Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maischtemperatuur te laag met programma brouwketel  (gelezen 930 keer)

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Maischtemperatuur te laag met programma brouwketel
« Gepost op: 28-09-2021 22:15 u »
Hallo bierliefhebbers,
Ik hoop dat dut op de juiste plek staat, het is mijn eerste berichtje...

Afgelopen zondag hebben we voor het eerst een bockje gebrouwen in een nieuwe Brauheld pro 65L ketel gebrouwen. Dit was tevens ons eerste brouwsel vanuit een recept wat we op dit forum hebben gevonden. Nu liepen we tegen een paar dingen aan die, ongetwijfeld als eens besproken zijn en misschien ook wel logisch zijn, maar ik zo niet kan vinden. Mocht dit al ergens staan, dan hoor ik het graag.

Het volgende constateerden wij: Wanneer je de ketel instelt volgens een recept met de verschillende stappen met maischen op bv 62 graden met een rust van 20 minuten, verwarmt de ketel de vloeistof tot die temperatuur redelijk snel maar eigenlijk is de temperatuur in het mout pas aan het eind van de rustperiode rond de 62 graden (heeft dus veel meer tijd nodig om op te warmen, hierbij hebben we ook geroerd). Het zelfde gold voor de stap van 72 graden en 78 graden. De thermometer zit onder in de ketel met de vloeistof en die wordt wel rondgepompt, maar bij nameten met een thermometer blijkt dat het opwarmen veel langer duurt. We hebben de mout regelmatig met een lepel doorgeroerd om de warmte gelijkmatiger te verdelen.

Vraag: Moeten wij de ruststap van bv 20 minuten in het programma gewoon veel langer maken en bv deze verdubbelen, of beter om de power hoger te zetten. Deze stond op 1500 W. OF kopt dit gewoon en moeten we deze telkens handmatig nameten en pas wanneer de temperatuur correct is, de tijd instellen. Dus eigenlijk niet alle stappen erin zitten en stap voor stap werken en met handmatige temperatuurmetingen werken?

Alvast bedankt voor het meedenken! Zo kunnen we het volgende brouwsel (tripel) hopelijk wel volgens het schema brouwen.
Met een hartelijke groet Stijn

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: maishtemperatuur te laag met programma brouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2021 22:21 u »
Bij het verwarmen zet ik het vermogen hoger en tijdens de rust wat lager. Ik roer ook regelmatig tijdens het opwarmen en rusten.

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2021 22:33 u »
Bij het verwarmen zet ik het vermogen hoger en tijdens de rust wat lager. Ik roer ook regelmatig tijdens het opwarmen en rusten.

Bedankt voor je antwoord.
Stel je de stappen van het opwarmen dan ook afzonderlijk in? Ik heb wat op Youtube gekeken en daar werden alleen de stappen van de rust ingesteld. De ketel verwarmt dan zelf tot die temperatuur. Op het moment dat de vloeistof de warmte heeft, begint het programma de 20 minuten af te tellen. Maar dan heeft de mout nog lang niet de temperatuur van de vloeistof. Dit was eigenlijk pas rond het eind van de rustperiode. Wanneer dit de werkwijze is, moeten we dus tijdens het opwarmen nog meer roeren tot ook de mout de temperatuur heeft. Echter heeft de vloeistof onder in de ketel de temperatuur veel sneller.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2021 22:40 u »
Wanneer dit de werkwijze is, moeten we dus tijdens het opwarmen nog meer roeren tot ook de mout de temperatuur heeft. Echter heeft de vloeistof onder in de ketel de temperatuur veel sneller.

Klopt, een nadeel van dit soort ketels.

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2021 23:01 u »
Klopt, een nadeel van dit soort ketels.

Goed om dus te weten! Dachten we lekker rustig een proeverij te kunnen doen tijdens het maischen, moeten we nog opletten ;D.
Nee maar serieus dan is dat duidelijk. Meten is weten dus! WE gaan de volgende batch nog beter controleren en noteren, zodat we na een paar keer de tijden en temperaturen beter in het snotje krijgen. Nu hebben we waarschijnlijk te lang op rond de 63 graden "gerust". We kwamen er net iets te laat achter, ook omdat er iemand langskwam om even te proeven van een eerder brouwsel....

Mochten anderen nog meer ervaring hiermee hebben, dan horen we het graag!

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Re: Maischtemperatuur te laag met programma brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2021 14:22 u »
Wij roeren zeer regelmatig, kleine moeite maar nooit geen problemen om het SG te behalen, integendeel zelfs, komen soms zelfs ietsje hoger uit. Opwarmen op 1500 Watt lijkt mij behoorlijk aan de lage kant. Ook hier zetten we hoog in dus 3000 watt (is het dubbele ;-)). Ook bij het spoelen meteen vol vermogen naar de kook, ook dat gaat prima. Wij hebben een Brewmonk Titan 70 liter.

We gebruiken de moutpijp, die telescopische buis, niet meer en kunnen daardoor veel beter roeren. Zie het nut van die buis ook niet zo in moet ik zeggen en zit dus alleen maar in de weg.

Maar brouwen is werken ook met een automatische brouwketel als deze. Elke keer leer je het apparaat beter kennen en pas je je werkwijze aan en zo zijn wij elke keer weer iets eerder klaar dan de keer er voor.

Gr. Jeroen

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-09-2021 14:31 u »
Afgelopen brouwsel ook wat gespeeld met het wattage, onder meer om eventueel het kookverlies te beperken. Maar zodra ik onder max vermogen ga zitten (1600 op mijn 15L ketel), zakt de temperatuur meteen 2-3 graden en duurt het lang voor ie weer terug is. En een rollende kook haal ik ook niet meer. Dus ik moet alles op max doen. Als het rondpompen goed gaat door een goed filterbed, blijft de temperatuur heel redelijk gelijk. Als dat moeizaam gaat is het onderin warm genoeg en bovenin (in de korf) bij lange na niet. Blijven roeren en de filterplaat wegnemen is een goed idee. Aan het einde (laatste kwartier) roer ik niet meer en gaat de plaat er wel op, om geen kanalen te creëren in het filterbed.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2021 15:00 u »

Blijven roeren en de filterplaat wegnemen is een goed idee. Aan het einde (laatste kwartier) roer ik niet meer en gaat de plaat er wel op, om geen kanalen te creëren in het filterbed.

Precies, de bovenste plaat gebruiken wij ook enkel om het spoelwater goed te verdelen. Inderdaad tot laatste kwartier roeren daarna laten rusten voor mooi filterbed.  Gebruik ook rijsthulzen voor een goed filterbed!

Gr. Jeroen

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2021 15:02 u »
Gebruik je altijd rijsthulzen of alleen bij een flinke tarwestort?

Offline LAM

• Super lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2021 15:22 u »
Ik heb een ketel van 3000 W die ik tijdens de kook op maximaal zet. Het verwarmen tussen de stappen en het op temperatuur houden van het beslag doe ik op 1200 W. Dan is de opwarmtijd wat langer maar kort ik de rust tijd wat in. Dit doe ik omdat de enzymen natuurlijk ook tijdens het opwarmen naar de volgende stap werken. Als het verwarmingselement harder gaat brandt bij mij eigenlijk altijd wel wat aan en het is one hell of a job om dat weer schoon te krijgen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 29-09-2021 17:25 u »
Als je zekerder van je zaak wilt zijn en wil weten of alle zetmeel wel in suikers zijn omgezet (dat is het doel van de maisch), kun je dit verifiëren met een jodiumtest. Als er nog zetmeel in je maisch zit, kun je je de amylaserust (ca.72ºC) langer aanhouden. Dan komt de temperatuur in je hele stort ook beter rond de 72ºC omdat je 'm niet langer afhankelijk van de tijd (duur van de rust) maar aan de mate van omzetting van zetmeel in suikers laat zijn.

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29-09-2021 20:24 u »
Wij roeren zeer regelmatig, kleine moeite maar nooit geen problemen om het SG te behalen, integendeel zelfs, komen soms zelfs ietsje hoger uit. Opwarmen op 1500 Watt lijkt mij behoorlijk aan de lage kant. Ook hier zetten we hoog in dus 3000 watt (is het dubbele ;-)). Ook bij het spoelen meteen vol vermogen naar de kook, ook dat gaat prima. Wij hebben een Brewmonk Titan 70 liter.

We gebruiken de moutpijp, die telescopische buis, niet meer en kunnen daardoor veel beter roeren. Zie het nut van die buis ook niet zo in moet ik zeggen en zit dus alleen maar in de weg.

Maar brouwen is werken ook met een automatische brouwketel als deze. Elke keer leer je het apparaat beter kennen en pas je je werkwijze aan en zo zijn wij elke keer weer iets eerder klaar dan de keer er voor.
Gr. Jeroen

Dag Jeroen, bedankt voor je antwoord!
Qua ketelgrootte hebben we dus hetzelfde volume, Lijkt me inderdaad dus goed om het vermogen ruim naar boven bij te stellen. Met het koken maakten we wel gebruik van 3000 W (kan tot 3300 W). Dit liep goed. SG gaf ook de goede eindwaarde, en gebruik gemaakt van de jodiumtest. Eerste instantie inderdaad nog verkleuring, hierdoor langer op 72 graden laten rusten. Hierna waren de suikers eruit.

Je geeft aan geen gebruik te maken van de moutpijp. Ik ga ervanuit dat hiermee de middenpijp wordt bedoeld waar de filterplaat op ligt. De filterplaat hadden we wel gebruikt en met het rondpompen voor, in onze ogen, een betere verdeling van de hete wort.

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2021 20:30 u »
Als je zekerder van je zaak wilt zijn en wil weten of alle zetmeel wel in suikers zijn omgezet (dat is het doel van de maisch), kun je dit verifiëren met een jodiumtest. Als er nog zetmeel in je maisch zit, kun je je de amylaserust (ca.72ºC) langer aanhouden. Dan komt de temperatuur in je hele stort ook beter rond de 72ºC omdat je 'm niet langer afhankelijk van de tijd (duur van de rust) maar aan de mate van omzetting van zetmeel in suikers laat zijn.

Bedankt Jan.
We hadden inderdaad ook een zetmeeltest gedaan en bij de eerste controle verkleurde hij nog. Hierna nog een kwartiertje langer op 72 graden laten rusten. Na 2de controle waren de suikers eruit. Bij temperatuurmetingen bij de rust op 72 graden hebben we regelmatig de temperatuur gecontroleerd en beter/vaker geroerd. Dan komt hij inderdaad beter op temperatuur.

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2021 20:40 u »
Samenvattend:
- Meer roeren en eventueel de moutpijp verwijderen. in ieder geval de filterplaat verwijderen en alleen gebruiken voor het spoelwater. Wel wordt de hete wort op de mout gepompt. Hierdoor bestaat de kans wel om meer kanalisering lijkt me. Logisch gevolg zou zijn inderdaad meer roeren voor een betere verdeling.
- Meer tijd geven en een hogere wattage gebruiken bij het oplopen van de stappen.
- Misschien zelfs niet alle stappen van te voren instellen, omdat we eerst moeten ondervinden door ervaring hoe lang de ketel/mout nodig heeft om op temperatuur te komen.

Nu eerst maar afwachten hoe hij gaat smaken. Op naar een volgend biertje!

Ieder al bedankt voor jullie antwoorden!

Offline Steen136

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 29-09-2021 20:45 u »
Gebruik je altijd rijsthulzen of alleen bij een flinke tarwestort?

Het rondpompen via de bazookafilter liep aan het eind ook erg stroef. Eigenlijk stopte deze ook geheel. We hebben toen met de roerlepel wat over het filter geschraapt om het weer lopend te krijgen. Ook omdat we dit nodig hadden voor het rondpompen via de platenkoeler.

Helpen hiervoor juist de rijsthulzen? Zoals bovenstaande vraag inderdaad, worden/kunnen deze altijd gebruikt worden?

Of is er een beter alternatief voor het bazookafilter?

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-09-2021 21:51 u »
Een discussie m.b.t. warmte input en maischen komt regelmatig terug op het forum.

Een korte samenvatting van een aantal kernzaken:
Maischen is een tijdgebonden proces.
Dit betekent dat de hoeveelheid energie die je in het mengsel stopt zo snel mogelijk moet verlopen; m.a.w. het vermogen moet zo hoog mogelijk zijn.
Echter. de maisch geleidt de warmte heel traag.
Daar de hoge energie toevoer snel moet worden afgevoerd betekent dit: mengen, zeker tijdens het verwarmen bij voorkeur permanent.

Een aantal kerngegevens:
een elektrisch vermogen van 3 kW en een maisch van 40 L warmt in minimaal 1 u op van 10 C naar 78 C.
Kleinere of grotere volume's zijn in verhouding te berekenen.
Een opwarmtijd hoger dan 1,1 C/min is elektrisch nauwelijks haalbaar (ik spreek niet van krachtstroom).
Een directe gasvlam haalt vrij eenvoudig een opwarmtijd van 1,5 C/min (ook hier geldt, roeren!). 

De verblijftijden bij 62 C etc., de rusttijden, moeten hier nog voor een deel bijgeteld worden. 

Voor het verwarmen van 50 L wort van gemiddeld 78 C naar het kookpunt is bij een vermogen van 3 kW 30 min nodig.
Tijdens het koken is de energie toevoer, bij een verdampingspercentage van 10%, te reduceren tot 1,2 kW.

Groet, Paul

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #16 Gepost op: 29-09-2021 22:03 u »
Bedankt voor je antwoord.
Stel je de stappen van het opwarmen dan ook afzonderlijk in? Ik heb wat op Youtube gekeken en daar werden alleen de stappen van de rust ingesteld. De ketel verwarmt dan zelf tot die temperatuur. Op het moment dat de vloeistof de warmte heeft, begint het programma de 20 minuten af te tellen. Maar dan heeft de mout nog lang niet de temperatuur van de vloeistof. Dit was eigenlijk pas rond het eind van de rustperiode. Wanneer dit de werkwijze is, moeten we dus tijdens het opwarmen nog meer roeren tot ook de mout de temperatuur heeft. Echter heeft de vloeistof onder in de ketel de temperatuur veel sneller.
Soms programmeer ik dan een extra stap van 1 minuut en anders pauzeer ik het even om het vermogen lager te zetten. Het warmste wort wordt van onder weggepomt en stroomt boven op je moutbed, dus ook roeren om de temperatuur goed te verdelen.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 29-09-2021 23:44 u »

Helpen hiervoor juist de rijsthulzen? Zoals bovenstaande vraag inderdaad, worden/kunnen deze altijd gebruikt worden?

Of is er een beter alternatief voor het bazookafilter?

Ik zou de rijsthulzen zeker eens proberen, zo duur zijn ze niet en ik denk dat wij er een hoop gelazer mee voorkomen.

Ga ook niet volle bak brouwen, hebben we 1 keer gedaan met een witbier die nog net niet over de rand kwam. Werkt niet fijn en uiteindelijk wel een heerlijk bier geworden maar heb toch graag wat meer speelruimte in de ketel. ;)

Gr. Jeroen

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #18 Gepost op: 30-09-2021 12:01 u »
De rijsthulzen zijn voornamelijk bedoeld om een dikke maisch die de neiging heeft om dicht te slaan enigszins permeabel te maken; met andere woorden: om te voorkomen dat de maisch vastloopt.
Rijsthulzen zijn geen vervanger voor een bazookafilter; het filtert niet. De hele moutkolom kan wel filteren, maar rijsthulzen beïnvloeden dat vermogen in principe juist negatief, want makkelijker doorlopen. Niet teveel rijsthulzen gebruiken dus!

Nou, voor wat betreft het juiste gebruik van het bazookafilter (en deze handeling heb ik al eens eerder beschreven): Neem deze tussen de linker wijsvinger en duim – de vingers goed samenklemmen. Loop dan naar de grijze Kliko. Open het deksel van de vuilnisbak met de nog vrije rechterhand. Breng de linkerhand boven de opening van de vuilnisbak en beweeg de wijsvinger en duim van elkaar af. Luister of je een "kloenk" geluid hoort of verifieer visueel of het bazookafilter zich in de vuilnisbak bevindt. Sluit dan de vuilnisbak weer af en loop met een voldaan gevoel terug het huis in.

Een bazookafilter is feitelijk onbruikbaar. Met flink wat gedoe kun je 'm weer lopend krijgen, maar als het tegenzit kun je er nooit bij; je steekt je arm niet in 20 liter gloeiende wort en ook niet in 20 liter afgekoelde wort (infectiegevaar). Dus – better safe than sorry – niet gebruiken is de beste optie.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #19 Gepost op: 30-09-2021 12:25 u »
Een discussie m.b.t. warmte input en maischen komt regelmatig terug op het forum.

Een korte samenvatting van een aantal kernzaken:
Maischen is een tijdgebonden proces.
Dit betekent dat de hoeveelheid energie die je in het mengsel stopt zo snel mogelijk moet verlopen; m.a.w. het vermogen moet zo hoog mogelijk zijn.
Echter. de maisch geleidt de warmte heel traag.
Daar de hoge energie toevoer snel moet worden afgevoerd betekent dit: mengen, zeker tijdens het verwarmen bij voorkeur permanent.

Een aantal kerngegevens:
een elektrisch vermogen van 3 kW en een maisch van 40 L warmt in minimaal 1 u op van 10 C naar 78 C.
Kleinere of grotere volume's zijn in verhouding te berekenen.
Een opwarmtijd hoger dan 1,1 C/min is elektrisch nauwelijks haalbaar (ik spreek niet van krachtstroom).
Een directe gasvlam haalt vrij eenvoudig een opwarmtijd van 1,5 C/min (ook hier geldt, roeren!). 

De verblijftijden bij 62 C etc., de rusttijden, moeten hier nog voor een deel bijgeteld worden. 

Voor het verwarmen van 50 L wort van gemiddeld 78 C naar het kookpunt is bij een vermogen van 3 kW 30 min nodig.
Tijdens het koken is de energie toevoer, bij een verdampingspercentage van 10%, te reduceren tot 1,2 kW.

Groet, Paul

Dit verhoogt wel de kans op aanbranden van je maisch. Zeker als je veel tarwe mout in je maisch hebt.

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 30-09-2021 19:58 u »
Dit verhoogt wel de kans op aanbranden van je maisch. Zeker als je veel tarwe mout in je maisch hebt.

Klopt, vandaar het dringende advies: voer de warmte permanent af m.a.w. roer voortdurend.
Wil je niet roeren of lukt dit niet dan zal de energie toevoer lager moeten; vervolgens loop je tegen andere receptparameters aan.
Zoek een optimum maar probeer de energietoevoer zo hoog mogelijk te houden.

Groet Paul

Tags: