Algemeen > Stel je voor

Voorstellen dan maar: Vincent

(1/2) > >>

Filosovincent:
Hoi ik ben Vincent en ik woon in Almelo. Ben aan het begin van corona begonnen met een thuisbrouw set in zo'n 5 liter emmertje. Resultaat was goed genoeg en dat heeft mijn passie aangewakkerd. Ben nu ruim een jaar verder en heb een best lijstje aan gemaakte producten.

-een simpel gember biertje, goed gelukt
-twee verschillende ciders die niet zo lekker zijn
-verschillende wijnen die nu nog aan het rijpen zijn (mango, ananas, galiameloen, bramen en vlierbessen)
- 3 medes, waarvan 2 mislukt zijn, de andere is nog aan het rijpen maar smaakte al goed
-een Belgische dubbel uit een pakket

De meeste mislukte projecten weet ik waar ik fouten heb gemaakt. Ik ben nog veel aan het leren over de ingrediŽnten en de processen, nieuwe informatie altijd welkom.
Nu in de planning om een bockbier te gaan maken en daar eventueel wat bramen aan toe te voegen. Ook wil ik een frambozen radler maken.

HarryL:
Hallo Vincent!

Welkom op dit forum!

Leuk hoor, wat je allemaal hebt geprobeerd!
Heb je een recept van je Gemberbier? Of was dit een pakket?

Met vallen en opstaan leer je bier brouwen :-) Ik ben ook begonnen met 5 liter pakketten van Brouwbroeders.
Inmiddels een 30 liter ketel en sta op het punt om mout te bestellen ipv een 30 liter "pakket".

jhazenberg:
Welkom Vincent,

Wat leuk, via een overbuur ben ik ook al een tijdje Mede aan het maken (nu bramen mede staan)

Daarnaast nu ook een klein jaartje aan het brouwen.

Filosovincent:

--- Citaat van: HarryL op 31-08-2021  10:05 u ---Hallo Vincent!

Welkom op dit forum!

Leuk hoor, wat je allemaal hebt geprobeerd!
Heb je een recept van je Gemberbier? Of was dit een pakket?

Met vallen en opstaan leer je bier brouwen :-) Ik ben ook begonnen met 5 liter pakketten van Brouwbroeders.
Inmiddels een 30 liter ketel en sta op het punt om mout te bestellen ipv een 30 liter "pakket".

--- Einde van citaat ---

Ik heb een recept gebruikt wat gedeeltelijk afgeleid was van een youtube filmpje. Voor 20 liter gemberber heb ik 2 pannen van 10 liter laten koken met 250 gram gember in beiden. Eigenlijk een grote thee gezet. Hier heb ik 2 kilo aan suiker aan toegevoegd. Daarna nog 1 liter aan geperst citroensap toegevoegd. Dit alles laten fermenteren met een gist. Het gisten duurde lang omdat ik geen gistvoeding heb gebruikt en hierdoor was de smaak aan het begin niet echt optimaal. Echter met het rijpen ging het allemaal de goede kant op. Heb nog 2 kilo suiker toegevoegd na de fermentatie om het te zoeten en ik heb de flessen na een week gepasturiseert. Het was al met al niet het beste recept en ik weet nu wat ik anders zou doen, maar het resultaat was bijzonder genoeg best lekker en ik heb bijna alles zelf opgedronken. Vrienden en familie waren er ook goed over te spreken.

Nu heb ik een tweede portie gemaakt op ongeveer dezelfde manier maar dan met:
- 375 gram gember
- 500 ml geperst limoensap
- 2 kilo suiker voor de alcohol
- 1 kilo sorbitol voor het nazoeten zodat ik niet hoefde te pasturiseren.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom het gember bier heet aangezien het zeer weinig met bier te maken heeft. Het is eerder een gefermenteerde thee of een sterk smakende seltzer. Het drinkt wel goed weg en het is wel een aanrader, al heeft het recept nog verbetering nodig

Filosovincent:

--- Citaat van: jhazenberg op 31-08-2021  17:49 u ---Welkom Vincent,

Wat leuk, via een overbuur ben ik ook al een tijdje Mede aan het maken (nu bramen mede staan)

Daarnaast nu ook een klein jaartje aan het brouwen.

--- Einde van citaat ---
Een mede met bramen, dat klinkt als een zeer goed idee. Ik denk dat ik dat ook moet gaan proberen. Ik heb nu nog 3 kilo aan bramen nog in de vriezer liggen en was van plan om er een bramen wijn mee te maken. Mijn medes tot nu toe zijn nog niet zon succes geweest. Ik had een sinaasappel mede waar bij ik helaas een grote fout had gemaakt. Ik had het witte gedeelte van de schil er nog op laten zitten en dat gaf zon overheersende bittere smaak aan de mede dat ik alles heb moeten dumpen. Echter als je daaromheen probeerde te proeven was de rest best lekker. Dus ik denk dat ik dat recept nog een keer ga weer proberen, maar dan zonder dat witte bittere. Dankjewel voor je idee, laat me weten hoe die smaakt als die zover is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie