig goed. Plaats er wel een roerspaan of anders tussen zodat de ventilator niet vacuum trekt.
Zelfs zonder ventilator werkt het aardig.. Hier en daar nog wat druppeltjes te vinden maar dat nemen we voor lief.

Ik heb een boil-off van 5 l/h gemeten overigens. Signaleer wel aardig veel kalk op de bodem onder de filterplaat, wat er met moeite vanaf gaat.. Grainfather cleaner & Enzybrew volgens de aanwijzigingen getest, maar zelfs dan is het met een zachte spons niet gemakkelijk te verwijderen.

Jacques

Citaat van: Pinda99 op 03-02-2022  14:15 uBijgaand de foto's. RVS hoed -> mof -> buisventilator -> buis -> 90gr knie -> buis. Allen 100mm. Het werkt aardig goed. Plaats er wel een roerspaan of anders tussen zodat de ventilator niet vacuum trekt.
Zelfs zonder ventilator werkt het aardig.. Hier en daar nog wat druppeltjes te vinden maar dat nemen we voor lief.

Ik heb een boil-off van 5 l/h gemeten overigens. Signaleer wel aardig veel kalk op de bodem onder de filterplaat, wat er met moeite vanaf gaat.. Grainfather cleaner & Enzybrew volgens de aanwijzigingen getest, maar zelfs dan is het met een zachte spons niet gemakkelijk te verwijderen.

Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Voor mij is het nu wat duidelijker.

5 liter verdamping per uur heb ik ook geconstateerd. Dat is veel en mag zeker minder. Daarom zou het goed zijn als je het vermogen tijdens het koken kunt verlagen.

Een aanslag op de bodem heb ik ook geconstateerd. Met wat schoonazijn raak je dat snel kwijt.

Pinda99

Citaat van: Jacques op 03-02-2022  21:57 uBedankt voor het plaatsen van de foto's. Voor mij is het nu wat duidelijker.

5 liter verdamping per uur heb ik ook geconstateerd. Dat is veel en mag zeker minder. Daarom zou het goed zijn als je het vermogen tijdens het koken kunt verlagen.

Een aanslag op de bodem heb ik ook geconstateerd. Met wat schoonazijn raak je dat snel kwijt.
Graag gedaan. Schoonazijn een middel dat je veilig kunt gebruiken?

Jacques

Citaat van: Pinda99 op 04-02-2022  14:00 uGraag gedaan. Schoonazijn een middel dat je veilig kunt gebruiken?

Ja. Om elk risico op aantasting te voorkomen gebruik het bij temperaturen onder de 60 graden Celsius en laat het niet te lang inwerken (niet langer dan 30 minuten). Daarna goed uitspoelen met water.
Zie ook https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/773/

Rinus

Wat mij opvalt is dat de bodem van de G40 spiraalvormig is, dat is wel een mooie verbetering.
Ik had ook kalk aanslag, net als bij de Brewmonk e.d. ik gebruik altijd schoonmaak azijn, dat werkt perfect!
Ook goed om een tijdje rond te pompen, daarna een paar keer goed spoelen.

Ron H

Zondag voor de 2de keer een batch gebrouwen met de G40. Deze keer een tripel.
Bij mijn eerste poging was mijn maisch efficiency beduidend lager dan de 80% die ik in het profiel had ingegeven. Voorheen brouwde ik in een relatief hoge ketel (RIMS).  Hierbij is in vergelijking met de G40 een relatief dik filterbed. Grove afstelling van de schrootmolen (1.4mm) zorgde ervoor dat het wort goed rond gepompt werd.
Dus voor mijn 2de batch dacht ik het rendement omhoog te krikken door wat fijner te schroten. Metingen voor het spoelen gaven zeker een verbetering., echter het spoelen ging dusdanig snel dat het rendement wederom laag werd. (ik spoel met aangezuurd water van 90 graden)
Moet ik nog fijner schroten om het gewenste rendement te behalen of zie ik iets over het hoofd?
Afstelling van de schrootmolen is 1.25 mm
Ron

Jacques

Citaat van: Ron H op 08-02-2022  16:15 uZondag voor de 2de keer een batch gebrouwen met de G40. Deze keer een tripel.
Bij mijn eerste poging was mijn maisch efficiency beduidend lager dan de 80% die ik in het profiel had ingegeven. Voorheen brouwde ik in een relatief hoge ketel (RIMS).  Hierbij is in vergelijking met de G40 een relatief dik filterbed. Grove afstelling van de schrootmolen (1.4mm) zorgde ervoor dat het wort goed rond gepompt werd.
Dus voor mijn 2de batch dacht ik het rendement omhoog te krikken door wat fijner te schroten. Metingen voor het spoelen gaven zeker een verbetering., echter het spoelen ging dusdanig snel dat het rendement wederom laag werd. (ik spoel met aangezuurd water van 90 graden)
Moet ik nog fijner schroten om het gewenste rendement te behalen of zie ik iets over het hoofd?
Ron

Ik krijg juist een beduidend hoger rendement dan met mijn oude Speidel Braumeister 20L.
Mijn schrootmolen staat standaard op 1,15 mm (vaste afstand).

Doordat de korf zo breed is heb je een minder hoog filterbed. Dat zorgt voor een hele snelle filtering. De moutkorf haal ik daarom langzaam omhoog met behulp van een takel. Zo kan ik toch goed spoelen.

Ron H

Dank voor de reactie. Bij een volgend brouwsel zal ik beide suggesties uitproberen.

Tripppel PPP

Citaat van: Ron H op 08-02-2022  16:15 uZondag voor de 2de keer een batch gebrouwen met de G40. Deze keer een tripel.
Ron

Ik schroot tussen de 1,5-1,7 mm met mijn elektrische Grainfather maltmill. Ik haal de moutkorf in een ruk naar boven zonder takel. Mijn rendement zit net iets onder de 90%. Soms gaat het spoelen ook supersnel zonder negatief effect op het rendement. Dus ik zou kijken naar andere parameters. Wat zijn je maischtemperaturen en -tijden?

Tripppel PPP

ps Ik zou de spoel water temperatuur wat verlagen, zie hieronder:

It is generally accepted that up to a point, the hotter your sparge water the better or more efficient.
This is generally agreed to be around 75°C (167°F). Above this temperature and tannins from the grain husks become soluble enough to be rinsed into the grain.

There has recently been some research to suggest that cold sparging has no negative effect on efficiency (though it may result in poorer wort clarity)

Ron H

Citaat van: Tripppel PPP op 09-02-2022  09:25 uIk schroot tussen de 1,5-1,7 mm met mijn elektrische Grainfather maltmill. Ik haal de moutkorf in een ruk naar boven zonder takel. Mijn rendement zit net iets onder de 90%. Soms gaat het spoelen ook supersnel zonder negatief effect op het rendement. Dus ik zou kijken naar andere parameters. Wat zijn je maisch temperaturen en tijden?

Voor de tripel heb ik onderstaand maischschema aangehouden.

Mash step 1 : 50 graden @ 10 minuten
Mash step 2 : 62 graden @ 45 minuten
Mash step 3 : 72 graden @ 30 minuten
mash out      : 78 graden @ 10 minuten

Ron

Tripppel PPP

Citaat van: Ron H op 09-02-2022  12:44 uVoor de tripel heb ik onderstaand maischschema aangehouden.

Mash step 1 : 50 graden @ 10 minuten
Mash step 2 : 62 graden @ 45 minuten
Mash step 3 : 72 graden @ 30 minuten
mash out      : 78 graden @ 10 minuten

Ron

Met dit schema zou ik toch gewoon een hoog rendement verwachten.

Ron H

Ik gebruik voor de uiteindelijk gewenste 35 liter:
                      33.9 liter spoelwater en 14.8 liter spoelwater.
Dit is volgens de Grainfather app een maischdikte van 3 l/kg. (hierbij wordt de ruimte (±6.9 liter) onder het filter extra meegeteld)
De moutstort bestond uit 8 kg Pilsmout en 1 kg Tarwe mout.

Ron

Jacques

Vandaag weer gebrouwen met de G40. Opnieuw klapperde de onderste filterplaat tijdens het koken. Deze wil niet op zijn plaats blijven liggen. Een vergrendeling in de vorm van een bajonetsluiting is denk ik een oplossing maar het is lastig om die zelf aan te brengen. Als iemand een andere slimme oplossing weet hoor ik dat graag.
Het probleem is namelijk dat te veel trub en hopdeeltjes in de pomp terecht komen en dat dit de werking van de pomp belemmert.

IMG20220306143558a.jpg

De bovenstaande foto is gemaakt nadat het wort is weggepompt, gelukkig ging dat.

Nog een paar foto's van dit brouwsel.

Jacques

Het maischrendement was trouwens 86%. Een mooi rendement voor een brouwsel met 47% tarwemout zonder gebruik van rijsthulzen. Het filteren verliep vlot. De totale stort bestond uit 7,27 g mout.

Rinus

Citaat van: Jacques op 06-03-2022  23:21 uVandaag weer gebrouwen met de G40. Opnieuw klapperde de onderste filterplaat tijdens het koken. Deze wil niet op zijn plaats blijven liggen. Een vergrendeling in de vorm van een bajonetsluiting is denk ik een oplossing maar het is lastig om die zelf aan te brengen. Als iemand een andere slimme oplossing weet hoor ik dat graag.
Het probleem is namelijk dat te veel trub en hopdeeltjes in de pomp terecht komen en dat dit de werking van de pomp belemmert.

IMG20220306143558a.jpg

De bovenstaande foto is gemaakt nadat het wort is weggepompt, gelukkig ging dat.

Nog een paar foto's van dit brouwsel.
Zou je de ring die aan de onderkant zit een klein beetje kunnen verbuigen (ietsje ovaal maken) waardoor hij beter klemt?

Jacques

Citaat van: Rinus op 07-03-2022  16:37 uZou je de ring die aan de onderkant zit een klein beetje kunnen verbuigen (ietsje ovaal maken) waardoor hij beter klemt?

Ga ik proberen. Ik heb overigens al gemerkt dat het filter meer klemt als je draait met het handgreep aan de bovenkant van het filter.

Jacques

Door het schuin liggen van het filter zijn zoals verwacht veel hopdeeltjes en ook trub in het gistvat terecht gekomen. Gisterenavond, zo'n 30 uur na overbrengen, heb ik rommel afgelaten. Dat ben ik gewend, maar meestal doe ik dat eerder. In dit geval had ik het sowieso eerder moeten doen... De uitgezakte hop had een prop gevormd. Met een gedesinfecteerde schroevendraaier heb ik de prop losgemaakt. Zo juist dit herhaalt en weer zat alles verstopt. Even laten doorlopen om te zorgen dat ik meeste hopdeeltjes kwijt ben. Jammer van het bier.
Ik zit eraan te denken om een soort greep te laten maken zodat ik het filter op zijn plaats kan krijgen als deze los gekomen is tijdens het koken. Het filter is namelijk voorzien van een handvat met een rond gat. Als ik klaar ben met de aanpassingen van het forum zal ik een ontwerp maken.
IMG20220308090422.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.