Ervaringen Boel iTap

Gestart door Derp, 07-09-2021 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Derp

Hallo allemaal,

Ik zoek een manier om met zo min mogelijk moeite bier te bottelen dat al op druk staat. Ik zag de iTap van Boel, en dat lijkt op zich veelbelovend. Het staat me aan dat je hem op je tapkoelkast kan monteren en er een flesje in klemt om te vullen. Hij is niet goedkoop met € 100, maar als het echt zo goed en makkelijk is als het lijkt zou ik het wel waard vinden om in één keer iets echt goeds te kopen.

Heeft iemand ervaringen met de iTap? Hoe blijft het koolzuur na vullen? Ik merk op dat er geen buisje naar de bodem van het flesje zit, en dat de iTap het bier via de zijkant omlaag spuit, dus ben wel benieuwd naar het koolzuurgehalte en houdbaarheid.

Arthur B

Omdat je de fles eerst met CO2 vult blijft de druk (en het bier) goed. Ik heb van verschillende gebruikers niets dan lof gehoord. Allen hebben vooraf andere methodes geprobeerd en vinden dit apparaat veruit het meest praktisch.

Staat ook op mijn wensenlijst... 😉

Trapkast

Citaat van: Derp op 07-09-2021  10:19 uHallo allemaal,

Ik zoek een manier om met zo min mogelijk moeite bier te bottelen dat al op druk staat. Ik zag de iTap van Boel, en dat lijkt op zich veelbelovend. Het staat me aan dat je hem op je tapkoelkast kan monteren en er een flesje in klemt om te vullen. Hij is niet goedkoop met €100, maar als het echt zo goed en makkelijk is als het lijkt zou ik het wel waard vinden om in één keer iets echt goeds te kopen.

Heeft iemand ervaringen met de iTap? Hoe blijft het koolzuur na vullen? Ik merk op dat er geen buisje naar de bodem van het flesje zit, en dat de iTap het bier via de zijkant omlaag spuit, dus ben wel benieuwd naar het koolzuurgehalte en houdbaarheid.

Werkt voor ons perfect!
We gebruiken hem om direct vanuit de Unitank gecarboniseerd af te kunnen vullen en dat gaat uitstekend.

Mits je de juiste instellingen (temperatuur/druk/vultijd/overschuimen) gebruikt blijft je bier mooi gesatureerd.
Voordeel van deze werkwijze is een volledig zuurstofloos vulproces, doordat je de fles eerst voorspoelt met CO2, deze vervolgens voorspant, en dan afvult.

Klein videootje van onze setup:

tsien_bier

Ik vind het wel heel erg langzaam gaan. Zo ben je nog wel even bezig om een kratje af te vullen. Kan dit ook sneller of is dit de maximale snelheid vanwege schuim/druk enz...

Trapkast

Citaat van: tsien_bier op 07-09-2021  14:32 uIk vind het wel heel erg langzaam gaan. Zo ben je nog wel even bezig om een kratje af te vullen. Kan dit ook sneller of is dit de maximale snelheid vanwege schuim/druk enz...

+/- 30 seconden per flesje is (wat ons betreft) geen slechte vulsnelheid. Veel sneller ga je het niet krijgen zonder overschuimen en grotere verliezen.
Tijdens een brouwdag hebben we de CCT ruim op tijd leeg en gereinigd voordat het nieuwe brouwsel klaar is.

Martijn0172

Citaat van: Trapkast op 07-09-2021  12:32 uWerkt voor ons perfect!
We gebruiken 'm om direct vanuit de Unitank gecarboniseerd af te kunnen vullen, en dat gaat uitstekend.

Mits je de juiste instellingen (temperatuur/druk/vultijd/overschuimen) gebruikt blijft je bier mooi gesatureerd.
Voordeel van deze werkwijze is een volledig zuurstofloos vulproces, doordat je de fles eerst voorspoelt met CO2, deze vervolgens voorspant, en dan afvult.

Klein videootje van onze setup:

Volledig zuurstofloos klopt niet, er is een document van boel zelf dat je per flush beurt ongeveer de helft van de o2 kwijt raakt. Dus van 20%, na 1 keer 10% en na de derde keer 2,5%, enzovoort. Tijdje terug vond ik dit document zo, tegenwoordig niet meer. Voor mij de reden om deze niet aan te schaffen.

Edit: vond wel een facebook post: https://www.facebook.com/boel.company/posts/no-oxygen-in-your-beer-thanks-to-itap-ok-we-cant-make-sure-theres-no-single-oxyg/162065035814010/

Trapkast

Citaat van: Martijn0172 op 07-09-2021  15:12 uVolledig zuurstofloos klopt niet, er is een document van boel zelf dat je per flush beurt ongeveer de helft van de o2 kwijt raakt. Dus van 20%, na 1 keer 10% en na de derde keer 2,5%, enzovoort. Tijdje terug vond ik dit document zo, tegenwoordig niet meer. Voor mij de reden om deze niet aan te schaffen.

Edit: vond wel een facebook post: https://www.facebook.com/boel.company/posts/no-oxygen-in-your-beer-thanks-to-itap-ok-we-cant-make-sure-theres-no-single-oxyg/162065035814010/

Door langer te flushen zul je steeds meer kwijt raken.
100% zuurstofloos is het inderdaad niet, maar dichterbij zul je (althans in hobby) niet komen. Een vacuum-tegendrukvuller kost een paar centen meer..

Derp

Citaat van: Martijn0172 op 07-09-2021  15:12 uVolledig zuurstofloos klopt niet, er is een document van boel zelf dat je per flush beurt ongeveer de helft van de o2 kwijt raakt. Dus van 20%, na 1 keer 10% en na de derde keer 2,5%, enzovoort. Tijdje terug vond ik dit document zo, tegenwoordig niet meer. Voor mij de reden om deze niet aan te schaffen.

1x flushen voor 1-3 dagen opslag, 2 of 3 voor langer staat in die post.

Dat vind ik erg tegenvallen! Lijkt me dat je best wel wat CO2 verbruikt als je 20 liter bottelt dan.

joenedu

Ik kreeg van dat bedrijf een aanbod om hem gratis te ontvangen, in ruil voor een review. Ik vergist echter niet onder druk, had ik hem toch maar aangenomen... er is altijd wel iemand die een review wil schrijven.

Derp

Interessant! Heb je een youtube kanaal of blog of zo, dat ze dat aanbieden?

Nicooos

Heb hem sinds een week. Tot op heden altijd aan het knoeien met vulpijpjes.

Ik vind het een fantastisch ding. Gisteren nog 40 beugel flessen gevuld. Geen maar dan ook geen verlies vanuit een fust met gecarboniseerd bier.... Doe dat maar eens met een vulpijpje

Het is geen goedkoop ding. Maar ik kan niet meer zonder

Derp

Citaat van: Nicooos op 29-09-2021  18:29 uHeb hem sinds een week. Tot op heden altijd aan het knoeien met vulpijpjes.

Ik vind het een fantastisch ding. Gisteren nog 40 beugel flessen gevuld. Geen maar dan ook geen verlies vanuit een fust met gecarboniseerd bier.... Doe dat maar eens met een vulpijpje

Het is geen goedkoop ding. Maar ik kan niet meer zonder
Ok, hoe vaak heb je met CO2 gespoeld bij elk flesje? Ik ben erg benieuwd hoe de flesjes over bijvoorbeeld een paar weken zijn

joenedu

Citaat van: Derp op 29-09-2021  17:51 uInteressant! Heb je een youtube kanaal of blog of zo, dat ze dat aanbieden?
Nee, via Instagram. Daar post ik veel van mijn brouwavonturen.

Trapkast

Citaat van: Derp op 29-09-2021  19:24 uOk, hoe vaak heb je met CO2 gespoeld bij elk flesje? Ik ben erg benieuwd hoe de flesjes over bijvoorbeeld een paar weken zijn

Ik flush zelf 2x per flesje, ook na een jaar zijn de bieren nog goed op smaak.
(en ja, ook zuurstof/verouderingsgevoelige bieren als een NEIPA of IPA)

Nicooos

Citaat van: Derp op 29-09-2021  19:24 uOk, hoe vaak heb je met CO2 gespoeld bij elk flesje? Ik ben erg benieuwd hoe de flesjes over bijvoorbeeld een paar weken zijn

Ik doe nu 3 keer. Er is net een youtube filmpje uit van dr hans geloof ik die diverse testen heeft gedaan. Moet ik nog naar kijken wat zijn bevindingen zijn

Timdehart

Citaat van: Nicooos op 02-10-2021  00:03 uIk doe nu 3 keer. Er is net een youtube filmpje uit van dr hans geloof ik die diverse testen heeft gedaan. Moet ik nog naar kijken wat zijn bevindingen zijn

Heb toevallig ook die video gezien. Leuke test maar ik denk verkeerd uitgevoerd.
Hij heeft PET flessen gebruikt waar hij de flesjes in heeft geknepen om de extra lucht er uit te knijpen.
Dit is natuurlijk niet haalbaar met glazen flessen die de meeste van ons gebruiken.
Daarnaast heeft hij ze volgens mij een week laten staan, een test voor een langere duur lijkt mij interessanter.

Arthur B

Citaat van: Trapkast op 01-10-2021  09:35 uIk flush zelf 2x per flesje, ook na een jaar zijn de bieren nog goed op smaak.

Klinkt goed!

Rodger

Citaat van: Trapkast op 01-10-2021  09:35 uIk flush zelf 2x per flesje, ook na een jaar zijn de bieren nog goed op smaak.

Goedemorgen,

Hoe is je ervaring zo een jaartje verder?

Groeten, Rogier

ziltenat

Heb ook de itap aangeschaft.
Er zijn een paar dingen nog niet duidelijk.
Het bier is klaar met vergisten in de gist tank. Wat kan je nu het beste doen. In een keg overhevelen en van daaruit bottelen. Bottelsuiker toevoegen? Zie op internet filmpjes dat ze een keg een kwartier lang rollen dan onderdruk een dag koelen voor te bottelen.
Graag hulp.

Arthur B

Het idee is om gecarboniseerd bier the bottelen. Natuurlijk kan het ook met suiker(water), maar dan heb je mijns inziens niet zo'n duur apparaat nodig...

ziltenat

Dan heb ik dus vergeefs de itap gekocht. Dacht dit is mooier vullen dan met een vulpijp uit een emmer.
Als je hem dus met de itap vult met net vergist bier met bottelsuiker dan werkt het niet. Is er dan geen hergisting meer op fles?

Maar zien of het ding terug kan dan.

Jacques

Citaat van: ziltenat op 12-05-2022  18:17 uDan heb ik dus vergeefs de itap gekocht. Dacht dit is mooier vullen dan met een vulpijp uit een emmer.
Als je hem dus met de itap vult met net vergist bier met bottelsuiker dan werkt het niet. Is er dan geen hergisting meer op fles?

Maar zien of het ding terug kan dan.

Je krijgt dan gewoon een hergisting op de fles.

Arthur schrijft dit ook.
Citaat van: Arthur B op 09-05-2022  10:31 uNatuurlijk kan het ook met suiker(water), maar dan heb je mijns inziens niet zo'n duur apparaat nodig...
Qua prijs van brouwapparatuur maakt iedereen zijn eigen afwegingen.

Arthur B

Citaat van: ziltenat op 12-05-2022  18:17 uDacht dit is mooier vullen dan met een vulpijp uit een emmer.

Daar breng ik niks tegen in! 👍🏼

Ik heb aan nog wat zitten denken, wellicht is het voor extreem gevoelige bieren (b.v. NEIPA's?) juist wel een voordeel om zonder zuurstof met suiker af te vullen. 🤔

Arthur B

Citaat van: Jacques op 12-05-2022  21:33 uQua prijs van brouwapparatuur maakt iedereen zijn eigen afwegingen.

100% eens. 👌🏼

Timdehart

Citaat van: Arthur B op 13-05-2022  09:46 uDaar breng ik niks tegen in! 👍🏼

Ik heb aan nog wat zitten denken, wellicht is het voor extreem gevoelige bieren (b.v. NEIPA's?) juist wel een voordeel om zonder zuurstof met suiker af te vullen. 🤔

Voor Neipa's is deze natuurlijk perfect. Je kan het flesje geflushed met CO2 vullen zonder dat er zuurstof bij komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.