Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Tripppel PPP

Het blijft bijzonder hoppellets zo in de ketel te kunnen gooien. Overigens werd de hop niet zo netjes uit het wort gefilterd omdat het filter een beetje verschoven was.

reactie:
Heb ook 1 keer gehad dat het filter iets omhoog gekomen was en een beetje verschoven. Dit kwam door iets te heftig roeren tijdens het koken of door het vortexen.
Sindsdien roer ik rustiger en meer aan het oppervlak. Vortexen doe ik niet echt meer (is ook minder belangrijk met zo'n groot bodemfilter). Wat ik nu doe is tijdens het counterflow chiller ontsmetten, de slang schuin in het wort richten. Door deze flow ontstaat een trage vortex. Deze is voldoende om een mooie hop en trub "cone" te krijgen die het hele filter bedekt.

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 25-01-2022  09:41 uHet blijft bijzonder hoppellets zo in de ketel te kunnen gooien. Overigens werd de hop niet zo netjes uit het wort gefilterd omdat het filter een beetje verschoven was.

reactie:
Heb ook 1 keer gehad dat het filter iets omhoog gekomen was en een beetje verschoven. Dit kwam door iets te heftig roeren tijdens het koken of door het vortexen.
Sindsdien roer ik rustiger en meer aan het oppervlak. Vortexen doe ik niet echt meer (is ook minder belangrijk met zo'n groot bodemfilter). Wat ik nu doe is tijdens het counterflow chiller ontsmetten, de slang schuin in het wort richten. Door deze flow ontstaat een trage vortex. Deze is voldoende om een mooie hop en trub "cone" te krijgen die het hele filter bedekt.

Tijdens het koken heb ik niet geroerd. Ik hoorde een metaalachtig geluid tijdens het koken. Ik vermoed dat de plaat omhoog is gekomen door het heftige koken.

Citaat van: Triplezzz op 25-01-2022  09:03 uIk heb geen G40 maar de kleine uitvoering.
Tijdens het koken kan ik het vermogen regelen op de controller met de pijltjes toetsen.
Bij mij staat het dan op 90 of 95%.

Ik zal bij het volgende brouwsel kijken of dit werkt. Bij kleinere batches heb je veel te veel power bij vol vermogen.

Rinus

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  17:17 uTijdens het koken heb ik niet geroerd. Ik hoorde een metaalachtig geluid tijdens het koken. Ik vermoed dat de plaat omhoog is gekomen door het heftige koken.
Dat is wel zorgelijk, ik heb mijn eerste brouw deze week gepland staan en zal dan ook hier specifiek op letten, wellicht ook nog eens even tijdens de kook af en toe met mij roerstok op de plaat drukken om te kijken of deze nog wel op zijn plaats zit.

Pinda99

Citaat van: erho op 05-01-2022  19:56 uHoi Jacques,
Ik ben nieuw lid van dit forum. Heb inmiddels een G40 besteld als vervanging van mijn Brewmonk 30.
Volgens mij kun je de temp. van de kook aanpassen in de settings bij "Boil temperature". Je kunt daar aanpassingen doen voor als je op hoogte woont, maar mogelijk werkt het ook voor een wat mider heftige kook.
Ik ben zelf van plan een steam condenser op de G40 te monteren in een nog te kopen stalen deksel. Ik weet niet of iemand daar al ervaringen mee heeft.
Inmiddels ook mogen upgraden van een Easybrew30 naar de G40, wat een (brouw)genot!  :groots:

Voor degene die na aanschaf van deze ketel nog budget overhebben (of het accessoire al bezitten) :biersmile:. De RVS deksel van de Braumeister 50 liter past letterlijk precies op deze ketel. Ik zit zelf ook met probleem van condens in de schuur, dus heb deze aangeschaft om condens te reguleren. Met een 100 mm spiraalbuis en een buisventilator kun je waarschijnlijk prima en gericht afzuigen. Met het voordeel van een mobiel en demontabel systeem. Ik ga dit komend weekend testen en laat jullie de uitkomst weten.

Overigens is de deksel ook super handig om mout mee te storten in de ketel en walsenmolen.  :)

Jacques

Citaat van: Rinus op 25-01-2022  19:57 uDat is wel zorgelijk, ik heb mijn eerste brouw deze week gepland staan en zal dan ook hier specifiek op letten, wellicht ook nog eens even tijdens de kook af en toe met mij roerstok op de plaat drukken om te kijken of deze nog wel op zijn plaats zit.

Kun je ook kijken of je het kookvermogen kunt verlagen tijdens het koken? Dat zou dit probleem kunnen voorkomen.
Je hebt dan ook minder verdamping. Bij mijn brouwsel van gisteren had ik een verdamping van ruim 15%. Dat is nergens voor nodig.

Jacques

Citaat van: Pinda99 op 25-01-2022  23:11 uVoor degene die na aanschaf van deze ketel nog budget overhebben (of het accessoire al bezitten) :biersmile:. De RVS deksel van de Braumeister 50 liter past letterlijk precies op deze ketel. Ik zit zelf ook met probleem van condens in de schuur, dus heb deze aangeschaft om condens te reguleren. Met een 100 mm spiraalbuis en een buisventilator kun je waarschijnlijk prima en gericht afzuigen. Met het voordeel van een mobiel en demontabel systeem. Ik ga dit komend weekend testen en laat jullie de uitkomst weten.

Kun je foto's maken van de test. Ik heb geen beeld van hoe het er uitziet en werkt.

Pinda99

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  23:17 uKun je foto's maken van de test. Ik heb geen beeld van hoe het er uitziet en werkt.
Will do Jacques! Wellicht niet zo'n mooie foto's als die jij maakt  ;). Maar voldoende om af te leiden wat het idee is.

Rinus

Citaat van: Jacques op 25-01-2022  23:13 uKun je ook kijken of je het kookvermogen kunt verlagen tijdens het koken? Dat zou dit probleem kunnen voorkomen.
Je hebt dan ook minder verdamping. Bij mijn brouwsel van gisteren had ik een verdamping van ruim 15%. Dat is nergens voor nodig.
Ga ik proberen Jacques, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Rinus

Citaat van: Pinda99 op 25-01-2022  23:11 uVoor degene die na aanschaf van deze ketel nog budget overhebben (of het accessoire al bezitten) :biersmile:. De RVS deksel van de Braumeister 50 liter past letterlijk precies op deze ketel. Ik zit zelf ook met probleem van condens in de schuur, dus heb deze aangeschaft om condens te reguleren. Met een 100 mm spiraalbuis en een buisventilator kun je waarschijnlijk prima en gericht afzuigen. Met het voordeel van een mobiel en demontabel systeem. Ik ga dit komend weekend testen en laat jullie de uitkomst weten.
Ben je dan niet bang dat de boel overkookt? je kan immers niets meer zien, ik houd altijd de kook in de gaten, heb al zo vaak overkook gehad en dat geeft een hoop rommel...
Zeker na een hop stort neemt het risico toe...

Jacques

Citaat van: Rinus op 26-01-2022  16:10 uGa ik proberen Jacques, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Ik denk door:

Citaat van: Triplezzz op 25-01-2022  09:03 uIk heb geen G40 maar de kleine uitvoering.
Tijdens het koken kan ik het vermogen regelen op de controller met de pijltjes toetsen.

Rinus

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  16:23 uIk denk door:
Beste Jacques, ik heb vanmiddag de GF70 gevuld met 55 Liter water wat ik morgen wil gaan gebruiken.
Dit water heb ik aan de kook gebracht in de foto is te zien hoe het verlopen is.
Ik heb ondertussen geprobeerd met de +/- knopjes iets aan te passen, maar dat lukt helaas niet of ik doe iets verkeerd?!
Wat ik wel heb vastgesteld is dat er 1 Liter water verdampt is in een uur tijd (ongeveer).

Jacques

Citaat van: Rinus op 26-01-2022  19:37 uBeste Jacques, ik heb vanmiddag de GF70 gevuld met 55 Liter water wat ik morgen wil gaan gebruiken.
Dit water heb ik aan de kook gebracht in de foto is te zien hoe het verlopen is.
Ik heb ondertussen geprobeerd met de +/- knopjes iets aan te passen, maar dat lukt helaas niet of ik doe iets verkeerd?!
Wat ik wel heb vastgesteld is dat er 1 Liter water verdampt is in een uur tijd (ongeveer).

De volgende keer dat ik brouw zal ik uitproberen.
Overigens was bij mij de verdamping veel sterker. Zo'n 4,5 liter bij een volume van zo'n 30 liter voor koken.

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 26-01-2022  19:37 uBeste Jacques, ik heb vanmiddag de GF70 gevuld met 55 Liter water wat ik morgen wil gaan gebruiken.

Welk uur bedoel je? Het laatste uur dat je in de grafiek laat zien kookte het pas in het staartje, als je dan al een liter kwijt bent, is het echte rollen en verdampen nog maar net begonnen en gaat bij moij de kookteller pas lopen. Kruipt wel tergend langzaam naar de kook trouwens.

erho

Ik heb contact gehad met iemand in Australië met ingang bij Grainfather. De Boil Power Controle waarbij je bij de Grainfather G30 het vermogen kan regelen met de pijltoetsen, is een functie die is ingebouwd voor het destileren. Deze functie is nog niet uitgerold voor de G40 en G70 omdat er voor deze units (nog) geen destileer apparatuur verkrijgbaar is. Het is niet bekend of de Boil Power Controle nog ingebouwd gaat worden met een update, of wanneer. ik vind het wel jammer want ik had de G40 willen gebruiken met een stoomcondenser. Bij mijn vorige brouw met de condenser aangesloten, en 25 liter aan de kook in de ketel, had ik een behoorlijke overkook.

Erwin

Pinda99

Citaat van: Rinus op 26-01-2022  16:13 uBen je dan niet bang dat de boel overkookt? je kan immers niets meer zien, ik houd altijd de kook in de gaten, heb al zo vaak overkook gehad en dat geeft een hoop rommel...
Zeker na een hop stort neemt het risico toe...
Maak doorgaans maar 19L voor in kegs, dus op dat vlak ben ik niet echt bang voor overkoken. Maar kan me voorstellen dat dat een probleem is als je tot de ketel tot de nok vult!

Pinda99

Jammer Erwin, hopelijk volgt dat snel. Dank voor de update.

Rinus

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  21:33 uDe volgende keer dat ik brouw zal ik uitproberen.
Ik kon het vermogen tijdens de kook niet instellen, als ik op de pijltjes toetsen druk dan veranderd de "set temperatuur". Inmiddels hierboven ook bevestigd dat het (nog) niet in de firmware verwerkt zit.
Ik merkte wel dat de kook maar langzaam opgang komt en rustig rolt, maar niet zo heftig als ik gewend ben.
Het volume was uiteindelijk veel te veel (te veel spoelwater gebruikt) het was een extreme 60L, dus zal het daarom wel lang duren voordat het kookt.
Ook werkt de pomp niet bij 100C, wat ik merk is dat er eerst een straal uitkomt en daarna niets meer.
Ik zal het nog eens testen met alleen water om elke vorm van verstopping uit te sluiten..
Zodra de temp iets zakt pompt hij wel keurig, dus eigenlijk is een verstopping uit te sluiten.
Overigens bleef de filterplaat wel goed op de bodem vast zitten.

erho

Citaat van: Rinus op 28-01-2022  08:25 uOok werkt de pomp niet bij 100C, wat ik merk is dat er eerst een straal uitkomt en daarna niets meer.
Ik zal het nog eens testen met alleen water om elke vorm van verstopping uit te sluiten..
Zodra de temp iets zakt pompt hij wel keurig, dus eigenlijk is een verstopping uit te sluiten.

Heb het zelfde gehad bij de G40. Ook bij 100 graden geen pompdruk. Omdat het bij lagere temp. geen problemen gaf, heb ik heb het vermoeden dat het cavitatie is. Waarbij door waterdamp luchtbellen gevormd worden in de pomp als je kokende vloeistof wil verpompen.
Ik merkte ook bij de G40 dat het ontluchten van de pomp lastig is. Zal daarom de volgende keer de stop in de pompleiding vervangen door een kraan.

Erwin

Tripppel PPP

Klinkt inderdaad als lucht in de pomp. Een makkelijke remedie is om met een fietspomp (of gewoon met de mond, wel link ivm de hoge temp) lucht door de slang waar normaal het wort door komt, te blazen. Daarna loopt de pomp meestal weer prima.

Rinus

Citaat van: Tripppel PPP op 28-01-2022  11:41 uKlinkt inderdaad als lucht in de pomp. Een makkelijke remedie is om met een fietspomp (of gewoon met de mond, wel link ivm de hoge temp) lucht door de slang waar normaal het wort door komt, te blazen. Daarna loopt de pomp meestal weer prima.
Dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd er met de mond in geblazen, dat geeft een flinke luchtbel naar boven, wat bij het koken wel oppassen is! Het hielp helaas niet.

Citaat van: erho op 28-01-2022  11:09 uIk merkte ook bij de G40 dat het ontluchten van de pomp lastig is. Zal daarom de volgende keer de stop in de pompleiding vervangen door een kraan.
Erwin

Erwin, wat bedoel je met de stop in de pompleiding?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van andere G40 gebruikers.

erho

Citaat van: Rinus op 28-01-2022  17:02 uErwin, wat bedoel je met de stop in de pompleiding?

De G40 heeft een pompleiding met ingebouwd kijkglas. In het T-stuk ernaar toe zit een stop die vervangen kan worden door een kraan. Helaas is de kraan niet meegeleverd. Ik denk dat via de kraan de beste manier is om de pomp te ontluchten.

Wat betreft de cavitatie. Die ontstaat door onderdruk aan de ingang van de pomp i.c.m. kokende vloeistof. Volgens mij is dat mogelijk op te lossen door de pomp te starten tijdens het koelen met de bestaande kraan boven aan het kijkglas gesloten, en daarna de kraan langzaam te openen. Zodat er geen onderdruk ontstaat bij de ingang van de pomp. Mogelijk kan als er tegendruk ontstaat in de pompleiding en koeler de kraan langzaam verder open. Als de vloeistof afkoelt naar 85 graden is er waarschijnlijk sowieso geen probleem.

Voor de Boil Power Control heb ik ook nog een vraag uitstaan bij Grainfather Nieuw-Zeeland, maar die hebben nog niet gereageerd. Vraag staat uit sinds begin januari, ik hoop dat ze nog gaan reageren.

Erwin

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 28-01-2022  17:02 uDat heb ik inderdaad ook al geprobeerd er met de mond in geblazen, dat geeft een flinke luchtbel naar boven, wat bij het koken wel oppassen is! Het hielp helaas niet.

Erwin, wat bedoel je met de stop in de pompleiding?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van andere G40 gebruikers.
Dit is een bekend probleem van dit apparaat, had ik in september al eens gezien. De pomp krijgt soms meer lucht dan vloeistof. Jammer dat ze dit nog niet opgelost hebben gezien de reacties hier. Met een volle maisch zou mijn humeur hiervan mee door het putje gaan. Zie bijgaande video van 09:00 - 12:00.

Deze stond in een draadje gelinkt, ik weet zo snel niet meer waar. De kat blijft wat mij betreft nog even in de boom, ik kijk verder maar blijf waarschijnlijker nog bij wat ik heb,

Edit: zit de verwarming misschien net voor de pomp?

Jacques

Citaat van: erho op 28-01-2022  18:22 uDe G40 heeft een pompleiding met ingebouwd kijkglas. In het T-stuk ernaar toe zit een stop die vervangen kan worden door een kraan. Helaas is de kraan niet meegeleverd. Ik denk dat via de kraan de beste manier is om de pomp te ontluchten.

Op mijn G40 heb ik de kraan geïnstalleerd. Die heb ik voor weinig geld gekocht bij Toolstation.
https://www.toolstation.nl/bpe-tapkraan-kogelmodel/p11375

Het is exact dezelfde kraan die je op Grainfather shop kunt vinden...
https://shop.grainfather.com/us/ball-valve-tap.html
Ik sluit overigens niet uit dat de kogelkraan op termijn vervang door een vlinderklep kraan. Het is mijn bedoeling om de kraan te gebruiken voor het leegtappen van de ketel. Een kogelkraan is namelijk een mogelijk infectierisico.

Rinus

Citaat van: Jacques op 28-01-2022  22:01 uOp mijn G40 heb ik de kraan geïnstalleerd.
De G70 wordt standaard geleverd met een kraan, ik had die dan dus even open kunnen zetten...

Maar bij mijn Brewmonk had ik daar helemaal geen last van, die mag je wel niet bij 100C gebruiken, maar dat deed ik toch altijd even om het stilstaande wort wat in het peilglas stond even door te pompen om evt. infecties te voorkomen. Daar had ik nooit problemen mee.

m.b.t. aftappen; ik heb de tegen stroomkoeler gebruikt, wat een geweldig ding! in een keer van 100-80 naar 17C ik denk dat het ongeveer 50L kraanwater gekost heeft, maar dat had best minder hard mogen stromen. T.z.t. nog een temperatuurmeter ertussen zodat ik nog wat meer water kan besparen.
Zorg blijft wel hoe je zo'n ding schoon houdt, ik heb in ieder geval het water eruit geblazen, dat ging prima.
Met het hete wort ook eerst ontsmet natuurlijk, toen liep ik tegen het pomp probleem aan. 

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-01-2022  08:56 um.b.t. aftappen; ik heb de tegen stroomkoeler gebruikt, wat een geweldig ding! in een keer van 100-80 naar 17C ik denk dat het ongeveer 50L kraanwater gekost heeft, maar dat had best minder hard mogen stromen. T.z.t. nog een temperatuurmeter ertussen zodat ik nog wat meer water kan besparen.
Zorg blijft wel hoe je zo'n ding schoon houdt, ik heb in ieder geval het water eruit geblazen, dat ging prima.
Met het hete wort ook eerst ontsmet natuurlijk, toen liep ik tegen het pomp probleem aan.

De tegenstoomkoeler kun je reinigen gelijktijdig met de pomp en de ketel. Enzybrew 10 is een geschikte reiniger. De ketel hoeft niet vol. Tijdens het rondpompen kun je met een borstel de wanden van de ketel af poetsen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.