Ervaringen Boel iTap

Gestart door Derp, 07-09-2021 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

jwf

Ik heb twee tegendrukvullers, ik heb uit Zweden een handgebouwde gekocht en dat werkt goed maar is wat omslachtig. Ik dacht dat de itap x wellicht net wat makkelijker in gebruik zou zijn en heb er een aangeschaft. Ik ervaar toch problemen en vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Hieronder zal ik mijn proces beschrijven misschien dat één van jullie iets ziet dat ik fout doe.

1) Ik cold-crash mijn vat (29l RVS kegmenter) in mijn koelkast. Ik haal daarbij 4 graden C, ik kom niet lager.
2) Het bier was CO2 geconditioneerd en had een stabiele druk van 2 bar, dat komt neer op een forse carbonisatie van 4 volumes CO2 (volgens brew father). Dat doe ik om te compenseren voor CO2 verlies tijdens het bottelen.
3) Het vat neem ik mee naar de plek waar ik bottel en dan sluit ik koolzuur en itap aan. De itap heb ik met koud water doorgespoeld. Ik gebruik een zo kort mogelijke bierleiding, ca 65cm.
4) Om uit te sluiten dat het bier gaat schuimen door warme flessen heb ik mijn flessen in ijswater gekoeld.
5) Ik laat voorzichtig de druk uit het vat ontsnappen tot ik de rond de 1 bar zit (15psi) om te gaan vullen.
6) Daarna spoel ik mijn fles met CO2 en vul ik met lage snelheid. Er komt eerst wat schuim in de fles en het vullen gaat goed tot dit schuim boven aan de fleshals komt, daarna gaat het bier niet meer de fles in maar wordt het gelijk naar buiten gespoeld door de overflow. Ik kom niet verder dan de schouders van een longneck fles. Daarna gaat het vullen wel traag verder maar ten koste van veel verlies.

Observaties: De bierslang vult zich met schuim, dit schuim lijkt met name de boosdoener, het is genoeg om de hals van de fles te vullen. Ik kan eigenlijk niet korter met mijn bierleiding.

Ik zie mensen op YouTube de itap gebruiken zonder ook maar een spoor van schuim, doe ik iets fout?

veel dank

jwf

hans100w

Citaat van: jwf op 31-07-2022  09:42 uIk zie mensen op YouTube de itap gebruiken zonder ook maar een spoor van schuim, doe ik iets fout?

veel dank

jwf

Ja, je moet altijd bij het tegendruk vullen een hogere CO2 druk gebruiken dan waarmee het bier is gecarboniseerd. Anders komt er CO2 vrij uit het bier en vormt zich schuim. Dus nooit druk aflaten uit het fust voorafgaand aan het vullen.

jwf

Citaat van: hans100w op 31-07-2022  13:36 uJa, je moet altijd bij het tegendruk vullen een hogere CO2 druk gebruiken dan waarmee het bier is gecarboniseerd. Anders komt er CO2 vrij uit het bier en vormt zich schuim. Dus nooit druk aflaten uit het fust voorafgaand aan het vullen.

OK, dan ga ik dat de volgende keer proberen. Ik begreep vanuit de documentatie dat er op vrij lage druk (~1 bar) afgevuld diende te worden, maar ik zal mijn afvuldruk flink opvoeren.

Dank!

Diekster bier

Citaat van: jwf op 31-07-2022  21:29 uOK, dan ga ik dat de volgende keer proberen. Ik begreep vanuit de documentatie dat er op vrij lage druk (~1 bar) afgevuld diende te worden, maar ik zal mijn afvuldruk flink opvoeren.

Dank!

Werkte dit? Ik zit ook aan dit apparaat te denken.

Derp

Citaat van: Diekster bier op 13-09-2022  19:49 uWerkte dit? Ik zit ook aan dit apparaat te denken.

Ik heb in de afgelopen weken ~85 flessen gevuld, druk stond rond de 12PSI en dat is hetzelfde als waarop het gecarboniseerd wordt. Ging prima.

Spyro

Citaat van: Derp op 19-09-2022  13:11 uIk heb in de afgelopen weken ~85 flessen gevuld, druk stond rond de 12PSI en dat is hetzelfde als waarop het gecarboniseerd wordt. Ging prima.
Ik zet mijn druk bij het bottelen steeds ongeveer 3 à 400 gram hoger dan waarop het gecarboniseerd is, als je het CO2-lekkraantje open zet (om het bier te kunnen laten stromen) heb je dan nog een iets hogere druk dan in uw drukvat waar het gecarboniseerd is en kan je iets sneller vullen zonder schuimvorming.

WJW

Hoe monteren de meesten hier hun iTap? Is er een handige manier om hem als 'stand alone' te monteren op een soort standaard of iets dergelijks?

Arthur B

Wat ik het meeste zie zijn simpele houtconstructies. Maar hier en daar zijn ook wat alternatieve opstellingen.

191957563_2993156784295885_3150996627485813177_n.jpg
235619876_5969817673090865_5818563528665812286_n.jpg
68762310131__66D0967E-18A7-411A-8842-0ECAE2688EEE.JPG
306137211_5849751525055486_5082184542058723919_n.jpg

WJW

Dit zijn precies het soort ideeën die ik zoek. Dank! Het monteren aan het kroonkurk apparaat is ook een mooie.
Keep 'em coming.

jwf

Hier is mijn setup. Ik heb een standaard gemaakt die ik plat kan vouwen zodat ie beter op te bergen is.

jwf

iTapStandaard.jpg

jwf

Citaat van: Diekster bier op 13-09-2022  19:49 uWerkte dit? Ik zit ook aan dit apparaat te denken.

Sorry voor mijn late reactie, er zat veel tijd tussen de laatste keer dat ik afvulde en nu. Ik heb vanavond afgevuld met een druk die ongeveer 0.3 bar boven de koolzuurverzadigingsdruk zat. Dat gaat heel veel beter.

jwf

Bvk1983

Ik zie dat de iTap nu 129,- kost bij Unibrew. Wat heb ik behalve de iTap, keg en CO2 fles nog nodig om deze te kunnen gebruiken? Ik neem aan dat je een dubbele CO2 regulator nodig hebt op de CO2 fles?

Arthur B

Citaat van: Bvk1983 op 20-10-2022  20:40 uIk zie dat de iTap nu 129,- kost bij Unibrew. Wat heb ik behalve de iTap, keg en CO2 fles nog nodig om deze te kunnen gebruiken? Ik neem aan dat je een dubbele CO2 regulator nodig hebt op de CO2 fles?

De druk moet wel humaan zijn inderdaad. Voor afwijkende flessen zijn er ook verschillende adapters trouwens...

Frits1980

I heb de "nieuwe" iTapX gekocht, valt me op dat de BNR fles hier niet in klemt. De long necks wel. Is er iemand die hier een oplossing voor weet? Een soort 3D geprinte inlay of zo? Want de extra accessoires die BOEL verkoopt zijn alleen voor de oude iTap, niet voor de nieuwe iTapX... Voor zover ik kan zien.

WJW

https://www.thingiverse.com/thing:4877252

Misschien heb je hier iets aan.
Deze werken voor zover ik weet met de iTapX. Ik heb de iTapX onlangs aangeschaft en al een van deze geprint. Ik moet nog voor het eerst gaan bottelen met de iTapX, dus pas dan kan ik daadwerkelijk uit ervaring zeggen of en hoe goed het werkt.
Tot dusver past het allemaal prima en klemt het de flessen ook goed.

Frits1980

Citaat van: WJW op 05-11-2022  18:22 uhttps://www.thingiverse.com/thing:4877252

Wow, dank voor de snelle reactie. Ik ga eens even kijken waarvan ik dit ga printen en dan testen. Ik laat het weten.

WJW

Ik zag hem langskomen bij Dr Hans Brewery op YouTube. Ik heb hem nu van ASA geprint, maar PLA lijkt al prima.

WJW

Ik zit even te kijken naar hoe dit allemaal te verbinden met mijn CO2-fles en mijn Fermzilla. De iTapX heeft 1 RVS slangtuit voor de bierlijn en 2 kunststof slangtuiten voor verbinding met CO2 en met het afvoerslangetje.
Ik heb voor alle andere slangen momenteel EVA-barrier slang en duotight verbindingen. De EVA-barrier slang lijkt echter te klein van diameter om zomaar op de slangtuiten te krijgen.
Slang is binnendiameter 6.3 mm, slangtuiten zijn 7.5 en 8 mm. Dat lijkt mij niet te passen. Zou dat nog kunnen als ik de slang opwarm, of heb ik toch een grotere diameter slang nodig?

Edit:
Nevermind. Geprobeerd met opwarmen van de slang en dat past makkelijk. Ik had niet gedacht dat zo een stijve, stugge slang, zo rekbaar zou zijn na opwarmen.

WJW

Mijn oplossing om de iTap te monteren. Aluminium profielen met daarin een inzet die ik met de 3D printer heb gemaakt.

5C33E0A3-9493-4DE5-97D1-CF81D1033E35.jpeg

WJW

Update mbt het zelf geprinte stuk. Afgelopen zaterdag voor het eerst gebotteld met de iTap. Dat ging prima. Niet alle flessen pasten inderdaad in het bijgeleverde deel, dus ik was blij dat ik zelf een extra deel had geprint.
Ook dat werkte prima. De extra inlays voor verschillende flessen lijken dus een goede optie. Ik ben benieuwd hoe slijtvast een en ander is, maar je kunt in ieder geval het 'slijtringetje' opnieuw printen. Zeker de moeite waard om te proberen.

AD30752F-171D-4125-B126-7C90BE754395.jpeg

BB88

Hierbij mijn setup. Dit is de originele standaard van Itap. Ja inderdaad niet goedkoop, maar wel onverwoestbaar. Ik heb wat wisselende ervaringen nu het afvullen. Bij veel schuim inderdaad de druk wat verhogen. Toch had ik een tripel waar de CO echt minder was in de flessen. Een IPA daarentegen was wel weer prima op druk gebleven.

20221023_170836.jpg
20221023_170841.jpg 

tdp

Hoelang doe je er over om 1 fles, of 1 krat te bottelen eigenlijk met zo'n iTap? Vind het gave apparaten maar ik ben bang dat mijn botteltijd 2x tot 3x zo lang gaat zijn.

Arthur B

Ik denk dat je het beste even op Youtube kan kijken voor een goede indruk.

De klok heb ik er nog nooit naast gehouden, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het langzamer gaat dan een andere methode (als we het hebben over onder druk vullen dan).

Tenzij je een lijn hebt staan... 😉

tdp

Citaat van: Arthur B op 04-12-2022  08:32 uIk denk dat je het beste even op Youtube kan kijken voor een goede indruk.

De klok heb ik er nog nooit naast gehouden, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het langzamer gaat dan een andere methode (als we het hebben over onder druk vullen dan).

Tenzij je een lijn hebt staan... 😉

Het is inderdaad appels met peren vergelijken, aangezien ik nu gewoon met een bottelpijpje op zwaarterkracht bottel. Het bottelen gaat dan per krat in 10 tot 15 minuten. Dan is 6 krat nog wel een keer te doen.

Arthur B

Citaat van: tdp op 05-12-2022  11:36 u...met een bottelpijpje op zwaarterkracht...

Als je nooit last hebt van oxidatie zou ik persoonlijk geen reden zien om dan over te stappen. Met een pijpje (en suiker) doe ik ook soms en gaat als een speer. Dan is onder druk bewerkelijker en in totaal niet sneller zou ik zeggen. Of op zijn best verwaarloosbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.