Giststarter

Gestart door B Tromp, 21-05-2006 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B Tromp

Ik ben een beginnende brouwer die al een redelijk aantal brouwsels achter de rug heeft alleen het maken van een goede giststarter heb ik nog moeite mee. Ik heb het wort van een tripel apart gehouden en wil hier de Affligem gist van de Zeeuwse gistbank aan toevoegen en farmaid-k. Moet ik nu nog een zuur toevoegen.

Oscar

Hallo B Tromp, Allereerst Welkom op het forum !!

Kijk eerst even hier : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3831.msg37121.html#msg37121  voor onderwerpen over het maken van een giststarter.

Zuur toevoegen zou ik niet doen bij een giststarter. Aanzuren heeft alleen betrekking op je wort tijdens het maischen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Zuur toevoegen is inderdaad niet nodig. Als je je giststarter continu gedurende 24 uur belucht (wat je zou moeten doen!), dan zul je merken dat de starter al snel vanzelf heel zuur wordt. Dit komt doordat de gist zelf zuren produceert als ie onder invloed van zuurstof groeit. Dat is gunstig, omdat er maar heel weinig andere micro-organismen tegen een dergelijke zuurgraad kunnen.

Edgar

Er zit wel iets in de gedachte om een starter aan te zuren; als het op gisting aankomt heeft de gist een zurig milieu nodig en kan je de lag-time verkorten door de pH een duwtje te geven. Voor de groei van gist schijnt een zuur milieu niet optimaal te zijn. Niettemin produceert de gist zoals Adrie al zegt flink wat zuur tijdens de groei.

Het meeste zuur produceert de gist, als je ná de gistgroei doorgaat met beluchten. Je kunt dan een pH van tegen de 3 meten. Tijdens de 'normale' gistgroei onder zuurstof worden er ook zuren aangemaakt, maar niet zo veel. Zie dit topic. Zou je een continuë pH meting hebben tijdens je startergroei, dan zou een sterke pH-daling betekenen dat je starter klaar is (of bedorven... :'( ).

De fermaid-k heeft alleen zin als je de starter (liefst continu) belucht!

Jacques

Citaat van: Edgar op 21-05-2006  21:39 uDe fermaid-k heeft alleen zin als je de starter (liefst continu) belucht!

Volgens mij is er geen relatie tussen het gebruik van gistvoeding en het beluchten. Natuurlijk gaat de gistgroei een stuk sneller als belucht maar ook als je niet belucht kan de gist wel wat extra voeding gebruiken, zeker als je werkt met een stevige suikergifte of moutextract gebruikt voor een hoger begin SG.

Edgar

Citaat van: jacbier op 21-05-2006  22:10 uVolgens mij is er geen relatie tussen het gebruik van gistvoeding en het beluchten.

Ik laat me graag overtuigen. Zeker de hoeveelheid die wordt toegevoegd bij beluchte starters (ca. 4g/l), lijkt me in geen geval nodig voor een onbeluchte starter, waarin immers veel minder gistgroei plaatsvindt en zodoende veel minder tekorten, ik denk vooral van stikstof, zullen ontstaan. 'Wat extra voeding' is nooit weg.

Jacques

Wat ik bedoelde te zeggen dat je er ook biomassa wordt aangemaakt als je niet belucht. Voor het aanmaken van die biomassa heeft de gist voeding nodig. Wel ben ik het met je eens dat als je belucht je een snellere gistgroei krijgt waardoor in een korte tijd veel voeding nodig is.

Herman

Even terug naar de vraag m.b.t. het zuur. Vanwaar deze vraag? Gaat het je om aanzuren, om ongewenste organismen te doden, ...?

B Tromp

Citaat van: Herman op 21-05-2006  23:14 uEven terug naar de vraag m.b.t. het zuur. Vanwaar deze vraag? Gaat het je om aanzuren, om ongewenste organismen te doden, ...?
Ik bedoel eigenlijk om een invertsuiker te maken.

Jacques

Biergist kan invertase aanmaken, een enzym dat buiten de gistcel invertsuiker uit sucrose maakt.

Edgar

Citaat van: B Tromp op 22-05-2006  22:29 uIk bedoel eigenlijk om een invertsuiker te maken.

 ;D Da's nog eens een ontnuchterend antwoord. Een barrage van theoriën over ik-weet-niet-wat, allemaal om niet :proost2:

B Tromp

Mij is geleerd om voor de nagisting suiker met citroensap toe te voegen om een invert suiker te maken is dit dan onzin

Oscar

even snel ge-googled : invert-suiker = mengsel van gelijke delen glucose en fructose.

de nagisting is voor de rijping en voor de suiker omzetting nar koolzuur. wat is dan het nut van invertsuiker ?

beide suikers zijn vergistbaar....

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: B Tromp op 23-05-2006  14:06 uMij is geleerd om voor de nagisting suiker met citroensap toe te voegen om een invert suiker te maken is dit dan onzin
Eigenlijk wel. Zoals Jacques al zei "Biergist kan invertase aanmaken, een enzym dat buiten de gistcel invertsuiker uit sucrose (suiker)maakt". Dus waarom extra zuur toevoegen? Als je het de gist erg makkelijk wil maken, geef je glucose voor nagisting.

Hopbier

B Tromp

Het is toch beter om het de gist zo gemakkelijk mogelijk te maken dus door de suiker te inveteren maakt het voor de gist gemakkelijker om de suiker tijdens de hergisting op fles om te zetten tot koolzuur en alcohol.

Drents Hopbier

Citaat van: B Tromp op 23-05-2006  16:36 uHet is toch beter om het de gist zo gemakkelijk mogelijk te maken dus door de suiker te inveteren maakt het voor de gist gemakkelijker om de suiker tijdens de hergisting op fles om te zetten tot koolzuur en alcohol.
Met toevoegen van glucose bij hergisting op fles, maak je het zowel jezelf als de gist makkelijk en je introduceerd geen extra zuur. Houdt er rekening mee dat glucose vaak wordt verkocht als glucose.H2O Dus 1,1 x zoveel als pure glucose gebruiken.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.