Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mandfles blijft door pruttelen  (gelezen 843 keer)

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Land: nl
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Mandfles blijft door pruttelen
« Gepost op: 25-09-2021 14:28 u »
Beste Medebrouwers,

Ik heb voor het eerste een mandfles gebruikt voor hergisting, dit omdat ik graag weer wou brouwen en het bier no zo af en toe een blupje gaf.
Op 28 augustus gebrouwen en op 12 september in de mandfles in gegaan. toen wel SG gemeten en was 1008.
De mandfles afgedekt in de kamer gezet en temperatuur is relatief stabiel rond de 20 graden, maar zie toch nog steeds af en toe een blupje door het waterslot komen.

Het staat nu al 2 weken in de mandfles.
Zal ik nu uiteindelijk gewoon weer het SG moeten meten en indien nog steeds 1008 dan is het gewoon klaar of is het toch nog steeds wachten totdat de blupjes voorbij zijn.

Of is er een ander iets waardoor het zo af en toe nog een blupje geeft ( mocht de SG nogsteeds 1008 zijn )

Het is een 20L mandfles en denk dat er een 19 L ongeveer inzit, kopruimte is dus mooi klein.

Wat is het advies / ervaring?

Alvast bedankt
Groet

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Mandfles blijft door pruttelen
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2021 14:34 u »
Meten is (meer) weten. Ik zou dus eerst meten en dan proberen conclusies te trekken.
Zonder een meting is het wat de gek roept..

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2021 14:40 u »
Als hij uitgegist is, kan hij nog jarenlang blubjes blijven geven als er een paar graden verschil is. Afkoeling en opwarming zorgt dan namelijk voor een blubje zo af en toe.

Offline Gossi

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2021 16:07 u »
Hij staat nog geen 14 dagen in de nagisting. Sommige gisten werken nog een hele tijd door in alle rust. Ik heb wel eens een bier gehad die 2 maanden later nog regelmatig blubte. Brouwen is geduld, geduld en nog eens geduld.
SG meten en over een week nog eens. Als het niet veranderd kan je bottelen, anders nog wat geduld.
Brouw ze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2021 23:09 u »
Beste Medebrouwers,

Ik heb voor het eerste een mandfles gebruikt voor hergisting, dit omdat ik graag weer wou brouwen en het bier no zo af en toe een blupje gaf.
Op 28 augustus gebrouwen en op 12 september in de mandfles in gegaan. toen wel SG gemeten en was 1008.
De mandfles afgedekt in de kamer gezet en temperatuur is relatief stabiel rond de 20 graden, maar zie toch nog steeds af en toe een blupje door het waterslot komen.

Het staat nu al 2 weken in de mandfles.
Zal ik nu uiteindelijk gewoon weer het SG moeten meten en indien nog steeds 1008 dan is het gewoon klaar of is het toch nog steeds wachten totdat de blupjes voorbij zijn.

Of is er een ander iets waardoor het zo af en toe nog een blupje geeft ( mocht de SG nogsteeds 1008 zijn )

Het is een 20L mandfles en denk dat er een 19 L ongeveer inzit, kopruimte is dus mooi klein.

Wat is het advies / ervaring?

Alvast bedankt
Groet

Je bedoelt denk ik nagisting in plaats van hergisting. De nagisting is de langzame vergisting na de hoofdgisting. Hergisting is de vergisting met bottelsuiker in de fles.

Wat voor gist heb je gebruikt. Als dat een zogenaamde diastaticus gist is dan worden er door enzymen steeds suiker gevormd uit "onvergistbare" grote suikers. Dat gebeurt ook als je gekoudhopt hebt. Dan zijn het niet enzymen afkomstig uit de gist maar enzymen uit de hop die voor dit effect kunnen zorgen.

Verder kan door temperatuurwisselingen het waterslot werken zoals ook blijkt uit eerdere reacties.
Door te meten kun je achterhalen of je te maken hebt met een nog steeds werkende nagisting of met temperatuurwisselingen. Overigens als je ťťn blubje hebt om de 3 ŗ 4 minuten kun je rustig bottelen op voorwaarde dat het SG niet gedurende 4 dagen gedaald is

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2021 23:26 u »
D.R.K. een glazen mandfles is nog geen glazen bol en de mijne is weer eens beslagen, dus als je wat meer informatie hebt?
Begin SG, gist, hoeveelheid gist, SG bij overhevelen, SG nu. Eventueel recept en maischstappen, gistingstemperatuur.

Achtergrond; Er zijn gisten die maanden doorgaan. Ook bij normale gisten kan het vele weken duren afhankelijk van omstandigheden (te weinig gist). Maischschemas en mouten kunnen invloed op de gisting hebben. Koudhop gebruikt? Kan van invloed zijn.

Een zo volledig mogelijk brouwlog helpt enorm bij het probleem schieten.

EDIT: ook een vriendelijk verzoek aan lieve iedereen die graag wil helpen, vraag hier svp om voor "antwoorden" te geven.

Ingo

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2021 13:25 u »
Bedankt voor de tips en klopt het gaat om nagisting en geen hergisting.

@Ingo, hieronder wat gegevens:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK017
Naam receptBrain Juice
Brouwdatum18-07-2021
BierstijlPale Ale (American)
Volume21.4 l
Begin SG1.053 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20.00 lWater uit Groningen
8.00 mlMelkzuur
12.06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l222 mg/l52 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.50 kgExtra Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC90.0 %
0.50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 įC1 min.60 min.4.0 l/kg
Uitmaischen78.0 įC10 min.10 min.4.0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26.2 gKohatubellen5.0%60 min.14.9 IBU
25.0 gKohatubellen5.0%30 min.10.9 IBU
20.0 gKohatubellen5.0%15 min.5.6 IBU
30.0 gKohatubellen5.0%5 min.3.4 IBU
50.0 gKohatubellen5.0%whirlpool0.0 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
550.00 gRode Bietenanderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11 gLiberty Bell Ale (M36)ovengist

Hieronder de vergisting grafiek,
SG bij overhevelen was 1008, begin SG was 1045 (stuk lager dan recept)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2021 22:56 u »
Je recept biedt weinig aanknooppunten om de slepende vergisting te verklaren. Hoe heb je de gist toegevoegd?

Jammer dat de grafiek stopt op 12 september. Heb je toen je meter uit het bier gehaald?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2021 23:15 u »
Je hebt de M36 gist gebruikt. Dat is een van de befaamde Britse gisten die volgens mij en een aantal anderen er behoorlijk lang over kunnen doen.
(Een paar weken terug een red ale met deze gist te vroeg gebotteld...)

Lees hier maar eens verder:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.0/all.html

Wat is je vergistingsgraad nu?

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2021 15:58 u »
Je recept biedt weinig aanknooppunten om de slepende vergisting te verklaren. Hoe heb je de gist toegevoegd?

Jammer dat de grafiek stopt op 12 september. Heb je toen je meter uit het bier gehaald?

Klopt heb hem er toen uitgehaald en de opening van de mandfles is niet groot genoeg om hem er weer in te krijgen.
Gist toevoeging was na hydrateren direct in het gistvat.

Je hebt de M36 gist gebruikt. Dat is een van de befaamde Britse gisten die volgens mij en een aantal anderen er behoorlijk lang over kunnen doen.
(Een paar weken terug een red ale met deze gist te vroeg gebotteld...)

Lees hier maar eens verder:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.0/all.html

Wat is je vergistingsgraad nu?

ik zal van de week eens kijken, ik heb mijn hevel mooi opgeborgen en kom daar nu even niet bij.
Wel even met de stopwatch gemeten over hoevaak er een blupje komt en dit is ongeveer elke 30 seconden.

Zal het topic eens doorlezen, maar zag al wat staan over doorgisten op de fles.

Groet

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 27-09-2021 17:11 u »
Klopt heb hem er toen uitgehaald en de opening van de mandfles is niet groot genoeg om hem er weer in te krijgen.
Gist toevoeging was na hydrateren direct in het gistvat.

Bij het hydrateren van gedroogde gist kan heel veel mis gaan. Zo kun je hydrateren met te heet of te koud water. Laat een volgende keer het hydrateren achterwege. Dat scheelt je weer een handeling.

Overigens denk ik dat EdwinBrouwt wel op het goede spoor zit. De door jou gebruikte gist is een typische Engelse gist.

Offline D.R.K.

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-09-2021 12:15 u »
Bedankt voor de tips, dan laat ik de mandfles nog lekker even staan en zodra ik bij mijn hevel kom zal ik nog wel een sample nemen.

Groet :proost:

Offline Johan_vL

• Super lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2021 21:17 u »
D.R.K. een glazen mandfles is nog geen glazen bol en de mijne is weer eens beslagen, dus als je wat meer informatie hebt?
Begin SG, gist, hoeveelheid gist, SG bij overhevelen, SG nu. Eventueel recept en maischstappen, gistingstemperatuur.

Achtergrond; Er zijn gisten die maanden doorgaan. Ook bij normale gisten kan het vele weken duren afhankelijk van omstandigheden (te weinig gist). Maischschemas en mouten kunnen invloed op de gisting hebben. Koudhop gebruikt? Kan van invloed zijn.

Een zo volledig mogelijk brouwlog helpt enorm bij het probleem schieten.

EDIT: ook een vriendelijk verzoek aan lieve iedereen die graag wil helpen, vraag hier svp om voor "antwoorden" te geven.

Ingo

Check, ik neem het mee en pas het toe  :stokpaard:

Tags: