Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Infectie of tarwesmaak in weizenbock

(1/2) > >>

Sytze1:
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een Weizenbock gebrouwen gebaseerd of het recept in het boek "Verander water in bier".
Gisteren en vandaag hebben mijn vader en ik voor het eerst een flesje geprobeerd, en op zich smaakt het goed. Er zit echter toch een beetje een zure nasmaak aan, niet onprettig en mijn vader denkt dat het niets is, maar ik twijfel toch of het geen infectie is.
In totaal heb ik bijna 60% tarwemout gebruikt, kan het zijn dat de enigszins zure nasmaak hierdoor komt?

Johan_vL:
Weizenbock heb ik nog nooit gebrouwen en eigenlijk ook nog nooit gedronken denk ik..... mss eens snel doen. Maar 60% tarwe in een hefeweizen doe ik altijd en die brouw ik regelmatig. Hefeweizen met 60% tarwe is nooit zurig. Of het een besmetting is, is op basis van deze info niet te beoordelen, maar je kunt een ervaren proever je bier laten proeven, die kunnen smaakafwijkingen vaak goed duiden.

Sytze1:
De reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had. Deze was mij (en meerdere vrienden en collegas) echter zeer goed bevallen en daardoor heb ik er toen niet verder over nagedacht. Om eerlijk te zijn, als dit daar door een infectie was zou ik deze in de toekomst zelfs proberen na te bootsen.

Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.

Eriks:

--- Citaat van: Sytze1 op 26-09-2021  21:59 u ---De reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had. Deze was mij (en meerdere vrienden en collegas) echter zeer goed bevallen en daardoor heb ik er toen niet verder over nagedacht. Om eerlijk te zijn, als dit daar door een infectie was zou ik deze in de toekomst zelfs proberen na te bootsen.

Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.

--- Einde van citaat ---

Ik vermoed dat het je gist is, ik heb deze gist begin dit jaar gebruikt voor een weizen. De eerste maand ongeveer was hij goed zuur en dat trok daarna weg (banaan smaak kwam ervoor terug)

Johan_vL:
WB-06 aha, gebruik even de zoekfunctie rechtsboven daar zijn inderdaad draadjes over dat die een zurig effect zou kunnen hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie