Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat doen na mogelijke infectie in cider  (gelezen 361 keer)

Offline Dorian

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat doen na mogelijke infectie in cider
« Gepost op: 25-09-2021 15:02 u »
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met het zelf maken van cider. Nadat de eerste stappen (vergisten in een emmer, overzetten naar de gistingsfles) zonder problemen waren verlopen heb ik vorige week de cider overgeheveld, het depot verwijderd, en de cider terug in de fles gedaan.

Nu zie ik na een week dat er zich een aantal witte slierten hebben gevormd op de cider. Als ik de fles aanraak zakt dit deels naar beneden. Dit lijkt mij een schimmelinfectie, misschien veroorzaakt doordat de fles onvoldoende gevuld was waardoor er nog teveel zuurstof aanwezig was. Is dit inderdaad een schimmel, of misschien kaam waar ik elders op dit forum over heb gelezen? Hoe erg is dit en wat is hier aan te doen? Moet ik bijvoorbeeld het witte spul eraf scheppen en alsnog de fles bijvullen met wat appelsap (en gist?)? Of nog een keer overhevelen? Of gewoon laten staan?

Hierbij de foto (door het glas genomen, maar de sliert is wel te zien):

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Re: Wat doen na mogelijke infectie in cider
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2021 21:12 u »
Ik vind het lastig te zien maar het lijkt gewoon iets van de gist en is er volgens mij weinig mis. Tijdens het vergisten zal er soms een schuimlaag op je brouwsel komen te liggen. De ene keer wat meer als de andere keer en heb er gehad die zelfs enorm siste.

Hoe ruikt je cider?

En wat bedoel je met vergisten in een emmer en daarna in een fles?

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2021 23:30 u »
Aan de hand van de foto kan ik niet opmaken wat er aan de hand is. Kan gewoon gist zijn. Ik zou het gewoon laten staan.

Offline Dorian

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2021 21:42 u »
Dank jullie wel voor de reacties. In de fles ziet het eruit als een schimmeldraad, maar dit is op de foto niet zo heel duidelijk te zien. Vorige week bij het overhevelen rook het prima. Ik zal het voorlopig gewoon laten staan en even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt.

(Overigens was er inderdaad eerst een schuimlaag, maar dat was in een veel vroegere fase van het vergisten).

Tags: