Grainfather G40

Gestart door Tripppel PPP, 06-10-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Tripppel PPP

Gisteren afgeleverd: De nieuwe Grainfather G40.
Na jaren tevreden gebrouwen te hebben met de G30 is dit een super upgrade.

Dus binnenkort te koop: Grainfather G30   :)

zie ook:

tdp

Mooi apparaat! En een mooie maat qua volume!

Hopfenfox

Prachtig systeem, veel plezier er mee en benieuwd naar je praktijkervaringen.

Tripppel PPP

Ja, ik kan niet wachten om ermee te gaan brouwen. Ik ben vooral beniewd hoe het werkt zonder de overflow pipe in het midden. Gezien de on line reviews werkt het perfect.
Helaas "moet" ik eerst nog op vakantie :-) en zit mijn fermenter nog vol met de laatste Grainfather G30 batch. paar weken geduld dus....

Hopfenfox

Ja die moutkorf ziet er heel fijn uit ja. Vermoedelijk een kwestie van tijd voor de volgende Easybrew en Klarstein en weet ik veel wie meer er ook mee komen.

Tripppel PPP

Dat zal zeker wel ja, goed voorbeeld ....
Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40, ook zonder moutpijp en met dezelfde capaciteit. Minder dan de helft van de prijs van de S40.

Jan de Graaff

Citaat van: Tripppel PPP op 06-10-2021  11:36 uDat zal zeker wel ja, goed voorbeeld ....
Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40, ook zonder moutpijp en met dezelfde capaciteit. Minder dan de helft van de prijs van de S40.
Ik geloof niet dat ik je bericht begrijp.
Ik denk dat je iets anders bedoelde toen je "Voor mensen met een kleiner budget is er nu ook de Grainfather S40" schreef? Nu staat er feitelijk: Er is nu de Grainfather S40 voor de helft van de prijs van een S40...

[edit] Ik snap het nu: De S40 is de helft van de prijs van de G40

Erny

De beste oplossingen zijn vaakst het simpelst. Wat een slim idee ter vervanging van de overflow pipe.

Jacques

Ziet er erg goed uit. Als ik het goed begrijp kun je hiermee zware bieren brouwen. Dat maakt dit apparaat interessant.

Hopfenfox

Klopt, grote en brede moutkorf, ik zag het in de review. En alles tussen de 10-40 liter, dat is ook mooi flexibel

Edit: 7,5 liter onder de moutkorf, en een minimum van 3 kilo graan. Dat maakt dat je geen 10 liter van een lichter bier kan brouwen.

Tripppel PPP

Even wat specs gekopieerd:

Het Grainfather G40 brouwsysteem heeft een grotere capaciteit en betere connectiviteit. Met één brouwsel produceer je tot 40 liter bier. Verbind jouw mobiel toestel met de slimme controller met ingebouwde draadloze bediening via de Grainfather app, voor stapsgewijs brouwen en toegang tot ontelbare recepten.

-Slanke roestvrijstalen behuizing van 304-kwaliteit.
-Grote, in het oppervlak gemonteerde verwarmingselementen verwarmen het wort gelijkmatig.
-Verbind jouw mobiel toestel met de slimme draadloze controller via de Grainfather app en beheer het brouwsel op afstand.
-Conische basis voor maximale wortoverdracht.
-Efficiënte en hygiënische overdracht van het brouwsel met de tegenstroom wortkoeler.
-PID-verwarmingsregeling voor nauwkeurig temperatuurbeheer tijdens het maischen.
-Snelle en eenvoudige reiniging met CIP-mogelijkheid.
-Geïntegreerd kijkglas voor eenvoudig aflezen van het volume.
-Filterschijf met rolrand en groot hopfilter om verstoppingen te voorkomen.
-3 jaar garantie.

Capaciteit: 46 liter
Batchvolume: min. 10 liter, max. 40 liter
Hoeveelheid graan: min. 3 kg, max. 13 kg

Specificaties
Afmetingen

Breedte 53,00 cm
Hoogte 65,00 cm
Lengte 53,00 cm
Gewicht 30,00 kg

Tripppel PPP

Ja zware bieren moeten zeker mogelijk zijn (Russian Imperial Stout :o) en ook nog met een groot volume!

Sjaak_Deventer

Ben wel benieuwd wat je beweegredenen waren voor deze upgrade? Ik heb zelf ook de G30, maar die bevalt nog prima. Wel heb ik verschillende features van de G40 gezien die al beter zijn. Zoals bijvoorbeeld de inlaat, kijkglas en moutkorf (de bodem zit vast :) )..

Tripppel PPP

De redenen die je noemt. Veel kleine verbeteringen en een aantal grotere. De bodem van de moutpijp zit trouwens niet vast, maar heeft ook geen siliconen ring meer. Een groot voordeel is dat de moutpijp veel breder is en geen overloop pijp heeft. Dat stort en roert makkelijk, zeker omdat er geen bovenplaat meer nodig is. Verstoppingen zijn minder waarschijnlijk door de breedte en de beperkte hoogte van het graanbed. Wat zeker een groot verschil is is het hopfilter (pompfilter). Deze is veel groter en bedekt nagenoeg de hele bodem. Dit voorkomt de trage flow bij gebruik van hop zonder spider. Zeker in combinatie met de sterkere pomp (30 Watt ipv 6 Watt bij de G30). Een voordeel t.o.v. De G30 is dat het verwarmingselement low Watt density is, waardoor hij niet aanbrand, terwijl hij wel veel meer vermogen heeft. Laatste grote voordeel is natuurlijk dat je meer bier in 1 keer kunt brouwen.
Mijn G30 beviel ook nog steeds prima hoor, maar het is net als bij een nieuwe auto: leuk nieuw speelgoed!

bravebunny

Ja! Ook ik heb een G40 besteld. Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L. Die beviel ook echt prima, maar ik vond het jammer dat ik geen grote batches aan zware bieren kon brouwen. Ik was meteen verkocht door de innovatieve moutpijp van de G40 en de bodem met filter gaven mij definitief het vertrouwen om voortaan gewoon zo hop(pellets/-bloemen) in de ketel te gooien tijdens de kook en niet meer met hopsokjes of spiders te werken. Heerlijk!

Ik ben erg benieuwd naar hoe deze ketel mij gaat bevallen, maar de ervaringen van bijvoorbeeld David Heath stemmen mij bijzonder ho(o)pvol en positief :-) Ik hoop in de herfstvakantie voor het eerst te gaan brouwen met deze ketel. Een extra kraantje voor het afvoeren van de rotzooi na de brouwdag is al binnen.

Joreb

Citaat van: Tripppel PPP op 06-10-2021  09:50 u
Gisteren afgeleverd: De nieuwe Grainfather G40.
Na jaren tevreden gebrouwen te hebben met de G30 is dit een super upgrade.

Dus binnenkort te koop: Grainfather G30   :)

zie ook:

Ziet er goed uit :)

Ik volg ook even, maar ik ben nog wel een beetje sceptisch:
- De poten aan onderkant waar de moutkorf vastzit, hoe stevig zijn die en laten die geen grote krassen achter?
- De whirlpool ziet er behoorlijk heftig uit, geeft dat niet teveel zuurstof in je bier (misschien wel met kraantje te regelen?)?
- De verwarming werkt met thermisch pasta las ik, maar hoeveel? is dat een dun laag net onder de ketel?

Tripppel PPP

-De poten zitten zeer stevig vast en zijn een integraal onderdeel van de "zijvinnen) zie foto.
-De poten laten geen krassen achter, want de poten rusten niet op de bodem, maar de hele korf hangt aan de ring aan de bovenkant van de G40 (zoals ook bij de G30)
-De flow is te regelen, maar "hotside" oxidatie is voor thuisbrouwers een fabeltje (al hebben sommige een andere mening)
-Ik weet niet hoeveel thermische pasta gebruikt is, ik heb 'm nog niet open gedraaid. In de praktijk blijkt de pan niet aan te branden, zelf niet na directe storting van grote hoeveelheden suiker.

Misschien slim om de G40 in een brouw winkel te gaan bekijken. Ik ben zelf overtuigd van de kwaliteit en Grainfather geeft 3 jaar garantie.

josstegman

Lijken mij hele mooie verbeteringen! Ook ik heb nu de G30, die op zich wel goed bevalt.  Maar ik hou deze wel in de gaten. Wel jammer dat hij toch wel een klap duurder is. Ik ben weg benieuwd naar jullie ervaringen.

bravebunny

Vandaag tijd om de G40 even goed te leren kennen en schoon te maken. 18 oktober ga ik er voor het eerst mee brouwen en dan wil ik goed voorbereid zijn.

Mijn bevindingen tot zover, voor wie het interessant vindt (de grainfather staat 100% waterpas):
- Ik heb met een maatbeker de ketel gevuld om te kijken of de litergradering van de ketel klopt. Deze geeft precies 1 liter "te veel" aan (zonder moutkorf).
- Als er tien liter water in de ketel zit, staat het water in de moutkorf 1 cm boven de bodem.
- Verwarmen (ik sta in een houten garage zonder isolatie) gaat als een jecko met dat 3300 W element.
- Updaten van de firmware zorgt er voor dat de Target-temperatuur beter wordt benaderd en vastgehouden. Dit scheen een "bug" te zijn in de vorige firmware. Dus: bij eerste gebruik meteen de firmware updaten.
- Bediening vanaf de telefoon gaat echt razendsnel, er zit geen vertraging in.
- Ik heb bij de karwei een 15 mm knel kogelstopkraan met (roodkleurige, past mooi bij het kraantje bovenop) vlindergreep besteld en daarmee de aftapplug onderaan de G40 vervangen. Handiger voor het reinigen en afvoeren van prut na de brouwdag.

WJW

Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik vind het zeker interessant.
De afwijking in de litergradering heb ik volgens mij ook in een van de video's van David Heath gezien. Jammer (en een beetje slordig voor zo'n dure ketel), maar niet onoverkomelijk. Herinnert mij er aan dat ik dat bij mijn Ss Brewtech keteltje nog niet heb gecontroleerd.

Hopfenfox

Die kraantjes kosten ook niet bepaald de hoofdprijs, dus die hadden ze er ook standaard wel op mogen plaatsen. Zou er iemand zijn die de aftapplug fijn vindt werken?

bravebunny

Citaat van: Hopfenfox op 10-10-2021  11:50 udus die hadden ze er ook standaard wel op mogen plaatsen.

Er bij leveren... inderdaad maar het heeft me niet tegen gehouden er een te kopen. Standaard er op plaatsen niet wat mij betreft. Hetding was nogal een loeder om uit de doos te tillen. Alle uitstekende delen zorgen dan alleen maar voor gedoe 😅

Joreb

Ik ben op het punt om ook mijn oude grainfather connect te gaan 'updaten' met deze rakker.

Gisteravond was er nog een webinar via Facebook van Grainfather: https://www.facebook.com/grainfather/videos/615434136125651/

Hierbij heb ik wat vragen gesteld over de G40 over mogelijk een 'wortometer' voor de G40 (ik heb de oude nog, misschien kan ik dat nog wel hergebruiken) en ze zullen hiernaar kijken wat de mogelijkheden zijn als accessoires. Ook wat ik begrepen heb kan er (nog) niet manueel met vermogen (met percentages) verwarmen (wat ik best fijn vind als ik 1 minuut 1 graad Celsius aan moet houden, mocht dat nodig zijn net als met de oude grainfather connect) maar ze gaan hier ook naar kijken en dit wellicht in toekomst met update meesturen.

Hier nog een filmpje gevonden over de water volumes:

bravebunny

Vandaag voor het eerst gebrouwen met de Grainfather G40. Hiervoor had ik een Klarstein Brauheld Pro 30L en die voldeed op zich uitstekend maar mijn behoefte naar iets hoger gadgetgehalte en hogere ABV brouwsels won het uiteindelijk.

Wat voldeed aan of overtrof mijn verwachtingen?
- maischwater op "strike temperatuur" op vooraf ingestelde datum en tijdstip
- ontbreken van het overloop-pijpje 👌
- qua hoogte compacte mout pijp. Was er nog eenvoudig uit te tillen met 11 kg bostel
- tja ik vind het gewoon fantastisch, bediening en monitoring vanaf mij telefoon
- ik was tot nu toe een dompelkoeler gewend. Vanwege mijn band met drinkwaterproductie ben ik zeer positief verrast door de koelcapciteit en werkelijk veel geringer gebruik van koelwaterhoeveelheid bij de meegeleverde tegenstroomkoeler
- super, hopbloemen en -pellets gewoon zo in de ketel gooien. Het filter op de bodem werkt perfect aan het einde van de brouwsessie, wanneer het wort naar het gistvat wordt gepompt.
- 3300 Watt verwarming, gaat als een speer

Wat blijft hetzelfde / overdenkingen
- periodiek roeren tijdens het maischen blijft lonen (vermoed ik, eerste brouwsessie hè) voor het brouw Aalten dement
- ondanks die perforaties in de wand van de moutpijp kan de boel nog steeds verstopt raken of overlopen als je de circulatiepijp niet genoeg knijpt of een dik beslag hebt.
- qua administratie blijf ik fan van Brewfather. Ik hoop dat de integratie met de GF controller snel betrouwbaar genoeg wordt.
- ik heb geen voordelen ervaren tijdens het schoonmaken tussen deze en de Klarstein
- tijdens het koelen viel hij een keer helemaal uit. Ik had daarvoor wel wat met de kabels gerommeld. Misschien kwam het daar door.
- Een 3300 W ketel samen met een 2500 W HLT gebruiken vergt wat creativiteit en knipperende lampen mbt groepengebruik in een stroomhuishouding van bj 1911 😅.

Ben benieuwd wat er van de gerstenwijn met naam "Yn'e wyn" zal worden! De Us-05 doet zijn kenmerk "neutrale vergisting" eer aan, eerste keer dat ik daar mee werk. Vrijwel geen geurtjes in de gistkast 🤷‍♂️

Hopfenfox

Kun je aangeven of je met koelen direct het gistvat in hebt gepompt of eerst nog een keer rond voor ie koel genoeg was?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.