Is dit kaam?

Gestart door daanoli, 20-09-2021 10:57 u

Vorige topic - Volgende topic

daanoli

Beste forumleden!

Ik brouw al een tijdje bier, in een steeds uitgebreidere, zelfgebouwde, installatie. Nu wil het zo zijn dat ik bij mijn laatste brouwsel na het lageren op 15c de temperatuur weer wat omhoog gooide om te dry hoppen en ik er bij het dry hoppen ineens een soort witte laag op het bier in wording dreef. Nu weet ik dat er kaam bestaat, maar dat heb ik nog nooit gezien, dus daarom mijn vraag, is dit kaam en heeft iemand hier ervaring mee? Ik las dat kaam verder niet schadelijk is en ook niet echt de smaak beïnvloed, in dag geval drink ik het namelijk gewoon op :)

https://photos.app.goo.gl/ouqSWJbGqZhk7WKs6

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

Groetjes Daan

Snelbier

Lijkt inderdaad kaam, vooral omdat het omhoog groeit.  Gist resten etc blijven doorgaans vlak liggen.
 Zou niét schadelijk zijn, maar 'body' van het bier (en smaak?) kan teruglopen.
Heb het 1x gehad, en vanwege onsmakelijke uiterlijk alleen middendeel gebotteld, dus onder oppervlak.
   Vond het géén geweldig bier, maar kan ook aan andere dingen hebben gelegen.
Zie hier voor cleaning info: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32496.0
Succes,  Snelbier

daanoli

Hoe kan de kaam dan zijn ontstaan? Want wat ik begrijp is dat het een wilde gist is, het bier zag er helemaal goed uit tot ik de temperatuur van 15c naar 20c bracht, de drie weken ervoor was er niets aan de hand en zover ik weet is het vergistingsvat niet open geweest in die tijd.

Snelbier

Citaat van: daanoli op 20-09-2021  14:02 uHoe kan de kaam dan zijn ontstaan? Want wat ik begrijp is dat het een wilde gist is, het bier zag er helemaal goed uit tot ik de temperatuur van 15c naar 20c bracht, de drie weken ervoor was er niets aan de hand en zover ik weet is het vergistingsvat niet open geweest in die tijd.
Hele topics over mogelijke oorzaak (en bestrijding), gebruik de zoekfunctie of Tags https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=327.
- Besmette apparatuur of vat. Remedie: beter of anders schoonmaken, geldt voor alles wat met je bier in aanraking komt.
- Gistvat niet luchtdicht waardoor 'vuile' lucht bij bier kan. Gebeurt vaker bij goedkoopste vaten.
- etc..   Kaam is zo'n gevalletje van 'Shit happens'. NIET altijd te achterhalen wat de bron is.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Je hebt eerder last van kaam als lang lagert.

Maar waarom eerst lageren bij 15 ºC en dan pas koudhop erbij? Om minder last te hebben van hopcreep kun je beter koudhop geven in een eerder stadium.  Geef voldoende vitale gist. De vergisting verloopt hierdoor sneller en je hebt ook minder last van de vorming van diacetyl door hopcreep.

daanoli

Citaat van: Jacques op 20-09-2021  22:51 uJe hebt eerder last van kaam als lang lagert.

Maar waarom eerst lageren bij 15 ºC en dan pas koudhop erbij? Om minder last te hebben van hopcreep kun je beter koudhop geven in een eerder stadium.  Geef voldoende vitale gist. De vergisting verloopt hierdoor sneller en je hebt ook minder last van de vorming van diacetyl door hopcreep.

Ik had ergens gehoord dat het iets langer lageren, in mijn geval twee weken, toevoegd aan de stabiliteit van het bier. De vergisting verliep erg snel (pak m beet in 24 uur van 1.058 naar 1.010), zij het waarschijnlijk door de Kveik Voss gist. Ik heb de dry hop na de lagering toegevoegd om grassige geuren te voorkomen door te lang dry hoppen. Maar als ik het goed begrijp kan ik beter na de vergisting meteen dry hoppen en daarna meteen kort lageren (een week?) om vervolgens over te hevelen naar mijn fust?

Jacques

Citaat van: daanoli op 24-09-2021  14:07 uIk had ergens gehoord dat het iets langer lageren, in mijn geval twee weken, toevoegd aan de stabiliteit van het bier. De vergisting verliep erg snel (pak m beet in 24 uur van 1.058 naar 1.010), zij het waarschijnlijk door de Kveik Voss gist. Ik heb de dry hop na de lagering toegevoegd om grassige geuren te voorkomen door te lang dry hoppen. Maar als ik het goed begrijp kan ik beter na de vergisting meteen dry hoppen en daarna meteen kort lageren (een week?) om vervolgens over te hevelen naar mijn fust?

Lang lageren in aanwezigheid van veel gist doet meer kwaad dan goed...

Als er geen vergisting meer is volstaat een week laten staan om de gist te laten uitzakken. Je bier hoeft niet kraakhelder te zijn als je bottelt.

Oscar

Citaat van: daanoli op 20-09-2021  10:57 u

Wat is dat groene en zilveren balletje in je bier?  :weetniet:

Baukert

Citaat van: Oscar op 24-09-2021  22:19 uWat is dat groene en zilveren balletje in je bier?  :weetniet:

Zilveren is waarschijnlijk een balletje dat het slangetje boven in houd zodat men niet het bezinksel als eerste naar boven krijgt. Heb zelf ook zo'n balletje in mijn All-rounder.  :biersmile:

Foto:

Jacques

Citaat van: Baukert op 25-09-2021  19:37 uZilveren is waarschijnlijk een balletje dat het slangetje boven in houd zodat men niet het bezinksel als eerste naar boven krijgt. Heb zelf ook zo'n balletje in mijn All-rounder.  :biersmile:

Foto:

Dit vraagt iets meer uitleg. Waar dient dat slangetje voor?

Baukert

Citaat van: Jacques op 25-09-2021  22:44 uDit vraagt iets meer uitleg. Waar dient dat slangetje voor?

Er zitten twee ball lock koppelingen boven op, net als bij de soda kegs. Één om er druk op te zetten en een om het bier er uit te persen op die manier. Het balletje drijft op het wort/bier en houd zo het slangetje bovenop zodat dit niet het bezinksel eerst opzuigt. (het stukje aan het einde van de slang is hol)

Over een tijdje heb ik weer wat in de gistkast staan en kan hier een fotootje van maken als mensen het even zien willen?

Edit: zie nu ook dat het slangetje mist op de orginele foto  :blabla:

EvdBroek

Citaat van: Baukert op 28-09-2021  02:33 u..... Het balletje drijft op het wort/bier .......

Misschien de oorzaak van de infectie.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 28-09-2021  16:30 uMisschien de oorzaak van de infectie.

Dat zou zo maar kunnen. Drijvende voorwerpen zijn lastig te desinfecteren...

Baukert

Citaat van: Jacques op 28-09-2021  21:34 uDat zou zo maar kunnen. Drijvende voorwerpen zijn lastig te desinfecteren...

Waarom is dit? En hoe is hier extra rekening mee te houden?

Ik dacht dat even ondergedompeld houden in de Starsan voldoende zou zijn.

Jacques

Citaat van: Baukert op 29-09-2021  16:56 uWaarom is dit? En hoe is hier extra rekening mee te houden?

Ik dacht dat even ondergedompeld houden in de Starsan voldoende zou zijn.

Elk reinigings- en desinfecteermiddel heeft tijd nodig om te kunnen worden (het ene middel langer dan het andere - benodigde contacttijd wordt dit ook genoemd). Bij drijvende voorwerpen zijn er altijd schuine kanten waar een oplossing heel snel van afloopt. Het beste is het voorwerpen geheel onder te dompelen.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 29-09-2021  22:25 u....Het beste is het voorwerpen geheel onder te dompelen.
Nog beter: geen voorwerpen in je gistvat doen.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 30-09-2021  16:11 uNog beter: geen voorwerpen in je gistvat doen.

Dat is inderdaad het beste. Maar een iSpindel, Tilt, of Brewbrain Float is toch wel erg handig.
Het desinfecteren van deze meetinstrumenten is zeker een punt van aandacht. Wat ik doe is de deksel apart desinfecteren. Vervolgens deze drogen met een stuk keukendoek en op mijn Brewbrain Float draaien. Vervolgens gaat de float in een maatbeker van 1,5 liter en leg ik een rubberen ring op de deksel. Op de ring plaats ik een plastic doosje met inhoud. De maatbeker vul ik tot de rand met eerste een reinigingsmiddel en daarna met een desinfecteermiddel. Op deze manier weet ik zeker dat alles goed ondergedompeld is geweest.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.