Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist omzeep geholpen?  (gelezen 523 keer)

Offline Woeka

• Vol lid
  • Land: nl
  • ... whatever
Gist omzeep geholpen?
« Gepost op: 26-09-2021 10:11 u »
Ik dacht handig te zijn door een giststarter te maken omdat we deze keer 40 L willen gaan brouwen. 

Een liter moutextract gekookt en in een afgedekte erlenmeyer laten afkoelen. Ondertussen de Wyeast 1084 smackpack kapotgemaakt en het pak warm weggezet en laten opbollen. Na circa 3/4 dag is er echter nog geen activiteit waar te nemen. Ik heb de erlenmeyer schoongemaakt met isopropyl alcohol van bijna 100% en heb deze alleen maar laten uitlekken, niet nagespoeld. Het lijkt me niet een groot iets, laat het een paar gram op 1 L zijn geweest dan zou dat toch geen effect moeten hebben op het gist? Of heb ik gewoon te weinig geduld ....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Re: Gist omzeep geholpen?
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2021 14:57 u »
Heb je de erlenmeyer op een magneet roerder staan of draai je hem om de zoveel tijd zelf even rond ?
Heb je helemaal geen activiteit, of klein schuim laagje op het wort?

Offline beun

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2021 18:25 u »
Hoe oud was de smackpack?

iI heb dit ook weleens meegemaakt. Met een redelijk ouder smackpack kreeg ik nog geen 2 liter aan het gisten. Wel na een aantal dagen.
Uiteindelijk een  kwestie van geduld maar niet wat je ervan verwacht.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2021 19:19 u »
Het was uiteindelijk een kwestie van geduld. Nog niet heel erg actief maar ik heb erg goede hoop op dat het goed gaat komen met de vandaag gebrouwen Irish Red Ale. De kleur ziet er in ieder geval wel goed uit. Uiteindelijk zelfs nog wat extra water toegevoegd omdat we op een wat te hoog sg waren uitgekomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2021 23:41 u »
Het was uiteindelijk een kwestie van geduld. Nog niet heel erg actief maar ik heb erg goede hoop op dat het goed gaat komen met de vandaag gebrouwen Irish Red Ale. De kleur ziet er in ieder geval wel goed uit. Uiteindelijk zelfs nog wat extra water toegevoegd omdat we op een wat te hoog sg waren uitgekomen.

Tip:
Begin altijd op tijd met het maken van een giststarter als je meer dan 20 liter wilt gaan vergisten. Als deze snel actief is kun je de strater bewaren in een koelkast.

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2021 07:55 u »
Als de smackpack niet of heel langzaam opbolt, zal de kwaliteit niet meer optimaal zijn. Ik begin dan met een kleine starter 100 a 200 mL, pas als die actief wordt opschalen in een paar stappen. Dan krijg je een mooie groeicurve en veel fitte gist.

Dat beetje isopropylalcohol op zoveel waterverdunning lijkt me niet veel effect te kunnen hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2021 16:37 u »
Als de smackpack niet of heel langzaam opbolt, zal de kwaliteit niet meer optimaal zijn.
Ik lees niet dat de verpakking langzaam opbolde. Wel dat het even duurde dat de vergisting gestart is.
Dit is inderdaad meestal een gevolg van een te kort van vitale gist.
Een starter van 1 liter op 40 liter wort is niet veel. We weten niet wat het begin SG van het wort is (Woeka heeft daarover niets geschreven) maar als dat meer dan 1040 is dan is het helemaal niet zo vreemd dat de vergisting moeizaam start.

Citaat
Dat beetje isopropylalcohol op zoveel waterverdunning lijkt me niet veel effect te kunnen hebben.

Dat lijk mij ook. Het effect van een te kleine starter is veel groter.

Tags: