Recepten > Discussie over recepten

Eerste eigen bedachte tripel

(1/7) > >>

Eriks:
Hi all,

Eerste of tweede weekend van oktober wil ik graag mijn eerste zelf bedachte tripel gaan brouwen. Hier en daar twijfel ik wel wat of het de juiste keus is, maar brand maar los met wat jullie er van vinden! (let niet op de datum uiteraard)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerk32Naam receptTripelBrouwdatum11-09-2021BierstijlTripelVolume14,0 lBegin SG1,077 SGBerekende kleur (Morey)18 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)25 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt22,00 lWater uit Vlijmen2,00 gCaCl21,50 gCaSO45,00 mlMelkzuur0,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO482 mg/l5 mg/l15 mg/l145 mg/l38 mg/l61 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%3,50 kgPilsner maltViking4 EBC74,5 %0,50 kgkaramel malt 30Viking30 EBC10,6 %0,20 kgCookie maltViking50 EBC4,3 %0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteBeta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.5,2 l/kgAlfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.5,2 l/kgUitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU10,0 gAurora 2018bellen8,0%60 min.12,7 IBU15,0 gHallertau Hersbrucker    2019pellets3,2%20 min.5,1 IBU20,0 gSpalt Select 2017bellen4,9%10 min.5,6 IBU10,0 gHallertau Hersbrucker    2019pellets3,2%10 min.2,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamTypeBelgian hillside (FM26)bovengist

Wat en waarom;
- Vanuit de mout leek het me leuk om eens een cookie mout te gebruiken, staat dat hij ook fruit smaken versterkt naast dat hij zelf popcorn (?) en biscuit smaak inbrengt
- Suiker is ook mede bedoelt om de esters vanuit de gist een flinke boost te geven
- Hop is vooral wat ik heb liggen (alternatieven die ik ook nog heb zijn; Hallertau Mittelfrüh, Tettnanger, Aramis, Brewers Gold, Simcoe (5g), Summit, Challenger (7g))
- Gist, voor het eerst een vloeibare gist. Ben benieuwd! Moet hem wel gebruiken, aangezien het best before 26-9 is ;) Mocht hij niet (goed) op gang komen heb ik de M31 nog achter de hand

De kleur brengt een hoop twijfels bij mij, beetje zn net niet bruin kleurtje. Goed nu staat de smaak uiteraard op 1! Maar het valt me op dat ik de laatste tijd net niet kleuren in mijn biertje heb..
Spoel water pas ik later aan, zet hem bij recepten maken altijd op ong. 0 liter zodat ik de brouw zouten juist krijg

Edit. Zat nog even via Palmer te kijken voor de bouwzouten. Als ik het goed heb, moet ik zelfs de Ca ophogen tot 215 ppm.

Jacques:
De gist ken ik niet. Waar is deze te koop?

De rusttijd bij 62 ºC zou ik langer aanhouden, bijvoorbeeld 30 minuten. Je kunt ook starten bij 65 ºC en deze temperatuur 40 minuten aanhouden. Dat geeft wat meer body en ook minder kans op het ontstaan van oxidatiesmaaktjes door de snellere uitschakeling van LOX-enzymen.
De Cookie malt zou ik weglaten. Een bisquit-achtige smaak past voor mij niet in een tripel. 

Eriks:

--- Citaat van: Jacques op 26-09-2021  23:35 u ---De gist ken ik niet. Waar is deze te koop?

De rusttijd bij 62 ºC zou ik langer aanhouden, bijvoorbeeld 30 minuten. Je kunt ook starten bij 65 ºC en deze temperatuur 40 minuten aanhouden. Dat geeft wat meer body en ook minder kans op het ontstaan van oxidatiesmaaktjes door de snellere uitschakeling van LOX-enzymen.
De Cookie malt zou ik weglaten. Een bisquit-achtige smaak past voor mij niet in een tripel.

--- Einde van citaat ---

Deze zijn bij ons Poolse vrienden te koop;
https://twojbrowar.pl/en/brewing-yeasts#/brand-fermentum_mobile

De cookie malt snap ik ergens wel, wil hem alleen zo graag een keer gebruiken ;) Als alternatief zou ik de cookie malt nog in een dubbel, weizen, pale ale, IPA of saison kunnen gebruiken. Zijn de komende bieren waar ik alles voor gekocht heb. Ergens gaat hij in haha (tot nu toe hierin tot er een beter idee is)

maischschema voorstel is een goede!
Infusie   65,0 °C   65,0 °C   1 min.   45 min.   66,2 °C   22,0 l   25,7 l   5,24 l/kg
Directe verwarming   72,0 °C   72,0 °C   15 min.   10 min.   0,0 °C   0,0 l   25,7 l   5,24 l/kg
Directe verwarming   78,0 °C   78,0 °C   10 min.   5 min.   0,0 °C   0,0 l   25,7 l   5,24 l/kg

Dit is dan een beter schema lijkt me

Jacques:
Bedankt voor de informatie over de gist. Dit is een voor mij onbekend gistmerk voor vloeibare gisten. Ongetwijfeld zullen daar bekende gisten bij zitten die onder een andere naam verkocht worden.

Cookie malt (= biscuit mout) past heel goed in amberkleurige bieren. In een lichtgekleurd bier zou ik hem niet zo snel gebruiken vanwege de kleur en smaak die deze mout geeft.

Eriks:

--- Citaat van: Jacques op 27-09-2021  23:11 u ---Bedankt voor de informatie over de gist. Dit is een voor mij onbekend gistmerk voor vloeibare gisten. Ongetwijfeld zullen daar bekende gisten bij zitten die onder een andere naam verkocht worden.

Cookie malt (= biscuit mout) past heel goed in amberkleurige bieren. In een lichtgekleurd bier zou ik hem niet zo snel gebruiken vanwege de kleur en smaak die deze mout geeft.

--- Einde van citaat ---

Ik ook niet, maar het klinkt als een prima gist. Dit zag ik bij de fabrikant staan;
Strain profile similar to : Wyeast 3522 Belgian Ardennes™
Dus wie weet gebruiken ze die wel als basis oid

Zal de cookie malt gebruiken in een ander, kreeg vandaag de tip om misschien een combi te maken met de ipa, of neipa ervan te maken en die met de cookie malt body te geven. Ergens matcht dat ook wel, want ik heb hop met aardbei smaak en dat met biscuit kan prima natuurlijk :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie