Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Knallende flesjes  (gelezen 4348 keer)

Offline vanderhoeve

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Knallende flesjes
« Reactie #25 Gepost op: 01-10-2021 20:31 u »
Nadat ik last heb gehad van te veel koolzuur durfde ik mijn laatste biertje niet te bottelen met te veel suiker,

Het ging om een barley wine  (Westmalle gist)
start sg 1096 (7-8-2021)
eind sg 1018 (22-9-2021)
Behoorlijk lang laten staan, gebotteld met 2 gram per liter (1,6%CO2 volgens BrouwHulp)

Nu 1,5 week verder op 24 graden maar nog helemaal geen koolzuur (smaak ben ik wel super blij mee)
is dit te weinig bottelsuiker? Of is de kans groot dat er te weinig actieve gist meer in zit omdat het best lang heeft gestaan.
Of moet ik gewoon nog even geduld hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #26 Gepost op: 01-10-2021 21:09 u »
Van 1096 naar 1018 betekent een dikke 10% alcohol. Zou zomaar kunnen zijn dat dat te zwaar is voor je gist om opnieuw actief te worden of dat het op zijn minst lang duurt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 01-10-2021 23:53 u »
Nadat ik last heb gehad van te veel koolzuur durfde ik mijn laatste biertje niet te bottelen met te veel suiker,

Het ging om een barley wine  (Westmalle gist)
start sg 1096 (7-8-2021)
eind sg 1018 (22-9-2021)
Behoorlijk lang laten staan, gebotteld met 2 gram per liter (1,6%CO2 volgens BrouwHulp)

Nu 1,5 week verder op 24 graden maar nog helemaal geen koolzuur (smaak ben ik wel super blij mee)
is dit te weinig bottelsuiker? Of is de kans groot dat er te weinig actieve gist meer in zit omdat het best lang heeft gestaan.

Het gebruik van bottelgist is in een dergelijke situatie aan te bevelen. Door het hoge alcoholgehalte en lange tijd dat het bier gestaan heeft zijn er nog maar weinig vitale gistcellen die de klus van de hergisting kunnen klaren.

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-10-2021 10:29 u »
En die 2 gram per liter zou wel voldoende moeten zijn voor een kleine hoeveelheid koolzuur?

Online Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 02-10-2021 15:15 u »
Deze volg ik even. De hoeveelheid bottelsuiker die Brewfather adviseert wijkt meestal enorm af van de gangbare hoeveelheden die hier worden geadviseerd. Niet zelden zou ik 6-9 gram per liter toevoegen en heeft Brewfather het over 2-3 gram per liter. Dat laatste zou echt doorslaande bieren opleveren.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-10-2021 15:25 u »
Het ging om een barley wine  (Westmalle gist).. start sg 1096.. eind-sg 1018 (22-9-2021).

Nu 1,5 week verder op 24 graden maar nog helemaal geen koolzuur..
Mijn Quadrupel met Westmalle-gist na 1 weekje hoofdgisting overgeheveld en 3 weken navergist (of lageren?) op 18'C en toen gebotteld..
Gebotteld met 6g/L suiker, en bleef na 1 maand zo dood als een pier. Gist was duidelijk 'op'..
Uiteindelijk alle flessen weer ge-opend en bottelgist-oplossing ingegoten, na 2 weken mooi bescheiden schuim.
Als bottelgist BrewfermTop  :pan: gebruikt, nav forumtip.
Paar flessen NIET behandeld, om te zien of die toch op druk komen.. Gebeurde pas na 3 maanden, en vond ze NIET lekker smaken. Gestresste gist?
Zwaar bier én lang vergist: bottelgist gebruiken. Zeker = zeker.
En 2 g/L suiker is te weinig voor 'normaal' CO2, maar je merkt het echt wel als dat vergist..
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Geduld is het toverwoord op dit forum.  maar ook geduld kent grenzen voor SNELBIER.
Temperatuur verhogen kan helpen, maar jouw24'C lijkt me warm genoeg om ooit/snel wat doen.
Als het 4-5 weken na bottelen niets hervergist (en dan bedoel ik écht plat/dood bier) dan gaat bij mij alsnog een bottelgist erin.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 02-10-2021 15:27 u »
... Niet zelden zou ik 6-9 gram per liter toevoegen en heeft Brewfather het over 2-3 gram per liter. Dat laatste zou echt doorslaande bieren opleveren.
Ik snap hem niet.. Of bedoel je DOODSLAANDE ?  Snelbier

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 02-10-2021 15:38 u »
Yep, damn autocorrect.

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-10-2021 11:27 u »
En hoe gaat het in z'n werk met bottelgist? Die gebruikt alleen de simpele suikers die je toevoegt met bottelen?
Of kan die ook nog meer opsnoepen?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-10-2021 15:18 u »
En hoe gaat het in z'n werk met bottelgist? Die gebruikt alleen de simpele suikers die je toevoegt met bottelen?
Bepaal je zelf.. 'Echte' bottelgisten als CBC1 en F2 vergisten alleen eenvoudige suikers en geven een 'neutrale' smaak.
Je kan een willekeurige gist gebruiken bij bottelen, maar dan inderdaad oppassen dat deze géén moeilijke suikers alsnog vergist ivm bierbommetjes.
Mooiste is natuurlijk de gist te gebruiken die al in het bier zit, alles origineel.
Tip van forumlid Brouwerwaldonk: Begin hoofdgisting wat wort uit het vat hengelen (met véél gezonde gistcellen) en je hebt 'bottelgist'. Koel bewaren tot bottelen..
Succes,  Snelbier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 03-10-2021 21:40 u »
En die 2 gram per liter zou wel voldoende moeten zijn voor een kleine hoeveelheid koolzuur?

Normaal gesproken niet. Maar als er nog vergistbare suikers aanwezig zijn krijg je toch voldoende koolzuur. Je hebt dan wel vitale gist nodig in de vorm van bottelgist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 03-10-2021 21:43 u »

Bottelgist vergist alleen eenvoudige suikers. Daar zijn deze gisten op geselecteerd.
Om te voorkomen dat de originele gist alsnog gaat werken kun je het beste CBC1 als bottelgist gebruiken omdat dit een zogenaamde killergist is. Dat wil zeggen dat andere gisten zich niet meer kunnen vermenigvuldigen. Dat is bij een hoog gehalte aan niet vergiste suikers wel zo safe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 03-10-2021 21:56 u »
Mooiste is natuurlijk de gist te gebruiken die al in het bier zit, alles origineel.

Helemaal waar. Ook tijdens de hergisting op fles worden gistingsnevenproducten gemaakt. Bij bieren die het qua smaak het moeten hebben van gistingsnevenproducten, zoals veel Belgische bieren, verdient het aanbeveling vitale gist zoals die gebruikt is voor de hoofdgisting te gebruiken als bottelgist. Maar dan het bier wel goed zijn uitgegist om bommetjes te voorkomen.

Goed uitgisten bevorder je door voldoende vitale gist te geven aan het begin van de vergisting en gistvoeding te geven aan het wort. Bij zware bieren doe je er goed aan het wort beperkt te beluchten. Het verhogen van de temperatuur op het einde van de vergisting helpt bij het uitgisten van je bier.
Al een tijdje voeg ik aan het begin van de het koken een oud zakje gedroogde gist toe aan het wort. Mijn indruk is dat het bier beter uitgist. Een echte test heb ik echter niet uitgevoerd. Maar een beetje gistvoeding kan zeker geen kwaad. Heel wat wetenschappelijke onderzoeken hebben dat bevestigd.

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #38 Gepost op: 04-10-2021 09:57 u »
Al een tijdje voeg ik aan het begin van de het koken een oud zakje gedroogde gist toe aan het wort.
Dat heb ik niet in huis, ik koop meestal niet zoveel gist dat het over de datum raakt. Werkt deze tip ook met gedroogde bakkersgist? Dat heb ik meestal wel en het kost niet veel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 04-10-2021 22:38 u »
Dat heb ik niet in huis, ik koop meestal niet zoveel gist dat het over de datum raakt. Werkt deze tip ook met gedroogde bakkersgist? Dat heb ik meestal wel en het kost niet veel.

Dat kun je doen. In neem aan dat ook in deze gist zink zit. Je kunt ook gist dat over is van een vorig brouwsel gebruiken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 05-10-2021 09:20 u »
Dat kun je doen. In neem aan dat ook in deze gist zink zit. Je kunt ook gist dat over is van een vorig brouwsel gebruiken.

Jacques, dat is dan 10/11 gram per 50 liter (je hebt toch een BM50?). Heb nog wel een paar oude zakjes liggen die ik hiervoor kan gebruiken. Loop de laatste tijd ook vaker tegen niet goed uitvergist bier aan. Misschien dat dit net het verschil maakt. (Zelf twijfel ik ook over het 'verschraalde' water wat we nu uit de kraan krijgen, dat ik daar wat mee moet doen, maar 1 parameter per keer ;))

Offline Eric111

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #41 Gepost op: 05-10-2021 11:52 u »
Helemaal waar. Ook tijdens de hergisting op fles worden gistingsnevenproducten gemaakt. Bij bieren die het qua smaak het moeten hebben van gistingsnevenproducten, zoals veel Belgische bieren, verdient het aanbeveling vitale gist zoals die gebruikt is voor de hoofdgisting te gebruiken als bottelgist. Maar dan het bier wel goed zijn uitgegist om bommetjes te voorkomen.

Goed uitgisten bevorder je door voldoende vitale gist te geven aan het begin van de vergisting en gistvoeding te geven aan het wort. Bij zware bieren doe je er goed aan het wort beperkt te beluchten. Het verhogen van de temperatuur op het einde van de vergisting helpt bij het uitgisten van je bier.
Al een tijdje voeg ik aan het begin van de het koken een oud zakje gedroogde gist toe aan het wort. Mijn indruk is dat het bier beter uitgist. Een echte test heb ik echter niet uitgevoerd. Maar een beetje gistvoeding kan zeker geen kwaad. Heel wat wetenschappelijke onderzoeken hebben dat bevestigd.

Misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen wat gistvoeding in het wort doen bij begin vergisting. Hoeveel moet dat dan zijn en kan dat er zo bij of moet er eerst iets gekookt o.i.d. worden om geen kans op besmetting te krijgen?

Groeten Eric

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #42 Gepost op: 05-10-2021 11:57 u »
Sinds kort doe ik een mespuntje Wyeast gistvoeding bij het wort z'n 10 minuten voor einde kook. De dosering staat op de verpakking. Als je meer doet kan dat denk ik weinig kwaad, behalve dat je wellicht mineralen gaat proeven. Als ik oude gist meekook doe ik ook ongeveer zo'n hoeveelheid. Geloof 1/2 theelepel op 20 liter wort is aanbevolen.

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 05-10-2021 19:00 u »
Ik ga nog maar even een  starter maken om wat verse gist toe te voegen voor het bottelen, hoeveel starter heb ik ongeveer nodig om toe te voegen op 10 liter bier?

En neem je dan een afgegoten starter?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 05-10-2021 22:38 u »
Jacques, dat is dan 10/11 gram per 50 liter (je hebt toch een BM50?). Heb nog wel een paar oude zakjes liggen die ik hiervoor kan gebruiken. Loop de laatste tijd ook vaker tegen niet goed uitvergist bier aan. Misschien dat dit net het verschil maakt. (Zelf twijfel ik ook over het 'verschraalde' water wat we nu uit de kraan krijgen, dat ik daar wat mee moet doen, maar 1 parameter per keer ;))

Ik heb een Braumeister 20 en brouw meestal zo'n 20 liter. De gist voeg ik toe aan het begin van het koken. Je ruikt dan duidelijk gistachtige/autolyse-achtige geurtjes. Dat verdwijnt na een tijdje doorkoken. Een gedeelte van de stoffen uit de gist bindt zich aan eiwitten en raak je kwijt.
Als je kant en klare gistvoeding gebruikt wordt geadviseerd deze op het einde van het koken te geven (laatste 10 tot 15 minuten) om geen stoffen kwijt te raken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 05-10-2021 22:40 u »
Misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen wat gistvoeding in het wort doen bij begin vergisting. Hoeveel moet dat dan zijn en kan dat er zo bij of moet er eerst iets gekookt o.i.d. worden om geen kans op besmetting te krijgen?

Groeten Eric

De hoeveelheid gistvoeding dat je hoort te gebruiken is van afhankelijk van de samenstelling. Als je de gistvoeding de laatste 10 minuten mee laat koken is er geen gevaar voor infectie.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #46 Gepost op: 06-10-2021 01:26 u »
Sinds ik mijn bieren drooghop, heb ik geen last meer van overschuimende flessen.
Gesprongen flessen is iets van vroeger.
Ik ben zelfs afgestapt van mijn idee van bottelen van 4 gram/L, ik bottel nu met 7 gram/L voor lekker veel koolzuur.
Waarbij ik moet zeggen dat ik iedere keer de gist van het vorige brouwsel gebruik.
Ik ben afgestapt van het gebruik van CML Lille saison gist, ik vind die gist uit een flesje Saison Dupont eigenlijk lekkerder.
Een rol speelt ook dat bestellen bij CML nu een stuk duurder is geworden door de Brexit.
Doch de hoofdzaak is dat ik mijn bieren vergist met Saison Dupont lekkerder vind

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 06-10-2021 15:31 u »
Sinds ik mijn bieren drooghop, heb ik geen last meer van overschuimende flessen.
Gesprongen flessen is iets van vroeger.

Dat is opmerkelijk. Door drooghop/koudhop/dryhop komen zetmeelsplitsende enzymen in je bier die ervoor kunnen zorgen dat je meer vergistbare suikers krijgt in je bier. Dit proces gaat heel langzaam. Het wordt ook hopcreep genoemd. Hopcreep kan ervoor zorgen dat je na het bottelen veel te veel koolzuur in de fles hebt. Hopcreep is een lastig verschijnsel waar we als hobbybrouwers nog geen afdoende oplossing voor hebben zonder smaakeffecten. Hans Halberstadt start over een tijdje een experiment waarbij de hop verwarmd wordt voor het toevoegen. Zelf wil ik hier over een tijd ook een test aan wagen.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #48 Gepost op: 12-10-2021 13:10 u »
Knallende flessen heeft altijd als oorzaak een gisting die nog bezig is.

Erg kort door de bocht, kan ook te maken hebben met o.a. productiefouten in het glas, een infectie, te hoge temperaturen, te hoog gesatureerd en dan schudden, etc etc..

Tags: