Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Herfstbock  (gelezen 2796 keer)

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • Land: nl
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
Herfstbock
« Gepost op: 30-09-2021 20:24 u »
Beste brouwers,

Het is een veel terugkomend onderwerp rond deze tijd van het jaar en ook al veel over geschreven op dit forum maar ik zou toch graag nog wat advies willen bij het samenstellen van mijn Bockbier recept.
Ik heb voornamelijk twijfels over de gistsoort. Kunnen jullie wat mogelijkheden geven? Op dit moment heb ik gekozen voor Wyeast 22206, dit zou de eerste keer zijn dat ik een lagergist zou gebruiken. Hebben jullie goede ervaringen met een bovengist voor Bock?

Verdere feedback op mijn receptuur is ook welkom.
Hierbij mijn recept tot nu toe:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
Re: Herfstbock
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2021 20:29 u »

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2021 21:13 u »
Als temperatuur-controle een issue is in combinatie met een ondergister, dan kun je ook Fermentis' SafLager W34/70 proberen. Dat is een lagergist die pils op 20ºC kan vergisten zonder dat dat invloed heeft op de smaak. Daar is op dit forum al veel over geschreven.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2021 23:58 u »
Begin juli heb ik een Bock-brouwsel gesplitst, deel Fermentis-S189-lager en deel Danstar-Nottingham. Gebotteld 1 augustus.
Eerste weken leek Notty wat fruitiger, maar inmiddels trekken de smaken naar elkaar toe.
Zou ze blind niet meer uit elkaar kunnen houden, maar ben géén smaak-expert.
Nottingham gistte overigens verder door dan S189, tegen verwachting in.
Proost, Snelbier

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #4 Gepost op: 01-10-2021 07:47 u »
Bedankt voor jullie reactie,
Ik heb een vergistkast dus kan de temperatuur gecontroleerd houden.

Is het verstandig om de gist pas toe te voegen wanneer het wort is afgekoeld naar 12 graden?

Hebben jullie ervaringen met de Wyeast 2206?

Gr Ruud

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #5 Gepost op: 01-10-2021 20:32 u »
Bavarian lager is een fijne gist, veel beter dan oktoberfest lager naar mijn idee, die geeft namelijk veel sulfide smaakjes. Ik zet hem op 11C, maar dat is persoonlijke voorkeur bij een bock moet 12C ook wel goed gaan.
Hoe zwaar wordt je bock ? ±7% of zoiets? dan heb je wel behoorlijk veel gist nodig, OG 1062 en 20L bij 11C ondergister = min. 3 Wyeast pakken  (4 = mss wel beter) of een flinke starter maken....

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #6 Gepost op: 01-10-2021 20:50 u »
Ik ga 40 liter brouwen van een begin sh van 1,070. Ik heb zojuist de giststarter gemaakt van 1 pak Wyeast 2206. Deze staat nu op magneetroerder met zuurstofsteentje. Ik wil eigenlijk wel zondag gaan brouwen dus ben aan de late kant met het opkweken. Morgen de starter verdubbelen en continu op roerder met beluchting laten is hopelijk voldoende.

Gr Ruud

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2021 09:01 u »
Is het bij het maken van een giststarter van een lager gist belangrijk om de temperatuur ook rond de 12 graden te houden?

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2021 10:57 u »
Een getrapte starter maken is prima, maar reken het even door in Mr. Malty. Het is beter een dag later te enten met genoeg gist dan direct na het brouwen met te weinig. Vooral met een ondergister. De temperatuur is veel lager dus ook de celdeling. Een vuistregel is bij anaeroben dat de celdeling dubbel zo hard gaat bij 20C ten opzichte van 10C.
 :pcboos:

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2021 11:10 u »
Bedankt,
Ik zal het wort toch eerst terug moeten koelen dus denk dat ik maandag pas gist ent.

Zie mr Malty berekening. Betekent dit dat ik 7 liter actieve starter toe zou moeten voegen?!
Ik kan maximaal 2 liter maken.

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2021 11:39 u »
Ja, veeeeel gist nodig  :nut:

Een oplossing kan zijn een starter maken voor 20L. Eerst 20L wort enten met je gist en de volgende dag de volgende 20L wort erbij. Getrapt vergisten dus.
Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om die andere 20L gesplitst koud weg te zetten.

Brouwers met een 1000L installatie maar met een 2000L vergistingscapaciteit, brouwen soms 1000L op de ene dag, enten gist voor 1000L en brouwen de volgende weer 1000L en gooien die erbij. Kost dus minder aan gistaankoop. De gist kan zich in die dag wel tot 5x vermenigvuldigen dus dat gaat helemaal goed.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2021 11:40 u »
Goede tip! Die mogelijkheid heb ik ook dus dan ga ik inderdaad maar splitsen

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2021 11:41 u »
Zijn er geen risico’s van besmetting wanneer ik het wort zonder gist weg zet om deze een dag later toe te voegen?

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2021 11:41 u »
Je mag een 5L Erlenmeijer bij me lenen, maar ik zie dat je in Vlijmen zit, dat is wel een eind van Utrecht....

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-10-2021 11:43 u »
Zijn er geen risico’s van besmetting wanneer ik het wort zonder gist weg zet om deze een dag later toe te voegen?

Ja, dat is er. Ideaal is het niet. Maar een slepende vergisting voor een ondergister is funest. Afwegen van opties en risico's.
Je kan ook een bovengistende korrelgist halen vandaag K-97 Kolsch en die gebruiken  :denken:

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2021 11:43 u »
Misschien toch maar een weekje later brouwen en een 5l erlenmeyer bestellen…

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-10-2021 11:50 u »
Je kunt alvast van 1 L naar 2L. die in de koelkast zetten. Afgieten als de 5L er is en opschalen naar 3.5 a 4 L, maar dat is nog steeds geen 7L. Je zult 4L dan bijna uit moeten laten gisten, terugkoelen, afgieten en nogmaals  4L wort erbij gieten dan zit je er wel.

Eerlijk gezegd zou ik voldoende brouwen nu voor 2L starter die je kunt opkweken (bijvoorbeeld 10L helles, een pils of munchener dunkel). Die hoeveelheid 2 wkn laten gisten (hevelen naar 2e fermentatie) en het gistdepot gebruiken voor 40L Bock.

:merlin:

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2021 12:07 u »
Je kunt alvast van 1 L naar 2L. die in de koelkast zetten. Afgieten als de 5L er is en opschalen naar 3.5 a 4 L, maar dat is nog steeds geen 7L. Je zult 4L dan bijna uit moeten laten gisten, terugkoelen, afgieten en nogmaals  4L wort erbij gieten dan zit je er wel.

Eerlijk gezegd zou ik voldoende brouwen nu voor 2L starter die je kunt opkweken (bijvoorbeeld 10L helles, een pils of munchener dunkel). Die hoeveelheid 2 wkn laten gisten (hevelen naar 2e fermentatie) en het gistdepot gebruiken voor 40L Bock.

:merlin:
Dat kan natuurlijk ook inderdaad! Ik heb ook nog 2 zakjes w34/70 liggen. Dit is ook een geschikte gist voor Bock toch? Dan zou ik een splitbatch kunnen maken 2x 20 liter

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2021 13:11 u »
20L en 2 zakjes W34/70 bij 11C en OG van 1070 is ook niet genoeg. :police:
10L wel.
Bij 18C mss wel, moet je ook ff checken.....

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2021 16:07 u »
Ja, risico wordt groter met de tijd.  Maar schoon werken kan je vast al  :proost:, scheelt een slok op een borrel.

Lager-starter temperatuur?  Ooit op ons forum gelezen dat die starter warm mag, scheelt ook veel tijd.
  Hier een gelijkgezind antwoord: https://byo.com/mr-wizard/yeast-starter-temperature/
  Vraag me af hoevelen ervaring hebben met lager-starters, en hoe je dat roersysteem in de clima krijgt..
Succes, Snelbier

Offline Johan_vL

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2021 20:51 u »
  Vraag me af hoevelen ervaring hebben met lager-starters, en hoe je dat roersysteem in de clima krijgt..
Succes, Snelbier

Tuurlijk starter altijd op kamertemperatuur maken, lijkt me niet heel zinvol dat op lagere temp te doen, behalve als je de starter wil drinken natuurlijk.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #21 Gepost op: 03-10-2021 10:26 u »
Ik ga brouwen met een eenstapsmaisch van 70 graden. Volgens Brewfather kom ik dan uit op 1,020 na vergisting.

Nog nooit eerder heb ik op dergelijk hoge temperatuur gemaischt. Is er een maximale eenstapsmaisch temperatuur?

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #22 Gepost op: 03-10-2021 13:09 u »

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 04-10-2021 15:37 u »
Je kan die w 34/70 ook enten bij 20 graden. Daarna langzaam laten afkoelen. Ik hydrateer de gist bij 36 graden met een beetje honing. Dat bruist al na 20 minuten. Dan bij 20 graden bij gieten en dan verder koelen. Voldoende gist voor een vlotte vergisting.
Brouw ze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 04-10-2021 22:58 u »
Je kan die w 34/70 ook enten bij 20 graden. Daarna langzaam laten afkoelen. Ik hydrateer de gist bij 36 graden met een beetje honing. Dat bruist al na 20 minuten. Dan bij 20 graden bij gieten en dan verder koelen. Voldoende gist voor een vlotte vergisting.
Brouw ze.

In het verleden heb ik veel tests uitgevoerd waarbij ik naar de effecten het hydrateren heb gekeken. Daarbij heb ik gezien dat wel of niet hydrateren weinig effect heeft. Maar ook dat het hydrateren met een suikeroplossing geen goed idee is. Je hebt daardoor geen meer maar juist minder vitale gistcellen...

Tags: