Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zuur fruitbier  (gelezen 835 keer)

Online Brouwerij Gemütlich

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zuur fruitbier
« Gepost op: 09-09-2021 10:48 u »
Beste Mede Brouwers,

Misschien een vreemde vraag...

Ik heb 4 weken geleden een fruitbier (frambozen) gebotteld obv een witbier. Ik heb deze gisteren geproefd en hij is heel erg zuur geworden. Is het een optie om de flessen te ontkurken, zoetstof en suikerwater en/of bottelgist toe te voegen en weer opnieuw te sluiten??

Alvast bedankt voor jullie reacties en tips!!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Zuur fruitbier
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2021 11:18 u »
Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar dan moet je er rekening mee houden dat er kans is op infecties en oxidatie. Voeg vooral niet te veel bottelsuiker meer toe want dan krijg je bommen.

Online Brouwerij Gemütlich

• *
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2021 12:15 u »
Ik zal eens een flesje opentrekken en er een zoetje ingooien, kijken wat dat met de smaak doet...Hoeveel suiker zou ik er nog bijvoegen 1 of 2 gram?

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • proberen is weten
« Reactie #3 Gepost op: 09-09-2021 13:22 u »
Ik zal eens een flesje opentrekken en er een zoetje ingooien, kijken wat dat met de smaak doet...Hoeveel suiker zou ik er nog bijvoegen 1 of 2 gram?

Ongetwijfeld realiseer je je dit, maar die suiker die je toevoegt wordt vergist en levert dus geen zoeter bier op, alleen meer koolzuur en meer alcohol. Als je je fles opent ben je niet ineens als je koolzuur kwijt, dat zit in het bier opgelost. Ik zou het bier zo koel mogelijk openen zodat er zoveel mogelijk koolzuur opgelost blijft.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #4 Gepost op: 09-09-2021 13:46 u »
Ongetwijfeld realiseer je je dit, maar die suiker die je toevoegt wordt vergist en levert dus geen zoeter bier op, alleen meer koolzuur en meer alcohol. Als je je fles opent ben je niet ineens als je koolzuur kwijt, dat zit in het bier opgelost. Ik zou het bier zo koel mogelijk openen zodat er zoveel mogelijk koolzuur opgelost blijft.
Koolzuur blijft beter opgelost in een warme vloeistof...

EDIT: ik heb me vergist, deze informatie klopt niet.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #5 Gepost op: 09-09-2021 15:38 u »
koolzuur blijft beter opgelost in een warme vloeistof....

Gassen (waaronder koolzuur) lossen toch echt beter op in koude vloeistoffen dan in warme vloeistoffen... (even simpel gezegd dan want CO2 in water is al een lastige..)

Maar goed, zoals gezegd zullen extra vergistbare suikers er alleen maar voor gaan zorgen voor meer alcohol en koolzuur. Je wil dus een onvergistbare suiker toevoegen om de boel wat aan te zoeten (lactose?).

Van de andere kant, ik ben een liefhebber van zure bieren. Een zure framboos =   :proost2:

Offline viaxllo

• *
  • VIER-BIER
« Reactie #6 Gepost op: 09-09-2021 16:46 u »
Zoals inderdaad hierboven benoemd wordt, lactose.
Ik heb ook vrij recent een frambozen milkshake IPA gebrouwen, en daar is het meeste zure wel uit.
Misschien wel handig om de lactose eerst in warm water op te lossen alvorens het toe te voegen, eventueel met gewone suiker weer even het gistvat in...

Offline PP

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-09-2021 18:31 u »
Mijn advies: laat het bier zoals je hebt gebrouwen zich ontwikkelen; niet openen en iets toevoegen (lees alle genoemde risico's).
Serveer bij inschenken van je zuur bier een suikerklontje of zoetstofje naar wens (ref. werkwijze bij absinth).
Gebruik de reacties van de proevers voor een nieuwe batch.

Groet, Paul.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 09-09-2021 20:03 u »

Serveer bij inschenken van je zuur bier een suikerklontje of zoetstofje naar wens (ref. werkwijze bij absinth).

Ook bij geuze heel normaal. De lambiekstoemper is er om het suikerklontje te pletten. En de achtergrond voor de siropen in Berliner Weisse.

Ingo

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2021 10:14 u »
Misschien je bier wat langer laten rijpen. Kans dat het zure wat minder wordt of verdwijnt.

Offline Kassuul

• *
    • Kassuul
« Reactie #10 Gepost op: 11-09-2021 15:24 u »
Heb ook al enkele keren een fruitbier gebrouwen (wel geen wit maar tripel-citra, daarna batch gesplitst) Op 20 liter 2 kg frambozen die veel aciditeit (zuur) geven) bij aanvang maar later (1 jaar later) mooi afgeronde aciditeit. Je kan bij hoge aciditeit doen zoals vroeger veel gebeurde bij de geuze en kriek nl. een klontje suiker in je glas doen en dit fijnstampen, zachtjes roeren en drinken maar (ieder zijn ding) :)
Geuze wordt gedronken uit een conisch glas met inkepingen in het onderste derde en met een dikke bodem. Die bodem is nodig omdat vóór gebruik een suikerklontje met een stamper fijngestampt kan worden. https://historiek.net/geuze-het-enige-niet-gebrouwen-bier-ter-wereld/14204/
Het is maar een suggestie  ;)

Offline Guppie

• Senior lid
  • Motus necesse est
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2021 11:14 u »
Mijn ervaring met frambozen is dat je geduld moet hebben.
% tot 6 maanden wachten en dan pas de eerste fles openen.
Dan heb je een heerlijk gebalanceerd biertje.
Lactose en zoetjes dat zijn kunstgrepen.

Tags: