Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept White IPA  (gelezen 528 keer)

Offline Rickm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Recept White IPA
« Gepost op: 10-09-2021 14:17 u »
Hallo mede forummers,

Na veel lezen en al diverse brouwsels te hebben gemaakt wilde ik mee eens begeven aan een White IPA. Ik heb een recept gevonden op het internet (met dank aan de auteur en ontwerper) maar heb hier enkele vragen over. Dit is het recept:

72% efficiλntie

Batchvolume: 30 L
Kooktijd: 75 min

Maischwater: 26.87 L

Spoelwater: 15.33 L
Totaal water: 42.2 L
Kookvolume: 36.17 L

SG voor koken: 1.050

Kenmerken
Begin SG: 1.056

Eind SG: 1.013

IBU (Tinseth): 44

BU/GU: 0.79

Kleur: 11 EBC

Maischen
Temperatuur — 63 °C — 50 min

Temperatuur — 72 °C — 20 min

Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (7.79 kg)
3.96 kg (50.8%) — Pilsmout — Graan — 3 EBC
2.55 kg (32.7%) — Tarwemout — Graan — 15 EBC
1.28 kg (16.4%) — Havervlokken — Graan —
Hop (196.5 g)
27.5 g (26 IBU) — Chinook (Bloemen) 12.1% — Koken — 75 min

13.2 g (4 IBU) — Saaz 4.5% — Koken — 45 min

15 g (3 IBU) — Saaz 4.5% — Koken — 20 min

54 g (4 IBU) — Saaz 4.5% — Koken — 5 min

33 g (6 IBU) — Chinook (Bloemen) 12.1% — Koken — 5 min

53.8 g — Saaz 4.5% — Koudhop — 5 dagen

Diversen
9 g — Koriander — Koken — 10 min

21 g — sinaasappel schil (Zoet) — Koken — 3 min

Gist
Wyeast Labs 3944 Belgian Witbier 76%
Vergisten
Hoofdvergisting — 21 °C — 14 dagen

In het originele recept wordt de Motueka hop gebruikt maar deze is niet te verkrijgen. De vervangende hop wat ik uit de lijst haal is de Saaz. Mijn vraag is nu of deze Saaz hop het zelfde citrus karakter heeft als de Motueka. Of dien ik toch een andere hop keuze te maken?

ALvast bedankt voor het meedenken.

Gr Rick

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Recept White IPA
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2021 14:42 u »
Motueka wordt inderdaad wel Saaz on steroids genoemd, maar ik vind dat persoonlijk niet kloppen. Saaz is een klassieke, kruidige hop, terwijl Motueka een subtiel en niet te overheersend citrus aroma geeft. Als je Motueka dus door Saaz gaat vervangen denk ik dat er weinig IPA meer van je White IPA overblijft. Tenzij de Chinook overheersend genoeg is, maar dat weten anderen wellicht beter.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2021 11:00 u »
IPA is van Indian Pale Ale. Daar moet je palemout voor gebruiken en geen pilsmout. ;)

Online Procion

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2021 15:06 u »
IPA is van Indian Pale Ale. Daar moet je palemout voor gebruiken en geen pilsmout. ;)

Je moet niks  :P Ik heb al verschillende IPA's gebrouwen met Premium Pilsmout i.p.v. Palemout in combinatie met Cara-amber (70EBC). Palemout zou het te donker hebben gemaakt.
Door het hop geweld denk ik niet dat iemand het verschil gaat proeven.

Brόlosophy heeft hier ook een experiment op gedraaid om te kijken of er όberhaupt een smaakverschil waarneembaar is in een pilsner:
https://brulosophy.com/2021/01/25/grain-comparison-pale-malt-vs-pilsner-malt-in-german-pils-exbeeriment-results/

OP:
Ik denk dat het een hele lichte/vlakke White IPA wordt met een IBU van 44 en zo weinig (citrus) aroma hop. Ik denk dat je bij het gebruik van Saaz wat meer Chinook mag toevoegen.. Ik zou zelfs geneigd zijn om de Saaz koudhop te vervangen door Chinook, want ik denk dat wat Hopfenfox zegt klopt dat je weinig IPA in je White IPA zult proeven.

Tags: