Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen nav prijswinnende Spicy Mango IPA  (gelezen 523 keer)

Offline Ryan

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • The Brew Newb
    • The Brew Newb
Vragen nav prijswinnende Spicy Mango IPA
« Gepost op: 13-09-2021 16:25 u »
Dit bericht is afgesplitst omdat het board Bewezen bieren bedoeld is als een eregalerij.
Voor het oorspronkelijke topic zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39916.0.html

Bedankt voor het delen en ik ga jouw recept binnenkort brouwen. Het zal mijn eerste brouwsel zijn wat niet gebaseerd is op een standaard kitje. Maar ik heb wel een aantal vraagjes.

1. Moet de hop voor dryhopping direct erbij of een paar dagen later?
2. De mango moet tijdens het nagisting/lagering, is dat tussen de 4 a 7 dagen?
3. Moet je nog iets met de mango doen (iets van koken) voor het toevoegen en maak je dan ook gebruik van een hop zakje voor de mango?
4. Bij het bottelen, moet je dan nog rekening houden met suiker van fruit of moet je altijd de 6/7 gram per liter toepassen?

Sorry voor al de vragen, maar ik ben echt een newbie  ^-^

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ramon86

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
    • Milky Road
Re: Vragen nav prijswinnende Spicy Mango IPA
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2021 14:40 u »
Leuk!

1. Voor de dryhop adviseer ik te wachten tot de hoofdgisting voorbij is (anders gaat er weer veel verloren) en de hop er 3-4 dagen in te laten zitten. Ik doe het zelf dus pas echt aan het eind.
2. Inderdaad, een algemene stelregel die je aan kan houden is dat de hoofdgisting voorbij is wanneer de SG 3 dagen hetzelfde blijft - maar controleer ook of de schijnbare vergistingsgraad op dat moment in de verwachte range zit. Indien de SVG dan nog pas op - ik zeg maar wat - 50% zit is het nog niet voorbij.
3. Indien je zoals ik diepvriesmango gebruikt hoef je het niet te koken, indien je verse mango gebruikt is dat inderdaad heel belangrijk. Zie ook mijn aanvulling verderop.
4. Door het fruit in het begin van de nagisting toe te voegen en dan lang genoeg te wachten met bottelen zouden de suikers die de gist kan omzetten weg moeten zijn bij het bottelen; hetzelfde aantal aanhouden dus :)

Aanvulling over de mango: inmiddels hebben we dit recept ook een keer commercieel gebrouwen, waarbij we gepureerde verse mango hebben meegekookt i.p.v. diepsvriesmango tijdens de nagisting hebben toegevoegd. Dit hebben we ook eerder thuis gedaan en ik heb geen verschillen in smaak kunnen ontdekken (al is dat lastig omdat het niet de enige factor is die wijzigde).

Laat het gerust weten als je nog meer vragen hebt, veel succes!

Online Rickm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2021 11:25 u »
Leuk!

1. Voor de dryhop adviseer ik te wachten tot de hoofdgisting voorbij is (anders gaat er weer veel verloren) en de hop er 3-4 dagen in te laten zitten. Ik doe het zelf dus pas echt aan het eind.
2. Inderdaad, een algemene stelregel die je aan kan houden is dat de hoofdgisting voorbij is wanneer de SG 3 dagen hetzelfde blijft - maar controleer ook of de schijnbare vergistingsgraad op dat moment in de verwachte range zit. Indien de SVG dan nog pas op - ik zeg maar wat - 50% zit is het nog niet voorbij.
3. Indien je zoals ik diepvriesmango gebruikt hoef je het niet te koken, indien je verse mango gebruikt is dat inderdaad heel belangrijk. Zie ook mijn aanvulling verderop.
4. Door het fruit in het begin van de nagisting toe te voegen en dan lang genoeg te wachten met bottelen zouden de suikers die de gist kan omzetten weg moeten zijn bij het bottelen; hetzelfde aantal aanhouden dus :)

Aanvulling over de mango: inmiddels hebben we dit recept ook een keer commercieel gebrouwen, waarbij we gepureerde verse mango hebben meegekookt i.p.v. diepsvriesmango tijdens de nagisting hebben toegevoegd. Dit hebben we ook eerder thuis gedaan en ik heb geen verschillen in smaak kunnen ontdekken (al is dat lastig omdat het niet de enige factor is die wijzigde).

Laat het gerust weten als je nog meer vragen hebt, veel succes!

ALs ik zo vrij mag zijn om in te haken heb ik ook nog 3 vragen.

1. Hoe lang laat je de pepers en de gepureerde mango mee koken?

2. Bottel je met 8 g/l?

3. De vlamuit hop hoelang en bij welke temperatuur?

Wanneer ik dit recept invoer in Brewfather kom ik uit op 85 IBU. Is dit niet wat bitter?

Ziet eruit als een interessant recept en ga ik zeker een keer brouwen.

Gr Rick

Offline Ryan

• *
  • The Brew Newb
    • The Brew Newb
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2021 14:27 u »
Bedankt Ramon!

@Rick, zou jij je brewfather recept kunnen delen? Ik heb het zelfde gedaan en gescaled naar 10 L maar kom uit op een IBU van 63 (Tinseth) / 75 (Rager).
Dit is mijn creatie van het recept: https://share.brewfather.app/uBb7GSyMzVQaiY

Offline ramon86

• Junior lid
  • **
    • Milky Road
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2021 15:42 u »
1. Hoe lang laat je de pepers en de gepureerde mango mee koken?

2. Bottel je met 8 g/l?

3. De vlamuit hop hoelang en bij welke temperatuur?

Wanneer ik dit recept invoer in Brewfather kom ik uit op 85 IBU. Is dit niet wat bitter?
Gr Rick
1. Meestal 15 minuten
2. Voor dit recept 7 g/l
3. Dat heb ik voor deze niet meer paraat helaas, maar doorgaans 20 minuten zodra het 80 graden is

Ik kom zelf op 76 IBU uit, maar in die range maakt dat niet zoveel uit. Het is inderdaad een goed bittere IPA, zoals we hem zelf graag hebben :) Maar de mooie dosis koudhop voegt nog een fruitige laag toe.

Online Rickm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 15-09-2021 22:15 u »
1. Meestal 15 minuten
2. Voor dit recept 7 g/l
3. Dat heb ik voor deze niet meer paraat helaas, maar doorgaans 20 minuten zodra het 80 graden is

Ik kom zelf op 76 IBU uit, maar in die range maakt dat niet zoveel uit. Het is inderdaad een goed bittere IPA, zoals we hem zelf graag hebben :) Maar de mooie dosis koudhop voegt nog een fruitige laag toe.

Hoi ramon.

Bij deze nog eens ingevoerd: je hebt gelijk. Kom op 75 ibu. Is er toch iets mis gegaan de vorige invoer.

https://share.brewfather.app/qLQ8Fm3k8LZAuZ

Hoe vergist je deze? Ik bedoel dan met name de temperatuur.

Gr Rick

Offline Ryan

• *
  • The Brew Newb
    • The Brew Newb
« Reactie #6 Gepost op: 20-09-2021 14:24 u »
Nou, heb gisteren een poging gedaan, ben erg benieuwd naar de uitkomst. Op basis van een andere video had ik de keuze gemaakt om de mango maar ook de peper een 60 min mee te koken, maar de comment gisteren niet gelezen  :-[. Peper was erg goed aanwezig en hoop dat het niet overheerst. Daarnaast kwam mijn SG hoger uit op 1.080. Denk dat het komt door de mango.

Ik hou voor mijn eigen administratie een blogje bij en heb het recept toegevoegd (met de credits naar Ramon!). https://www.thebrewnewb.com/spicy-mango-ipa/

Offline ramon86

• Junior lid
  • **
    • Milky Road
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2021 15:19 u »
@Rickm: ik had destijds nog geen temperatuurkast gebouwd en moest het toen dus nog op kamertemperatuur vergisten, maar ik zou nu 20 graden doen.

@Ryan: erg leuke blogpost! Die 60 vs 15 minuten zal denk ik geen negatieve gevolgen hebben hoor :)

Tags: