Brouwen met oesterzwam

Gestart door De WindMoaker, 21-09-2021 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

De WindMoaker

Beste mede brouwers,

Ik heb een vraag van een oesterzwam kwekerij gekregen om een bier te brouwen met oesterzwam. Ik heb inmiddels een stout gevonden met oesterzwam, maar ik kon de zwam niet in het bier herkennen.

Heeft er iemand van jullie ervaring met een recept met oesterzwam?

Martijn0172

Ken je de Zwam van Nevel / Natte Gijt al? Je zou hun eens kunnen benaderen

jpt

Deze is nieuw voor mij. Ik zou niet weten hoe te beginnen, maar je kunt wel heel makkelijk oesterzwam kweken op bostel, door een klein splintertje uit een gescheurde stam op uitgelekte en gepasteuriseerde bostel te leggen. Dat truukje kan zo ongeveer eindeloos, dus experimenteer raak, zou ik zeggen. Het is nu de tijd om koningsoesters te enten. Die houden van winterkou.

Maar op zich zou je dat misschien beter doen met shiitake, die zijn wat rijker van smaak.
Succes. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

jwf

tdp

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is er een artikel in BYO geweest hierover. Zal vanavond eens zoeken voor je!

Rinus

Citaat van: jpt op 23-09-2021  11:43 uDeze is nieuw voor mij. Ik zou niet weten hoe te beginnen, maar je kunt wel heel makkelijk oesterzwam kweken op bostel, door een klein splintertje uit een gescheurde stam op uitgelekte en gepasteuriseerde bostel te leggen. Dat truukje kan zo ongeveer eindeloos, dus experimenteer raak, zou ik zeggen. Het is nu de tijd om koningsoesters te enten. Die houden van winterkou.

Maar op zich zou je dat misschien beter doen met shiitake, die zijn wat rijker van smaak.
Succes. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Omdat ik mijn bostel ook een duurzamere bestemming wilde geven, ben vorig jaar ook met experimenteren begonnen, maar dan eerst met de kant en klaar pakketten, dat is echt heel erg leuk en leerzaam.
Op eigen bostel, zo ver ben ik nog niet.
@jpt; heb je ervaring met pasteuriseren en uitlekken? (en enten)
Misschien een nieuw topic starten want dit is erg interessant om op een duurzame manier van je bostel af te komen...

jpt

Citaat van: Rinus op 24-09-2021  10:00 uOmdat ik mijn bostel ook een duurzamere bestemming wilde geven, ben vorig jaar ook met experimenteren begonnen, maar dan eerst met de kant en klaar pakketten, dat is echt heel erg leuk en leerzaam.
Op eigen bostel, zo ver ben ik nog niet.
@jpt; heb je ervaring met pasteuriseren en uitlekken? (en enten)
Misschien een nieuw topic starten want dit is erg interessant om op een duurzame manier van je bostel af te komen...
In principe houdt de Pleurotusfamilie niet van bostel. Het eet het wel, maar onder druk. Rogge vinden ze het lekkerst. Daarna tarwe. Mix er gerust een beetje koffiefilterdrab en eierschalen door.
Omdat je na het brouwen al gepasteuriseerd hebt, hoef je dit niet nog een keer te doen, als je maar op tijd bent. Growbags werken prima, maar zelfs een zipbag, met een schoongemaakt watje in de opening volstaat. En vooral een gecontroleerde temperatuur (bijvoorbeeld met zo'n aquariummatje of een inkbird opstelling, soms zelfs met een simpele gloeilamp). Op zich is het niet heel moeilijk en je hoeft er ook niet heel veel voor te doen, als je maar gestructureerd werkt en op tijd.  Paddestoelen kweken is vele malen makkelijker dan brouwen.  De vochtgraad is wel een dingetje. Klam is het beste. Bostel is te nat. Trial & error, ben ik bang.
Elke myceliumsoort heeft z'n eigenschappen. Pleurotus Ostreatus is vrij toegankelijk.

harrydevos

Hoi, had wel eens een experiment gedaan met oesterzwam (vroeger op een kwekerij gewerkt).
Ik had ze eerst kort gebakken in een beetje olijfolie (geen boter ivm schuim problemen), gestopt toen vocht eruit was.
Toen alles in een weckpot gezet met (goedkope) vodka. genoeg opgevuld dat alles onder staat, dit had meerdere effecten, maar t beste is dat alles steriel is.
Na 3 dagen het vocht gescheiden, en het gelijk toegevoegd aan 2e vergisting.
Mijn tests doe ik altijd met een porter (hetzelfde recept), 1 week laten zitten en toen gebotteld
Helaas kwam de smaak niet goed door. de caramel/gebrande mout haalde het meeste smaak van de zwam eruit.
Dus of moet ik de zwammenvocht opschalen, ofwel een ander soort bier brouwen.
Daar is het bij gebleven omdat al mijn vrienden een beetje raar keken toen ik vertelde dat er zwammen inzaten ;D ;D
Gewoon experimenteren dus en plezier erin hebben!!
Cheers

Luiaard

In Mastering Homebrew staat een recept voor een cantharellenbier. Hier worden de paddenstoelen eerst in vodka tot een soort tinctuur getrokken, die gaat vervolgens in het gistvat. Ik denk dat je op deze manier de meeste smaak uit de paddenstoelen in het bier krijgt.

LAM

Citaat van: Martijn0172 op 21-09-2021  20:03 uKen je de Zwam van Nevel / Natte Gijt al? Je zou hun eens kunnen benaderen
Bij Nevel hebben ze ook een proeflokaal. Erg leuk om eens te bezoeken. Ik heb er een aantal keer vrijwilligerswerk gedaan, wat erg gezellig was. Ze hebben een leuke ploeg en willen je graag veel vertellen over hun bijzondere (wilde) brouwsels. Ze brouwen namelijk alleen met biologische lokale mouten en wilde gisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.