HERMS-spiraal, waar te krijgen?

Gestart door Kaduna, 15-09-2021 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaduna

Ik ben bezig met het bouwen van een HERMS. Na goed advies te hebben gekregen over de ketels, heb ik 3 fusten aangeschaft. Ook al veel aansluitingen / componenten binnen gekregen, dus dat gaat lekker!

Het enige waar ik nu tegenaan loop is een HERMS spiraal. Dan bedoel ik dus het spiraal in de HLT waar het wort wordt opgewarmd. Ik wil graag een RVS-spiraal, dat in mijn bierfust van 50L past. Ik heb begrepen dat het lastig is dit zelf te buigen ivm de sterkte van RVS, dus ik heb de voorkeur voor een kant-en-klaar spiraal (het liefst met 1/2BSP aansluitingen horizontaal, maar ach..)

Tot nu toe heb ik gevonden:
- Het spiraal van BrewPi, die is perfect, maar is ruim 110 euro.
- Een bierspiraal uit een tap, zoals bijv van tapclean.nl en https://www.ik-tap.nl/biertap/biertap/biertap-reserveonderdelen/bierkoel-en-kalmeringsspiraal-van-czs-10-x-10-cm-vierkant/a-1016/. Vraag is dan echter hoe ik deze aansluit op mijn 1/2BSP doorvoeren in de ketel.

Heeft iemand nog tips?  :biersmile:

Wijbrouwers

Wij hebben de spiraal van BrewPi, maar dan degene die in drie kleinere spiralen splitst. De Highflow 3-weg paralel. Ja, die kost het dubbele van de enkele spiralen van BrewPi maar de warmte overdracht is veel en veel beter.

Een spiraal uit een biertap kan maar is en erg hoog en de buis zit dicht op elkaar gedraaid.
Je kan beter een lagere spiraal nemen omdat deze makkelijker te verwarmen zijn, een  klein beetje water in de pan is sneller  warm dan een hele pan gevuld met water.
Dat  is ook de reden waarom wij voor  de spiraal van BrewPi hebben gekozen.

Een alternatief voor de spiraal uit een biertap is natuurlijk een wortkoeler van RVS. Deze spiraal zit wat wijder gedraaid.

bierinjisp

Ik maak gebruik van de biertapkoelers. Toevallig ook bij Tapclean vandaan.
Ik werk met pannen van 100 liter en daar passen deze perfect in. Heb er twee aan elkaar gekoppeld voor een lange contacttijd.

Denk dat dit inderdaad niet gaat passen in een fust. Wellicht heeft Tapclean kleinere spiralen?

hobbyman


Emile

Citaat van: hobbyman op 18-09-2021  00:53 uEn zo heb ik hem gemonteerd:
Waarschijnlijk wil je dit niet horen, zeker niet nadat je het zo mooi ingebouwd hebt, maar de warmte overdracht is op deze manier niet zo goed, zeker als het water in de HLT niet in beweging is. Het opwarmen van de MLT kost hierdoor flink wat tijd. Hoeveel, dat zou je voor jouw installatie eens moeten meten.

Wat ik gedaan heb, is een RVS warmtewisselaar gekocht (een leiding in een leiding, dus geen platenkoeler), die in de HLT gemonteerd en daar een tweede pomp op aangesloten. Die circuleert het water in de HLT en ook door die wisselaar. Door de binnenste leiding loopt het wort. Op deze manier haal je wel snelle opwarmtijden. Je kunt ook een roermechanisme in de HLT toevoegen en het water dan laten draaien in de tegenovergestelde richting als van de spiraal. Die warmtewisselaar was bij mij effectiever (en minder gedoe: een pomp is handiger dan een motor met schoepenrad).

Of het bij jou ook een probleem is, weet je natuurlijk pas als je meet hoe snel de MLT op deze manier opwarmt. Ik heb een 110 L MLT en als die goed vol zit, dan duurde een temperatuurstap erg lang.

hobbyman

Citaat van: Emile op 20-09-2021  12:23 uWaarschijnlijk wil je dit niet horen, zeker niet nadat je het zo mooi ingebouwd hebt, maar de warmte overdracht is op deze manier niet zo goed, zeker als het water in de HLT niet in beweging is. Het opwarmen van de MLT kost hierdoor flink wat tijd. Hoeveel, dat zou je voor jouw installatie eens moeten meten.

Wat ik gedaan heb, is een RVS warmtewisselaar gekocht (een leiding in een leiding, dus geen platenkoeler), die in de HLT gemonteerd en daar een tweede pomp op aangesloten. Die circuleert het water in de HLT en ook door die wisselaar. Door de binnenste leiding loopt het wort. Op deze manier haal je wel snelle opwarmtijden. Je kunt ook een roermechanisme in de HLT toevoegen en het water dan laten draaien in de tegenovergestelde richting als van de spiraal. Die warmtewisselaar was bij mij effectiever (en minder gedoe: een pomp is handiger dan een motor met schoepenrad).

Of het bij jou ook een probleem is, weet je natuurlijk pas als je meet hoe snel de MLT op deze manier opwarmt. Ik heb een 110 L MLT en als die goed vol zit, dan duurde een temperatuurstap erg lang.

Ik pomp het hete water in de HLT rond met een pomp. Het warme water heeft overal in de HLT de zelfde temperatuur, warmte overdracht is optimaal. Beter dan jouw oplossing. Dit vind ik een vreemde manier van warmte overdragen. Het is goed mogelijk dat de buitenbuis van jouw koeler, inwendig warmer is dan het water in de HLT zelf, omdat dat een klein volume is. Dit volume moet dan op zijn beurt weer warmte aan het HLT water afgeven. Nergens in de industrie vind je zulke oplossingen.

Temperatuur stappen met een HERMS duren vrij lang, omdat je veel water moet verwarmen, en het temperatuurverschil heel klein is bij een volgende stap. Het beste is een 1 staps maisch, en dan uitmaischen, en door met het spoelwater naar spoel temperatuur. Die moet daar toch al heen. 

Dat het water in de HLT in beweging moet zijn is inderdaad belangrijk.

Emile

Citaat van: hobbyman op 22-09-2021  01:06 uIk pomp het hete water in de HLT rond met een pomp. Het warme water heeft overal in de HLT de zelfde temperatuur, warmte overdracht is optimaal. Beter dan jouw oplossing.
Dat doe ik ook, bij mij is het water in de HLT ook in beweging. Maar het wordt ook nog eens door de warmtewisselaar gestuurd. En daarmee haal je toch een aanzienlijk snellere opwarmtijd, dan met alleen een spiraal. In mijn geval scheelt het de helft van de tijd: een opwarming van de MLT van 66 naar 75 graden gebeurt nu in ongeveer 30 minuten en met de spiraal alleen (en HLT water in beweging) was dat een uur.

De grootte van de HLT zal ook wel uitmaken, bij mij zit er 200 L water in en dat zal minder snel bewegen dan het water in jouw HLT.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.