Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather G40  (gelezen 9772 keer)

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobby: Brouwen.........Beroep: Microbioloog
Grainfather G40
« Gepost op: 06-10-2021 09:50 u »

Gisteren afgeleverd: De nieuwe Grainfather G40.
Na jaren tevreden gebrouwen te hebben met de G30 is dit een super upgrade.

Dus binnenkort te koop: Grainfather G30   :)

zie ook:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Grainfather G40
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2021 10:09 u »
Mooi apparaat! En een mooie maat qua volume!

Offline Hopfenfox

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2021 10:28 u »
Prachtig systeem, veel plezier er mee en benieuwd naar je praktijkervaringen.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2021 10:53 u »
Ja, ik kan niet wachten om ermee te gaan brouwen. Ik ben vooral beniewd hoe het werkt zonder de overflow pipe in het midden. Gezien de on line reviews werkt het perfect.
Helaas "moet" ik eerst nog op vakantie :-) en zit mijn fermenter nog vol met de laatste Grainfather G30 batch. paar weken geduld dus....

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2021 11:27 u »
Ja die moutkorf ziet er heel fijn uit ja. Vermoedelijk een kwestie van tijd voor de volgende Easybrew en Klarstein en weet ik veel wie meer er ook mee komen.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2021 11:36 u »
Dat zal zeker wel ja, goed voorbeeld ....
Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40, ook zonder moutpijp en met dezelfde capaciteit. Minder dan de helft van de prijs van de S40.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2021 11:55 u »
Dat zal zeker wel ja, goed voorbeeld ....
Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40, ook zonder moutpijp en met dezelfde capaciteit. Minder dan de helft van de prijs van de S40.
Ik geloof niet dat ik je bericht begrijp.
Ik denk dat je iets anders bedoelde toen je "Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40" schreef? Nu staat er feitelijk: Er is nu de Grainfather S40 voor de helft van de prijs van een S40...

[edit] Ik snap het nu: De S40 is de helft van de prijs van de G40

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2021 13:38 u »
De beste oplossingen zijn vaakst het simpelst. Wat een slim idee ter vervanging van de overflow pipe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2021 16:01 u »
Ziet er erg goed uit. Als ik het goed begrijp kun je hiermee zware bieren brouwen. Dat maakt dit apparaat interessant.

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2021 16:04 u »
Klopt, grote en brede moutkorf, ik zag het in de review. En alles tussen de 10-40 liter, dat is ook mooi flexibel

Edit: 7,5 liter onder de moutkorf, en een minimum van 3 kilo graan. Dat maakt dat je geen 10 liter van een lichter bier kan brouwen.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2021 16:09 u »
Even wat specs gekopieerd:

Het Grainfather G40 brouwsysteem heeft een grotere capaciteit en betere connectiviteit. Met één brouwsel produceer je tot 40 liter bier. Verbind jouw mobiel toestel met de slimme controller met ingebouwde draadloze bediening via de Grainfather app, voor stapsgewijs brouwen en toegang tot ontelbare recepten.

-Slanke roestvrijstalen behuizing van 304-kwaliteit.
-Grote, in het oppervlak gemonteerde verwarmingselementen verwarmen het wort gelijkmatig.
-Verbind jouw mobiel toestel met de slimme draadloze controller via de Grainfather app en beheer het brouwsel op afstand.
-Conische basis voor maximale wortoverdracht.
-Efficiënte en hygiënische overdracht van het brouwsel met de tegenstroom wortkoeler.
-PID-verwarmingsregeling voor nauwkeurig temperatuurbeheer tijdens het maischen.
-Snelle en eenvoudige reiniging met CIP-mogelijkheid.
-Geïntegreerd kijkglas voor eenvoudig aflezen van het volume.
-Filterschijf met rolrand en groot hopfilter om verstoppingen te voorkomen.
-3 jaar garantie.

Capaciteit: 46 liter
Batchvolume: min. 10 liter, max. 40 liter
Hoeveelheid graan: min. 3 kg, max. 13 kg

Specificaties
Afmetingen

Breedte 53,00 cm
Hoogte 65,00 cm
Lengte 53,00 cm
Gewicht 30,00 kg

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2021 16:16 u »
Ja zware bieren moeten zeker mogelijk zijn (Russian Imperial Stout :o) en ook nog met een groot volume!

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-10-2021 16:59 u »
Ben wel benieuwd wat je beweegredenen waren voor deze upgrade? Ik heb zelf ook de G30, maar die bevalt nog prima. Wel heb ik verschillende features van de G40 gezien die al beter zijn. Zoals bijvoorbeeld de inlaat, kijkglas en moutkorf (de bodem zit vast :) )..

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 06-10-2021 19:07 u »
De redenen die je noemt. Veel kleine verbeteringen en een aantal grotere. De bodem van de moutpijp zit trouwens niet vast, maar heeft ook geen siliconen ring meer. Een groot voordeel is dat de moutpijp veel breder is en geen overloop pijp heeft. Dat stort en roert makkelijk, zeker omdat er geen bovenplaat meer nodig is. Verstoppingen zijn minder waarschijnlijk door de breedte en de beperkte hoogte van het graanbed. Wat zeker een groot verschil is is het hopfilter (pompfilter). Deze is veel groter en bedekt nagenoeg de hele bodem. Dit voorkomt de trage flow bij gebruik van hop zonder spider. Zeker in combinatie met de sterkere pomp (30 Watt ipv 6 Watt bij de G30). Een voordeel t.o.v. De G30 is dat het verwarmingselement low Watt density is, waardoor hij niet aanbrand, terwijl hij wel veel meer vermogen heeft. Laatste grote voordeel is natuurlijk dat je meer bier in 1 keer kunt brouwen.
Mijn G30 beviel ook nog steeds prima hoor, maar het is net als bij een nieuwe auto: leuk nieuw speelgoed!

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
  • Ik wens iedereen veel plezier en smakelijk bier!
« Reactie #14 Gepost op: 06-10-2021 19:52 u »
Ja! Ook ik heb een G40 besteld. Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L. Die beviel ook echt prima, maar ik vond het jammer dat ik geen grote batches aan zware bieren kon brouwen. Ik was meteen verkocht door de innovatieve moutpijp van de G40 en de bodem met filter gaven mij definitief het vertrouwen om voortaan gewoon zo hop(pellets/-bloemen) in de ketel te gooien tijdens de kook en niet meer met hopsokjes of spiders te werken. Heerlijk!

Ik ben erg benieuwd naar hoe deze ketel mij gaat bevallen, maar de ervaringen van bijvoorbeeld David Heath stemmen mij bijzonder ho(o)pvol en positief :-) Ik hoop in de herfstvakantie voor het eerst te gaan brouwen met deze ketel. Een extra kraantje voor het afvoeren van de rotzooi na de brouwdag is al binnen.

Offline Joreb

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 08-10-2021 13:47 u »

Gisteren afgeleverd: De nieuwe Grainfather G40.
Na jaren tevreden gebrouwen te hebben met de G30 is dit een super upgrade.

Dus binnenkort te koop: Grainfather G30   :)

zie ook:

Ziet er goed uit :)

Ik volg ook even, maar ik ben nog wel een beetje sceptisch:
- De poten aan onderkant waar de moutkorf vastzit, hoe stevig zijn die en laten die geen grote krassen achter?
- De whirlpool ziet er behoorlijk heftig uit, geeft dat niet teveel zuurstof in je bier (misschien wel met kraantje te regelen?)?
- De verwarming werkt met thermisch pasta las ik, maar hoeveel? is dat een dun laag net onder de ketel?

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 08-10-2021 15:51 u »

-De poten zitten zeer stevig vast en zijn een integraal onderdeel van de "zijvinnen) zie foto.
-De poten laten geen krassen achter, want de poten rusten niet op de bodem, maar de hele korf hangt aan de ring aan de bovenkant van de G40 (zoals ook bij de G30)
-De flow is te regelen, maar "hotside" oxidatie is voor thuisbrouwers een fabeltje (al hebben sommige een andere mening)
-Ik weet niet hoeveel thermische pasta gebruikt is, ik heb 'm nog niet open gedraaid. In de praktijk blijkt de pan niet aan te branden, zelf niet na directe storting van grote hoeveelheden suiker.

Misschien slim om de G40 in een brouw winkel te gaan bekijken. Ik ben zelf overtuigd van de kwaliteit en Grainfather geeft 3 jaar garantie.

Offline josstegman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 09-10-2021 14:09 u »
Lijken mij hele mooie verbeteringen! Ook ik heb nu de G30, die op zich wel goed bevalt.  Maar ik hou deze wel in de gaten. Wel jammer dat hij toch wel een klap duurder is. Ik ben weg benieuwd naar jullie ervaringen.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 10-10-2021 11:27 u »
Vandaag tijd om de G40 even goed te leren kennen en schoon te maken. 18 oktober ga ik er voor het eerst mee brouwen en dan wil ik goed voorbereid zijn.

Mijn bevindingen tot zover, voor wie het interessant vindt (de grainfather staat 100% waterpas):
- Ik heb met een maatbeker de ketel gevuld om te kijken of de litergradering van de ketel klopt. Deze geeft precies 1 liter "te veel" aan (zonder moutkorf).
- Als er tien liter water in de ketel zit, staat het water in de moutkorf 1 cm boven de bodem.
- Verwarmen (ik sta in een houten garage zonder isolatie) gaat als een jecko met dat 3300 W element.
- Updaten van de firmware zorgt er voor dat de Target-temperatuur beter wordt benaderd en vastgehouden. Dit scheen een "bug" te zijn in de vorige firmware. Dus: bij eerste gebruik meteen de firmware updaten.
- Bediening vanaf de telefoon gaat echt razendsnel, er zit geen vertraging in.
- Ik heb bij de karwei een 15 mm knel kogelstopkraan met (roodkleurige, past mooi bij het kraantje bovenop) vlindergreep besteld en daarmee de aftapplug onderaan de G40 vervangen. Handiger voor het reinigen en afvoeren van prut na de brouwdag.

Offline WJW

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10-10-2021 11:49 u »
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik vind het zeker interessant.
De afwijking in de litergradering heb ik volgens mij ook in een van de video’s van David Heath gezien. Jammer (en een beetje slordig voor zo’n dure ketel), maar niet onoverkomelijk. Herinnert mij er aan dat ik dat bij mijn Ss Brewtech keteltje nog niet heb gecontroleerd.

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-10-2021 11:50 u »
Die kraantjes kosten ook niet bepaald de hoofdprijs, dus die hadden ze er ook standaard wel op mogen plaatsen. Zou er iemand zijn die de aftapplug fijn vindt werken?

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 10-10-2021 12:24 u »
dus die hadden ze er ook standaard wel op mogen plaatsen.

Er bij leveren... inderdaad maar het heeft me niet tegen gehouden er een te kopen. Standaard er op plaatsen niet wat mij betreft. Hetding was nogal een loeder om uit de doos te tillen. Alle uitstekende delen zorgen dan alleen maar voor gedoe 😅

Offline Joreb

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 16-10-2021 20:10 u »
Ik ben op het punt om ook mijn oude grainfather connect te gaan 'updaten' met deze rakker.

Gisteravond was er nog een webinar via Facebook van Grainfather:

Hierbij heb ik wat vragen gesteld over de G40 over mogelijk een 'wortometer' voor de G40 (ik heb de oude nog, misschien kan ik dat nog wel hergebruiken) en ze zullen hiernaar kijken wat de mogelijkheden zijn als accessoires. Ook wat ik begrepen heb kan er (nog) niet manueel met vermogen (met percentages) verwarmen (wat ik best fijn vind als ik 1 minuut 1 graad Celsius aan moet houden, mocht dat nodig zijn net als met de oude grainfather connect) maar ze gaan hier ook naar kijken en dit wellicht in toekomst met update meesturen.

Hier nog een filmpje gevonden over de water volumes:

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 18-10-2021 22:32 u »
Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Grainfather G40. Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L en die voldeed op zich uitstekend maar mijn behoefte naar iets hoger gadgetgehalte en hogere ABV brouwsels won het uiteindelijk.

Wat voldeed aan of overtrof mijn verwachtingen?
- maischwater op "strike temperatuur" op vooraf ingestelde datum en tijdstip
- ontbreken van het overloop-pijpje 👌
- qua hoogte compacte mout pijp. Was er nog eenvoudig uit te tillen met 11 kg bostel
- tja ik vind het gewoon fantastisch, bediening en monitoring vanaf mij telefoon
- ik was tot nu toe een dompelkoeler gewend. Vanwege mijn band met drinkwaterproductie ben ik zeer positief verrast door de koelcapciteit en werkelijk veel geringer gebruik van koelwaterhoeveelheid bij de meegeleverde tegenstroomkoeler
- super, hopbloemen en -pellets gewoon zo in de ketel gooien. Het filter op de bodem werkt perfect aan het einde van de brouwsessie, wanneer het wort naar het gistvat wordt gepompt.
- 3300 Watt verwarming, gaat als een speer

Wat blijft hetzelfde / overdenkingen
- periodiek roeren tijdens het maischen blijft lonen (vermoed ik, eerste brouwsessie hè) voor het brouw Aalten dement
- ondanks die perforaties in de wand van de moutpijp kan de boel nog steeds verstopt raken of overlopen als je de circulatiepijp niet genoeg knijpt of een dik beslag hebt.
- qua administratie blijf ik fan van Brewfather. Ik hoop dat de integratie met de GF controller snel betrouwbaar genoeg wordt.
- ik heb geen voordelen ervaren tijdens het schoonmaken tussen deze en de Klarstein
- tijdens het koelen viel hij een keer helemaal uit. Ik had daarvoor wel wat met de kabels gerommeld. Misschien kwam het daar door.
- Een 3300 W ketel samen met een 2500 W HLT gebruiken vergt wat creativiteit en knipperende lampen mbt groepengebruik in een stroomhuishouding van bj 1911 😅.

Ben benieuwd wat er van de gerstenwijn met naam "Yn'e wyn" zal worden! De Us-05 doet zijn kenmerk "neutrale vergisting" eer aan, eerste keer dat ik daar mee werk. Vrijwel geen geurtjes in de gistkast 🤷‍♂️

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-10-2021 08:42 u »
Kun je aangeven of je met koelen direct het gistvat in hebt gepompt of eerst nog een keer rond voor ie koel genoeg was?

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 19-10-2021 10:38 u »
Kun je aangeven of je met koelen direct het gistvat in hebt gepompt of eerst nog een keer rond voor ie koel genoeg was?

Ik heb hem misschien 5 minuten terug laten pompen en toen kwam ik er achter door de worttoevoer een beetje te knijpen, de afvoer echt super koel was, ik meette een 22 graden met mijn inkbird en wat later zelfs 19 graden toen ik m nog een beetje meer kneep.

Ik moet de boel uiteraard nog beter leren kennen, maar ik denk dat ik een volgende keeR meteen rechtstreeks vanuit de ketel naar het vat pomp, kan prima 👌

Offline Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 19-10-2021 10:53 u »
Ah geweldig, dank je!

Offline mrmaart84

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Don't forget to play
« Reactie #27 Gepost op: 20-10-2021 10:17 u »
@bravebunny - ik ga hem ook bestellen!

Paar vragen n.a.v. je eerste test:
- hoe heb jij de sterkere pomp in vergelijking met de G30 ervaren?
- ik ben ook fan van Brewfather en gebruik de beta api om met laptop mijn recept naar de G30 te sturen. Via bluetooth dus. De G40 werkt via wifi las ik. Kan je Brewfather connecten met de G40?
- waar heb je hem gekocht?

Groet!
Maarten

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 20-10-2021 13:40 u »
Paar vragen n.a.v. je eerste test:
- hoe heb jij de sterkere pomp in vergelijking met de G30 ervaren?
- ik ben ook fan van Brewfather en gebruik de beta api om met laptop mijn recept naar de G30 te sturen. Via bluetooth dus. De G40 werkt via wifi las ik. Kan je Brewfather connecten met de G40?
- waar heb je hem gekocht?

- Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L. De pomp van de G40 is merkbaar sterker. Als ik het recirculatieslangetje niet aansluit, spuit de vloeistof echt uit de zijkant van de ketel naar de andere kant van de ketel.
- Ik heb nog niet geprobeerd de G40 te koppelen aan Brewfather. Ik wil de ketel eerst goed leren kennen zodat ik later weet wat een fout van mij, van de software of van een api is als er iets niet gaat zoals het zou moeten.
- Stookwinkel. Niet de goedkoopste, maar liever mijn geld daarheen dan naar monopolist Brouwland die zelfs voor een dergelijke aanschaf nog verzendkosten vraagt.

Offline henkie

• Senior lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #29 Gepost op: 04-12-2021 19:26 u »

Mooi apparaat.
Is zo'n kraantje met slangaansluiting ook los te koop, ergens?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 05-12-2021 09:28 u »
Mooi apparaat.
Bij de bouwmarkt heb ik ze gezien, of internet.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 05-12-2021 09:53 u »
Mooi apparaat.

Als je even terugleest in deze thread zie je welk kraantje ik waar weg heb gehaald. Op dat kraantje heb ik trouwens nog een camlock koppeling geschroefd zodat ik vervolgens heel makkelijk een slangetje van 45 cm of een slang van 4.5 mtr aan kan koppelen (mijn afvoerputje zit wat verder weg).

Offline henkie

• Senior lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #32 Gepost op: 05-12-2021 12:23 u »
Bedankt, maar ik bedoel dit kraantje..

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 06-12-2021 09:05 u »
Koelen direct naar het gistvat is geen enkel probleem (net als bij de Grainfather 30). Nu is het wel winter en dan is het altijd wat makkelijker met het koude kraanwater, maar in het verleden met mijn Grainfather 30 was het in de zomer ook nooit echt een probleem. Soms verbruik je wat meer water en moet je de flow wat verminderen.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-12-2021 13:21 u »
Ik heb ook zo'n beest besteld, krijg hem deze week ergens binnen.. Ik heb eerst met een zelfbouw installatie gewerkt maar die was niet altijd even stabiel.
Ik ben zeer benieuwd maar heb het volste vertrouwen dat ik wel kan wennen aan deze jongen...

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-12-2021 20:06 u »
Ja die moutkorf ziet er heel fijn uit ja. Vermoedelijk een kwestie van tijd voor de volgende Easybrew en Klarstein en weet ik veel wie meer er ook mee komen.
Dat vraag ik me af. Met mijn Easybrew krijg ik de beste en meest voorspelbare resultaten als ik niet tot nauwelijks de overflow gebruik. Misschien zit het teveel tussen mijn oren, maar ik wil gewoon zeker zijn dat de maximale hoeveelheid wort door het moutbed circuleert. Ik regel de kraan en roer zo nu en dan (ca om de paar minuten in het eerste kwartier van de maisch) om dat voor elkaar te krijgen. Als ik maximale roerruimte wil hebben, gebruik ik de overflow pijp geeneens. Ik sluit het gat in het bodemfilter af met de de stop die normaal gesproken op de overfowpijp gedraaid wordt bij laden van de mout. Zo weet ik zeker dat er geen overflow is, wel opletten dat je niet te hard pompt en last krijgt van aanbranden. Bij het spoelen gaat ook alles door het moutbed.

Als ik de G40 moutpijp zie met al die gaatjes aan de zijkant zie ik een behoorlijke bypass en zou onzeker zijn wat er door het moutbed is gegaan. Zelfs bij het spoelen is er een bypass. Er zijn zelfs goten langs de zijkant nodig om te zorgen dat de boel niet over je heen spuit. Dat gaat toch veel te snel? Ik wil dat spoelen toch wel ca een half uur duurt en gebruik dan een takel. Die kan je bij de G40 ook gebruiken natuurlijk, maar je weet dan nog niet hoeveel van het spoelwater door het bodemfilter gaat. Hier heb je weer last van die bypass en heb je te maken met de weg van minste weerstand die het wort zoekt.

Ik ben benieuwd naar de reviews na aantal keren gebruik en het rendement. Mijn redenatie zal best ergens mank gaan?

Peter.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 24-12-2021 08:10 u »
Zo weet ik zeker dat er geen overflow is, wel opletten dat je niet te hard pompt en last krijgt van aanbranden. Bij het spoelen gaat ook alles door het moutbed.

Als ik de G40 moutpijp zie met al die gaatjes aan de zijkant zie ik een behoorlijke bypass en zou onzeker zijn wat er door het moutbed is gegaan. Zelfs bij het spoelen is er een bypass. Er zijn zelfs goten langs de zijkant nodig om te zorgen dat de boel niet over je heen spuit. Dat gaat toch veel te snel?

Peter.

Alvast excuus als onderstaande post teveel off topic is...

Peter, bedankt voor deze compleet andere visie, ik ben daar wel blij mee om deze reden;
Ik twijfel al een tijdje of ik voor een Brewmonk 70L moet gaan of een Grainfather G70.
Omdat de G70 nog niet op de markt is met de upgrade zoals bij de G40 (dus met gaatjes aan de zijkant) zit ik eigenlijk op de upgrade te wachten.
Ik kan eigenlijk ook gewoon nu de G70 aanschaffen en later upgraden met een nieuwe moutpijp mocht dat echt iets toevoegen, zodoende kan ik beide methodes ook nog eens vergelijken.
Mijn twijfel is al een stuk minder, de keuze tussen de Brewmonk Grainfather heb ik toch voorkeur voor de G70 omdat de bediening een stuk toegankelijker, degelijk gebouwd is en er minder kans op aanbranden is. Alleen het prijsverschil is gigantisch! zo'n 1000 euro verschil..

p.s. ik heb nu een BrewMonk30 (nog voor sparge) en BrewMonk50 (nog regelmatig in gebruik).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 24-12-2021 10:23 u »
Gisteren heb ik mijn nieuwe Grainfather G40 schoongemaakt. Eerst met oxi en daarna met fosforzuur. Het viel mij beide keren op bij het drogen van de filterplaten met een doek op dat er veel zwarte metaalachtige aanslag op de doek achterbleef. Blij dat ik hem heb schoongemaakt voor het eerste gebruik.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 24-12-2021 10:34 u »
Voor de filterplaten (en de rest) werkt een beetje afwasmiddel ook erg goed om de metaalstof en "steel-polish" resten te verwijderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 24-12-2021 11:31 u »
Tips voor aanpassing van de G40.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 24-12-2021 14:17 u »
De aanpassing met de T-splitsing voor het wort stroom heb ik in een aantal video’s gezien. Het lijkt er op dat het wort minder goed over het graanbed verdeeld wordt met deze T.

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/95c613a5f002a6bea4b8d772dedccce5.jpg

Ik gebruik de originele aansluiting en ondervindt dat dit prima werkt. In de video van David Heath (zie begin post van deze discussie) kun je zien dat het wort geleidelijk het hele graanbed overstroomd.
Waar ik nog wel aan zit te denken is om de SS BREWTECH SPRUITSTUK aan te schaffen (foto hieronder). Ik vraag me wel af of dit veel toevoegt en of de kleine graandeeltjes de gaatjes niet zullen verstoppen. Het voordeel is dat dit ook een mooi hulpmiddel is bij het spoelen (spargen).
Maar in mijn ervaring werkt het al zeer goed zonder enige aanpassing.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 24-12-2021 17:03 u »
Waar ik nog wel aan zit te denken is om de SS BREWTECH SPRUITSTUK aan te schaffen (foto hieronder). Ik vraag me wel af of dit veel toevoegt en of de kleine graandeeltjes de gaatjes niet zullen verstoppen. Het voordeel is dat dit ook een mooi hulpmiddel is bij het spoelen (spargen).
Maar in mijn ervaring werkt het al zeer goed zonder enige aanpassing.

Dat spruitstuk heb ik vorige week in werking gezien bij brouwerij KOR. Ik was onder de indruk van deze omgekeerde hevelfilter  :) Het werkte erg goed. Bij de installatie van Ruud was geen sprake van enige verstopping.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 24-12-2021 17:05 u »
Alvast excuus als onderstaande post teveel off topic is...

Peter, bedankt voor deze compleet andere visie, ik ben daar wel blij mee om deze reden;
Ik twijfel al een tijdje of ik voor een Brewmonk 70L moet gaan of een Grainfather G70.
Omdat de G70 nog niet op de markt is met de upgrade zoals bij de G40 (dus met gaatjes aan de zijkant) zit ik eigenlijk op de upgrade te wachten.
Ik kan eigenlijk ook gewoon nu de G70 aanschaffen en later upgraden met een nieuwe moutpijp mocht dat echt iets toevoegen, zodoende kan ik beide methodes ook nog eens vergelijken.
Mijn twijfel is al een stuk minder, de keuze tussen de Brewmonk Grainfather heb ik toch voorkeur voor de G70 omdat de bediening een stuk toegankelijker, degelijk gebouwd is en er minder kans op aanbranden is. Alleen het prijsverschil is gigantisch! zo'n 1000 euro verschil..

p.s. ik heb nu een BrewMonk30 (nog voor sparge) en BrewMonk50 (nog regelmatig in gebruik).
Prima aanpak! Het levert een interessante vergelijking of de upgrade baanbrekend is of een dure gedachtenkronkel blijkt te zijn.

Edit: of iets daartussen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 24-12-2021 17:19 u »
Bij de G40 zit een tegenstroomkoeler. Nu ben ik niet zo'n voorstander van het gebruik van een tegenstroomkoeler ondanks dat ze heel effectief koelen. Het grootste nadeel is dat je er niet in kunt kijken om te controleren of alles wel schoon is.

Bij het gebruik van de Grainfather tegenstroomkoeler wordt geadviseerd om eerste een paar minuten rond te pompen met hete wort alvorens te gaan koelen en het wort opvangen. Een prima manier van desinfecteren. Na gebruik kun je de ketel schoonmaken met bijvoorbeeld Enzybrew 10 waarbij je de oplossing met het reinigingsmiddel ook door de koeler laat stromen.

Ik denk er over om de koeler te gaan gebruiken. Waar ik tegenaan loop is dat rode en blauwe slangen niet passen op mijn metalen Gardena koppelingen. Hoe hebben jullie de slangen aangesloten?

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 24-12-2021 17:41 u »
Bij de G40 zit een tegenstroomkoeler. Nu ben ik niet zo'n voorstander van het gebruik van een tegenstroomkoeler

Ik denk er over om de koeler te gaan gebruiken. Waar ik tegenaan loop is dat rode en blauwe slangen niet passen op mijn metalen Gardena koppelingen. Hoe hebben jullie de slangen aangesloten?
Ga je hem gebruiken vanwege gewijzigde overtuiging erover, of omdat je die nou eenmaal vet betaald hebt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 24-12-2021 21:41 u »
Ga je hem gebruiken vanwege gewijzigde overtuiging erover, of omdat je die nou eenmaal vet betaald hebt?

Ik heb een dompelkoeler, daarom hoef ik hem niet te gebruiken.
In de ruim 41 jaar dat ik brouw heb ik altijd dingen uitgeprobeerd. Daarom wil ook deze koeler uitproberen.

Anders dan bij een platenkoeler heb je bij een spiraalkoeler minder plekken waar wort achter kan blijven. Via de pomp van het apparaat kun je reinigingsmiddel rondpompen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er plekken zijn waar minder goed gereinigd wordt.
Het hete wort dat je rondpompt na het koken voordat je gaat koelen zorgt er voor dat de spiraal gedesinfecteerd wordt.

Ik wil hem dus gaan uitproberen omdat ik in deze spiraaltegenstroomkoeler met deze manier van werken meer vertrouwen heb dan in een platenkoeler.
Overigens heb ik met de platenkoeler die ik had nooit problemen gehad. Ook bij die koeler reinigde ik door rond te pompen van reinigingsmiddel. Wat ik niet deed is kokend hete wort rondpompen omdat mijn pomp dat niet toestond.

Omdat je een Easybrew heb verwacht ik niet dat je weet hoe je het beste/makkelijkste een Grainfather koeler het beste kunt aansluiten op een Gardena koppeling. Maar toch bedankt voor je reactie  :)

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 24-12-2021 22:05 u »

Voor de blauwe aansluiting zit er gewoon een Gardena koppeling bijgeleverd, en op de rode heb ik een camlock koppeling gezet zodat ik de afvoerslamg daar makkelijk op kan aansluiten. De afvoerslang sluit ik later aan op de Grainfather zelf om de reinigingssubstantie af te voeren (heb ook camlock op het kraantje onderaan de G40 gezet)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 24-12-2021 22:36 u »
Voor de blauwe aansluiting zit er gewoon een Gardena koppeling bijgeleverd, en op de rode heb ik een camlock koppeling gezet zodat ik de afvoerslamg daar makkelijk op kan aansluiten. De afvoerslang sluit ik later aan op de Grainfather zelf om de reinigingssubstantie af te voeren (heb ook camlock op het kraantje onderaan de G40 gezet)

Och, natuurlijk. Stom dat ik hieraan niet gedacht heb. 

Ik heb aan de andere kant ook zo'n aansluiting nodig (waarom leveren ze er niet twee mee? ???). Eens kijken waar ik die kan kopen.  Overigens wil ik uitsluitend metalen koppelstukken. Met plastic koppelstukken heb ik in het verleden te veel ellende gehad door vervormingen bij gebruik met hete wort.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 25-12-2021 09:19 u »
Ik heb aan de andere kant ook zo'n aansluiting nodig (waarom leveren ze er niet twee mee? ???).
Misschien omdat er ook mensen zijn die aan de andere kant een andere aansluiting nodig hebben ;-)
Overigens wil ik uitsluitend metalen koppelstukken. Met plastic koppelstukken heb ik in het verleden te veel ellende gehad door vervormingen bij gebruik met hete wort.
Snap ik. Ik heb daarom goede ervaringen met camlock koppelingen. Makkelijk te gebruiken en meteen 100% lekdicht. De koude kant van de koeler daar heb ik wel die Gardena koppeling op hoor.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 26-12-2021 22:02 u »
Prima aanpak! Het levert een interessante vergelijking of de upgrade baanbrekend is of een dure gedachtenkronkel blijkt te zijn.

Edit: of iets daartussen.
De stap is eindelijk gezet, de G70 is definitief besteld, deze week eerst maar eens spoelen, schoonmaken net als Jacques, en de bediening leren kennen. Ik denk dat het eerst brouwsel pas in 2022 zal worden...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 26-12-2021 22:44 u »
... schoonmaken net als Jacques, en de bediening leren kennen. Ik denk dat het eerst brouwsel pas in 2022 zal worden...

Mijn eerste brouwsel met de G40 is morgen. Ik ben ook benieuwd of het allemaal wil lukken met de bediening. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Offline Jos19669

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 26-12-2021 22:59 u »
Mijn eerste brouwsel met de G40 is morgen. Ik ben ook benieuwd of het allemaal wil lukken met de bediening. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Ik ben benieuwd hoe het brouwaalrendement is ten opzichte van de Speidel Braumeister.

Jos

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 26-12-2021 23:00 u »
Ik volg het ook met interesse. Heb zelf een G30, maar de G40 lijkt me zeker interessant als opvolger.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 26-12-2021 23:33 u »
Ik ben benieuwd hoe het brouwaalrendement is ten opzichte van de Speidel Braumeister.

Omdat je veel vaker kunt roeren verwacht ik dat deze hoger zal zijn.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 27-12-2021 07:06 u »
Die extra gaatjes bovenin moutkorf (ter vervanging overloop?) lijken me niet 'logisch'.. Kan in theorie rendement KOSTEN..
Maar ik zal wat over het hoofd zien, anders komt een gerenommeerd merk niet met deze oplossing.
Succes met de installatie en brouwsels   :proost:
Ik ben vooral nieuwsgierig naar minimaal volume in deze monsterketel.
Succes, en houd ons (weer) op de hoogte. Snelbier

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 27-12-2021 08:43 u »
Ik volg de ervaringen met veel interesse, morgen wordt de G70 geleverd. Over een tijdje kan ik dan ook mijn ervaringen delen.
@Jacques; is het beter om dan een afgesplitst G70 topic te starten (want dat bestaat niet echt) of onder dit topic mijn bevindingen toevoegen?
Het zullen ook wel weer geen 10 tallen posts zijn aangezien er maar weinig leden een G70 hebben.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 27-12-2021 17:26 u »

Gisteren mijn tweede brouw met de G40. beoogde SG was 1.077 (grainfather software ingesteld op 80% efficiency). Zonder roeren haalde de G40 een SG van 1.084. De berekende Mash efficiency was 89%. Ik denk dus dat roeren meestal niet nodig zal zijn.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 27-12-2021 17:30 u »
250 gram hop, geen enkel probleem met de bodem filterplaat:

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/0e77d4ea9bb73188c836e4968b683b76.jpg

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 27-12-2021 19:27 u »
250 gram hop, geen enkel probleem met de bodem filterplaat:

Onvoorstelbaar wat een resultaat! 250 gram dat is overigens best veel voor dit volume, dat het dan nog zo goed doorloopt!
Ik verwacht wel dat er dan nog best veel hop doorheen gaat wat in je wort terecht komt, of wordt dat door het tweede kleine filtertje dat alsnog tegen gehouden? Verstopt dat dan niet gemakkelijk?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 27-12-2021 21:33 u »
Ik volg de ervaringen met veel interesse, morgen wordt de G70 geleverd. Over een tijdje kan ik dan ook mijn ervaringen delen.
@Jacques; is het beter om dan een afgesplitst G70 topic te starten (want dat bestaat niet echt) of onder dit topic mijn bevindingen toevoegen?
Het zullen ook wel weer geen 10 tallen posts zijn aangezien er maar weinig leden een G70 hebben.

Het lijkt mij handig als voor de G70 een nieuw topic gestart wordt. Dat is een heel ander apparaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 27-12-2021 22:36 u »
Een hele ontspannen brouwdag gehad. De Grainfather app leidt je prima door het brouwproces.

Omdat de Grainfather een groter vermogen heeft dan de Speidel Braumeister heb ik een Plieger combi-regelaar aangeschaft. Op dit apparaat kun je twee elektrische apparaten aansluiten met een groot vermogen zonder dat je zekering er uitklapt. Op het apparaat heb ik met spoelwaterketel en de G40 aangesloten. De G40 heeft voorrang, het spoelwater wordt opgewarmd als de G40 geen of weinig stroom verbruikt. Een leermoment voor mij is het spoelwater eerder te gaan opwarmen en niet te wachten totdat de  Grainfather app met de melding komt dat je het spoelwater moet gaan opwarmen. De app houdt begrijpelijkerwijs geen rekening mee dat ik een combi-regelaar heb én mijn spoelwater opwarm tot 94 ºC.

Het brouwen ging dus vlekkeloos. Wel was de temperatuur aan het begin van het brouwen wat lager dan de ingestelde temperatuur. Ook was te merken dat er een filterbed opgebouwd werd die weerstand biedt. Het niveau van de vloeistof in de moutkorf steeg. Door te roeren verminderde dit.
Ik realiseerde mij dat de pomp vol open stond en dat er een te grote onderdruk ontstond aan de onderkant waardoor de bostel samengeperst werd. Na het kraantje aan de bovenkant van de ketel wat meer dicht te hebben gedraaid verliep de doorstroming beter.

Tussendoor een aantal keren geroerd. Dat is geen probleem omdat er geen plaat aan de bovenkant bevindt. Het maischrendement was ongekend hoog, te weten 89%. Het traditionele brouwzaalrendement was 77,3%.
Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 ºC. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.

Het filtersysteem na het koken werkt erg goed! Je hebt geen hopspider nodig. Ik heb gebrouwen met in totaal 120 gram hoppellets (geen hopbloemen). Op het filter zat een dikke laag trub en restanten van hoppellets. Ook het filter onder het filter heeft gewerkt. Hier zaten flink wat hopdeeltjes op.

Schoonmaken gaat wat lastiger. De G40 is een flinke ketel! Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen. Nu heb ik de ketel gekanteld om deze uit te spoelen, de ketel moest daarvoor getild worden, iets wat ik liever niet doe. Nadat de grootste hoeveelheid trub en hop verwijderd was heb ik de ketel rechtop gezet en via de pomp de rest verwijderd. Daarna heb ik een oplossing gemaakt met Enzybrew 10 en deze rondgepompt. Tenslotte de ketel op zijn kop gezet om de pomp leeg te laten lopen. Dit deed ik ook altijd bij mijn Speidel Braumeister. Bij de G40 is het wel een zwaarder karweitje. In de handleiding van de G40 heb ik gelezen dat na 5 tot 10 brouwsels de pomp uit elkaar gehaald dient te worden voor een grondige reiniging.

Voor het koelen van het wort had ik mijn oude dompelkoeler gebruikt maar dat was niet zo'n goed idee. De G40 is behoorlijk breed, hierdoor komt de koeler niet diep in het wort. Om toch een wat snellere koeling te krijgen heb ik het slangetje tegen de koeler gelegd en de pomp aangezet. De volgende keer ga ik toch de tegenstroonkoeler die bij het apparaat is meegeleverd gebruiken. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor een kortere koeltijd en ook voor een later watergebruik.

Al met al ben ik zeer tevreden over mijn aanschaf. Vooral het bedieningsgemak en het hoge rendement bevallen mij. Ik heb een aanmerkelijk zwaarder bier gebrouwen dan ik gepland had. Het wort heb ik niet verdund. Ik vind het geen probleem. Gelukkig had ik voldoende gist in huis. De vergisting is inmiddels gestart.

Tip:
De Plieger combi-regelaar is in de aanbieding bij Praxis. Hij is te koop voor € 29,59. Zie https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/boilers/plieger-combiregelaar-t-b-v-wasmachine/droger/boiler/5458148

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 28-12-2021 11:26 u »
Hallo Jacques, een tip als antwoord op je vraag:
Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen.

Met een deegkrabber (even googlen, ding van een euro) kun je heel eenvoudig de trub en hop van de bodemfilter afsteken. Dan ben je 95% kwijt. Als je daarna het filter verwijdert kun je de rest er met wat extra water met de pomp uitpompen. Paar keer leegpompen, naspoelen en weer pompen. Na een paar minuten is alles weg.

Verder raad ik je aan om de counterflow chiller te gebruiken. Dat werkt super snel en ook efficiënt. Zeker als je ‘m goed gebruikt. Dus niet de hele inhoud van de pan eerst koelen, maar direct naar de fermenter koelen. Ik gebruik een thrumometer van Blichmann in de uitlaatslang om de juiste temperatuur te bepalen.
Nog een tip. Als je de counterflow chiller desinfecteert kun je de uitlaatslang tussen de spleet van de “moutpijp-steun-rand” steken. Als je de slang zo schuin in het wort steekt dan krijg je door de stroming een hele rustige vortex. 5 minuten is genoeg voor de desinfectie en genoeg om de trub en hop mooi op het filter te krijgen (zie mijn foto van gisteren). Je kunt het ook langer doen en alvast koelen tot de temperatuur voor je evt geplande vlam uit hop. Daarna zou ik echter direct naar de fermenter gaan koelen, want dat werkt supersnel.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 28-12-2021 12:29 u »
Onvoorstelbaar wat een resultaat! 250 gram dat is overigens best veel voor dit volume, dat het dan nog zo goed doorloopt!
Ik verwacht wel dat er dan nog best veel hop doorheen gaat wat in je wort terecht komt, of wordt dat door het tweede kleine filtertje dat alsnog tegen gehouden? Verstopt dat dan niet gemakkelijk?

Het was 250 gram hop op 40 liter eindvolume tripel. Het zijn klassieke hoppen (Saaz, Hallertau Mittefruh) met lage alfazuur percentages. Het IBU is berekend op 37.
Het eerste filter houdt al behoorlijk veel tegen. Het filter aan de onderrand houdt ook nog wat tegen. In totaal is het erg efficient en is het wort hierna al vrij van gorote deeltjes. kleinere zwevende deeltjes zitten nog wel in het wort, maar die slaan in de fermenter prima neer.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 28-12-2021 12:33 u »
Vergeet je vraag te beantwoorden:
Ik heb nog nergens gelezen of gezien (veel youtube video's) dat iemand verstoppingen heeft gehad met het filter. Mijn oude GF30 verstopte trouwens ook niet en die had maar een heel kleine filter. De GF30 had wel last van een sterk verminderde flow als je veel hop gebruikte, de GF40 blijft wel goed stromen.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 28-12-2021 13:40 u »
Omdat de Grainfather een groter vermogen heeft dan de Speidel Braumeister heb ik een Plieger combi-regelaar aangeschaft. Op dit apparaat kun je twee elektrische apparaten aansluiten met een groot vermogen zonder dat je zekering er uitklapt. Op het apparaat heb ik met spoelwaterketel en de G40 aangesloten. De G40 heeft voorrang, het spoelwater wordt opgewarmd als de G40 geen of weinig stroom verbruikt. Een leermoment voor mij is het spoelwater eerder te gaan opwarmen en niet te wachten totdat de  Grainfather app met de melding komt dat je het spoelwater moet gaan opwarmen. De app houdt begrijpelijkerwijs geen rekening mee dat ik een combi-regelaar heb én mijn spoelwater opwarm tot 94 ºC.
Ik heb zelf naast de G40 (3300watt) een klarstein fullhorn (2500watt, te verdelen in 1600w en 900w met schakelaar) die ik voor spoelwater gebruik. Met behulp van een verlengsnoer kan ik de spoelwaterketel gelukkig op een andere groep aansluiten, zodat ik beide tegelijkertijd kan gebruiken. Wel blijft het een beetje spannend, want ik heb nog een 1x40AH aansluiting (woning uit 1911...), en dan zit je wel echt op de max van je aansluiting. Daarom zet ik, zolang de G40 verwarmt naar maischstorttemperatuur, de klarstein op max 900 watt. Zodra de moutstort heeft plaatsgevonden en de G40 op lager vermogen aan het maischen gaat schakel ik de klarstein naar 1600w en heb ik aan het einde van de maisch 30L spoelwater ter beschikking op 80 graden. Gaat goed tot nu toe, maar ben blij als ik binnen een tijdje een 3 fasen aansluiting krijg, dan wil ik het beter in gaan richten.

Het brouwen ging dus vlekkeloos. Wel was de temperatuur aan het begin van het brouwen wat lager dan de ingestelde temperatuur. Ook was te merken dat er een filterbed opgebouwd werd die weerstand biedt. Het niveau van de vloeistof in de moutkorf steeg. Door te roeren verminderde dit.
Ik realiseerde mij dat de pomp vol open stond en dat er een te grote onderdruk ontstond aan de onderkant waardoor de bostel samengeperst werd. Na het kraantje aan de bovenkant van de ketel wat meer dicht te hebben gedraaid verliep de doorstroming beter.
Het temperatuurprobleempje zou opgelost moeten worden met de eerste firmware-update die je aangeboden krijgt van Grainfather. Daarmee was het probleem bij mij in ieder geval wel verholpen. Inderdaad, iedereen heeft maar commentaar op die gaatjes in de zijkant, maar daar wordt op geen geven moment ook een filterbed tegen aangevormd, en als je de pomp dan niet knijpt, dan stroomt je moutkorf inderdaad vanzelf over. Ik heb ergens gelezen dat als je ongeveer 2,5cm vloeistof boven je beslag hebt, dat je dan optimaal aan het maischen bent in de G40. Misschien voor jou ook leuk om eens mee te spelen.

Tussendoor een aantal keren geroerd. Dat is geen probleem omdat er geen plaat aan de bovenkant bevindt. Het maischrendement was ongekend hoog, te weten 89%. Het traditionele brouwzaalrendement was 77,3%.
Ik heb gespoeld met 10 liter water van 78 ºC. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van mijn takel waarbij de moutkorf langzaam omhoog is getild. Ik heb sneller gespoeld dan ik gewend ben.
Het snellere spoelen kan ik inderdaad ook bevestigen, en dit gaat wonderbaarlijk niet ten koste van het rendement. Ik heb ook significant hogere rendementen dan met mijn Klarstein brauheld pro (die verder trouwens ook goed beviel voordat ik de G40 aanschafte).

Schoonmaken gaat wat lastiger. De G40 is een flinke ketel! Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen. Nu heb ik de ketel gekanteld om deze uit te spoelen, de ketel moest daarvoor getild worden, iets wat ik liever niet doe. Nadat de grootste hoeveelheid trub en hop verwijderd was heb ik de ketel rechtop gezet en via de pomp de rest verwijderd. Daarna heb ik een oplossing gemaakt met Enzybrew 10 en deze rondgepompt. Tenslotte de ketel op zijn kop gezet om de pomp leeg te laten lopen. Dit deed ik ook altijd bij mijn Speidel Braumeister. Bij de G40 is het wel een zwaarder karweitje. In de handleiding van de G40 heb ik gelezen dat na 5 tot 10 brouwsels de pomp uit elkaar gehaald dient te worden voor een grondige reiniging.
Poeh ja hier ben je (met alle respect) wel wat aan het klungelen geweest zo te lezen. Ik heb een vaste plek waar de G40 staat en wat ik doe nadat het wort naar de gistvaten is getransporteerd is dat ik eerst met een kunststof scheplepel uit de keuken de meeste hopresten eruit schep (die hebben na de whirlpool een mooie kegel gevormd op de filterplaat). Zodra ik het handvat van de filterplaat een beetje vrij heb, pak ik hem er uit, en schraap en spoel de laatste hopresten er af. Vervolgens spoel ik eerst met de tuinslang de grofste vervuiling via de pomp en de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje. Omdat ik telkens zo'n mooie hop-/thrubkegel heb, is er maar weinig om af te spoelen, en dat kan naar mijn ervaring prima via de pomp. Vervolgens vul ik de ketel met een Enzybrew 10 oplossing bijna tot aan de rand, en laat de ketel lekker al pompend verwarmen naar een graadje of 60 en laat 'm een half uurtje circuleren. Na het half uurtje laat ik de enzybrew oplossing ook nog even door de tegenstroomkoeler stromen gedurende 10 minuten. Daarna laat ik alles via de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje stromen en spoel de ketel kort even met heet water na om de laatste enzybrew resten weg te krijgen. Heet water gaat dan ook even door de tegenstroomkoeler. Laat wegstromen, en vervolgens gooi ik nog een 10 liter water in de ketel met star san, laat nog even 10 minuten circuleren met de tegenstroomkoeler aangesloten. Nu alles afvoeren via de welbekende afvoerslang, koppel die slang af en koppel nog een korter afvoerslangetje aan, om de ketel even op een bepaalde manier te kantelen waardoor ik merk dat zo goed als het allerlaatste beetje vocht uit het pomphuis wegstroomt. (Ik ben nog van plan om een keer een proefje te doen met exact 1 liter water die ik in de ketel gooi, en vervolgens via het afvoerslangetje wegvoer. Ik ben benieuwd hoeveel van die 1 liter ik dan uiteindelijk opvang door de ketel op een bepaalde manier een beetje voorover te kantelen. Voor mijn gevoel zal het niet veel zijn.) Nu laat ik de ketel "open" drogen aan de warme lucht die door de pelletkachel wordt gegenereerd. Ik heb overigens tijdens de kook de moutkorf al schoongemaakt in een speciekuip waar ik de moutkorf overigens ook laat nadruipen voordat ik de bostel er uit haal.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 28-12-2021 16:20 u »
Hallo Jacques, een tip als antwoord op je vraag:
Ik moet nog een methode bedenken hoe ik op een makkelijke manier de trub en hop kan verwijderen.

Met een deegkrabber (even googlen, ding van een euro) kun je heel eenvoudig de trub en hop van de bodemfilter afsteken. Dan ben je 95% kwijt. Als je daarna het filter verwijdert kun je de rest er met wat extra water met de pomp uitpompen. Paar keer leegpompen, naspoelen en weer pompen. Na een paar minuten is alles weg.

Verder raad ik je aan om de counterflow chiller te gebruiken. Dat werkt super snel en ook efficiënt. Zeker als je ‘m goed gebruikt. Dus niet de hele inhoud van de pan eerst koelen, maar direct naar de fermenter koelen. Ik gebruik een thrumometer van Blichmann in de uitlaatslang om de juiste temperatuur te bepalen.
Nog een tip. Als je de counterflow chiller desinfecteert kun je de uitlaatslang tussen de spleet van de “moutpijp-steun-rand” steken. Als je de slang zo schuin in het wort steekt dan krijg je door de stroming een hele rustige vortex. 5 minuten is genoeg voor de desinfectie en genoeg om de trub en hop mooi op het filter te krijgen (zie mijn foto van gisteren). Je kunt het ook langer doen en alvast koelen tot de temperatuur voor je evt geplande vlam uit hop. Daarna zou ik echter direct naar de fermenter gaan koelen, want dat werkt supersnel.

Een deegkrabber ga ik zeker aanschaffen, dat zal zeker makkelijk werken. Ik kan er ook een heel klein beetje trub mee in het gistvat doen.

Dat ik beter de tegenstoomkoeler kan gebruiken is mij inmiddels ook duidelijk. Ik heb dat niet gedaan omdat ik de voorkeur heb voor een dompelkoeler vanwege het feit dat je daarbij visueel kunt controleren of de koeler helemaal schoon is. Omdat de G40 in verhouding breed is werkt een dompelkoeler niet zo goed. Verder is er maar één Gardena aansluiting meegeleverd voor de aan- en afvoer van koelwater. Ik heb er 2 nodig, Een tweede is inmiddels besteld.

De gaatjes aan de zijkant hebben hun nut. Ze belemmeren het halen van een hoog rendement niet. Zal zeker een gevolg zijn dat ook daar een filterlaag ontstaat dat weerstand biedt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 28-12-2021 16:40 u »
Het temperatuurprobleempje zou opgelost moeten worden met de eerste firmware-update die je aangeboden krijgt van Grainfather. Daarmee was het probleem bij mij in ieder geval wel verholpen. Inderdaad, iedereen heeft maar commentaar op die gaatjes in de zijkant, maar daar wordt op geen geven moment ook een filterbed tegen aangevormd, en als je de pomp dan niet knijpt, dan stroomt je moutkorf inderdaad vanzelf over. Ik heb ergens gelezen dat als je ongeveer 2,5cm vloeistof boven je beslag hebt, dat je dan optimaal aan het maischen bent in de G40. Misschien voor jou ook leuk om eens mee te spelen.
Het snellere spoelen kan ik inderdaad ook bevestigen, en dit gaat wonderbaarlijk niet ten koste van het rendement. Ik heb ook significant hogere rendementen dan met mijn Klarstein brauheld pro (die verder trouwens ook goed beviel voordat ik de G40 aanschafte).

Ik heb de firmware update doorgevoerd. Het was zowat het eerste wat ik gedaan heb. Desondanks zag ik de eerste 5 minuten dat de temperatuur lager was dan de geplande temperatuur. Mijn bier zal er niet minder om zijn. Maischtemperaturen zijn minder belangrijk dan vaak gedacht wordt. Later was de temperatuur in orde. De G40 heeft een PID, die leert bij.  :)

Dit was na 3 minuten maischen.

Citaat
Poeh ja hier ben je (met alle respect) wel wat aan het klungelen geweest zo te lezen. Ik heb een vaste plek waar de G40 staat en wat ik doe nadat het wort naar de gistvaten is getransporteerd is dat ik eerst met een kunststof scheplepel uit de keuken de meeste hopresten eruit schep (die hebben na de whirlpool een mooie kegel gevormd op de filterplaat). Zodra ik het handvat van de filterplaat een beetje vrij heb, pak ik hem er uit, en schraap en spoel de laatste hopresten er af. Vervolgens spoel ik eerst met de tuinslang de grofste vervuiling via de pomp en de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje. Omdat ik telkens zo'n mooie hop-/thrubkegel heb, is er maar weinig om af te spoelen, en dat kan naar mijn ervaring prima via de pomp. Vervolgens vul ik de ketel met een Enzybrew 10 oplossing bijna tot aan de rand, en laat de ketel lekker al pompend verwarmen naar een graadje of 60 en laat 'm een half uurtje circuleren. Na het half uurtje laat ik de enzybrew oplossing ook nog even door de tegenstroomkoeler stromen gedurende 10 minuten. Daarna laat ik alles via de aangekoppelde afvoerslang naar het afvoerputje stromen en spoel de ketel kort even met heet water na om de laatste enzybrew resten weg te krijgen. Heet water gaat dan ook even door de tegenstroomkoeler. Laat wegstromen, en vervolgens gooi ik nog een 10 liter water in de ketel met star san, laat nog even 10 minuten circuleren met de tegenstroomkoeler aangesloten. Nu alles afvoeren via de welbekende afvoerslang, koppel die slang af en koppel nog een korter afvoerslangetje aan, om de ketel even op een bepaalde manier te kantelen waardoor ik merk dat zo goed als het allerlaatste beetje vocht uit het pomphuis wegstroomt. (Ik ben nog van plan om een keer een proefje te doen met exact 1 liter water die ik in de ketel gooi, en vervolgens via het afvoerslangetje wegvoer. Ik ben benieuwd hoeveel van die 1 liter ik dan uiteindelijk opvang door de ketel op een bepaalde manier een beetje voorover te kantelen. Voor mijn gevoel zal het niet veel zijn.) Nu laat ik de ketel "open" drogen aan de warme lucht die door de pelletkachel wordt gegenereerd. Ik heb overigens tijdens de kook de moutkorf al schoongemaakt in een speciekuip waar ik de moutkorf overigens ook laat nadruipen voordat ik de bostel er uit haal.

Mijn G40 staat niet in de buurt van een afvoerputje. Ik heb bedacht dat ik een speciekuip ga aanschaffen voor de afvoer van spoelwater. Daarin kan ook de moutkorf uitlekken. De grote emmer die ik hiervoor gebruikte bij mijn Braumeister 20L was net te smal...
Tsja, als je nieuwe apparatuur gebruikt heb je een korte periode waarin je nog moet leren er handig mee om te gaan.

Het op zijn kop zetten van de G40 voor het leeglopen van de pomp wordt overigens door Grainfather aanbevolen in hun handleiding, net als het om de zo veel keer schoonmaken van de pomp. Voor dat laatste moet de bodem van de ketel verwijderen. Dat is niet zo heel handig. Bij de Braumeister kun je daar zo bij en is het schoonmaken zo gebeurd.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 28-12-2021 20:30 u »
Tsja, als je nieuwe apparatuur gebruikt heb je een korte periode waarin je nog moet leren er handig mee om te gaan.
Tuurlijk Jacques, dat begrijp ik helemaal. Maar voor mijn gevoel "klungelde" ik de eerste keer bij mijn Klarstein Brauheld Pro veel meer dan de Grainfather G40 die ik daarna kocht. Dat vond ik vanaf de eerste keer meteen een verademing om mee te werken en om te reinigen. De grainfather is daarin wat dat betreft absoluut een vooruitgang ten opzichte van de Klarstein. Misschien is het qua schoonmaakgemag gewoon een stapje terug ten opzichte van de Braumeister. Kan goed hoor.
Het op zijn kop zetten van de G40 voor het leeglopen van de pomp wordt overigens door Grainfather aanbevolen in hun handleiding, net als het om de zo veel keer schoonmaken van de pomp. Voor dat laatste moet de bodem van de ketel verwijderen. Dat is niet zo heel handig. Bij de Braumeister kun je daar zo bij en is het schoonmaken zo gebeurd.
Ik had me niet gerealiseerd dat dit door Grainfather werd aangeraden. Ik snap dat het minder handig is dan bij de Braumeister. Ik vind het interessant. Ik heb er nu drie brouwsels op zitten en zal na 10x de pomp een keer demonteren. Ben benieuwd, ik heb namelijk al wel op andere plekken gelezen dat als je consequent met Enzybrew werkt, dat er dan (vrijwel) niets achter blijft in de interne delen van brouwapparatuur. Nogmaals, ben benieuwd. 7 januari staat batch 4 op de planning :-D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 28-12-2021 23:23 u »
Ik had me niet gerealiseerd dat dit door Grainfather werd aangeraden. Ik snap dat het minder handig is dan bij de Braumeister. Ik vind het interessant. Ik heb er nu drie brouwsels op zitten en zal na 10x de pomp een keer demonteren. Ben benieuwd, ik heb namelijk al wel op andere plekken gelezen dat als je consequent met Enzybrew werkt, dat er dan (vrijwel) niets achter blijft in de interne delen van brouwapparatuur. Nogmaals, ben benieuwd. 7 januari staat batch 4 op de planning :-D

Als je Enzybrew 10 gebruikt worden alle organische verontreinigen grondig aangepakt. Bij mijn Braumeister was de pomp ook altijd brandschoon.

Het op zijn kop zetten om de pomp leeg te maken is iets wat er voor zorgt dat er niets kan groeien in de pomp. Micro-organismen hebben vocht nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Door het vocht uit de pomp te verwijderen kan er niets groeien. Maar als de pomp goed schoongemaakt is eerlijk gezegd ook niet. Overigens wordt alles gedesinfecteerd door de hoge temperaturen tijdens het maischen en koken. Maar de wetenschap dat er geen vocht achtergebleven is in de pomp geeft mij een rustiger gevoel...

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #69 Gepost op: 28-12-2021 23:57 u »
Dat spruitstuk heb ik vorige week in werking gezien bij brouwerij KOR. Ik was onder de indruk van deze omgekeerde hevelfilter  :) Het werkte erg goed. Bij de installatie van Ruud was geen sprake van enige verstopping.

Ik kan inderdaad bevestigen dat ik met mijn Rims geen verstopte gaatjes heb. Ik zet deze er wel pas op na 10 minuten rondpompen door het filterbed.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 31-12-2021 09:18 u »

Tip:
De Plieger combi-regelaar is in de aanbieding bij Praxis. Hij is te koop voor € 29,59. Zie https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/boilers/plieger-combiregelaar-t-b-v-wasmachine/droger/boiler/5458148

Dit is een hele goede tip Jacques! bedankt daarvoor, ik ga deze ook toepassen.
Wel ook nog een tip voor andere brouwers; als je ketel niet verder gaat waar hij gebleven is na een stroomuitval dan werkt dit niet, kortom je programma moet doorlopen / hervatten na een stroomuitval.
Ik heb dat probleem ook omdat ik een Easybrew30 gebruik voor mijn spoelwater, hier moet ik dus ook nog iets op verzinnen....

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2022 11:01 u »
Brewfather recept -->  Grainfather

Vandaag geprobeerd een recept van Brewfather naar Grainfather te exporteren, dat werkt na wat zoeken prima.
Echter.... De mout stort en hopgift wordt niet mee doorgestuurd, of ik doe iets verkeerd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het maischtemperatuurprofiel, de naam van het recept etc. komt wel goed mee door.

mvrgr,

Rinus

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2022 14:48 u »
Brewfather recept -->  Grainfather

Vandaag geprobeerd een recept van Brewfather naar Grainfather te exporteren, dat werkt na wat zoeken prima.
Echter.... De mout stort en hopgift wordt niet mee doorgestuurd, of ik doe iets verkeerd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het maischtemperatuurprofiel, de naam van het recept etc. komt wel goed mee door.

Dat is natuurlijk in de praktijk waar het om draait. Je wilt dat de Grainfather de juiste tijden en temperaturen aanhoudt tijdens het maischen en koken. De informatie over het recept heb je immers in Brewfather. Via Brewfather krijg je een bericht je dat een hopgift moet doen. Twee systemen om recepten in op te slaan is niet nodig.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 03-01-2022 15:26 u »
Ik houd ook de getallen in Brewfather aan en exporteer inderdaad alleen om het programma in de Grainfather te krijgen. De getallen die Brewfather mij vooraf geeft kloppen behoorlijk tot zelfs zeer nauwkeurig moet ik zeggen! Ik ben benieuwd of er ooit een koppeling tussen Brewfather en de Grainfather gaat komen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn maar Tsja daarvoor moet Grainfather hun gesloten ecosysteem wel op een kiertje gaan zetten...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 03-01-2022 16:08 u »

Kun je uitleggen wat je precies gedaan hebt?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 03-01-2022 16:40 u »
Kun je uitleggen wat je precies gedaan hebt?
1. In Brewfather een test recept aangemaakt met 3 maisch stappen
2. Een hop gift 60 minuten toegevoegd om te testen
3. Export via exporteer, dan heb ik BeerXML gekozen
4. Deze file weer geimporteerd in de Grainfather app, waarbij ik als bron BrewFather heb opgegeven.

Dit werkt allemaal heel gemakkelijk hoor.
Overigens had ik wel moeite met een oudere tablet, en mijn oudere iPhone 8, als ik meer dan 1 export in mijn bestanden heb staan dan geeft hij een foutmelding bij de import, als ik alles verwijder werkt het wel.
Dat ik oudere hardware heb, dat beschouw ik maar als mijn probleem.

Maar... Grainfather importeert de data wel, maar uitsluitend de maisch stappen, dat is op zich al heel handig.
Echter de hop gift momenten neemt hij niet mee over, ik vind dat jammer want dat is toch wel handig tijdens het brouwen...
Ik begrijp echt niet zo goed waarom er maar een gedeelte van het recept wordt ingelezen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 03-01-2022 17:30 u »
4. Deze file weer geimporteerd in de Grainfather app, waarbij ik als bron BrewFather heb opgegeven.

Overigens had ik wel moeite met een oudere tablet, en mijn oudere iPhone 8, als ik meer dan 1 export in mijn bestanden heb staan dan geeft hij een foutmelding bij de import, als ik alles verwijder werkt het wel.

Maar... Grainfather importeert de data wel, maar uitsluitend de maisch stappen, dat is op zich al heel handig.
Echter de hop gift momenten neemt hij niet mee over, ik vind dat jammer want dat is toch wel handig tijdens het brouwen...
Ik begrijp echt niet zo goed waarom er maar een gedeelte van het recept wordt ingelezen...

Oke. Je hebt dus de algemene export functie van Brewfather gebruikt.
Het probleem is een beetje dat BeerXML minder uniform is dan je zou denken. Dat is al meer gebleken bij uitwisselingen tussen verschillende brouwsoftware.
Misschien kan het BeerXML bestand handmatig aangepast worden zodat de momenten van de hopgiften wel in de Grainfather app komen.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #77 Gepost op: 03-01-2022 19:03 u »

Bij mij gaan de hopgiften wel gewoon mee. Waar mijn werkwijze van die van jou verschilt is dat ik op een pc een export doe vanuit Brewfather. Vervolgens ga ik op een pc naar de grainfather community app. Als ik daar dan ga importeren kan ik aangeven dat het om een Brewfather xml bestand gaat. Vervolgens importeert ie alles en kan ik rustig kijken of alles goed is overgezet. Dat is telkens het geval, ik heb alleen zo nu en dan problemen met de no-sparge knop in de grainfather community app op de pc. Die wordt steeds maar hardnekkig aangezet. Gewoon telkens maar even alert op zijn.

Komende vrijdag tripel op het programma. Indien gewenst wil ik wel screenshots maken van het ex- en import proces.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 03-01-2022 19:57 u »
Komende vrijdag tripel op het programma. Indien gewenst wil ik wel screenshots maken van het ex- en import proces.
Ik heb de .xml file uit de export bekeken, daar staat de hop gift gewoon netjes in, het gaat dus verkeerd bij het importeren in de GF app, de community app op je PC installeren vraagt nog even wat stappen te nemen.
Dat lukte mij niet zo snel, moet ik mij nog eens verder in verdiepen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 03-01-2022 20:20 u »
Ik heb de .xml file uit de export bekeken, daar staat de hop gift gewoon netjes in, het gaat dus verkeerd bij het importeren in de GF app[, de community app op je PC installeren vraagt nog even wat stappen te nemen.
Dat lukte mij niet zo snel, moet ik mij nog eens verder in verdiepen.

Dat is toch niet veel meer dan naar
https://grainfather.com/brewing-app/
te gaan en dan in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 03-01-2022 20:22 u »

Als je dat wilt doen stel ik dat op prijs.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 03-01-2022 20:30 u »
Dat is toch niet veel meer dan naar
https://grainfather.com/brewing-app/
te gaan en dan in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord...
Bedankt Jacques, dat doet de truc!
Ik werd op het verkeerde been gezet en dacht dat ik een Android emulator moet installeren, dat heb ik ondertussen geprobeerd, maar dat is traag, werkt niet, kortom een drama.

Jouw linkje werkt, ik kan keurig inloggen en de .xml importeren, en dat werkt gewoon perfect! hopgift staat er nu wel bij!  Op een of andere manier werkt het met zowel de Android en iPhone app niet...
Via de PC werkt het perfect! nogmaals dank!

Edit: Na het opslaan via de PC zie ik de data ook gewoon in de app terug.....

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #82 Gepost op: 03-01-2022 20:47 u »
Ik maak ook alles in Brewfather, op de laptop,  en dan met een BeerXML file importeren op de laptop bij het receptenprogramma van Granfather bij een nieuw recept importeren. Ik zie dat soms de gewichten niet in de goede eenheden worden overgenomen en zag bij de hopstand niet de temperatuur terug komen in  de Grainfather. Op de brouwdag komt het recept gewoon in de app van android of ios

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 05-01-2022 13:14 u »
Als je dat wilt doen stel ik dat op prijs.

Ik heb even een paar screenshots gemaakt van zowel het recept in brewfather, het importproces als het bekijken van het recept in de grainfather community tools.

Dit is het recept zoals ik het vrijdag ga brouwen:

Exporteren als BeerXML:

Vervolgens inloggen op grainfather (community.grainfather.com) en klikken op import. Kies dan voor Brewfather als importtype:

Ik kijk verder niet naar de waterhoeveelheiden enzovoorts, want daarvoor houd ik brewfather aan. Wat ik wel belangrijk vind is dat de tijden er goed in staan en dat is het geval:

Mooi. Nu staat het recept dus in mijn Grainfather account. Morgenavond vul ik de brouwketel met water, en begin een nieuwe "Brew". Dat doe ik op mijn telefoon (IOS). Ik stel dan meteen in dat het om een uitgestelde brouw is. Vet handig, want dan is het water heet als ik vrijdag wil beginnen. Als ik het niet vergeet, maak ik morgenavond ook nog even screenshots van de brew die ik aanmaak vanaf mijn telefoon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 05-01-2022 15:31 u »
Dank je wel voor de sceenshots. Ik ga waarschijnlijk over 1,5 week weer brouwen met de G40.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 05-01-2022 15:36 u »
Een vraagje aan de Grainfather G40 bezitters.
Weten jullie of het mogelijk is het verwarmingsvermogen tijdens het koken te temperen. De eerste keer dat ik brouwde met mijn G40 was voor het eerst een waar stoombad bij mij op zolder. Bij mijn oude installatie op gas en bij mijn Braumeister 20L was dat nooit het geval. Ook was het mijn vrouw, die de meterstanden bijhoudt, ook opgevallen dat het stroomverbruik aanzienlijk hoger was dan eerdere keren dat gebrouwen heb.
Het zou handig zijn als je het vermogen kunt temperen. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat handig om de hoeveelheid Maillardproducten te verminderen.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 05-01-2022 16:53 u »
Mooi. Nu staat het recept dus in mijn Grainfather account. Morgenavond vul ik de brouwketel met water, en begin een nieuwe "Brew". Dat doe ik op mijn telefoon (IOS). Ik stel dan meteen in dat het om een uitgestelde brouw is. Vet handig, want dan is het water heet als ik vrijdag wil beginnen. Als ik het niet vergeet, maak ik morgenavond ook nog even screenshots van de brew die ik aanmaak vanaf mijn telefoon.
Ik heb mijzelf het afgelopen jaar aangeleerd om de avond van te voren mijn water te koken voordat ik het de volgende ochtend ga gebruiken. Ook het sparge water wordt eerst gekookt.
Wat vinden jullie daarvan? Is dat overbodig? Ik doe dit om eventueel chloor of andere vluchtige stoffen uit het water te koken (wellicht ook nog zuurstof?).

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 05-01-2022 17:06 u »
Weten jullie of het mogelijk is het verwarmingsvermogen tijdens het koken te temperen. De eerste keer dat ik brouwde met mijn G40 was voor het eerst een waar stoombad bij mij op zolder. Bij mijn oude installatie op gas en bij mijn Braumeister 20L was dat nooit het geval. Ook was het mijn vrouw, die de meterstanden bijhoudt, ook opgevallen dat het stroomverbruik aanzienlijk hoger was dan eerdere keren dat gebrouwen heb.
Het zou handig zijn als je het vermogen kunt temperen. Zeker bij licht gekleurde bieren is dat handig om de hoeveelheid Maillardproducten te verminderen.
Hoi Jacques, nog geen ervaring, maar ik denk mee....

Lijkt het er dan dus op dat er geen rustig "rollende" kook is? Heb je met of zonder deksel gekookt? Hoeveel liter heb je gekookt?

Om dit te beinvloeden zou je dus de PID willen kunnen instellen? Dat wordt erg lastig denk ik, ik vermoed dat dat een feature request voor Grainfather gaat worden, wat waarschijnlijk lang gaat duren.
Als ik het goed begrijp dan heb je eigenlijk last van een te groot vermogen?

Wellicht is isoleren van de buitenkant een oplossing?

Ik ben nog niet helemaal klaar voor een eerste brouw met mijn nieuwe ketel, maar ik kan bij wijze van test wel een keer een liter of 40 koken om te kijken wat mijn ervaring is.
Stroom verbruik wordt hier overigens niet door de vrouw gemeten, maar er is wel historische data aanwezig (uitlezing P1), dus wellicht dat ik dat ook nog eens kan vergelijken, maar dan de Brewmonk 50L vs Grainfather G70. Straks heb ik nog meer zonnepanelen nodig ;-)

Offline erho

• *
  • Water, mout, hop, gist ==> bier
« Reactie #88 Gepost op: 05-01-2022 19:56 u »
Hoi Jacques,
Ik ben nieuw lid van dit forum. Heb inmiddels een G40 besteld als vervanging van mijn Brewmonk 30.
Volgens mij kun je de temp. van de kook aanpassen in de settings bij "Boil temperature". Je kunt daar aanpassingen doen voor als je op hoogte woont, maar mogelijk werkt het ook voor een wat mider heftige kook.
Ik ben zelf van plan een steam condenser op de G40 te monteren in een nog te kopen stalen deksel. Ik weet niet of iemand daar al ervaringen mee heeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 05-01-2022 20:42 u »
Lijkt het er dan dus op dat er geen rustig "rollende" kook is? Heb je met of zonder deksel gekookt? Hoeveel liter heb je gekookt?

Om dit te beinvloeden zou je dus de PID willen kunnen instellen? Dat wordt erg lastig denk ik, ik vermoed dat dat een feature request voor Grainfather gaat worden, wat waarschijnlijk lang gaat duren.
Als ik het goed begrijp dan heb je eigenlijk last van een te groot vermogen?

Met de Grainfather G40 kun je tussen de 10 en 40 liter brouwen. Het zou handig zijn als je het vermogen kunt instellen op de volume dat je brouwt. Ik had 25 liter voor het koken en na 60 minuten nog maar 20 liter. Dat is een verdamping van 20%. Dat is te veel van het goede...
Ik heb overigens conform de gebruiksaanwijzing van Grainfather gekookt zonder deksel. Maar daar had de gebruiksaanwijzing niet voor nodig...  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 05-01-2022 20:43 u »
Hoi Jacques,
Ik ben nieuw lid van dit forum. Heb inmiddels een G40 besteld als vervanging van mijn Brewmonk 30.
Volgens mij kun je de temp. van de kook aanpassen in de settings bij "Boil temperature". Je kunt daar aanpassingen doen voor als je op hoogte woont, maar mogelijk werkt het ook voor een wat mider heftige kook.
Ik ben zelf van plan een steam condenser op de G40 te monteren in een nog te kopen stalen deksel. Ik weet niet of iemand daar al ervaringen mee heeft.

Goede tip. Ga ik uitproberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 05-01-2022 20:50 u »
Ik zie nu dat je het een en ander kunt instellen in de app.

De optie Boil Power Control heb ik nu aangezet. Ik ben benieuwd.

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #92 Gepost op: 06-01-2022 09:36 u »
Ik heb mijzelf het afgelopen jaar aangeleerd om de avond van te voren mijn water te koken voordat ik het de volgende ochtend ga gebruiken. Ook het sparge water wordt eerst gekookt.
Wat vinden jullie daarvan? Is dat overbodig? Ik doe dit om eventueel chloor of andere vluchtige stoffen uit het water te koken (wellicht ook nog zuurstof?).

Lijkt me beter om dit in een ander topic te bespreken, maar heb je je wel eens verdiept in het Nederlandse drinkwater? Volgens mij ben jij onnodig je energiemaatschappijen aan het sponsoren. Als zoon van iemand die ruim 40 jaar bij (de voorlopers van maar ook) Vitens heeft gewerkt weet ik zeker dat er in Nederland geen chloor in het drinkwater zit (bron voor leken: https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/). Je wilt niet geloven hoe kwaad m’n vader soms werd van de kritiek die er door zelfbenoemd experts op het drinkwater werd gegeven op basis van allemaal onslimme veronderstellingen.

Maar nogmaals: dit topic gaat over het verkennen van en leren werken met de mogelijkheden van de G40. Dus zullen we het hier maar bij laten?

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #93 Gepost op: 06-01-2022 15:58 u »
Zoals beloofd zou ik ook nog screenshots posten van het plannen van de brouw. Nadat ik de ketel even heb omgespoeld, vul ik hem met water en dan vanuit de IOS app:
Start een nieuwe brouw:

Kies je (geimporteerde) recept:

En nu pas ik wat instellingen aan. Ik zet "geen spoeling" uit en stel de vertraging alvast in:

Ik zet de slagtemperatuurmodus (strike temperature) aan. Dat is me afgelopen keren erg goed bevallen. De grainfather verwarmt dan automatisch een aantal graden boven de eerste maischtemperatuur. Ik ben al drie keer na storting exact op de eerste maischtemperatuur uit gekomen.
Nu wordt het tijd om het vertraagde brouwproces te starten:

En gaat de boel morgen automatisch verwarmen zodat ik rond half negen kan schroten en daarna meteen kan storten en maischen. Ik ben echt gek op de G40!!!

Offline bravebunny

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 07-01-2022 11:11 u »
Ik heb toevallig in de Grainfather users group gelezen dat je het vermogen van het element in ieder geval terug kunt zetten naar 2500watt door 10-12 seconden de heat-knop ingedrukt te houden. Dat is ook handig voor mensen zoals ik, die tegen de max van hun stroomaansluiting aan lopen.

Ik houd hem nog even op 3300watt trouwens, want ik brouw in mijn garage en daar is het niet erg warm, dan heb je alle vermogen wel nodig (of de ketel isoleren, kan ook natuurlijk). De enorme damp die ontstaat tijdens het koken trouwens herken ik. Daarom heb ik boven mijn ketel nu een tweedehands RVS afzuigkap geplaatst. Die kan de dampen gelukkig goed afvoeren tijdens de kook waardoor ik geen mist meer in de garage heb.

Terwijl ik deze reactie tik sta ik heerlijk te brouwen en hier en daar ook wat te klunzen... Ondanks de perforaties in de zijkant kwam het beslag daarstraks dusdanig hoog te staan dat het door de gaatjes van het handvat terug de ketel in sijpelde en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik had de pomp wat te ver open staan in combinatie met even afgeleid zijn door de hond waardoor ik vergat te roeren... Maar toch intens genieten dit! De cijfers van de refractometer zijn weer veelbelovend. Bijna toe aan spoelen nu.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #95 Gepost op: 07-01-2022 22:32 u »
Ondanks de perforaties in de zijkant kwam het beslag daarstraks dusdanig hoog te staan dat het door de gaatjes van het handvat terug de ketel in sijpelde en dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik had de pomp wat te ver open staan in combinatie met even afgeleid zijn door de hond waardoor ik vergat te roeren... Maar toch intens genieten dit! De cijfers van de refractometer zijn weer veelbelovend. Bijna toe aan spoelen nu.

Ook ik kwam tijdens het brouwen er achter dat het nodig is om de pomp te knijpen. Dit voorkomt dat het filterbed dichtslaat...

Offline erho

• *
« Reactie #96 Gepost op: 14-01-2022 15:18 u »
Ik zie nu dat je het een en ander kunt instellen in de app.

De optie Boil Power Control heb ik nu aangezet. Ik ben benieuwd.

Ik heb inmiddels de G40 binnen. En ben aan het testen. Ik heb de Boil Power Controle aangezet, maar merk dat als de 100 graden wordt bereikt de heater niet terug gaat in power. Hij blijft op 100 %.
Is er misschien iemand die hier een oplossing voor weet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 24-01-2022 22:42 u »
Ik heb inmiddels de G40 binnen. En ben aan het testen. Ik heb de Boil Power Controle aangezet, maar merk dat als de 100 graden wordt bereikt de heater niet terug gaat in power. Hij blijft op 100 %.

Dat was vandaag bij mij ook het geval. Maar eerlijk gezegd heb ik niet gekeken hoe ik het vermogen naar beneden zou kunnen krijgen terwijl ik aan het koken was. Er moet tijdens het brouwen ook een keertje gegeten te worden...  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #98 Gepost op: 24-01-2022 23:02 u »
Vandaag weer gebrouwen met de Grainfather G40.

De combinatie Brewfather en Grainfather G40 gaat erg goed. Wel krijg je veel meldingen dubbel. Maar beter dubbel in plaats van geen meldingen.  :)

Je kunt lekker roeren in een Grainfather G40.
Ik had vandaag een brouwzaalrendement van 81,2% en een maischrendement van 88,8% (ik heb een pils gebrouwen met veel pilsmout en een begin SG van 1055.)

Het blijft bijzonder hoppellets zo in de ketel te kunnen gooien. Overigens werd de hop niet zo netjes uit het wort gefilterd omdat het filter een beetje verschoven was.

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Triplezzz.nl
« Reactie #99 Gepost op: 25-01-2022 09:03 u »

Ik heb geen G40 maar de kleine uitvoering.
Tijdens het koken kan ik het vermogen regelen op de controller met de pijltjes toetsen.
Bij mij staat het dan op 90 of 95%.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #100 Gepost op: 25-01-2022 09:41 u »
Het blijft bijzonder hoppellets zo in de ketel te kunnen gooien. Overigens werd de hop niet zo netjes uit het wort gefilterd omdat het filter een beetje verschoven was.

reactie:
Heb ook 1 keer gehad dat het filter iets omhoog gekomen was en een beetje verschoven. Dit kwam door iets te heftig roeren tijdens het koken of door het vortexen.
Sindsdien roer ik rustiger en meer aan het oppervlak. Vortexen doe ik niet echt meer (is ook minder belangrijk met zo'n groot bodemfilter). Wat ik nu doe is tijdens het counterflow chiller ontsmetten, de slang schuin in het wort richten. Door deze flow ontstaat een trage vortex. Deze is voldoende om een mooie hop en trub "cone" te krijgen die het hele filter bedekt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 25-01-2022 17:17 u »

reactie:
Heb ook 1 keer gehad dat het filter iets omhoog gekomen was en een beetje verschoven. Dit kwam door iets te heftig roeren tijdens het koken of door het vortexen.
Sindsdien roer ik rustiger en meer aan het oppervlak. Vortexen doe ik niet echt meer (is ook minder belangrijk met zo'n groot bodemfilter). Wat ik nu doe is tijdens het counterflow chiller ontsmetten, de slang schuin in het wort richten. Door deze flow ontstaat een trage vortex. Deze is voldoende om een mooie hop en trub "cone" te krijgen die het hele filter bedekt.

Tijdens het koken heb ik niet geroerd. Ik hoorde een metaalachtig geluid tijdens het koken. Ik vermoed dat de plaat omhoog is gekomen door het heftige koken.

Tijdens het koken kan ik het vermogen regelen op de controller met de pijltjes toetsen.

Ik zal bij het volgende brouwsel kijken of dit werkt. Bij kleinere batches heb je veel te veel power bij vol vermogen.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #102 Gepost op: 25-01-2022 19:57 u »
Tijdens het koken heb ik niet geroerd. Ik hoorde een metaalachtig geluid tijdens het koken. Ik vermoed dat de plaat omhoog is gekomen door het heftige koken.
Dat is wel zorgelijk, ik heb mijn eerste brouw deze week gepland staan en zal dan ook hier specifiek op letten, wellicht ook nog eens even tijdens de kook af en toe met mij roerstok op de plaat drukken om te kijken of deze nog wel op zijn plaats zit.

Offline Pinda99

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #103 Gepost op: 25-01-2022 23:11 u »
Hoi Jacques,
Inmiddels ook mogen upgraden van een Easybrew30 naar de G40, wat een (brouw)genot!  :groots:

Voor degene die na aanschaf van deze ketel nog budget overhebben (of het accessoire al bezitten) :biersmile:. De RVS deksel van de Braumeister 50 liter past letterlijk precies op deze ketel. Ik zit zelf ook met probleem van condens in de schuur, dus heb deze aangeschaft om condens te reguleren. Met een 100 mm spiraalbuis en een buisventilator kun je waarschijnlijk prima en gericht afzuigen. Met het voordeel van een mobiel en demontabel systeem. Ik ga dit komend weekend testen en laat jullie de uitkomst weten.

Overigens is de deksel ook super handig om mout mee te storten in de ketel en walsenmolen.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 25-01-2022 23:13 u »
Dat is wel zorgelijk, ik heb mijn eerste brouw deze week gepland staan en zal dan ook hier specifiek op letten, wellicht ook nog eens even tijdens de kook af en toe met mij roerstok op de plaat drukken om te kijken of deze nog wel op zijn plaats zit.

Kun je ook kijken of je het kookvermogen kunt verlagen tijdens het koken? Dat zou dit probleem kunnen voorkomen.
Je hebt dan ook minder verdamping. Bij mijn brouwsel van gisteren had ik een verdamping van ruim 15%. Dat is nergens voor nodig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #105 Gepost op: 25-01-2022 23:17 u »
Voor degene die na aanschaf van deze ketel nog budget overhebben (of het accessoire al bezitten) :biersmile:. De RVS deksel van de Braumeister 50 liter past letterlijk precies op deze ketel. Ik zit zelf ook met probleem van condens in de schuur, dus heb deze aangeschaft om condens te reguleren. Met een 100 mm spiraalbuis en een buisventilator kun je waarschijnlijk prima en gericht afzuigen. Met het voordeel van een mobiel en demontabel systeem. Ik ga dit komend weekend testen en laat jullie de uitkomst weten.

Kun je foto's maken van de test. Ik heb geen beeld van hoe het er uitziet en werkt.

Offline Pinda99

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #106 Gepost op: 25-01-2022 23:29 u »
Kun je foto's maken van de test. Ik heb geen beeld van hoe het er uitziet en werkt.
Will do Jacques! Wellicht niet zo'n mooie foto's als die jij maakt  ;). Maar voldoende om af te leiden wat het idee is.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: Gisteren om 16:10 »
Kun je ook kijken of je het kookvermogen kunt verlagen tijdens het koken? Dat zou dit probleem kunnen voorkomen.
Je hebt dan ook minder verdamping. Bij mijn brouwsel van gisteren had ik een verdamping van ruim 15%. Dat is nergens voor nodig.
Ga ik proberen Jacques, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: Gisteren om 16:13 »
Ben je dan niet bang dat de boel overkookt? je kan immers niets meer zien, ik houd altijd de kook in de gaten, heb al zo vaak overkook gehad en dat geeft een hoop rommel...
Zeker na een hop stort neemt het risico toe...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #109 Gepost op: Gisteren om 16:23 »
Ga ik proberen Jacques, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Ik denk door:

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #110 Gepost op: Gisteren om 19:37 »
Ik denk door:
Beste Jacques, ik heb vanmiddag de GF70 gevuld met 55 Liter water wat ik morgen wil gaan gebruiken.
Dit water heb ik aan de kook gebracht in de foto is te zien hoe het verlopen is.
Ik heb ondertussen geprobeerd met de +/- knopjes iets aan te passen, maar dat lukt helaas niet of ik doe iets verkeerd?!
Wat ik wel heb vastgesteld is dat er 1 Liter water verdampt is in een uur tijd (ongeveer).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: Gisteren om 21:33 »
Beste Jacques, ik heb vanmiddag de GF70 gevuld met 55 Liter water wat ik morgen wil gaan gebruiken.
Dit water heb ik aan de kook gebracht in de foto is te zien hoe het verlopen is.
Ik heb ondertussen geprobeerd met de +/- knopjes iets aan te passen, maar dat lukt helaas niet of ik doe iets verkeerd?!
Wat ik wel heb vastgesteld is dat er 1 Liter water verdampt is in een uur tijd (ongeveer).

De volgende keer dat ik brouw zal ik uitproberen.
Overigens was bij mij de verdamping veel sterker. Zo'n 4,5 liter bij een volume van zo'n 30 liter voor koken.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: Gisteren om 22:21 »

Welk uur bedoel je? Het laatste uur dat je in de grafiek laat zien kookte het pas in het staartje, als je dan al een liter kwijt bent, is het echte rollen en verdampen nog maar net begonnen en gaat bij moij de kookteller pas lopen. Kruipt wel tergend langzaam naar de kook trouwens.

Offline erho

• *
« Reactie #113 Gepost op: Gisteren om 22:29 »

Ik heb contact gehad met iemand in Australië met ingang bij Grainfather. De Boil Power Controle waarbij je bij de Grainfather G30 het vermogen kan regelen met de pijltoetsen, is een functie die is ingebouwd voor het destileren. Deze functie is nog niet uitgerold voor de G40 en G70 omdat er voor deze units (nog) geen destileer apparatuur verkrijgbaar is. Het is niet bekend of de Boil Power Controle nog ingebouwd gaat worden met een update, of wanneer. ik vind het wel jammer want ik had de G40 willen gebruiken met een stoomcondenser. Bij mijn vorige brouw met de condenser aangesloten, en 25 liter aan de kook in de ketel, had ik een behoorlijke overkook.

Erwin

Offline Pinda99

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #114 Gepost op: Vandaag om 13:02 »
Ben je dan niet bang dat de boel overkookt? je kan immers niets meer zien, ik houd altijd de kook in de gaten, heb al zo vaak overkook gehad en dat geeft een hoop rommel...
Zeker na een hop stort neemt het risico toe...
Maak doorgaans maar 19L voor in kegs, dus op dat vlak ben ik niet echt bang voor overkoken. Maar kan me voorstellen dat dat een probleem is als je tot de ketel tot de nok vult!

Offline Pinda99

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #115 Gepost op: Vandaag om 13:04 »
Jammer Erwin, hopelijk volgt dat snel. Dank voor de update.

Tags: