Tripel met 10% bloemenhoning

Gestart door Brouwerij KOR, 16-09-2021 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Ik ben van plan een honing tripel te brouwen met honing van de lokale imker.
Ik zie dat sommigen een honingtoevoeging in het gistvat doen maar ik vraag me af hoe het zit met eventuele aanwezigheid van wilde gisten in de honing. (Zeker bij "verse" honing van een imker)

Zou het toevoegen bij vlamuit niet beter zijn?

Ik heb een bestaande receptuur met 10% suiker in de stort omgezet naar honing.
De brix van de honing is 79,4
Als ik het suikergewicht deel door 79.4 x100 kom ik op hetzelfde gehakte droge stof uit.

Brewfather geeft een sg van 1,037 aan wanneer ik de potentiële opbrengst van 79,4 invul. Kan iemand uitleggen waar dit getal vandaan komt?  Een brix van 79,4 komt overeen met een brix van 1,408 volgens schurrig tabel.

Alvast bedankt

Gr Ruud

Brouwerij KOR


Eric v B

Ik heb geen ervaring met honing in bier maar wat ik gelezen heb is dat de smaak van honing niet terug komt in je bier al je deze te veel verwarmd. Vandaar dat men het tijdens de vergisting toevoegt.

Luie Donder

Inderdaad, of zelfs pas de honing toevoegen bij het bottelen?

Hopfenfox

Citaat van: Warkald op 16-09-2021  13:06 uInderdaad, of zelfs pas de honing toevoegen bij het bottelen?

Dan moet je wel heel goed weten wat je doet en het verrekenen met de bottelsuiker, anders gaat de boel ontploffen denk ik!

Brouwerij KOR

Hoe denken jullie over het risico van besmetting bij het toevoegen in vergistvat?

Snelbier

Citaat van: Brouwerij KOR op 16-09-2021  13:23 uHoe denken jullie over het risico van besmetting bij het toevoegen in vergistvat?
Blijft een gok wat het doet in halfvergist jongbier.. Wilde gist zit er bijna zeker in.
Een kennis (bijenhoudster) waarschuwt altijd voor haar ruwe honing met hoger vochtgehalte: gaat gegarandeerd gisten. Zoals we weten komt dat NIET door het water 8).